{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.387 visninger | Oprettet:

Heidi2018
Heidi2018
Tilmeldt:
22. okt 2020
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19

Stresset hund - jeres erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er begyndt at mistænke, at min hund er stresset, mest på baggrund af andres reaktion på hans daglige adfærd, når jeg fortæller om den.
Men jeg er ikke kyndig nok indenfor hundeadfærd til at genkende om det er stress eller forkert stimulering, da han ikke viser svære symptomer på stress.
Jeg er nysgerrig på, om andre herinde har oplevet, at have en målbart stresset hund (altså vurderet via. Målt cortisol i blodet og dialog med adfærdsbehandler), selvom hunden måske ikke har en overdrevet stresset adfærd, eller passer ind på alle symptomerne på stress.
Jeg overvejer at kontakte både dyrlæge og adfærdsbehandler, så forventer ikke en diagnose herinde. Jeg er bare nysgerrig på andres erfaringer???

Han viser nemlig ikke svære tegn på stress, men han er helt enormt dårlig til at finde ro i hjemmet, som i… absurd dårlig. Han lægger sig aldrig/Sjældent ned og lukket øjnene, når vi er hjemme.

Mvh Heidi


Kommentarer på:  Stresset hund - jeres erfaringer?
  • #2   26. okt 2021 Hvad er det for en race?
    Køn?
    Alder?

    Hvordan ser han hverdag ud?


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #3   26. okt 2021 Håber der er nogen der har erfaring med egne hunde, da jeg som sagt ikke søger en diagnose herinde, men erfaringer smiley

    Men for at svare jer;
    Det er kun/primært om aften vi har udfordringen.
    Op mod middag ligger han ofte og slapper af (vi står op kl. 6 hver dag, pga børn), men ligger sjældent samme sted mere end en halv time ad gangen.

    Grunden til jeg mistænker stress:
    - Han finder som sagt aldrig ro om aften. Han er halvandet år gammel og har aldrig haft længere perioder, hvor han har kunne finde ro om aften. Han går rundt i huset, ser hvad der er på køkkenbordet, leder efter legetøj (læs: forbudte ting, hans eget legetøj er dog tilgængeligt), åbner døre til værelserne mv.
    Vi har forsøgt at træne det via ’hund i ro’-træning ala God Familiehund i over et år, men det har meget ringe effekt og pt. Gør vi det bare som en brandslukning.

    - Hvis vi giver ham et råt ben, så tygger han i det, til der ikke er mere at tygge i, eller der er ren knogle tilbage. Tager det en time, så tygger han i en time uafbrudt. Han holder 0 pauser undervejs, hvilket jeg er blevet gjort opmærksom på kan være tegn på stresset adfærd.

    - Han vil ind og ud i haven mange gange i løbet af den dag og gør/kradser i døren

    - Han er en vagthund af natur og al der bevæger sig udenfor, reagerer han på med gø og løben rundt (andre hunde er særligt slemt)

    Kan finde på at gø om natten, grundet ovenstående (Sker måske 1-2 gange i ugen, 1 gang i løbet af natten)
    Som udgangspunkt sover han dog fra vi går i seng til vi står op.


    Men her er så grundene til at jeg tvivler på det er stress og måske omhandler forkert stimuli i løbet af dagen:
    - Kan være alene hjemme uden problemer.
    - Har en fin bygning, spiser og drikker fint.
    - Maven er OK
    - Han er altid glad, når vi møder andre hunde uden snor (I snor bliver han igen vogtende)
    - Elsker at køre bil
    - Vil gerne med ud og gå tur
    - Vil gerne besøge andre (fx når vi besøger familie)
    - er generelt en glad, logrende og legesyg hund.

