{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.938 visninger | Oprettet:

Stresset hvalp - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Det er første gang jeg poster herinde og jeg håber meget på nogle gode indspark. Vi hentede i søndags vores nye dejlige puddel/labrador/cocker spaniel blanding på nu 9 uger og han er så dejlig, sød og lyttende. MEN om morgenen fra 6-8 og om aftenen fra 20-22 bliver han helt ude af den, løber rundt, smider sig i kurven, bider i halen, graver, gør/piver, vil bide ansigt, hænder og hvad han ellers kan komme til. Han er slet ikke til at komme i kontakt med når han er sådan. Resten af dagen er han super sød og fin at komme i kontakt med. Vi prøver at ignorere når han er sådan og så snart han gør noget godt så roser vi roligt men det hjælper ikke rigtigt.

Vi har i dag købt et transportbur som vi ligeså stille skal vænne ham til i håbet om vi kan bruge det som et dejligt time out sted for ham. Vi spreder hans mad rundt i stuen og køkkenet så han skal lede lidt efter det. Vi prøver at gå ned og tisse, give ham stimulerende ting og ikke lege med ham når han er vild men intet virker rigtigt for os. Vi kan ikke få ham til at sove længere end kl 6 så han får ikke så meget nattesøvn.

Hans dag ser cirka sådan her ud:

24 - Går i seng (tager ham cirka 15 min at falde til ro her)

04 - Nattetis

06 - Han vågner og vil ikke sove mere

06.05 Vi går ned og tisser

06.10 Han får morgenmad

6.30 Tissetur og lidt snusen på græsset

~7-9 Turbomus

~9 Han tager dagens første lur og vi går ned og tisser når han vågner

~11.30 Mad

~11 Lur og så tissetår

~13 Noget stimulans i form a tyggeben, Kong med fyld eller slikkemåtte

~15 Lur og tissetår

~16 5 min træning (vi øver sit og fokus)

~16.30 Mad og tissetår når han har slået mave

~17 Lur og så tissetår med snusen

~20 Mad og tissetår når han har slået mave

~21-23 Turbomus vi prøver at få ro på

23.45 Aften tur med snusen

Håber i har nogle input til hvad vi kan gøre mere af eller mindre af. Vi kan ikke rigtigt have ham løs udenfor da vi bor i lejlighed. Han har kun tisset 2-3 gange indenfor i alt og 2 af gangene var vi på vej ned og tisse.

Mvh en fortvivlet hvalpemor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresset hvalp - hjælp
  • #2   11. aug 2021 Helt almindelig adfærd. Lidt ligesom med børn i "ulvetimen" smiley

  • #3   11. aug 2021 Tak! Er der noget jeg kan gøre for at mindske disse udbrud eller skal jeg bare lade ham stresse færdig? Syntes det er så synd for ham når han er sådan

  • #4   11. aug 2021 Jeg synes at 5 min træning om dagen, er helt ekstremt lidt. Jeg ville nærmere forvente (forlange) 4-5 x 5 min træning, og det uden at tælle søgeopgaver og aktiv spisning med. Får han mad i skålen, eller via aktivering?

    2 timers hvalpeflip er meget, og meget mere, end jeg ville tænke normalt. Jeg ville time træning i de perioder, hvor han plejer at få sine ture, og når træningen er overstået, så lege MED ham. Når du synes det kammer over, så put ham med noget han kan falde til ro med.

    Du kan med fordel bruge 1 af måltiderne i en kong i stedet, altså opbløde det, mose lidt vådfoder med og fryse det ned.

    Cockere har meget (!!!!) nemt til stress, og efter det er blevet populært at blande dem med puddel, har det ikke gjort noget godt for deres stresstærskel. At den så yderligere er blandet med en lab, kan godt blive noget af en udfordring. Så jeg tror I får jeres sag for smiley


  • #5   11. aug 2021 Tak for input!

    Vi kan sagtens træne ham mere men vi har været bange for at overstimulere ham. Vi kan ikke træne med ham når han får sine flip, det er han for vild til.

    Hans anfald varer ikke 2 timer, nærmere 30min eller deromkring. Det er bare i det tidsrum de ligger, beklager den dårlige forklaring.

    God idé med et måltid i hans Kong! Hvad hvis han ikke har tålmodighed til at spise op på den måde?

    Jeg har før haft Collies og Kleiner Münsterländere så er klar på meget stimulering, har dog altid fået mine hvalpe når de har været 6+ måneder så det tidlige hvalpestadie er nyt for mig


  • #6   11. aug 2021 Smid buret ud eller pil lågen af. Du kan ikke kurere et hvalpeflip med indespærring.

