1.415 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
At føre to voksne hunde sammen At føre to voksne hunde sammen
Halløj derude
Vi har en chihuahua blanding, som er en bestemt lille dame og som let bliver jaloux. Hun er ikke steriliseret (ved ikke om det har noget at sige). Vi vil rigtig gerne have en hund mere og helst en voksen en. Nogen der har prøvet det før?
Vi har lige nu en anden chihuahua tæve på prøve og de kan som sådan godt være sammen, de vil bare helst ikke være i nærheden af hinanden og vi tør ikke helt lade dem være alene sammen endnu.
Så jeg søger derfor nogle med erfaringer inden for det og især med små hunde og ellers søger jeg bare gode råd.
- Freja
0 synes godt om
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
Ved første møde ville jeg mødes et neutralt sted, og gå en tur sammen, og så se på hvordan hundene agerer sammen.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 188 Svar: 10.559
Og det lader da til, at det fungerer rimelig godt med den i har på prøve.
Hvad er meningen med den, skal i beholde den eller skal den leveres tilbage.
Hvis i beholder den, så giv den lige en chance for at falde til hos jer og giv jeres en chance for at vænne sig til den nye hund.
mar 2016
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 16
Altså mht den vi har på prøve nu, så ser vi stadig tiden an. Vi havde jo den anden først, så vi skal lige se om hun falder mere til ro og ikke er så sur på den anden hele tiden. Men altså det "værste" de gør, er at knurre af hinanden og sige fra. De bider ikke og kan sagtens ligge i sofaen sammen, bare ikke for tæt på hinanden. Tror I godt de kan være alene hjemme sammen? Eller burde man vente længere tid med at lade dem være alene? Vi har haft nr. 2 siden d. 21. december
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Han var 2 år da den første kom til, der gik flere måneder før han rigtig accepterede at hun altså var kommet for at blive, han havde ellers altid været glad for andre, også når de var på ferie hos os. I starten kunne de ikke være i samme rum som hinanden så meget hadede han hende. I dag er han 8 år gammel og elsker sin rosa, de to er uadskillelige.
Tidligere i år fik vi så teemo, han blev lagt på køl fra starten og skulle i hvert fald ikke tro at de to var venner, præcis som med rosa, men præcis som med rosa åbnede Lucky sig op efterhånden. Nu er teemo 9 mdr gammel og han har altså stadig ikke samme status som rosa i luckys øjne, men han er blevet accepteret og de kan da også lege sammen og generelt være sammen, men teemo skal IKKE putte hos ham, så får han besked på at skride.
Her har det begge gange været 8 ugers hvalpe der kom hjem, så jeg kan forestille mig at det kan tage endnu længere tid med en voksen hund. Men så længe de ikke er decideret uvenner tror jeg da der er god chance for at de med tiden vil blive gode venner
mar 2016
Vi ved jo bare ikke hvordan de vil reagere når de er alene sammen og når de engang kommer i løbe tid osv. Synes også selv det tegner ret godt, men vi vil gerne være helt sikre på at det kan gå, inden vi køber hund nr. 2.
Men I vil ikke tvivle på at det kan blive godt, når de knurrer ad hinanden engang i mellem?
Og vil lige tilføje at jeg på ingen måder vil tvinge dem til at ligge i ske og putte, vil blot have at de kan acceptere hinanden
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.475
mar 2016
Det er som sagt noget vi prøver af, selvfølgelig dropper vi idéen hvis det slet ikke går. Jeg har bare altid drømt om at have flere hunde
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.475
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Om de kan være alene sammen afhænger af plads og mulighed for at gå fra hinanden. Nu er de jo samme størrelse, så jeg ville ikke være så nervøs for at komme hjem til en smadret hund eller to, hvis de ellers er fornuftige hunde med ok hundesprog og plejer at kunne finde ud af at respektere hinandens signaler.
I kan evt dele husets ved alenehjemme og spise tid det første længere stykke tid.
Men en lille uge som nu er jo ingen tid. De skal lige lære at den anden er der, den nye skal lære jer alle at kende og finde ro i det nye hjem osv.
mar 2016
Vi har overvejet en hvalp senere hen, hvis det ikke kan lade sig gøre at føre hende sammen med en voksen hund, vi bor bare i lejlighed, så vi ville vente til vi boede i hus om et par år, så det er mere optimalt
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Til selve situationen har jeg ikke erfaringer med at have to sammen, så det vil jeg lade andre om at komme med feedback på. Én uge er dog ikke længe at give det, og selvfølgelig tager det tid. Men de skal begge kunne være komfortable i deres hjem, andet er ikke fair.
mar 2016
nov 2012
Så jeg synes det kommer meget an på hundene og at man kender sin hund, man kan ikke bare skærer alle over en kam. Lucky har meget glæde af ikke at være ene hund, selvom han i nogle situationer beder de andre om at holde sig væk. Han savner dem hvis de ikke er hjemme, og løber dem i møde når vi kommer hjem hvis vi f.eks. Har været til træning.