    Vores hverdag er meget rutinepræget.
    I grove træk; Han er alene hjemme, imens vi er på arbejde. Vi står op og går i seng på samme tid hver dag og møder på arbejde hver dag.
    Han får en god, lang tur hver dag. Enten gåtur i skov, friløb på strand eller i en tom hundeskov (nogle gange kommer der en hund og leger).
    Vi træner nosework 1-4 gange i ugen (vi træner ren lavendel og trøffel)
    Vi leger i haven og forsøger at begrænse kastelege (Laver primært kastelege, hvor det bruges i træning som belønning). Træner ikke noget specifikt, mere fokus på tricks.
    Vi leger indenfor med legetøj, fangelege.
    Han er næsten altid med ude og køre bil, hvis det giver mening at tage ham med.
    Og så får han selvfølgelig masser at knus, kys, kram og godbidder hver dag.

    Weekenderne ligner hverdagene meget, ud over at han ikke er alene hjemme her, medmindre vi tager på tur, hvor han ikke kan komme med.

    Han er en kastrat på halvanden
    Han er en tjekkisk hyrdehund.


  • #4   26. okt 2021 Nu han hyrdehund. Går han imellem jer og børnene som er langt i seng?? Og hvor sover han om natten??

    Da vi fik børn starte min Sheltie med at pive eller snige sig ned til vores dreng når han sov. Problemet var hun vækkede ham. Så jeg blev hård og så fik hun en over i kurven, og efter noget tid fik vi stoppet den adfærd.

    Er det både vinter og sommer han flytter på sig inden for?? Tænker om der for varmt??


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #5   26. okt 2021 Ansofie

    Hans hyrdeinstinkt kommer aldrig/meget sjældent til udtryk. Han kan finde på at hyrde andre hunde, når han leger, men ellers ikke.
    Hans sind/tilstand har ikke ændret sig efter vi fik børn og han har ikke problemer med at børnene er puttet.

    Hans tilstand påvirkes heller ikke af vejret smiley så ja, både sommer og vinter.

    Han sover i entreen bag børnegitter og trives med det (entreen er hans “bur” uden at vi egentlig har burtrænet). Han søger også entreen, når vi sover andre steder.


  • #6   26. okt 2021 De ER bare meget på! smiley
    Da min var ung, brugte jeg ret meget tid på, at lære ham at være i ro med sig selv. Han var ikke stresset, men havde brug for at "lære" ro på en anden måde, end jeg har oplevet med nogen anden hund. Jeg brugte ofte at "træne" håndtering og soignering om aftenen. Der er jo en fælles aktivitet, men samtidig noget der giver ro og kræver lidt selvkontrol.
    Samtidig måtte jeg skrue op for den fysiske aktivitet, for at han var i balance.
    Han er lige over 2 år i dag, og jeg har slet ikke den oplevelse mere. Får han brugt sig både fysisk og mentalt, er han helt rolig inde. Og som bonus kommer han altid over om aftenen, for at få sin hyggestund; Få kigget tænder, ører og poter...... og helst børstes lidt smiley


  • #7   26. okt 2021 Kan kortisolen ikke have været høj fordi hunden var hos dyrlægen? Nogle hunde stresser jo meget ved bil kørsel og tur til dyrlægen smiley

  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #8   27. okt 2021 Zaon

    Tak for at dele din hyrdehunderfaring og ide til hvordan det kan håndteres indtil han (forhåbentligt) falder mere ned når han bliver voksen på papiret smiley

    Frk. Jensen
    Vi har aldrig fået målt kortisol, jeg var nysgerrig på om andre havde og på den måde har fået diagnosticeret stress smiley
    Så vidt jeg ved, vil kortisol være forhøjet i hunden op mod tre uger efter man er begyndt på en behandlende adfærd for stress. Så det burde ikke bare være en biltur, der forhøjer kortisol til stressniveau, hvis hunden ellers har en fin sindstilstand


  • #9   27. okt 2021 Umiddelbart tror jeg også, det mere er "en hyrdehund, der skal have hjælp til at finde ro" end en stresset hund.
    Der er RIGTIGT mange hyrdehunde, hvor man er nødt til at lægge et virkelig stort stykke arbejde, når de er hvalpe og unghunde, for at de lærer at slappe af - specielt når de ikke har en god medfødt tænd/sluk-knap.

