{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.477 visninger | Oprettet:

Drop turen ved minusgrader {{forumTopicSubject}}

Den her artikel (fra 2018) blev delt i en af de racegrupper jeg følger på FB. Hvad siger I til den?

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/drop-hyggeturen-menneskets-bedste-ven-risikerer-forfrysninger-ved-bare

Jeg må indrømme, at min kæbe sad sådan her: smiley

En dyrlæge anbefaler at droppe turene når det bliver 3-4 minusgrader (for små hunde) - "Når det fryser 3-4 grader, skal man være forsigtig og bare lufte sin hund for at lade den tisse, hvorefter det er ind i varmen igen"

Wauw, hvis Umi bare hurtigt skulle ud at tisse og så ind igen, så ville både hun OG jeg da blive skingrende sindssyge smiley
Så sent som i dag har vi gået en times tid her ved Vesterhavet med kulde og blæst mens Umi har løbet rundt og fjollet. Selvfølgelig skal man tage hensyn, men kan slet ikke følge den overforsigtighed/generalisering...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drop turen ved minusgrader
  • #3   12. feb 2021 Husker godt sidst vi havde en vinter med rigtig frost hvor det også var oppe. Rystede på hovedet over det dengang, og det gør jeg stadig.

    Ja, for nogen hunde er det for koldt til lange ture uden tøj på.
    Men kunne vi ikke blive enige om, at der er forskel på hunde? Polarhundene er jo lavet til sådan noget vejr, en hårløs er nok knapt så begejstret.

    Sten ville ikke være til at holde ud, hvis han kun kom ud for at tisse. Alverdens aktivering kunne ikke kompensere for behovet for at løbe. Om nødvendigt måtte han jo udstyres med sko og dækken - det har nu ikke været nødvendigt endnu.


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #4   12. feb 2021 Jeg begynder sgu lidt at mistænke folk for at lede efter undskyldninger, så de med "god samvittighed" kan slippe for at lette røven fra sofaen, hver gang jeg ser de skide skemaer. Man skulle tro det var forbudt at bruge sin sunde fornuft og se på sin hund.

  • #5   12. feb 2021 Min Rosa kan ikke holde varmen i ret lang tid lige nu, men hun er jo også kun 1,4 kg og så bryder hun sig ikke om at gå med dækken på, hvilket selvfølgelig også gør meget, så hun kommer primært i haven, men hun er jo så heldigvis også til at aktivere indenfor pga størrelsen.
    Lucky bestemmer selv, når det blæser og solen ikke er fremme gider han ikke andet end lige i haven, men i går gik han da en tur på omkring 30 minutter smiley

    Teemo er fuldstændig ligeglad med at det er koldt. HAN ELSKER SNE! han får regndækken på, for at holde blæsten ude for ellers fryser han, men jeg har altså ikke oplevet endnu at han frøs eller på anden måde viste ubehag ved at være ude, så med Teemo går vi altså bare som vi plejer.

    Ingen af mine hunde har været kolde når vi kom ind. Jo jo deres poter og ben bliver da kølet ned udenpå, ligesom mit ansigt, men så er det da også det, de er varme igen når de er blevet skyllet for det sne og salt der måtte sidde.


  • #6   12. feb 2021 Jeg forstår det heller ikke, man kan da på ingen måder gøre det så sort/hvidt op. Jeg mener man skal kigge på den enkelte hund, og så ligesom vælge udfra det. Henning er på tur 3 gange dagligt, vi går dog ikke så langt pt som jeg egentlig gerne ville, men det er fordi han ind imellem ryster selvom han har vinterdækken på, men det er måske mere mig der er pyldret end Henning der egentlig fryser, for han har på ingen måder travlt med at komme ind igen smiley

    For mig er det jo logik at både størrelse på hunden og pelstype/mængde har noget at sige , men det kan bare stadig ikke sættes ind i et skema. Mailo var også ude i alt slags vejr uden problemer.

    Snart kan man jo nærmest kun lufte hund forår og efterår, for om sommeren mener de det er for varmt, og om vinteren er det så for koldt. Dælme nej om jeg vil have hund sådan smiley


  • #7   12. feb 2021 Nej jeg forstår heller ikke det skal generaliseres sådan. Selvfølgelig er der da enkelte hunde og racer, som ikke kan holde til/gider lange gåture i vilde frostgrader. Men ligefrem at skulle være SÅ forsigtig at man slet ikke skal gå tur??

    Tør ikke engang forestille mig det scenarie.. hvor lang tid har vi lige haft minusgrader nu? Og så kun med tissetur-i-haven-agtigt? Jeg tror faktisk Umi ville springe en sikring smiley

    Der skeles overhovedet ikke til at man kunne tænke og kigge selv. Lidt ligesom de der underlige gå-regler. Det bliver så rigidt og unuanceret.


  • #8   12. feb 2021 Jeg undrede mig også.. Prøv lige at fortælle Tucker at han ikke må komme ud og hygge-gå men kun lige tisse smiley Jeg har ikke oplevet ham takke nej til tur eller vise at han vil hjem.

    Man kommer virkelig langt med almindelig sund fornuft..


  • #9   12. feb 2021 Nå ja og så den her:

    "Selv om vi måske synes, det er hyggeligt at gå en tur i sneen, så har hunden ikke noget ud af det, og der er ingen grund til at gå længere ture, når det er så koldt"

    Øh dér vil jeg gerne lige stikke en finger i vejret smiley

    Får ikke noget ud af det?? Hvad har hun, nøgenrotter??

    Man skulle næsten tro den artikel var satire smiley


  • #10   12. feb 2021 De der gå-regler har vi ALDRIG gået op i, og Ozzy blev da 11½ uden at på nogen måde have taget skade, ja vi var også så slemme at han faktisk selv gik på trapper lang tid før mange mener de skal det, men alt har ALTID været i hans tempo.