Min mor skulle engang passe ham imens vi var afsted med rosa, hun sagde at han satte sig ud til døren og pev og først stoppede da hun satte sig ind med ham på sofaen, han ville ikke gå tur eller noget som helst, han plejer ellers at elske at være hos min mor, så der var ingen tvivl om at det var fordi vi tog rosa med uden ham.
Hvad der er det rigtige at gøre i denne situation kan jeg ikke udtale mig om, jeg ved kun hvad der fungere her.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.527
Hvis I skælder ud, når de er i en situation, hvor de allerede er "utilfredse" og viser det, ved at knurre, så gør I bare situationen endnu værre for dem?
Prøv i stedet at rose dem, når de faktisk er i nærheden af hinanden uden at knurre. Fortæl dem hvor dygtige de er, og tal også meget gerne med glad lys stemme, hvis den ene af dem er hos jer, og den anden nærmer sig.
Så man hele tiden får dem til at forbinde den andens tilstedeværelse med noget rart
Og så giv det tid. Som andre skriver, så er en lille uge ikke ret lang tid for to voksne hunde til at vænne sig til hinanden.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg havde tidligere to hunde. Reiki som jeg fik først og Gaia som kom til, da de begge var to pr gamle. De første 14 dage var Reiki ovenud lykkelig for sin nye legekammerat, herefter syntes han altså, vi havde passet hende længe nok. De slåssede ikke og enedes for så vidt ok. Men de fik aldrig glæde af hinanden, de udholdt blot hinandens selskab.
Gaia er jeg ikke i tvivl om kunne have haft store glæde af en anden hund end reiki. Reiki ville bare helst kun have været sig selv.
Om man med sådan en hund som Reiki skal droppe hund nr to ved jeg ikke. Havde jeg vist, at han ville have det sådan, havde jeg næppe fået nummer to. Men det er fuldt ud muligt at have 2 hunde, der ikke er bedste venner og give dem begge fornuftige rammer - det er bare noget mete besværligt, end hvis de er bedste venner.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 188 Svar: 10.559
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.857
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.404
Knurren er deres måde at sige "skrid" på
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
mar 2016
sep 2017
Følgere: 547 Emner: 157 Svar: 10.805
Jeg ville nu også give det lidt ekstra tid. Gå en masse ture sammen, sørge for at hundene får noget kvalitetstid, hvor de ikke skal forholde sig direkte til hinanden hele tiden. Jeres egen kunne godt lyde lidt som min den emsige, og det vil i så fald kun give bøvl, hvis den anden vælger at tage kampen op.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Vores gamle på 11 år knurre altså også ind imellem af Henning hvis han f.eks røre ham når han sover, ja også hvis vi røre ham når han sover uden lige at have vækket ham først , det har han ALTID gjort og har aldrig så meget som snappet efter hverken os mennesker eller før Mailo og nu Henning. Han knurre også hvis Henning bliver for meget i forhold til leg/bidenn i f.eks Ozzys øre, hals osv. Vi skælder aldrig ud, men beder Henning fise af og stoppe, det er ikke Ozzy der gør noget forkert.
Det er i min optk noget andet hvis en hund konstant knurre og snapper efter andre hunde, og bare tydeligt viser den overhovedet ikke bryder sig om selskab, så er det i min optik bedst at lade den hund være alenehund.
nov 2012
Havde Lucky været en anden hund, kan det da sagtens være at han havde givet hende et par på tuden, men det er han ikke, han er bare en lidt bestemt herrer når det kommer til at sove, men der er aldrig andet end brok i det fra hans side. Jeg ville aldrig tage den glæde han har for Rosa fra ham, blot fordi han ikke synes det er det allerbedst i verden at putte. Hvilket de i øvrigt gør af og til, når Rosa bestemmer sig for at hun SKAL være lige der hvor han er og han er for stædig til at flytte sig. Teemo har ikke helt så lang line, men han er også en stor klods sammenlignet med Rosa, så man forstår det godt. Han giver lige Lucky et slik i hovedet når Lucky brokker sig og så går han ellers pænt et andet sted hen. (Det er lucky der er både øverst til venstre og nederst til højre sammen med Teemo) der er vidst ingen tvivl om at han også synes den der dumme "lillebror" godt kan være helt ok når man er vågen
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.527
Jeg læste det netop som, at den ene siger fra, når den nye kommer for tæt på - men jeg kan sagtens tage fejl
nov 2012
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.280
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
Jeg har til tider haft 2 hunde i huset, de har aldrig været alene sammen. Så hvis du ikke tør lade dem være alene, så få dem adskilt når de er alene hjemme
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Dengang jeg mødte min kæreste havde han sin franske bulldog og min datter en chihuahua
Min datters var et par måneder om rigtigt at acceptere bulldoggen men de blev utroligt glade for hinanden
At føre to voksne hunde sammen