    Du skriver, at I har "forsøgt at træne det via ’hund i ro’-træning ala God Familiehund i over et år". Jeg kender ikke lige God Familiehund-metoden, så kan du beskrive, hvad I har gjort for at hjælpe ham?


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #10   27. okt 2021 Karina

    God familiehund, er en hundetræner smiley
    De fokuserer enormt meget på at en hund skal lære at være i ro (altså ikke at den skal ligge stille, men den skal lære at hvile i sig selv, for ikke at stresse og være op og køre i fremmede situationer).

    Det går ud på at belønne en hund, når den befinder sig i ro og udsætte den for forskellige miljøer, hvor der også belønnes for at være i ro.

    De har og træner selv grå schæfer og MALINOIS smiley


  • #11   27. okt 2021 Hunden er alene og sover/hviler i gangen om natten.
    Er den også alene hele dagen mens i arbejder og hvor den sover/hviler?


  • #12   27. okt 2021 Min underbo fra for mange år siden fik målt kortisol på sin hund ifm træning af stresset adfærd. Hans stress fra fx et enkelt dårligt møde sad i kroppen i over en uge, så det hobede sig ligesom nemt op og det arbejdede de så på.. og han var medicineret for det, hvilket var derfor de målte det i første omgang.

  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #13   27. okt 2021 Anni
    Ja.

    A-s
    Ok tak for input. Det er jo interessant at noget “så småt” kan sidde i deres krop så længe smiley


  • #14   27. okt 2021 Når han sover hele natten samt hele dagen mens i er på arbejde er det i mine øjne ikke så sært at han ikke slapper af om aftenen.
    Det er en ung hund, som skal bruge sin energi og bruge hovedet.
    Han kan da ikke hvile/slappe af i alle døgnets timer


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #15   27. okt 2021 Anni
    Det forventer jeg skam heller ikke.
    Men hans tilstand er den samme, uanset om det er hverdag eller weekend.
    Jeg har været på 8 måneders barsel, hvor han sjældent var alene, blev trænet mere og fik mere motion, og der havde vi også udfordringen hver dag.


  • #16   27. okt 2021 Først skal du have ros for, at du vælger en anden tilgang til træning, end den din opdrætter anbefaler (Dogwhisperer). Så vidt jeg kan gætte mig til, er din hund fra dét kuld, hvor 2 meget aktive hunde blev parret, og det er almindelig kendt i CP-kredse, at hundene fra det kuld er lidt vanskelige smiley

    Får han nogensinde lov at løbe sig træt? Cykler du med ham eller lader ham spurte med ligesindede? Det kan hjælpe, hvis de får lov at lukke noget damp ud. Så vidt jeg ved, er der stadig et eftersøgningshold i DcH Kalø Vig. Det kunne være et bud. Så vidt jeg husker, er det også der du har gået til træning i starten?

    Prøv at kontakte Inge eller Susanne, og hør om holdet stadig eksisterer. Susanne er i øvrigt adfærdskonsulent, så det kan være at hun kan bidrage med nogle løsningsforslag.

    Han er en temmelig aktiv race, efter et par forældredyr, som er i den mest aktive ende for racen. Og han er kun en stor knægt. Du kan ikke forvente at han er rolig, når han sover så mange timer i døgnet, men du kan hjælpe ham til at komme af med noget gas, så han har lidt nemmere ved også at lave rolige aktiviteter. Jeg synes det er super at du træner NW med ham, men jeg tror virkelig, at han har brug for også at lave noget med fuld smæk på.


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #17   27. okt 2021 A

    Min hunds mor er i træning til servicehund, og faren pH trænet. Kender desværre ikke andre kuldsøskende til min end den opdrætteren har.