    For nogen måneder siden lavede jeg på facebook et opslag om at Henning og jeg havde været i maxi zoo, og at Henning havde gået nærmest hele vejen derover, og straks kom der "hundepolitiet" på banen ( en fra svigerfamilien) og fortalte mig at han var alt for lille og han slet ikke måtte gå så langt. Altså slap dog af, jeg kan godt læse min hunds signaler, han har altid tydeligt sagt til når han ikke ville eller kunne gå mere, og så er han kommet op i klapvognen eller favnen, i dag går han også selv hele vejen derover OG hjem igen, jeg har stadig klapvognen med, men det er sådan set total unødendigt for han vil hellere selv gå, vi tager det jo bare i hans tempo, stopper op når han vil snuse osv osv .

    Ind imellem tænker jeg at det for pokker er et levende væsen, og ikke en porcelænsfigur smiley


  • #11   12. feb 2021 Haha Funke, den video jeg har lagt ind her på hg er bedrag! Teemo havde IKKE noget ud af at løbe rundt som en tosse i sneen.. Sorry jeg læste ham helt forkert, han var simpelthen ved at dø af kulde og prøvede faktisk bare på at holde sig i live.. smiley

    Og det var mishandling i går da Lucky var med på tur, han løb godt nok selv hen til døren og virkede også meget begejstret og glad, og havde bestemt heller ikke travlt med at vende om, men måske det bare var for at slippe væk fra ooooonde dumme mig smiley



  • #12   12. feb 2021 Man klæder ved sin hund på, så den sagtens kan klare minus grader.

    Her er sne og kulde ingen hindring for lange ture, de tager bare længere tid at gå, når der er isglat eller meget sne, det er pludselig hårdt at gå tur for mig, når man er klædt på i skitøj og tunge vinterstøvler og skal vade igennem sneen, Sam er det ingen hindring for smiley

    Idag gik vi tur i minus 11 grader uden dækken.
    Sam får det hurtigt for varmt med dækken, også selvom der ikke er for i, men blæser det meget eller regner er han iført dækken i disse grader smiley


  • #13   12. feb 2021 Ja jeg tænker også bare: held og lykke med at pitche dén ide til rigtig mange hundeejere i Norge og Sverige smiley

  • #14   12. feb 2021 Pudsig artikel.
    Synes også der engang har floreret noget på Facebook med art ALLE små hunde skulle have dækken på... Opslag fra en eller anden dyrlæge. Men små hunde kan måske ikke have meget pels?

    Iroh ville også hade kun lige at måtte komme ud og tisse! Vi går i forvejen ikke langt pga min skinnebensbetændelse, men at skære mere ned på det... Jeg ved ikke hvem af os, der ville blive idiot først smiley


  • #15   12. feb 2021 Jeg fik engang skæld ud i en facebookgruppe. En mente jeg var ude på at ødelægge Tucker når jeg tog ham med på 10-12km gåture ind imellem . Det kunne de små racer slet ikke holde til og det ville føre til samtlige problemer på sigt.

  • #16   12. feb 2021 Ej nu er den også delt i træningsklubben. Hvad sker der lige??
    Altså det er da en af de mest påståelige og unuancerede artikler jeg længe har læst smiley


  • #18   12. feb 2021 Jeg er muligvis kommet til at kommentere den inde i klubbens fb smiley

  • #18   12. feb 2021 Jeg synes det er fint nok, at man får folk til at tænke sig om i den her kulde, men den er artikel er jo slet ikke nuanceret nok. Og så forstår jeg slet ikke, at dyrlægen ikke mener, at nogen hunde får noget ud af en gåtur i sneen? smiley Atlas er ikke fuldstændig tosset med sne, men han har heller ikke noget imod det, og han fryser ikke. Han elsker at gå tur, og det ville tangere mishandling, hvis jeg kun hev ham udenfor for at tisse.

    Artiklen kunne være så meget bedre, hvis den fokuserede på muligheder for dækner og beskyttelse af poter.


  • #19   12. feb 2021 Haha jeg overvejede også så meget at kommentere det. Bare fordi selve artiklen er åndssvag..

    Og ja Krumme, alle de der regler og generaliseringer bliver simpelthen for unuanceret og tager overhånd. Der er mange, som ukritisk bare deler alt muligt uden at tage stilling til det. Jeg håber virkelig ikke nogen sidder og tænker "ej så må vi ikke gå tur længere, det er vist kun haven nu"...


  • #20   12. feb 2021 Nej Amalie det undrede også mig. Altså hvilke hunde har hun lige haft med at gøre? Selvfølgelig kan der være nogen hunde - som fx Rosa - som bare er super små og personlighedsmæssigt måske bare ikke gider en lang tur i frosten. Fair nok. Men at generalisere det til alle små hunde (og store, for den sags skyld).. wow..

  • #21   12. feb 2021 Den er også blevet delt i en papillon gruppe.. Jeg forstår det ikke. Altså jo jo selvfølgelig skal man passe på at ens hund ikke fryser, så på med et varmt dækken hvis den gør og beskyt poterne mod salt og sådan. Men jeg ville altså ikke frarøve Teemo den fest han har ved at komme ud i sneen, ligesom jeg ville blive sindssyg af at han rendte på væggene, hvis han kun lige måtte komme i haven. smiley

    Men okay det er ikke første gang jeg har hørt at Papillon faktisk ikke kan noget hvis det er lidt vådt, koldt osv. Teemo er nok ikke en rigtig papillon, for han er altså ligeglad med vejret så længe han bliver klædt på til det så han ikke fryser smiley


  • #22   12. feb 2021 For nogle racer er det sikkert rigtig!
    Bany er lige nu beordret ro, og må første komme i gang igen om en uge. Det nyder Thea! For så slipper hun for lange ture i kulden smiley

    Men selvom vi kun går korte ture, får begge tøj på - Thea fordi hun får frost skader og Baby fordi han ikke må blive kold i ryggen.
    - Det kunne dælme blive en lang vinter, uden gåture i minusgrader!


