{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.274 visninger | Oprettet:

Mavesår hos hunde {{forumTopicSubject}}

Halløjsa smiley
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg har en hvid schæfer tæve på lidt over 1 år. Hun har fået konstateret mavesår, og har prøvet at læse om det, men synes ikke jeg kunne finde så meget om det.
Min dyrelæge kan heller ikke fortælle mig særlig meget om det.
Jeg vil virkelig gerne vide så meget som muligt omkring mavesår hos hunde, så jeg ved hvad jeg kan gøre for min baby, og i det hele taget bare forstå det mere.
Håber at der er nogle der ved noget om mavesår hos hunde, eller evt selv har oplevet at deres hund har haft det.
Alt info vil tages i mod med kyshånd.??
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavesår hos hunde
  • #1   19. aug 2021 Min cairn har lige haft blødende mavesår, fik canikur, omeprazol og pencillin i 10 dage og er nu helt frisk. Hun var meget, meget syg og vi har ved at miste hende. Hun blev også tvangsmadet. smiley Det opstod efter hun fik medicin efter en skade. Så vi kender årsagen.

  • #2   19. aug 2021 Er glad for at høre at hun er blevet frisk igen. Det er lidt anderledes for min pige. Hun bløder ikke, og har ikke fået noget som din har. Hun får skånekost, pro fibre og nogen gange mavesyre piller.
    Har fået afvide af dyrelægen at hun nok altid vil have mavesår on and off. Hvad har din dyrelæge sagt omkring din hunds mavesår? Og hvordan påvirkede det din hund?:)


  • #3   19. aug 2021 jeg har ikke fået anden information end hun skulle have skånekost i 3 uge og så medicinen, derefter er der forhåbentlig ikke mere. men det var jo så også blevet fremprovokeret af medicin, hun ikke kunne tåle. men du har ret, der findes ikke meget information. I den første tid var hun meget skidt, rystede og ville ikke spise. Idag er hun helt frisk igen. så det er nok anderledes end med din. smiley


  • #4   19. aug 2021 Yeah okay, det var dejligt at det gik stærkt med at hun fik det bedre. Min pige har ikke fået det pga medicin, vi tror at hun har fået det pga stress, men min dyrelæge er ikke sikker. Tak for info;)

  • #5   19. aug 2021 Der var desværre også stress involveret i vores. Hun kom til skade og situationen på et fremmed dyrehospital var ikke god, da vi skulle efterlade hende, så hun kunne blive bedøvet og syet. smiley Det er nok en kombination af stress og store doser medicin, der har udløst det.

  • #6   19. aug 2021 Ej det er jeg ked af at høre, det må have været en svær situation for jer og jeres hund. Det er godt at din hund har fået det bedre. Er hun fuldstændig rask nu? Kan hun få normal foder og godbidder/tyggeben og sådan noget uden nogen problemer med maven?

  • #7   19. aug 2021 Hun får sit normalt foder, kødben, godbidder og gnaveting, så alt er som det plejer at være. Dyrlægen siger hun har været heldig og kan takke sit stædige sind for det. smiley med hensyn til din hund, kan jeg ikke helt forstå hun ikke skal have mavesyremedicin forebyggende hver dag, så hun ikke får mavesår. Det får jeg nemlig selv og selv om det ikke er helt det samme, så kan det vel sammenlignes lidt. Så hun ikke pludselig risikerer blødende mavesår. smiley

  • #8   20. aug 2021 Helicobactor og en kendt årsag til mavesår hos mennesker. Jeg har selv haft en hund med Helicobactor-bakterie.
    Prøv lige at få tjekket om dét km være årsagen. Ella har den ikke mere. Den blev fjernet vha en homøopat. Vi vidste ikke at hun havde bakterien, men det kunne homøopaten se.


  • #9   20. aug 2021 Mette damm. Jeg forstår det heller ikke, men tænker at snakke med min dyrelæge igen, og måske en anden dyrelæge, for at høre en andens mening. Kan slet ikke forstå at din pige er helt rask efter et par uger med medicin og skånekost, imens min pige skal have sit mavesår resten af sit liv.