    Min opdrætter anbefaler ikke dw mere (vi bliver heldigvis alle klogere) men til hver en tid anbefale god familiehund.
    Brugte selv dw de første fire måneder, og det er jeg afgjort ked af (ikke på opdrætters anbefaling, men igennem Instagram).

    Han har desværre AD (uden symptomer) på venstre albue, så kan ikke cykle med ham, men vi er flere gange om ugen ude hvor han kan løbe frit og vi ses ind i mellem med en god hundeven.

    Har aldrig trænet i dch, og har pt desværrre ikke tid til at deltage i mere træning end det vi gør med nw, da vi både træner til konkurrence og trøffelsøg.


  • #18   27. okt 2021 Ok, men mener stadig at han trænger til at få brugt sin energi.
    Han er ung, en meget aktiv race og jeg mener ikke at det er nok for ham at træne nw og løbe uden snor engang imellem.
    Hvis han får brugt sin energi, så vil det være meget nemmere at få ham til at falde til ro.


  • #19   27. okt 2021 Jeg kender godt faren til kuldet. Eller kender og kender, men kender ham af omtale. Han er en super lækker hund, og har god spark i. Og det skinner jo igennem i din smiley Mor træner rally, ud fra hvad opdrætter skriver. Og er 6 år gammel, og har haft 24 hvalpe fordelt på 5 kuld smiley Din hvalp lå med 2 andre kuld, så der var 16 (!!!!) hvalpe på samme tid.

    Jeg har stor respekt for, at du ikke vil tale grimt om din opdrætter. Men hånden på hjertet, så er der altså ikke noget at sige til, at hvalpene måske ikke får den allerbedste start.

    Det er ærgerligt at hundesvømmehallen ude på Djursland er lukket. Jeg har alt for lidt viden kom AD, til at kunne sige om sådan en hund kan løbe, men der er jo et væld af tilskud og bandager, du kan forsøge dig med, som måske kan gøre, at han kan få stabilitet nok til at kunne give den gas.

    Jacob på Nordre Dyrehospital er mÅske et besøg værd. Han vil kunne svare på, hvor indgribende den AD er (afhængigt af hvad det konkret er, der giver den AD-status), og hvordan du kan aktivere ham, så han også får brugt sig nok.


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #20   28. okt 2021 A

    Moren til min hund har haft 2 kuld. Tror altså du forveksler mig med en anden.
    Og ja, hvis du bare er her for at tale ned om min opdrætter, som jeg faktisk synes er skide dygtig til det hun laver (men som også lærer hele tiden)…. Så vil jeg gerne takke nej til dine indlæg.

    Hvis du rent faktisk har erfaring med stressede hunde, der har fået målt kortisol, vil jeg gerne høre om det.

    Mht. AD, så har jeg skam allerede været i dialog med 3 forskellige dyrlæger (herunder en ortopæd.) tak.
    Skal ikke i svømmehal med min hund for det kan han virkelig ikke lide smiley


  • #21   28. okt 2021 Det sidder i dem utroligt længe! Min underbo (og jeg jo så) boede på Østerbro dengang, så fra mit perspektiv virkede det som en umulig kamp, ideelt set skulle hunden ikke møde andet end tæver i helst 2 uger for at komme ud af tilstanden.. Det gik heldigvis langsomt fremad, men så vidt jeg ved, blev det aldrig helt perfekt..

    Held og lykke til jer dog:) Det lyder til at jeres hunds stress er skabt af noget helt andet, så forhåbentligt er det til at arbejde med:)


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #22   28. okt 2021 A-S

    Det håber jeg. Det kan også være at Karina har ret i at hyrdehund + unghund bare giver en hund, der har alt for meget krudt i røven smiley

    Så tænker jeg skal have rådført mig med en adfærdsbehandler der ved meget om hyrdehunde, inden vi kontakter en dyrlæge for at få målt kortisol.