  • #23   12. feb 2021 Funke det er faktisk et problem med Rosa, for hun vil RIGTIG gerne med, men hun vil ikke gå med dækken på, men hun KAN IKKE holde varmen uden dækken på og det går bare ikke. Hun er lidt en pestilens om vinteren smiley
    Inden det blev SÅ koldt som det er lige nu, men stadig for koldt til at hun ikke kan rende rundt uden dækken på, tog vi hende med ud til den private hundeskov, gav den fuld gas med hende uden dækken i den tid jeg vurderede var ok, og så gik min forlovede i bilen med hende og Lucky (han gider ikke hundeskoven for tiden, af en eller anden grund) og så fik Teemo lov til at give den gas.

    Så lige nu må jeg indrømme at det er mig der siger at hun ikke kommer ud. I går var hun med, og fik muligheden for at gå med dækken på, hun gik 3 meter så duede benene ikke mere, så måtte hun sidde under jakken resten af vejen, hun sad og kiggede ud af og til og puttede resten af tiden, så hun er med nogle gange, men går sjældent selv. Det er egentligt smart at hun er så lille for det er dejlig varmt at have hende siddende/liggende under jakken, men jeg ville da hellere at hun selv gik smiley


  • #24   12. feb 2021 Præcis, selvfølgelig er der undtagelser. Der findes jo også mange hunde, som ikke får noget ud af en gåtur i regnvejr, og der synes jeg da heller ikke at man skal tvinge dem ud til andet end en tissetår. Men jeg har ikke planer om at give råd om, at man bør dropper lange ture i regnen, for det har hunden ingen glæde af smiley

  • #25   12. feb 2021 Krumme : Haha, da Ozzy var 6 måneder eller sådan noget gik min mand 7 km med ham, det var sgu ikke Ozzy der var træt, men min mand smiley Ozzy var umulig at køre træt som hvalp og unghund, både fysisk og psykisk. Der var også mange der mente vi nærmest mishandlede ham, men altså det blev for pokker taget i hans tempo , og han elskede det.

    Havde vi skulle overholde det med minutter både med Ozzy og Henning, ja så var både hjem og vores hoveder endt med at blive splittet fra hinanden smiley


  • #26   12. feb 2021 Nå kan sgu se det var 8,5 km, måtte lige google søen de gik rundt om. Men altså ja fyha vi var slemme smiley

  • #28   13. feb 2021 Selvfølgelig skal man tænke sig om og jeg traver heller ikke 10 km med whipperne, når termometeret siger -15 som i morges smiley

    Men de kommer altså ud og gå med dækken på og er det forholdsvis vindstille får de 15-20 minutters frit løb uden dækken, så snart de kommer i snor igen, får de også dækken på igen.

    Jeg kan huske vi havde en meget kold vinter, da Ghini var ung (hun er 10½ nu), der smurte jeg poter, underben og ørerspidser ind i vaseline inden vi gik ud for at undgå frostskader, hun er født 400 km nord for Stockholm ikke så langt fra grænsen til Norge og der er altså 20-25 minusgrader og hendes famile der, kommer da også ud selv om det er bidende koldt.

    Nu er hun jo en ældre dame og der er ikke helt så meget turbo over hende længere, så til damens store utilfredshed, har jeg købt en fleecedragt, som hun får under sit vindtætte dækken, hun har altid hadet at få dækken mv. på, men det er nu engang nødvendigt ind imellem smiley

    Hun skrider når hun skal have den på, men udendørs går hun rimelig afslappet med den på og forsøger ikke at tage den af.


    profilbillede
  • #30   13. feb 2021 Isabelle;

    Off topic, men lader du dine hunde gå på frosne søer?


  • #31   13. feb 2021 smiley

  • #32   13. feb 2021 Regnvejr, frostvejr.. Der er mange hundeejere, der mener hundene ikke tåler nogen af delene.
    For ganske enkelte racer er det måske korrekt, men for resten er det klart ejers egen modvilje mod vejret.
    Jeg ser det både på træningspladsen og i hundeskoven.
    Den her uge har haft det mest fantastiske vejr. Men bookingerne er faldet drastisk grundet frosten.
    Om eftermiddagen har der været høj sol og kun - 2 grader. Det er simpelthen så smukt og lækkert at gå ude i.


  • #34   13. feb 2021 Jeg er helt enig, det har simpelthen bare været det fineste vejr smiley Solen står skarp, der er så friskt og frostklart, himlen er nærmest selvlysende blå!

    Selvom jeg ikke bryder mig om vintervejret og vintermørket, så er DET her vejr da lige præcis på top 3 smiley


    profilbillede
  • #36   13. feb 2021 Jeg synes det har taget overhånd.
    Hunden må ikke gå en tur hele dens opvækst, hunden må ikke lege i sneen, hunden må ikke gå en tur i sommervarmen, hunden kan falde og knække nakken hvis den hopper af glæde.
    Vi har en hvalpekøber der glad lagde billeder ud af en legende hund i sneen. Og straks fik hun at vide i en racegruppe at den slags kan give diskusprolaps og dårlige hofter.
    Helt ærligt en glad hvalpekøber, førstegangs hundeejer der i forvejen er nervøs for at gøre noget forkert.
    Det er fandme ikke i orden.
    Hvor er glæden så i at have hund?

    Pas på dit og pas på dat.
    Det eneste vi har sagt de skal undgå er overvægt. Ellers så brug da for fanden hunden. Lad den løbe og lad den lege. Det gør så godt for både krop og sind og for ejerens glæde og smil at se på det smiley


  • #37   13. feb 2021 Hvis en hvalp og hund ikke kan tåle at løbe , lege og hoppe , så er det dælme noget skravl . Henning hopper ret så meget, altså sådan hop op i luften når han f.eks venter på mad eller vi er ved at finde snacks , og dyrlægen siger der ikke er nogen grund til at stoppe ham, da han jo netop gør det af sig selv , og det ikke er noget vi opfordre ham til .

  • #39   13. feb 2021 Jeg er fuldstændig enig med de mange kommentarer. Den artikel blev også hyppigt delt i Chihuahua grupperne og blev målløs da jeg læste, hvad folk svarede og hvor mange bare tog det til sig. Nu har jeg måske en atypisk hund inden for racen, men Cosmo er total ude-hund og ville dø, hvis han bare lige kort blev lukket ud for at tisse. Med et godt dækken kommer man langt. Og så er jeg helt enig i det med at kigge på sin hund og vurdere ud fra, hvordan de reagerer og opfører sig i stedet for blindt at følge en artikel. Små hunde kan altså også sagtens komme ud og få gode ture i dette vejr. Og ja føler desværre også mange bruger det som udnskyldning for ikke at skulle ud og lufte hunden.