    Sæt en snor på hvalpen og kom ud og afled den.
    Når ikke I har have, må I køre efter en indhegning, der kan krudtes af i. Det er vigtigt at få brugt både hoved og ben på sådan en aktiv blanding. I de første uger snakker vi selvfølgelig helt korte sessioner, men inden så længe vil hvalpen være klar til væsentligt mere.
    Min 12-ugers hvalp har koncentration til en halv times træning ad gangen. Da hun var 8 uger, var det nærmere 5 min. ad gangen. Men hun brugte timer på at lege med husets andre hunde. Den energi skal man som ejer selv håndtere, når ikke den bruges på andre hunde.


  • #7   11. aug 2021 Jeg var nok lidt uklar. Træningen skal times, så det er FØR han får sine flip. Når I er færdige med træningen, så brug hans flip til at lege og tumle (og belønne).

    Hvis du smider lidt lækkert vådfoder (du kan købe en hvalpevariant) i foderet, når du bløder det op, eller bare helt erstatter det ene måltid med frossent vådfoder, så tænker jeg nok at han skal spise. Ellers en tyggedims af en art, eventuelt smurt med en stribe leverpostej, så den er ekstra lækker.

    I skal nok bare lige lære hinandens rytme at kende, og så skal han stille og roligt lære, at det sjove foregår med dig, og helst uden at der går hul i nogle mennesker smiley

    Jeg er kæmpe fan af denne artikel, som fint beskriver, hvad der egentlig tæller som aktivitet for en hvalp og unghund: https://www.paastreif.no/Hunders-normale-søvn-og-aktivitetsbehov


  • #8   11. aug 2021 Vi har på ingen måde lukket hans bur endnu, det er mere som en hule for ham som det er nu. Vi må prøve at finde et sted han kan krudte af. Jeg syntes bare jeg har læst at når de er så små så er de ikke lavet til fysisk aktivitet men at det er bedre at stimulere dem mentalt?

    Vi må prøve at se nogle mønstre i hans flip så vi kan nå at tage dem i opløbet inden det går galt!


  • #9   11. aug 2021 Jeg plejede altid at time vores gåture med hundens hvalpeflip. Hun blev også altid et sindssygt monster ( smiley ) om aftenen, og der hjalp det altså med en lille 15 minutters lunte tur hvor hun fik snuset til en masse nye dufte. Hvis det ikke hjalp, og jeg synes at hun blev FOR overgearet, så fik hun en lickimat smurt med dåsefoder, det var altid en sikker vinder, og hun faldt altid i søvn bagefter.

  • #10   12. aug 2021 En hvalp må gerne løbe rundt og lege, udforske verden og bruge dens krop, det er både med til at udvikle dens motorik og muskler.
    Det en hvalp ikke må er monoton gå tur i snor op og ned af gader i hele og halve timer.


  • #12   12. aug 2021 Tænker ikke han har stress, tænker han keder sig. Brug hans mad til træning, det er en arbejdsmaskine du har købt (racerne) ikke en selskabshund.

  • #13   12. aug 2021 Jeg har samme tanke som Zara. Det er en blanding indeholdene nogle meget vimsende og aktive hunde. Og jo, en kleiner er så afgjort også i den aktive ende og en arbejdshund. Men det er på en lidt anden måde; Cockeren kan være virkelig vimsende, pudlen løber og løber og løber lidt mere. Labben kan også være vimsende som ung. Den har brug for noget mere end 5 mins træning en gang om dagen. Det er en blanding der indeholder tre racer, der elsker at samarbejde; udnyt det smiley Den vil givetvis også nyde at blive aktiveret med spor og apportering.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #14   12. aug 2021 For mig er det ikke noget man skal undgå. Selv med træning vil det komme.

    Når jeg kom hjem efter træning med en træt hvalp. Overhovedet ikke. Her skulle dem lige have brugt det sidste. Det fik den lov til uden min indblanding.

    Så mit råd. Stop med at gøre det til et problem. Stik hunden noget den selv kan afreagere på. Jeg forstår ikke, hvorfor man vil holde hvalpen i ro,når den har brug for at komme af med sin energi.


  • #15   12. aug 2021 Max, der er hunde, som simpelthen kammer over i deres flip. Jeg var nok samme sted som dig, indtil jeg selv stod med en af dem dér, der bare gik AMOKKA smiley

    Nej, almindelige hvalpeflip er ikke et problem, men TS beskriver 2x2 timer om dagen smiley smiley Som så efterfølgende er reguleret lidt ned. Men jeg tænker egentlig, at hvis der skrues op for både træning og den fysiske udfoldelse, vil hvalpens trang til amokka aftage lidt smiley


  • #16   12. aug 2021 Max - nogle hvalpe kan sikkert selv styre det og finde ro bagefter - andre kan ikke.
    Hvis vi ikke stoppede vores hvalp “mens legen var god”, så gik hun helt i selvsving med at humpe børnene. Så det skulle selvfølgelig stoppes inden hun nåede dertil.