  • #23   28. okt 2021 Som jeg læser det har du ikke en stresset hund, men snarere en understimuleret hund smiley kør noget godt træning incl brug af hundens krop, fx eftersøgning, frit søg fra dch’s program smiley

  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #24   28. okt 2021 Bodil

    Eftersøg, kræver det ikke en meget lydig hund, der altid kommer når man kalder? smiley


  • #25   28. okt 2021 Jo og det er en af de ting du lærer når du starter smiley ingen starter direkte i et kæmpe område smiley

  • #26   28. okt 2021 Jeg har trænet eftersøgning i 7-8 år nu, og har set virkelig mange hunde i træning. Jeg har aldrig oplevet, at en hund er skredet fra øvelsen, heller ikke selvom det er de nye og lidt ulydige hunde.

    Man starter jo med at bygge så meget værdi på løbet mellem trækkerne, at hunden hellere vil dét, end at løbe væk. Selve indlæringen og træningen er meget intens, og kører i så korte pas, at hunden vælger træningen til og forstyrrelserne fra.

    Jeg undrer mig over at du bliver ved med at skrive om at få målt kortisol i hunden. Lad os nu sige at det bliver målt, og viser sig at være for højt, hvad vil du så gøre? For mig at se er der 3 muligheder - at lade hunden arbejde noget af sit krudt (stress?) ud, at omplacere eller aflive. Og de sidste 2 løsninger er jo ikke muligheder, tænker jeg.

    Så hvorfor ikke undersøge hvordan du kan få hunden gasset nok af? Du skriver at du allerede har talt med 3 dyrlæger, inkl. en ortopæd. Jeg foreslår Jacob på Nordre, fordi han både er dyrlæge, ortopæd OG kiropraktor, og derfor vil kunne fortælle dig hvilken hård, fysisk træning, du kan lave med din hund, på trods af AD3.

    Jeg tror at det kunne være godt givet ud at skrue en smule ned for NW, og så gøre plads til lidt træning, hvor hunden bliver brugt helt op fysisk. Men var det min hund, ville jeg vende det med en dyrlæge (kiropraktor) først, for at være sikker på at lave en aktivitet, som ikke udsætter albuen for unødig risiko.


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #27   28. okt 2021 Hvordan ved du at min hund har AD3?.. det har jeg ikke skrevet nogle steder.

    Hvis det er målbart stress (kortisol), vil det ikke være smart at begynder at sætte ham til at lave mere, uden jeg ved, hvad der tricker stigning at kortisol. Så det er DET jeg vil bruge den viden til, sammen med en adfærdsbehandler.
    Derudover kan et for højt kortisolniveau behandles både via ændring i hverdagen og via foder/tilskud.

    Sidst men ikke mindst, hvis min hund bliver målbart stresset af det liv vi lever, så kan vi jo være ude i en omplacering, for hundens bedste. (Fx. Hvis det der stresser ham er, at vi bor omgivet at mange andre hunde og mennesker, rent hypotetisk)

    Der findes overstimulering, understimulering, og så findes der også forkert stimulering.
    Det sjældent at den 3. Bliver nævnt herinde smiley


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #28   28. okt 2021 Og jeg siger ikke min hund ER stresset.
    Jeg siger, jeg MISTÆNKER det.

    Jeg skriver endda i mit indlæg “ Jeg er bare nysgerrig på andres erfaringer???”

    Ikke “giv mig en masse råd jeg ikke har bedt om” smiley smiley hvis jeg ønsker at få behandlet min hund for krudt (ikke stress) tager jeg den med min træner eller en adfærdsbehandler.