    Så er der selvfølgelig undtagelser og nogen små hunde kan vitterligt ikke holde til kulden, det er jeg helt med på. Jeg ser desværre bare mange inden for min race i hvert fald, som ikke mener de har brug for at blive aktiveret og få motion. Der er lidt en tendens til at have et mind set, hvor at man anskaffer sig en meget lille hund fordi det er nemt og så skal de ikke rigtig luftes.

    Anyway, et lille sidespring. Jeg er er så enig og rart at læse dette indlæg, for jeg sad med præcis de samme tanker.


    profilbillede
  • #40   13. feb 2021 Jeg kom vidst lidt sent ind (sorry!) og gentager sikkert bare en masse, jeg synes bare det er så rart at læse at andre har tænkt det samme.

  • #42   13. feb 2021 Jeg gav op i en primært amerikansk funderet gruppe om bolognesen den anden dag.
    Og med al respekt for der er forskel på danmark og usa.
    Men helt ærligt de anbefalede at man ikke tog en 10 ugers hvalp ud for st tisse i haven. Minus 5 grader var for koldt. Det var helt helt uansvarligt og den burde tisse indenfor på et der til indkøbt toilet.

    Da jeg så skrev at her var hvalpene da med ude fra 4 ugers alderen gik de helt i gulvet.
    Ikke færdig vaccineret. Den kunne jo blive smittet med alverden fra den vilde natur.

    Seriøst de venter til hvalpen er 12 uger med at tage det stakkels dyr udenfor en dør!
    Klart de hunde får skrøbeligt sind og gø’er og er urenlige og ikke vil gå tur og ikke vil sove og der er ikke det de hunde ikke fejler.
    No shit de er jo behandlet som dukker.


  • #43   13. feb 2021 Haha Maria, ja når man er enige så er gentagelser nok umulige - jeg er helt enig med dig smiley
    Sorry jeg har lige mistet overblikket over at svare alle, men ja, jeg synes det er hovedrystende hvor mange der ukritisk tager det til sig. Der var endda nogen - sådan mht. vejret generelt - der i papillon-gruppen som Solvej nævner, fortalte at de slet ikke gik tur når det var koldt og blæste smiley


  • #44   13. feb 2021 Ja Ginne, det er også normen i de amerikanske myndegrupper jeg er i.. Det er da uhyggeligt!

    I min verden skal de da ud og opleve ting, hurtigst muligt!


  • #45   13. feb 2021 Åh jamen alt det med USA er jo en hel diskussion for sig selv - jeg er medlem af en sheltie gruppe med primært amerikanere, og der var én som lige skulle have bekræftet at man vel ikke kunne gå tur med sin hund i omtrent -5 grader, vel? En sheltie....
    Dem, hvor hvalpen slet ikke kommer uden for en dør i en måned, er virkelig virkelig udbredt. Det er som om det er en regel: "det bliver bedre om en uge, for så må han gerne komme udenfor". De kan selvfølgelig have nogle flere voldsomme og udbredte sygdomme/virusser i USA, og flere vilde hunde.. men altså.. wow smiley


  • #46   13. feb 2021 Der var også en i den amerikanske sheltie gruppe, som havde problemer med at hvalpen gøede og gøede og gøede. Den kunne ikke være i haven, fordi naboens hund gøede og var træls, og den måtte jo ikke komme ud på tur endnu...
    Så kan jeg dælme godt forstå en lille aktiv hvalp finder på et eller andet for at stimulere sig selv..


  • #48   13. feb 2021 Det sjoveste er, at alle de her "alt er synd for hunde, ja det er så" - formentlig er de samme, som slår hænderne sammen i begejstring "nææ HAR du set Preben, kyllinger i Rema for 25 kr".

    Den der dobbeltmoral om at "der er søde dyr, og der er dumme dyr" er til at ørle over .. men det har jo så ikke noget med trådens indhold at gøre.

    jeg synes, at det værste ved det hele er, at vi IKKE tjener hundens ve og vel. Og at de fleste, ikke alle godt nok men de fleste, er FULDT ud i stand til at bruge indersiden godt nok og vurdere, hvornår Fido fryser.

    Jeg selv "har" ikke noget vejr, hvor jeg ikke træner eller går tur (i skoven går jeg ikke når det VIRKELIG stormer naturligtvis), og surprise .. min hund kan også både træne, løbe ved siden af mig / cykel og gå lange ture i alt slags vejr.

    Stakkels vores hunde, at det er stukket så meget af efterhånden.


  • #49   13. feb 2021 Det er nemlig rigtig John smiley Så på med huen, på de længere ture i frost vejr smiley

  • #50   13. feb 2021 Vaseline eller vandfrit fedtcreme er også godt for at undgå forfrysninger, det bruger jeg til whipperne.

    Krumme - #38
    Mange whippethvale er på samme måde, de ligger altså ikke og snuer dagen væk, eller er vågne en halv time for derefter at sove i tre.
    Det er en af hovedårsagerne tror jeg, til at det tager lang tid, at lære en whippet og være alene hjemme.
    De kan ikke underholde sig selv eller sove 8 timer i streg ovenpå en nats søvn.

    Resultatet er en hund der hyler af kedsomhed eller hærger. For nogle hvalpekøbere er det en barsk opvågning, hvis de kun har mødt de voksne hunde, som snildt kan sove 18 timer i døgnet, hvis de får brændt deres energi af, på en fornuftig måde.

    Og generelt helt enig med flere af indlæggene, en hund skal altså kunne holde til at røre sig og blive brugt.
    De skal selvfølgelig også pakkes ind, når de fryser, alt med omtanke.

