2.116 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Ressourceforsvar mellem hunde Ressourceforsvar mellem hunde
Så det mig igen, så vores voksne hund har vist sig at have ressourceforsvar overfor hvalpen på nu 14 uger. Det gælder kødben som de ikke får, pinde og bamser. Han har aldrig vist det overfor os og gør det stadig ikke. Han acceptere hvalpen så længe den ikke prøver at bide, han acceptere den når den er rolig.
Jeg er bekymret for om det hele kommer til at gå, jeg elsker allerede den lille nye hvalp og den er så sød, rolig(som en hvalp kan være) velafbalanceret og den voksne virker bare sur.
0 synes godt om
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.475
"joey dont share food" og det gør alle voksne hunde heller ikke med hvalpe. Skild dem ad ved mad og lær hvalpen ikke at tage hans ting ud af munden på ham.
okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
okt 2020
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.281
okt 2020
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Min gamle hanhund havde temmeligt meget ressourceforsvar både overfor mad og legetøj, men med meget firkantede regler fandt han ud af at passe sit eget, når de fik noget, eller der blev leget. Han havde simpelthen ikke lov at nætme sig min anden hund, når hun havde mad eller legetøj - omvendt måtte hun selvfølgelig heller ikke gå til ham, hvis han havde noget.
Han lærte aldrig at dele (det var heller ikke forventet), men det blev helt uproblematisk, da han først fik lært reglerne.
okt 2020
jan 2007
Herefter mandsopdækning mens der gives noget ikke super spændende, og så handler det jo groft sagt om at forhindre hunden i aftnerne sig den anden, indtil begge er færdige (og belønne for ikke at gøre det).
Min tæve fik et safespace at spise på og hanhunden var i (lang) snor, så jeg kunne stoppe ham om nødvendigt. Men over tid fandt han jo ud af, at det ganske enkelt ikke var en mulighed at stjæle fra hende (eller æde hende i forsøget)
Der er mange måder at arbejde med ressourceforsvar på, det her fungerede for os. Men har set nogen ret spændende videoer med "voluntary sharing", altså hvor hunden lære frivilligt at "dele" (ikke som i være fælles om kiksene, men at ved at acceptere den anden hund får noget, opnår hunden selv en fordel/belønning).
- prøv at Google det, fik jeg problemet i dag, ville det være noget jeg kiggede nærmere på.
Uanset, så er det vigtigt, at hvalpen ikke udsættes for udfald fra den gamle i de situationer, du risikerer den selv udvikler ressourceforsvar ellers
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.281
jan 2007
jan 2007
Det læser jeg bestemt som "tager ud af munden på hvalpen" - hvis ikke ligefrem ud af munden, så i hvert fald direkte fra hvalpen. Det fik min hubd ikke lov til - at knurre er selvfølgelig en relativt fredelig måde at sige "det er min" på, men jeg vil ikke have, min hund stjæler fra andre, da det kan give unødige konflikter.
- gan må vente til det han vil gave forlader, så er han velkommen til at snuppe det. Til gengæld sørger heg så også for, at andre ikke stjæler fra ham.
jan 2007
okt 2020
J han tager det ud af munden på hvalpen
okt 2020
okt 2020
Messi er ikke kastreret
jan 2007
- min mors lille hanhund, som vi jævnligt har på besøg, har fundet ud af, at hvis han "humper" (eller i hvert fald hopper på) Sten, så går han og efterlader hvad han havde, og så kan lille Max jo snuppe det.... Sten er simpelthen for rar. Så herhjemme er dem lange line også fundet frem igen, så Max kan lære ikke at stjæle.
Ressourceforsvar mellem hunde