  • #29   28. okt 2021 Helt ærligt, med det du skriver du laver ned din hund her, så er risikoen for at din hund er stresset utrolig lille;) du har en race som kræver temmelig meget fysisk aktivering, noget den ifølge det du skriver, ikke får! Så tror da pokker at den virker urolig og utålmodig, når den har sovet en hel nat og en hel dag, så skal den da ud og røre sig og med den race er en spadseretur i snor på ingen måde nok!

  • #30   28. okt 2021 Og når nu du får målt kortisol på din hund og resultatet bliver at det er højt, hvordan ved du så, at det er fordi hunden er stresset i hverdagen og ikke fordi at den er hos dyrlægen ?

    Alt det du skriver tyder ikke på, at din hun har stress - og hvis den har, så er det fordi den ikke får opfyldt sine behov.
    Du har anskaffet dig en meget aktiv race, men forventer, at den ligger og sover hele natten, at den sover hele dagen mens den er alene og at den så sandelig også skal forholde sig i ro og hvile sig om aftenen.
    Hunden får ikke tilfredsstillet sine behov, men det vil du ikke indrømme.
    Når der kommer råd til, hvordan du kan få en afslappet hund, frabeder du dig forslag, hvorfor ?
    Frem for at arbejde med hunden og løse problemet, vil du hellere have diagnosen stress, hvorfor ?
    Synd for din hund, at du har så mange problemer med ham, som du jo har haft lige siden du fik ham, problemer, som skyldes manglende forståelse for hunden/hundeadfærd.
    For hundens skyld håber jeg, at du vil overveje om du vil arbejde på at opfylde hundens behov, frem for at stirre dig blindt på stress.







  • #31   28. okt 2021 Jeg træner sammen med nogle stykker af den race.
    De virker lidt hyper som mange andre hyrdehunderacer.
    Højtkørende og let til gø.
    Er det ikke bare normalt for racen?
    Det er jo en aktiv race.
    Tænker NW er super, men at der skal mere fysiks træning ind i dagligdagen til sådan en ung fyr.
    Måske noget hundefitness der også kan styrke hans krop.
    Hvis han sover fint om natten og imens han er alene kan man jo næsten ikke forlange mere ro. Især ikke hvis der ikke gives mulighed for noget fuld udblæsning.




  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #32   28. okt 2021 Anni

    Ønsker ikke råd, for det var ikke derfor jeg startede denne tråd. Var nysgerrig på andres erfaringer med en stresset hund.

    “Frem for at arbejde med hunden og løse problemet, vil du hellere have diagnosen stress” hvornår har jeg sagt det? Du digter ting, det er møgubehageligt smiley
    Jeg har hverken stirret mig blind eller lignende, jeg vil egentlig bare gerne høre andres erfaringer.


    Du læser desuden kun halvdelen af den information jeg har givet, ved ikke om du er for ivrig efter at skulle belærer mig, men ved du overhovedet noget om stress hos hunde? Og hvad ved du om hyrdehunde?


    Bodil
    Jeg beklager da jeg jeg ikke har skrevet præcis hvor mange meter min hund bevæger sig smiley da det ikke var der, jeg ville hen med denne tråd. men jeg er faktisk ikke i tvivl om at min hund fysisk bliver aktiveret rigeligt, også med en respekt for hans dårlige albue


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #33   28. okt 2021 AG

    Vil prøve at læse om hundefitness, det koncept kender jeg ikk smiley


  • Sascha G
    Sascha G Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 1 Svar: 3
    #34   28. okt 2021 Jeg har selv en hund af samme race på 16 måneder og tør da slet ikke, tænke på hvor belastende han ville være, hvis der ikke skete mere i hans liv ??

    Jeg har netop valgt race fordi, det er en arbejdshund og jeg brugt 5 år, på sætte mig ind i racen, møde racen og finde den rigtige opdrætter. På trods af alt dette, var jeg ikke helt klar over hvad jeg fik ??