    Mine whipper går hverken i stykker af sne eller regnvejr, men jeg får jævnligt kommentarer, når jeg lægger billeder op af dem i sne uden dækken på, men så længe de er i bevægelse kan de altså sagtens holde varmen, på de ikke blæsende dage, selv om det fryser nogle grader

    De elsker af løbe uden indpakning, det giver uanset hvad, friere bevægelser og gør det nemmere for dem at kommunikere indbyrdes


    profilbillede
  • #51   13. feb 2021 Vi var på halvanden times gåtur langs stranden her til morgen. Termometeret sagde -6 grader, men der var så varmt, at jeg måtte tage hue og handsker af.

    Jeg mærkede Dorits ører nogle gange undervejs, og de var fine og varme. Solen stod lige på, og det var helt fantastisk smiley


  • #52   13. feb 2021 Vores lille Molly på 1600g sidder under jakken på det meste af gåturene, nu hvor der er -5 til -10 grader, selvom hun har trøjer på. Hun bliver simpelthen for hurtigt nedkølet, så hun får lov at gå i 5-15min af gangen selv, og så ind under jakken og få varmen, og så ned igen.
    Bølle, den gamle dreng, nyder frosten, han vejer omkring de 4kg, og kan lidt bedre tåle det, så han får bare sine trøjer på og så går han ellers selv hele turen.
    Elvis på knap 50kg klarer det helt fint, men grundet hans HD og gigt har jeg valgt alligevel at give ham et hjemmesyet fleece dækken på, nu hvor temperaturen ligger så lavt.
    Vores gåture er mellem 30min og 1,5time når vejret er som nu.
    Så ja det er meget forskelligt fra hund til hund hvordan de klarer kulden. Man skal da bare bruge sin sunde fornuft og lære at aflæse sin hund, så finder man hurtigt ud af, hvornår noget evt. bliver for koldt for dem smiley


  • #53   13. feb 2021 Ham ville ikke hjem! Men efter en time var jeg ved at være kold! smiley

    Jeg bryder mig ikke om -10 grader, men det er flot når solen skinner!



    profilbillede
  • #54   13. feb 2021 Min mobil siger der er -8 grader her lige nu, det skulle blive op til omkring -3 senere på dagen. Vi skal ud i Malenes hundeskov kl 14 og har tænkt os at udnytte den time vi har derude til fulde. Jeg tror dog det kun bliver med teemo i dag, mest fordi det er hyggeligt at den ene af os ikke skal sidde i bilen. De kommer alle 3 med derud på mandag hvis vejret er til det smiley

    Malene det er altså vildt at du ser sådan en forskel, jeg ser det også når vi tager ind til vejen og går tur. Jeg møder en del mennesker men stort set ingen hunde, det er virkelig mærkeligt. Vi gik en eftermiddags tur i det mest fantastiske vejr i parken i går, vi mødte 1 hund og så måske 2 undervejs derhen inde i byen. Det er ikke saltet på stierne i parken så jeg tror hver gang vi tager derhen at der vil være en masse der er ude at gå tur med deres hunde men det er der ikke.
    Gad vide om folk seriøst holder deres hunde hjemme for tiden, eller om de måske bare går ture på mindre normale tidspunkter fordi de arbejder hjemme og derfor kan gå tidligere på dagen


  • #57   13. feb 2021 Jeanette jeg tror teemo bevæger sig så hurtigt at han ikke når at fryse fast og ellers må han jo bare blive stående til det bliver tøvejr, sikke en ro vi får smiley Malene bliver nok træt af ham, men det må være hendes problem

  • #58   13. feb 2021 @John
    Nej, de tilhører vist Tyskland. smiley

    Jeg bor jo nærmest i en vindmølle park. Det er vildt hyggeligt.

    Men vindstille som i dag er usædvanligt.


  • #59   13. feb 2021 Nu har DKK også lagt skriv op, men deres er trods alt bedre end den der artikel og der må mine hunde da trods alt gå indtil -7 grader og der vil jeg da også give dem ret i at man skal være ekstra ons for det er da meget koldt for en lille hund når det er så koldt smiley

  • #60   13. feb 2021 Ja, jeg læste også lige DKK skriv, og det er noget mere nede på jorden. De gør også noget ud af at nævne, at der er forskel på racer.
    Jeg synes, som tidligere skrevet, at det er fint, at gøre folk opmærksom på at tænke sig om, men det kammer bare over med de gode råd.


  • #61   13. feb 2021 Der har simpelthen været det fineste vejr i dag her. Vi har været ude at gå i to timer inkl. pause, hvor Umi en stor del af tiden bare fik lov at løbe løs og hygge sig. Det var så varmt med solen og på de vindstille stier, at vi måtte tage hue og handsker af.

    Jeg elsker det smiley


    profilbillede
  • #62   13. feb 2021 Hahaha hold nu kæft man skal holde sin hund længe nede på isen for at de poter kan fryse fast smiley smiley stakkels dyr

  • #65   13. feb 2021 9 km i dejligt vejr idag smiley

    profilbillede
  • #66   13. feb 2021 Det var så fantastisk vejr at være i hundeskoven i, vi fik næsten en hel time (kom lidt sent afsted) og teemo nød hvert sekund og ville bestemt ikke med hjem igen. Jeg kunne nu også godt have klaret en time mere smiley

    Lucky og rosa ville så gerne med så de fik en løbetur og så ville de gerne i bilen. Rosa var uden dækken for ellers ville hun ikke, så jeg vidste det kun ville blive 5-10 minutter for hende, men bare det at de lige fik strukket ud og fik lov til selv at bestemme. Så hyggede de med min forlovede i den varme bil imens jeg hyggede med teemo. Det er nu også dejligt bare at have alene tid med dem hver især smiley


  • #67   13. feb 2021 Der har virkelig været lækkert vejr idag! Vi tog en tur på vores hemmelige sted, og hyggede lidt.. Det blev kun til 30 min, men det var rigeligt for Thea! Hun fik drønet igennem smiley

  • #68   13. feb 2021 I går var Gitte og jeg ude med alle 11 hunde. Den yngste er 4 måneder og den ældste er 15 år. Vi gik knap 2 timer i sne og buske i det mest pragtfulde område. Hundene fik masser af dufte og de var VILDE med det. Det var koldt, men kun den yngste og den ældste havde et dækken på. Resten væltede sig rundt i sneen og hyggede sig.