  • #10   20. aug 2021 Louise c - Kennel Sojus. Jeg kender ikke til Helicobactor, men vil lige undersøge lidt omkring det. Tak for info

  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #11   20. aug 2021 Jeg har haft en hund med "kronisk" mavesår - dvs. det/de var der hele tiden, men gav kun problemer (smerter) ind imellem.

    Det var Helicobactor der var årsagen. Han havde mange små sår forårsaget af Helicobactor, og når der var for mange bakterier så tog de over og han fik smerter.

    Behandlingen var i starten en længerevarende penicillinkur sammen med syredæmpende medicin (Pantoprazol=recept eller Kuracid=håndkøb). Derefter fik han som akuthjælp ved anfald Antepsin (=håndkøb) plus en skive tørt ristet toastbrød, flute eller lign. Det stoppede anfaldet i løbet af 15-30 munitter.
    Det gode ved Antepsin er at de må få alle dem, der er nødvendige. De lægger en hinde inde i mavesækken, sådan at slimhinden får ro. Ingen bivirkninger og overskydende skylles ud igen via systemet.

    Jeg lærte med tiden altid at have medicinen med, og at kende optræk til anfald. På den måde slap han for de værste smerter.
    Han levede med det i 8 år, og bortset fra medicin så fik han ikke noget skånekost eller andre særlige hensyn.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #12   20. aug 2021 Jeg har ingen erfaring med mavesår, men ved at det er rigtigt, at helicobacter kan være en årsag : https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsleksikon/h/helicobacter-pylori-infektion

    En homøopat kan mange ting, men ikke påvise (se) helicobacter, uden at have en form for testning.


  • #13   20. aug 2021 Hera-pigen: kuracid er udgået, så de kan ikke længere fåes smiley


  • #14   20. aug 2021 Hera-pigen. Jeg ved ikke rigtig noget om Helicobactor, men hvordan finder man ud af om ens hund har Helicobactor? Min pige fik taget blodprøve og urinprøve og fik kikkert ned i maven, hvor de fandt ud af at hun havde mavesår. De tog også tests af alt i hendes mave, og det viste kun mavesår.
    Tænker du at antepsin vil være godt for min pige mave? Hun er meget påvirker af sit mavesår, og brækker sig og har helt tynd afføring. Hun er ikke så glad for at spise eller drikke, og skal næsten tvinge hende til at spise og drikke. Hvis hun får bare et lille kødben, så ødelægger det fuldstændig hendes mave. Alt hun spiser kaster hun op igen, og kaster udover det gult slim op, hun bliver helt sløv fordi hun ikke har noget mad i maven, og hendes afføring bliver ligeså flydende som vand.


  • #15   20. aug 2021 CM. Tak for info:)

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #16   20. aug 2021 Hvis hun intet kan holde i sig, så er det afsted til dyrlæge og det kan kun gå for langsomt. En hund der ikke kan holde almindelig vand i sig, så er den helt gal.

    Jeg ville lave noget kamille the (økologisk) og give 5 ml. i engangssprøjte xflere med en halv times tid imellem for, at se om hun måske kunne holde det i sig, men kun indtil jeg fik fat i en dyrlæge. Eller hvis hun kunne holde det i sig, forsøge med kogt vand (afkølet) og se om hun efter kamillethe kunne holde det i sig.

    Har din dyrlæge slet ikke givet hende nogen form for behandling ??


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #17   20. aug 2021 Min hund havde kamera nede i maven, dyrlægen tog foto sådan at jeg også kunne se hvordan der så ud. Det var dyrlægen, der konstaterede at det var Helicobactor - og derfor penicillinkur.

    Jeg tænker da, at du skal spørge din dyrlæge om ikke det er et forsøg værd at prøve Antepsin. Jeg vil aldrig "eksperimentere" udenom dyrlægen. Men jeg ved, at de ikke kan skade på nogen måde.