    En typisk dag består af mellem 8 og 12 gået kilometer fordelt på 3 ture.
    Sportræning 2 - 4 gange om ugen.
    Lydighedstræning i klubben 2 gange om ugen.
    Eftersøgningstræning 1 gang om ugen.
    Små sessioner med lydighedstræning, hver aften ca 20 - 45 minutter.

    Min hund er ikke stresset.
    Han stresser op i mødet med andre hunde, katte og andre tosset ting, men han er i hverdagen ikke stresset.
    Hvad han er, er en pisse belastende unghund, der har en krop fyldt med hormoner og super meget energi, men det er en periode.

    Jeg har haft en toller med stress og det er på et helt andet niveau end det du beskriver.
    Han kunne slet ikke være i sig selv. ALT hvad der hed legetøj var bandlyst. Han spiste ikke, drak ikke altid og kunne helt vibrer i kroppen.
    Jeg fik heldigvis styr på det, i samarbejde med dyrlægen og han blev en ok hund, men man skulle altid passe på, hvad man gjorde ellers stak det af for ham.

    Med hensyn til din hunds AD har min tilbageværende toller både HD og AD, men dyrlægen siger at han skal holdes i gang ellers bliver det værre.
    Han er nu 10 1/2 år og laver det sammen som min Chodsky, dog i en lidt lettere udgave smiley


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #36   29. okt 2021 Tak sascha smiley kan godt se, vi skal arbejde på at skrue meget mere op for hans aktivitetsniveau.

  • Sascha G
    Sascha G Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 1 Svar: 3
    #37   29. okt 2021 Det var da virkelig så lidt Heidi.

    De har brug for voldsomt meget motion og hjernegymnastik i den alder smiley

    Det er ikke nok kun at bruge deres hoved, de skal også brug kroppen og ha lov til at løbe krudtet ud smiley
    Kan det mon passe, vi har mødtes i hundelegestue på rækkevej? Der får han jo lov at bruge kroppen, men der er ikke så meget plads at løbe igennem på.

    Bare tænk på at hele hunden skal være træt, både krop og hjerne smiley

    Og når de bliver ca 3 bliver det bedre smiley

    God weekend


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #38   30. okt 2021 Sascha

    Ja det kan godt passe at vi har mødtes til legestue:) vi bruger det dog ikke rigtig længere, for som du siger, er der ikke særligt meget plads der og min hund keder sig efter 20 minutter, fordi de andre hunde er trætte smiley

    Vi går “kun” 3-6 km med ham hver dag og så ude og løbe frit omkring så meget vi kan. Vi har desværre meget få steder, vi kan have ham til at løbe frit, uden at få skæld ud smiley Vi gik 5-8 km med ham indtil vi fik besked omkring AD. Så vi tænker enormt meget over hvordan han får motion, så vi ikke skal have ham opereret en dag.


  • Sascha G
    Sascha G Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 1 Svar: 3
    #39   30. okt 2021 Har jeres dyrlæge sagt, at han skal have mindre motion?

    Min toller på 10 1/2 har som nævnt både AD og HD og efterhånden også noget gigt i en pote og ryggen, men det lyder værre end det er smiley
    Jeg har fået af vide af min dyrlæge, at han skal holdes i gang. Så han gør alt det samme som “hundehvalpen” dog er hans eftersøgningstræning en light version, for det er en hård øvelse.
    Har i evt. snakket med dyrlægen om cartrophen indsprøjtninger?
    Det har min toller været på siden hans ad/hd blev opdaget.

    Jeg tænker bare jeres dejlige dreng, har et laaaaangt liv foran sig og det kan hurtigt blive frustrerende for ham og jer hvis han allerede nu er begrænset, så meget i daglig motion.
    I har en lækker arbejdshund, der gerne vil ud og bruge sin krop, jeg ville i samråd med dyrlægen, prøve at finde en løsning.
    Måske kunne svømning være en ide, hvis han kan li vand selvfølgelig. Der ligger en hundesvømmehal ved Randers, jeg kun har hørt godt om.