  • #69   13. feb 2021 Vi har af hensyn til Abby taget nogle korte morgenture, og så timer vi det med hvornår manden kører hjem. Så kan vi få dagens varmeste tidspunkt om eftermiddagen, og så skal vi kun gå på asfalt en gang ud og kan bare gå i den retning vinden blæser smiley

    Det kan ikke blive koldt nok i Danmark til Ziva fryser, så længe vi er i bevægelse.

    Det er jo nu det er fedt at være løber med polarhundene. Det er nu de virkelig kan få gas og man ikke skal tænke på de har det varmt.


    profilbillede
  • #70   13. feb 2021 Fedt, så kommer mine ikke ud resten af vinteren!
    Gad vide hvad jeg skal med al den tid, jeg normalt bruger ude med hundene? Er der nogen der kan anbefale et god lang serie på netflix? smiley


  • #71   13. feb 2021 Ups, vi har gået 6,5 km i dag, og her den anden dag tilbragte vi 30 min. i en lukket hundeskov.
    Billedet er dog fra en dag med plus 2-3 grader.

    Labradoren gik yderligere 5 km bagefter med en hundeven.

    Den ene chihuahua havde ballonsko på i dag, da sneen sætter sig som is-sten mellem poterne, så vi måtte også stoppe et par gange for at fjerne is/sne fra Boss' poter (den brune chihuahua, som ikke havde sko på)
    Men ellers nyder de gåturene lige meget om det er plus 5 eller minus 5 grader.


    profilbillede
  • #72   13. feb 2021 Her kan mine ikke holde varmen med dækner på hvis vi er ude at gå tur i flexliner (de skal kunne løbe løse hvis de skal holde varmen) så her er det oftes haven og er der vindstille og sol, så tager vi en tur på Max en time.

    Men de brokker sig ikke. Og i dag har den unge leget med mine nevøer i haven og efter 1/2 time kom han selv til døren, så gad han ikke mere. Selv om de legede med bold.

    Så ja tænker man skal se på hunden. Havde jeg haft Esther havde hun være afsted uden de kort håret.


  • #74   14. feb 2021 Jeg har 5 hunde, alle under5 kilo, kun en af hundene har behov for dækken på vores daglige ture, det er lille Pjevs på 2 kilo, vi går ca 1/2 til 1 time af gangen og holder os i bevægelse hele tiden, ingen af hundene virker til at have problemer og jeg korter ikke af på vores ture, det eneste jeg gør er at holde os igang konstant, ikke noget med at falde i snak med naboen smiley

    profilbillede
  • #75   14. feb 2021 Vi gik 11km morgentur i morges og det var skøøøønt, jeg frøs ikke og det gjorde caos heller ikke, vi nød turen med frost og sol og jeg elsker det, elsker gåturene i frost og med solskin, så i følge artiklen har jeg været en ond hundeejer hele ugen, men hallo, Caos er en ond hund, for når det regner og blæser, så vil han stadig ud og gå og det vil jeg ikke, men jeg gør det smiley så når han kan behandle mig sådanne, så kan jeg også tvinge ham på lange ture og hvis han ikke kan li det, ja så skjuler han det godt smiley

    profilbillede
  • #76   14. feb 2021 Ikke læst artiklen, men kan teknisk set, godt følge idéen, hvis den tager udgangspunkt i, at man går fortovstrisseture i kort snor. Så kan hunden ikke gå sig til varmen, på samme måde, som hvis det foregår i lang snor, løs, i kuperet terræn smiley

    Men helt at undlade at gå tur smiley og hunde har ikke glæde af at gå i sne?! smiley smiley


  • #77   14. feb 2021 Salla vi går både ture i kort snor, dog ikke på fortorv hvis vi kan undgå det, men på flade stier med sne uden salt. Og hvor de får lov til at være løse, de kan altså sagtens gå sig til varmen alligevel, og jeg går ikke hurtigt overhovedet, men i et helt normalt tempo som Lucky går i, og begge drenge stopper ofte for at markere, så det skal altså være meget koldt før vi i hvert fald hjemme hos mig er ude i at vi ikke kan holde hundene varme med et godt dækken på en almindelig kort snors luftetur smiley

  • #78   14. feb 2021 Henning har altid snor på , med mindre vi er et sted der er hegnet ind , og han holder fint varmen. Det er så også flexiline han går i .

    Vi er lige kommet hjem fra en tur på ca 45 minutter , og det var ikke Henning der mente vi skulle hjem. Det eneste på ham der var lidt koldt da i kom ind var poter og snude , men poterne er allerede varme igen, og var på ingen måder iskolde.


  • #79   14. feb 2021 Vi har fejret valentinsdag, med en lille gåtur på et af vores yndlingssteder. Hundene fik lov at løbe løs, og det var LIGE hvad Baby trængte til. Hvor er det skønt at se, hvor meget glæde mine hunde har af sneen smiley

  • #80   14. feb 2021 Vi har været i skoven i dag. Hunden iført flexiline. Og Murphy tog en ufrivillig dukkert i åen. Han holdt stadig varmen smiley

  • #81   14. feb 2021 Idag har vi ikke været særlig aktive, 4 km skovtur i morges i ny skov, efterfulgt af 6 timer på sofaen smiley Og så en kort 2 km aftentur, efterfulgt af mere sofa...vi har godt nok holdt afslapnings søndag...

  • #82   14. feb 2021 Hvis jeg passer mine forældres Malteser, så er jeg meget ops på temperatur og giver den tøj på. Ingen underuld og 1.8 kilo. Den fryser altså meget hurtigt.

    Min egen tror jeg ikke kan fryse ved så lidt som minus 10-12 grader. Ikke engang end hvis jeg smed ham i en hundegård, hvilket jeg aldrig har brugt, da jeg godt kan styre min hund.

    Inde som ude! Det vælger han selv...