  • #17   12. aug 2021 Nu er det ikke flip i 2x2 timer trådstarter snakker om, det er blevet præciseret at det drejer sig om Ca. 30 min. ad gangen, men at det sker indenfor en tidsperiode på 2 timer.
    Jeg kan slet ikke forstå at det gøres til et stort problem, det har været oppe så mange gange, de fleste hvalpe gør det.
    Jeg skal ikke begynde at kloge mig på om hvalpen aktiveres nok, der er så mange ubekendte i den henseende og problemet er der jo også hvis hvalpen overstimuleres.
    Jeg synes du skal slå koldt vand i blodet se på din hund og prøv dig frem, så er de racer heller ikke værre så er sikker på at det nok skal gå, hvis du bare lige trækker vejret og kigger på din hvalp, hvad sker der op til flippene, er det når der ikke er sket noget i lang tid, eller er det efter gå tur mm.
    Hvis du skruer op for aktiveringen, så hold øje med hvordan hvalpens flip er i løbet af dagen, bliver det værre eller bedre.



  • #18   12. aug 2021 Hvis en rutineret hundeejer synes, at hvalpen kammer over, så tænker jeg umiddelbart, at der skal lægges mere vægt på hendes vurdering, end fra en der aldrig har set hvalpen smiley

  • #20   13. aug 2021 Når man kigger på 'planen' så er der rigtig meget 'vi går ned og tisser' og 'snusen på græsset' og så er der noget aktivering med noget der kan stoppes i hovedet. Der er ikke ret meget 'race-relevant' aktiviering (samarbejdsøvelser, spor, apportering) eller leg med ham.
    En anden ting jeg kom til at tænke på er at når man ikke har en have hvor han kan sprinte rundt og ikke kan have ham løs. Så må man måske nok et eller andet sted acceptere at han sprinter lidt rundt indendørs. Hvalpe - og voksne hunde - har et behov for at komme ud og strække ud og 'flippe' lidt ud. Man kan ganske enkelt ikke forvente at de skal kunne acceptere at livet foregår i en snor i roligt tempo.
    Clinton som lige pt er enehund og 5 år gammel tager da dagligt sprintture ud over marken eller fiser fornøjet rundt om træerne inde i haven (han har en fest når han går det og han ser mega glad ud bagefter).


  • Hanne J
    Hanne J Tilmeldt:
    aug 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #22   13. aug 2021 Hej fortvivlet hundemor.
    Har også en 9 uger hvalp, kender godt til situationen, ulvetimen normalt :), jeg bruger med stor succes en, lick mats, den beroliger hvalpen, samt bruger jeg stille signaler så som gaben, smasken m.m., dette virker på min hvalp, har ingen ulvetimen længere. Håber det kan hjælpe dig


  • #24   13. aug 2021 Amanda
    Jeg tror ikke Malene mente at det var for tidligt at lukke buret, men at det aldrig skal lukkes


  • #25   13. aug 2021 "Så mit råd. Stop med at gøre det til et problem. Stik hunden noget den selv kan afreagere på."

    Ah - en dejlig hjælpsom kommentar fra en ejer, der aldrig selv har stået med en hvalp, som er helt uden for rækkevidde og ikke bare kan "få noget at afreagere på".
    Jeg er helt enig i at hvalpen trænger til rent faktisk at lave noget, men det er sgu også en lidt letkøbt løsning at man bare skal lade hunden flippe uden at blande sig. TS beskriver jo selv hvordan hvalpen er helt ude af den, gør/piver, bider i ansigt og hænder og slet ikke er til at komme i kontakt med. Jamen held og lykke med at lade den krudte af uden din indblanding smiley

    Hvis det var så let som at man bare skulle lade være med at gøre det til et problem og så stikke hunden noget andet, så tror jeg egentlig ikke tråden overhovedet var lavet...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #26   14. aug 2021 25. Har du selv noget at bidrage med?. Hvad ved du om hvad jeg har stået med?.

    Jeg har selvfølgelig aldrig oplevet vilde hunde som jer. Det er klart.

    Jeg ville give hunden et område for dig selv. Her får den så nogle muligheder. Hvad den vælger at gøre er op til den selv. Det er mit råd.



  • #27   14. aug 2021 Ja, jeg har jo lige givet mit bidrag smiley

    Men i mere seriøsitet - jeg ved ikke hvad du har stået med, men hvis man i ramme alvor foreslår TS at "give den lov til at bruge det sidste uden din indblanding" og "stikke hunden noget den selv kan afreagere på", så har man nok bare ikke stået med en hund, der ikke lige kunne afledes med noget andet.
    TS beskriver noget problematisk, og du bagatelliserer det altså lidt ved at påstå, at man bare ikke skal gøre det til et problem og i stedet stikke hunden noget andet - hvis det var så let, at det var løsningen på det hele, så havde TS da nok gjort det i forvejen smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #28   14. aug 2021 Jeg hopper ganske enkelt ikke med på den. En hvalp på 9 uger som er problematisk fordi den får et par flip om dagen.