    Håber alt det bedste for jer og har i brug for ideer, så finde mig i Chodsky gruppen og send en Messenger smiley smiley


  • Heidi2018
    Heidi2018 Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 19
    #40   1. nov 2021 Sascha

    Dyrlægen har sagt at vi ikke skal gøre ham handicappet før tid, men vi skal passe på ham. Hans tre knogler i det ene ben passer ikke sammen (groft sagt) så har lagt alt hvad der hedder agility og løbebane på hylden, i samråd med dyrlæge.

    Vil undersøge hvad cartrophen indsprøjtninger er og tage en dialog med dyrlægen smiley

    Han er ikke super glad for vand. Vi har været afsted én gang hos noget der hed sheiksgaard, ved ikke om det er dem du henviser til. Og der skal vi aldrig hen igen smiley vi havde verdens største øv-oplevelse med deres personale


  • #41   2. nov 2021 Hejsa. Jeg har efterhånden haft en del aktive hunde. Startede med border collie (brugslinjer), australian shepherd (mor var brugslinje) og har nu min 3. malinois. Jeg har oplevet en del hunde, der stresser hjemme. Stress, der ikke må forveksles med stress på træningspladsen (to vidt forskellige ting, hvor den på træningspladsen kan være svær at undgå med virkelig high drive hunde, hvor din også hører ind under). Det, jeg hører dig fortælle om din hund, kategoriserer jeg ikke som stress men som ganske naturlig opførsel for en ung hund af "vores kaliber". En hund, der ikke bliver arbejdet nok med. Jeg vil starte med at fraråde cykling, da det på ingen måder udfordrer din hund men bare bygger kondition op, som bliver sværere og sværere at tilfredsstille. Jeg forstår også godt, at du vil passe på hans skulder, men du må også lade ham bruge sin krop for, at han bliver en mental sund hund. Og desuden, som andre også har nævnt, så er muskler nødvendige for at "aflaste" knoglerne, og holde dem på plads, når han bevæger sig. Super, at du aktiverer hans næse og hjerne med nw og også lader ham "være åndsvag" smiley på tonseture, hvor han kan rase ud. Men det er bare ikke nok. Jeg har læst, at du ikke vil have løsningsforslag, og helre vil søge råd hos en adfærdskonsulent. Men din hund har ikke et adfærdsproblem smiley Jeg vil foreslå spor og feltsøg: Næsearbejde/koncentration og problemløsning/utvungen brug af kroppen.
    Om aftenen, jeg ved ikke om I går aftentissetur, hvis ikke, så giv ham hans aftensmad spredt ud i haven (forudsat, at han ikke vogter og larmer i stedet for) og, når han kommer ind igen, så er du klar til aftenafslapning. Bind hunden til sofabordet (det har jeg brugt til min unge malinois, som også en kort periode lige havde en ulvetimen om aftenen), tænd fjernsynet og smæk benene op. Uha, den slags går ikke under pædagogiske træningsmetoder ?? Og så alligevel - Vi var sammen, der var ro på familien og hunden faldt hurtig til ro også. Ikke noget med kommandoer, han finder selv hurtigt ud af, at det nemmeste er at lægge sig. Ingen godbidder, når han lægger sig. Det indbyder bare til fokus og kontaktsøgning til dig, og det giver ikke en afslappet hund. Helt ok at sige dygtig stille og roligt, når han har ligget lidt. Ikke for, at han lægger sig, men for at han har ligget. Sørg for at have tisset af, have kaffen indenfor rækkevidde og i det hele taget ikke at skulle flytte dig den næste lille times tid.
    Mine hunde har aldrig stresset inde. De har været unghunde med hvad dertil hører af uro i kroppen, men med nok aktivering i løbet af dagen og hjælp til at finde ro om aftenen, har de lært at slukke, når resten af huset slappede af.


Kommentér på:
Stresset hund - jeres erfaringer?

Annonce