  • #83   14. feb 2021 Mathilde : det skal der også være plads til smiley Henning har fået 4 ture i dag, normalt får han kun 3 , men han var ved at drive mig til vanvid med at ville i haven konstant bare fordi han kan, så vi gik en ekstra tur og måtte nærmest slæbe ham med hjem igen ??

  • #84   15. feb 2021 Vi kan tydeligt mærke, at vi er gået fra langhåret til korthåret Collie. Så længe Balder er aktiv/har lang snor, kan han fint holde varmen, men på fortovet på vejen hjem bliver han kold. Så i denne tid har han et tyndt dækken på og har slet ikke travlt med at komme hjem. smiley

  • #85   15. feb 2021 Det er desværre en vanvittig tendens til at pakke hunde - og alle mulig andre kæle- og husdyr - ind i vat (men de dyr man gerne vil kunne finde billigt kød fra henne i køledisken er man lidt ligeglad med). Mon ikke den er en spejling af at folk i al almindelighed fjerner sig længere og længere væk fra naturen og alt hvad der er naturligt. Det er simpelthen så trist at overvære. Jeg har mange kollegaer, der er født og opvokset, i en storby et eller andet sted i verden - incl. i DK. Der skal nogen gange meget lidt 'vild' natur til at skræmme livet af dem.
    Selvfølgelig kan langt de fleste hunde da tåle at komme ud i frostvejr - også i mere end blot 5 sek. Er hunden hårløs, meget lille eller meget tyndpelset så skal man selvfølgelig tage hensyn til det.


  • #86   15. feb 2021 Jeg har aldrig ejet en hund, der har vist ubehag ved frost og/eller blæst. Regnvejr derimod - det gider vi ikke. Conor er nogle gange næsten som paneret i sne, men det er vel et tegn på, at pelsen isolerer godt, for ellers ville sneen smelte straks.
    Hunde i tøj er bare grimme. smiley


  • #87   15. feb 2021 Jeg er blevet en gammel softie .. her de sidste par nætter, når temperaturen har været nede og kysse -15, har jeg taget den af vores hunde, der sover i hundegård om natten, ind.

    Ja, han har isoleret hundehus med træuld og ja, han er udstyret med tæt kraftig pels med underuld, og ja, hundehuset står indendørs i et slags værksted .. men .. nej, det duede jeg ikke helt til at håndtere, så han røg ind smiley


  • #89   15. feb 2021 Jeg er nok også en ravnemor.
    Jeg har dog skåret morgenturen fra normalt 1,5 time til 1 time.
    Vi går kl.7.00 og både i morges og i går var det minus 11grader da vi gik.
    Fifi på snart 15 år har dækken på.
    Freja derimod nægter at røre sig ud af flækken med dækken.
    Dvs. jeg har "tvunget" hende ud med det på, men så trasker hun bare bag ved mig hele turen, og så er det ikke sjovt hverken for hende eller mig.
    Så hun har gået uden noget indtil i går.
    Der fik hun en løstsiddende striktrøje på, og det den generer hende åbenbart ikke.
    Så nu er alle glade smiley


  • #90   15. feb 2021 Balder bliver påvirket af kulde, og hans ører bliver mega kolde. Men så varmer han sig foran brændeovnen. smiley

  • #93   15. feb 2021 Jeg tror den artikel er skrevet for at skære det ud i pap. Læser man teksten nærmere skriver de sådan set, at man skal bruge sin sunde fornuft og droppe de LANGE gåture, hvis man har en hund, der ikke kan tåle det, vurderet på pelslængde og hvor vant til at være ude hunden er.

    Det ser jeg egentlig ikke noget problem i bliver skrevet i en artikel?

    På mig føles den dog lige så captain obvious, på samme vis, som når vi hver sommer skal høre på, at vi skal huske solcremen og søge skygge mellem 12 og 3 fx.


    profilbillede
  • #94   15. feb 2021 Det er slet ikke sådan jeg læser den. Ja ja, "lange" gåture - der står at "når det fryser 3-4 grader, skal man være forsigtig og bare lufte sin hund for at lade den tisse, hvorefter det er ind i varmen igen".

    Jeg vil nu ikke kalde alt andet end en bette havetisning for "lange gåture" smiley

    Og der står også ret kategorisk i starten, at hunden ikke får noget ud af at gå en tur i frostvejret og sneen. Ikke små hunde eller tyndpelsede eller... nej: hunden har ikke noget ud af det.

    Så tilføjes der selvfølgelig senere heldigvis noget med størrelse og chillfaktor, men altså - det er dælme en ommer


  • #95   15. feb 2021 Nimbus er kun 5mdr og virker faktisk ikke til at have ret meget underuld.
    Alligevel vælger han selv at tilbringe MASSER af tid ude i kulden vha. hundelemmen.
    Jeg vil faktisk vove at påstå, at han er mere ude end huskyerne pt.
    Så nej - her bliver turene altså ikke kortet den mindste smule af, uanset hvor koldt det er smiley


  • #96   15. feb 2021 Isabelle - Sikke et skønt billede smiley

  • #97   15. feb 2021 Jeg tror ikke der findes en eneste med en hund fra kolde områder, som løber ind i udfordringer i lille DK.

    Jeg vil næsten tro, at samtlige hunde med underuld kan overleve at være udenfor konstant ned til minus 20. Specielt hvis de har et sted at gå i læ-

    Mine Newfer havde jeg under en af de rigtigt kolde vintre i 80'erne. Begge kunne gå ind i et fyrrum hele tiden. Det gjorde tæven da også ind i mellem. Hanhunden han sov altid ude.

    Vi blev da også anmeldt til landbetjenten undervejs, men da han så at begge bare kunne gå ind i fyrrummet, så blev den parkeret der. Altså køteren rullede sig bare sammen, og så lå han og blev til en snebunke. smiley

    Begge elskede endda at svømme i mosen, og selv da der kom is, og de brød igennem i ny og næ, så kan en Newz altså bare noget. De kan ligesom kvabbe sig op igen. Det kunne min Sct, B bestemt ikke. Han havde nær kostet mig livet. smiley

    Fælles for begge racer var dog, at når man stak hånden ind i pelsen, så var ingen af dem våde i underpelsen så de frøs ikke uanset. Der skal mere end en lille svømme tur til. De er vilde sådan nogen køtere i ny og næ.