    Jeg har haft hvalpe som overfaldt mig,løbet hen over stuebordet,hængt i gardiner osv.

    Så nej. Jeg vil ikke være med til,at gøre det til et stort problem,at en hvalp kan koge over og ikke kan styre sig.

    Ok. Så ts har prøvet at holde hunden for sig selv med sine legesager. Det have jeg ikke lige læst.



  • #29   14. aug 2021 Det er rigtigt, at hvalpe ikke skal ud på flere timers gåture, men mulighed for også at bruge sig fysisk er i min verden vigtigt for alle hunde, aktiviterne skal jo blot tilpasses alder, så for en hvalp er det mere noget med bare at ræse omkring og undersøge verden, gå på forskelligt underlage, kravle på ting osv.
    Har man ikke have, så må man finde andre muligheder for at hvalpen kan få lov at løbe frit.

    Man hører hele tiden, at mental aktivering er vigtigst, og det er måske rigtigt for nogen hunde, men det betyder ikke, at fysisk aktivitet ikke også er vigtigt. Ingen af af dem jeg har haft havde kunnet trives uden muligheden for fysisk udfoldelse - det er vigtigt både for mental trivsel og motorisk udvikling, og jeg gætter på at muligheden for at løbe frit også kunne tage toppen af flippene.


  • #30   14. aug 2021 Tak for al den gode feedback! Han har igår og i dag været meget bedre allerede! Vi har ikke kunnet have ham fri endnu, men har bare siddet med ham i gården på græsset en 15-20 min x 5 om dagen hvor han bare sluger indtryk, æder grene og graver huller. I nat sov han 7 timer uden at vågne(!!!), det var der nogen derhjemme der satte stor pris på. Han er også begyndt at markere ved døren når han skal tisse. Så dejligt. Han fik stadig et flip igår aftes, men det kunne tones ned med lidt leg, træning og en tyggepind. Om det bare er et par heldige dage ved jeg ikke, men håber det fortsætter! Vi har også fået lov at låne min mors kolonihave som er indhegnet et par dage om ugen, så kan han forhåbentlig komme derud og krudte af smiley

  • #31   14. aug 2021 Jeg tænker den indtegnede kolonihave bliver et hit smiley

    Jeg ved ikke hvor i bor, men der findes private hundeindhegninger rundt omkring i landet, som man kan booke, så man er der selv eller med hundevenner man har aftale med, men altså hvor man ikke møder fremmede i den tid man har booket. Det kan være en god løsning, når hunden ikke har et helt stabilt indkald endnu smiley


  • #32   14. aug 2021 Det lyder mega fedt. Vi bor i Nordsjælland, ved du om der er nogen i nærheden af der?

  • #33   14. aug 2021 Jeg er slet ikke kendt på de kanter, men mon ikke andre herinde er smiley

  • #34   14. aug 2021 Amanda:
    Hvis du bor i Nordsjælland er der den private hundeskov i kokkedal, den er fuldt indhegnet, koster 50 kr, for 50 min.
    Du booker tid inde på hundehaller.dk
    Opretter en profil og vælger den der hedder træningshund-hundeskov. smiley
    De har en Facebook gruppe "den private hundeskov i kokkedal", der kan du finde en masse information.

    Louise, som havde gården, har solgt den og flytter, men hundeskoven bliver.
    Derfor bliver der også en nu indhegnet hundemark fra oktober i Fredensborg, det står der mere om på Facebook gruppen, som Louise har.

    Farmors hunde park i Hørsholm har et par indhegninger der også kan bookes på Facebook.

    Tilsidst er der hedvigs hundecenter i børsholm ved Helsingør, de har nogle dejlige store indhegninger, 2 med skov, koster 20 kr. for 25 min. Eller 35 kr. for 50 min.
    De kan bookes på www.hedvigshundecenter.dk


  • #35   14. aug 2021 Tusinde tak Mathilde!!! Det var lige det jeg ledte efter, du er en stjerne!

  • #37   15. aug 2021 Vi bor i Nivå

  • #39   16. aug 2021 Jeg ville lure lidt på absolutdogs træ træningsprincipper. Træning gennem lege. Boundery games, træning i ro. Osv .. tre gange 5 minutter om dagen. Og lad ham arbejde lidt for føden, så hovedet bliver brugt.

Kommentér på:
Stresset hvalp - hjælp

Annonce