    CM: Hvorfor kamillethe?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #18   20. aug 2021 Kamillethe har bl.a. en beroligende virkning også på slimhinder og virker mildt bakteriehæmmende.
    Så måske det lige kunne gøre, at trådstarters hund kunne holde lidt vand i sig, her og nu. Læg mærke til, at jeg anbefaler dyrlæge.


  • #19   20. aug 2021 CM. Hun brækker ikke vand op igen, hun drikker bare ikke så meget, men prøver at få noget vand i hende hver time ca, så hun ikke bliver dehydreret. Jeg har snakket med min dyrelæge, og som sædvanlig så siger hun at der ikke er noget og gøre, og at jeg bare må prøve at få vand og mad i hende.
    Jeg synes ikke at Daisy har fået den rette behandling. Hun er kommet på skånekost og fik omeprazol i 14 dage og det var det. Igen sagde hun at der ikke er mere at gøre.
    Jeg ringer til en anden dyrelæge på mandag for at høre hvad de siger. Så håber jeg på en bedre behandling, og håber at der er en ordentlig løsning, som ikke er at hun skal have hendes mavesår hele hendes liv.


  • #20   20. aug 2021 Hera-pogen. Jeg ringer til min dyrlæge og en anden dyrelæge på mandag og foreslår de ting i har skrevet, og snakke med dem omkring Helicobactor

  • #21   20. aug 2021 Indtil videre har jeg givet hende noget Zoolac, som jeg håber vil hjælpe hendes mave lidt

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #22   20. aug 2021 Det er fint, at du vil ringe til en anden dyrlæge, men min hund skulle ikke vente til mandag smiley Ud fra hvad du skriver omkring din dyrlæge, så havde jeg allerede lavet et dyrlægeskift.

    Ved du hvordan du selv kan undersøge om hun bliver dehydreret ?

    Ønsker din hund god bedring smiley


  • #23   20. aug 2021 CM. Normalt havde jeg heller ikke ventet, men har været igennem det her nogle gange, og ved at hun bare skal have lidt hjælp og noget ro.
    Jeg har haft min dyrelæge med alle mine hunde, og har aldrig haft et problem. Hun har altid været god og hjulpet mine hunde. Tror bare ikke lige at mavesår er hendes speciale, men man kan ikke være god til det hele.


  • #24   20. aug 2021 CM. Jeg ved ikke hvordan man undersøger om hun er dehydreret, men har snakket med min dyrelæge omkring dehydrering og hvor meget vand hun har brug for, så jeg er sikker på at hun ikke bliver dehydreret. Jeg måler hvor meget hun drikker, og sikre at hun får ekstra når hun har brækket sig.
    Tak for det og tak for din hjælp<3


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #25   20. aug 2021 Jeg kan ikke lade være med at være lidt bekymret for din hund. Alt det du skriver om opkast, ikke spise og drikke er ikke symptomer jeg forbinder med et mavesår...

    Som jeg skrev tidligere så havde min hund kronisk mavesår i 8 år - og han har aldrig kastet op eller skulle ha' skånekost smiley Han havde alvorlige anfald af smerter, som gav sig til udtryk ved, at han gik rastløst rundt, og forsøgte at hoste (kunne godt lyde som opkast, dog uden der kom noget op) og han var anspændt i brystet/bugen.

    I øvrigt synes jeg det lyder mærkeligt, at dyrlægen siger der ikke er noget at gøre ved det ... smiley Jeg ville nok ikke vente til mandag med at finde en dyrlæge, der kunne kigge på hunden.

    Jeg håber virkelig du finder ud af noget, og at din hund blir frisk igen!


  • #26   20. aug 2021 Hela-pigen jeg sætter pris på din bekymret, men som jeg har skrevet så har jeg prøvet det her mange gange, og kender min pige. Det bedste for hende er at få en masse ro og noget hjælp til at spise og drikke.
    Opkast er meget normalt når det omhandler mavesår, tit tjekker man hunde for mavesår pga hyppig opkast. Grunden til at hun helst ikke vil spise og drikke er fordi det er ubehageligt at få noget ned i maven.
    Jeg vil sige at jeg aldrig har hørt om den slags mavesår din hund havde


Kommentér på:
Mavesår hos hunde

Annonce