  • #98   15. feb 2021 Balder har ikke ret meget underuld, og det er også derfor, at vi bruger regndækken, når det regner/blæser, og et lidt tykkere dækken, når der er flere minusgrader. Men han har pt. ikke behov for et egentlig vinterdækken. Hvilket jo kan ændre sig med alderen. smiley

  • #99   16. feb 2021 Har lige lige været ude på gåtur med Henning , og han havde igen på ingen måder travlt med at komme hjem, faktisk prøvede han at forlænge turen ved at gå en anden vej da vi nåede plænen for enden af blokken . Han ELSKER at være udenfor og være på gåtur , hans mor, moster og søster nægter at gå i kulden ifølge opdrætter.

  • Heidi B
    Heidi B Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #101   16. feb 2021 Jeg kan nu ikke se noget galt med artiklen.
    Hun skriver jo også at udover størrelsen på hunden og pels type, afhænger det også af, om hunden er vant til at opholde sig meget ude.

    Jordtemperaturen og chillfaktoren spiller også ind.

    Det synes jeg er helt korrekt og ganske fint der bliver gjort opmærksom på det. Man kan ikke komme uden om at de fleste hunde bliver luftet konservativt og ikke får meget aktivering. Udover det så er det heller ikke alle hunde der viser smerte eller ubehag tydeligt. Det vil sige selvom hunden viser tegn på ikke at ville hjem, betyder det ikke at det vil være en god idé at lade den blive ude.

    Så artiklen er nu meget fin, især også at der bliver advaret om at lade hunde være i bilen.


  • Lisbeth P
    Lisbeth P Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 11 Svar: 1
    #102   19. feb 2021 Vi har en lille fransk bulldog, problemet er også i kulden at der ligger somregel salt, og salt er ikke særlig godt for deres poter når de går langt. Derfor går vi også kun små ture her når det rigtigt er koldt.
    Det samme er gældende om sommeren er der også mange hunde der ikke har behov for at gå særlig langt kan læses her https://smaahunderacer.dk/


  • #103   19. feb 2021 Lisbeth - Og det er tilfældigvis din side?

  • #104   19. feb 2021 #102:

    Mine er mindre end FB. I dag har vi foreløbig gået 1½ time og vi har en times tid endnu. UDEN snor. Med masser af fart og glæde. Vi holder os bare fra saltbefængte stier og så må jeg få våde fødder.

    Mine hunde er af jagtlinier og de ville blive vanvittige, hvis de kun kom ud på små lufteture. Det er IKKE selskabshunde.


  • #105   19. feb 2021 "små tillært passive hunde" tak... min franske har det bedst med meget lange ture, og ja det kan være besværligt når det er meget koldt (her får han tøj på og vi kan kompensere med indendørs aktiviteter) og om sommeren hvor jeg så må stå en time tidligere op og min kæreste så går med ham længere om natten når han kommer hjem...

    Sunde franske er aktive små hunde... selvom de ofte bliver misforstået som den dovne ejers bedste overvægtige ven... smiley smiley


    "En fransk bulldog, skal ikke have særlig meget motion. Da franske bulldogs ikke har særlig gode luftveje i forvejen, så kan det faktisk være farligt for den lille hund at gå for langt. Derfor er det vigtigt at du undersøger din franske bulldogs vejrtrækning når i går tur, der er nemlig meget forskel på de små hunde." det her er fandme info der er til at brække sig over, og er med til at ødelægge racen... føj!


  • #106   19. feb 2021 "Lisbeth - Og det er tilfældigvis din side?"

    Hvad for dig til at tro, at dine såkaldte nyheder er mere interessante?


  • #107   19. feb 2021 Søren - Jeg har ikke skrevet de ikke var interessante, den må du selv ligge og rode med.

  • #109   19. feb 2021 Jeg har jo verdens mindste race og en 3 kg hund oveni, og de kan altså holde til meget så længe de får tøj på, og enten får en god potevoks/sko på eller går steder uden salt (jeg gør helst sidst nævnte)

    Hvis man avler en race der ikke kan klare at være aktiv skulle man måske overveje at det måske ikke var værd at avle på. Det er da død synd for de hunde der bare sidder og glor fordi de enten er avlet så dårligt at de vitterligt ikke kan noget, eller har ejere der bare synes det er dejlig bekvemt at hunden ikke behøver ud.

    Her er vi endelig oppe på plus grader igen. Endelig kun fordi jeg har Rosa. Det er stadig køligt især når det blæser, men hold op hvor var rosa dog lykkelig da hun fik lov til at gå hele turen uden dækken på smiley

    Når jeg kigger på min lille bitte rosa og ser hvor aktiv hun egentligt elsker at være, hvad hun kan klare og hvad der skal til for at hun trives bedst, ikke godt men bedst. Så føler jeg virkelig med de hunde der er større end hende og som måske også i forhold til racen er skabt til at skulle mere end hende, der ikke bliver brugt men bare ligger hjemme på sofaen, fordi "de kan ikke holde til ret meget" smiley

    Jeg ved alle hunde ikke er ens, men langt de fleste kan altså sagtens, hvis de får et dækken på osv. Der er nogle med skavanker der måske ikke kan, og der skal man selvfølgelig passe på sin hund, men hvis det er hele grupper af hunde, hele racer osv. Så må jeg indrømme at jeg synes vi begynder at have et problem og måske skulle genoverveje hele avlen af hunde. Jeg vil nødig eje en hund der intet kan over halvdelen af året smiley


  • #110   19. feb 2021 Jeg studsede præcis over "de franske skal ikke have særlig meget motion, de har nemlig dårlige luftveje i forvejen, så det kan være farligt at gå langt" smiley

    wtf... endnu et meget meget dårligt "tip".. måske er det ikke gåturene der er problemet her - who knows...
    Det er også en ommer!


Kommentér på:
Drop turen ved minusgrader

Annonce