{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Fie F
Fie F
Tilmeldt:
18. okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67

Ressourceforsvar mellem hunde {{forumTopicSubject}}

Så det mig igen, så vores voksne hund har vist sig at have ressourceforsvar overfor hvalpen på nu 14 uger. Det gælder kødben som de ikke får, pinde og bamser. Han har aldrig vist det overfor os og gør det stadig ikke. Han acceptere hvalpen så længe den ikke prøver at bide, han acceptere den når den er rolig.
Jeg er bekymret for om det hele kommer til at gå, jeg elsker allerede den lille nye hvalp og den er så sød, rolig(som en hvalp kan være) velafbalanceret og den voksne virker bare sur.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ressourceforsvar mellem hunde
  • #1   21. jul 2022 Hvalpen skal ikke tage hans ting når han har dem. Han er ikke dens mor og skal ikke finde sig i at blive drillet /bidt/ at den stjæler.

    "joey dont share food" og det gør alle voksne hunde heller ikke med hvalpe. Skild dem ad ved mad og lær hvalpen ikke at tage hans ting ud af munden på ham.


    profilbillede
  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #2   21. jul 2022 Tak men det lige så meget hvis den voksne som stjæler fx en bamse fra hvalpen og hvalpen der prøver at tage den tilbage og han bliver sur

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #3   21. jul 2022 De deler hverken kødben mere eller mad

  • #4   21. jul 2022 Jeg ved ikke helt hvad du mener, den voksne “stjæler” fra hvalpen, hvordan? Hvad gør den voksne så, knurrer? Og hvad gør hvalpen?

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #5   21. jul 2022 Fx har hvalpen en bamse, Messi har aldrig gidet at lege med bamser men nu tager han den bamse hvalpen har og når så hvalpen jo vil tage den tilbage så knurre han altså den voksne. Hvalpen siger ikke noget

  • #7   21. jul 2022 Tænker umiddelbart, at då må den voksne få lært ikke at tage ting fra hvalpen (og omvendt). Det kræver så en periode, hvor de ikke har ting liggende, når de er uden opsyn.

    Min gamle hanhund havde temmeligt meget ressourceforsvar både overfor mad og legetøj, men med meget firkantede regler fandt han ud af at passe sit eget, når de fik noget, eller der blev leget. Han havde simpelthen ikke lov at nætme sig min anden hund, når hun havde mad eller legetøj - omvendt måtte hun selvfølgelig heller ikke gå til ham, hvis han havde noget.
    Han lærte aldrig at dele (det var heller ikke forventet), men det blev helt uproblematisk, da han først fik lært reglerne.


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #8   21. jul 2022 Michelle kan du være præcis i hvordan man lære det, Messi (den ædleste) har været meget modtagelige for alt træning men jwg ved ikke hvordan man gør

  • #9   21. jul 2022 Først: INGEN ressourcer er fremme uden opsyn.
    Herefter mandsopdækning mens der gives noget ikke super spændende, og så handler det jo groft sagt om at forhindre hunden i aftnerne sig den anden, indtil begge er færdige (og belønne for ikke at gøre det).
    Min tæve fik et safespace at spise på og hanhunden var i (lang) snor, så jeg kunne stoppe ham om nødvendigt. Men over tid fandt han jo ud af, at det ganske enkelt ikke var en mulighed at stjæle fra hende (eller æde hende i forsøget)

    Der er mange måder at arbejde med ressourceforsvar på, det her fungerede for os. Men har set nogen ret spændende videoer med "voluntary sharing", altså hvor hunden lære frivilligt at "dele" (ikke som i være fælles om kiksene, men at ved at acceptere den anden hund får noget, opnår hunden selv en fordel/belønning).
    - prøv at Google det, fik jeg problemet i dag, ville det være noget jeg kiggede nærmere på.

    Uanset, så er det vigtigt, at hvalpen ikke udsættes for udfald fra den gamle i de situationer, du risikerer den selv udvikler ressourceforsvar ellers


  • #10   22. jul 2022 Tja jeg syntes det lyder som helt enkel opdragelse, den voksne lærer hvalpen at når der advares holder man sig væk smiley det blander jeg mig ikke i, med mindre den voksne direkte tager noget ud af munden på hvalpen;);

  • #11   22. jul 2022 Bodil - og det er jo det TS skriver den gør smiley

  • #14   22. jul 2022 Isabelle - TS skriver at når hvalpen f.eks. har en bamse, tager den voksne den og knurrer af hvalpen, hvis den prøver at tage den retur.
    Det læser jeg bestemt som "tager ud af munden på hvalpen" - hvis ikke ligefrem ud af munden, så i hvert fald direkte fra hvalpen. Det fik min hubd ikke lov til - at knurre er selvfølgelig en relativt fredelig måde at sige "det er min" på, men jeg vil ikke have, min hund stjæler fra andre, da det kan give unødige konflikter.
    - gan må vente til det han vil gave forlader, så er han velkommen til at snuppe det. Til gengæld sørger heg så også for, at andre ikke stjæler fra ham.


  • #16   22. jul 2022 Tja, det må TS så opklare. Hvis man HAR bamsen, så opfatter jeg det som leger/ligger med den. Er bamsen blot i nærheden har hvalpen den jo ikke (og då er den voksne selvfølgelig fri til at tage den)

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #17   22. jul 2022 Vi har ingen problemer med Messi mere og de udfordringer han har haft er trænet væk eller gået væk af sig selv. Vi har kun oplevet ham god med andre hunde.
    J han tager det ud af munden på hvalpen


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #18   22. jul 2022 Messi er 2 år her d 4/8

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #19   22. jul 2022 Og hvalpen er 14 uger
    Messi er ikke kastreret


  • #22   22. jul 2022 Isabelle - de voksne hunde harvi reglen også lidt bedre styr på "god bordskik" (i hvert fald hvis de har lært det i opvæksten)
    - min mors lille hanhund, som vi jævnligt har på besøg, har fundet ud af, at hvis han "humper" (eller i hvert fald hopper på) Sten, så går han og efterlader hvad han havde, og så kan lille Max jo snuppe det.... Sten er simpelthen for rar. Så herhjemme er dem lange line også fundet frem igen, så Max kan lære ikke at stjæle.


Kommentér på:
Ressourceforsvar mellem hunde

Annonce