{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Procedure ved dyrlæge? {{forumTopicSubject}}

Godaften!

Lille Caya, på 9 uger, skal have fjernet 2 mælketænder, der desværre ikke er vokset ud korrekt smiley

Hun har løbende været til kontrol med opdrætter og dagen før vi hentede fik vi af vide at de skulle fjernes når hun var 10 uger. Hvilket så er på fredag.

I dag ringede jeg så til tandklinikken for at bekræfte tiden. Jeg har egentligt ikke været nervøs for indgrebet.. Ikke før efter jeg snakkede med dem. smiley
I telefonen spurgte jeg ind til ankomst med Caya, hvor hun her fortæller mig at jeg skal aflevere hende klokken 08 og de så vil tage hende ind i løbet af formiddagen..

Her bliver jeg så bekymret..
Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at skulle forlade min lille 10 uger gamle hvalp, helt alene, et sted hun kun har besøgt i forbindelse med kontrol af tænderne..

Hvad tænker I? Er det normal procedure at aflevere hunden og så bare gå? Ligger jeg for mange menneske følelser i hele situationen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Procedure ved dyrlæge?
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #1   9. aug 2022 Nej, du lægger ikke for mange følelser i situationen efter min mening.

    Jeg afleverer aldrig en hund til dyrlægen og går. Jeg bliver til hunden sover og er der ved opvågning, hvis ikke jeg "deltager".

    Nu ved jeg ikke hvad der er galt med tænderne, men i langt de fleste tilfælde, råder man til at vente med at fjerne.

    Jeg ville kræve, at være der eller finde et andet sted, hvor jeg kunne få lov at være der. Har du talt med opdrætteren omkring det ?


  • #2   9. aug 2022 Det har jeg også prøvet med en voksen hund, som er okay med at vente, men var det hvalp ville jeg ikke acceptere det... den skal ikke som 10 ugers sættes i bur, den skal tages med ud gøres klar igennem og i dine arme så snart den er vågen.

  • #4   9. aug 2022 Det er helt normal procedure, og mange gør det på den måde. Det gør jeg så ikke. Jeg fortæller meget tydeligt, at jeg er der sammen med min hund, og at hunden er sammen med mig helt frem til den bliver bedøvet, og igen så snart den vågner fra bedøvelsen. Det har jeg aldrig oplevet bøvl med.

    Min hvalp (nu 11 uger) fik opereret 2 tænder ud i undermunden lige inden hun fyldte 8 uger. Det gik helt glat! Hun var på smertestillende i 3 dage, og var på ingen måder påvirket. De første 2 dage skulle hun have opblødt mad og måtte ikke bide i hårde ting. Men ud over det, var der ingen problemer med indgrebet eller bagefter smiley

    Jeg håber det glider lige så glat for jer, og at du får aftalt med klinikken, at du er der sammen med hunden indtil den bedøves. Stå fast på det, hvis det er sådan du har det bedst smiley


  • #5   9. aug 2022 CM: Desværre er det to hjørnetænder, som man er bange for vil låse hendes kæbe når hun begynder at vokse. Så det er desværre ikke noget man venter med.
    Jeg har ikke snakket med opdrætter endnu, da hun er på nat arbejde i disse dage og jeg ikke ville ringe og vække hende i dag. Men har skrevet til hende at hun skal ringe til mig, så vi kan snakke om situationen.



    Jeg har taget fri hele dagen, så bliver helt sikkert og venter på hende, men er da helt nervøs for om de kan finde på at smide en ud? smiley
    (Ja, jeg pisker en stemning op i hovedet lige nu!)


  • #6   9. aug 2022 Anne: Åh, det er godt at høre at det gik godt for jer! smiley
    Jeg håber og krydser fingre for at det går lige så fint her smiley


  • #7   9. aug 2022 Generelt heler en mund hurtigt, og hvalpe heler ekstra hurtigt. Så få ro i hovedet på dén del smiley

    Og så ville jeg ringe til dyreklinikken og fortælle, at du ikke har det godt med bare at aflevere hende, og at du gerne vil sidde sammen med hende i venteværelset, og at du gerne vil have hende ud igen, så snart hun vågner. Og at du nok skal blive der, indtil hun er frisk nok til at komme hjem.

    Jeg har endnu ikke oplevet en klinik der har sagt nej til det, så forsøg at få en god nats søvn, og tag en snak med dem i morgen smiley


  • #8   9. aug 2022 Jeg er også hos mine, til de sover, medmindre de bliver afleveret samtidig.

    Især min den gamle har svært ved det, så ham forlader jeg aldrig, før han sover.

    Mine dyrlæger er heldigvis rigtig søde og forståelige, og det er faktisk mit indtryk, at det er mere reglen end undtagelsen, at ejer er ved dyrene til de sover smiley


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #9   9. aug 2022 Jeg afleverer ikke min hund før tid. Hera skal her slut denne måned have renset tænder, og jeg har aftalt at de ringer til mig ca. 30 minutter før de vil have hende ind. Så kommer jeg med hende, og er jeg hos hende til hun sover. De ringer så igen når hun er færdig, sådan at jeg kan nå at være der når hun vågner.

    Det er normal procedure at man afleverer og smutter, men da jeg sagde jeg ville være hos hende lavede vi bare aftalen - ikke noget problem overhovedet.


  • #11   10. aug 2022 Det er din hund, det er dig der bestemmer, jeg ved ikke om det er normalt, men det vil aldrig ske for nogle af mine hunde, jeg forventer at få en tid, jeg er der til hunden sover og er der igen når den vågner smiley kan det ikke lade sig gøre, så finder jeg en anden dyrlæge.

  • #12   10. aug 2022 Jeg havde valgt at ikke at få hunden opereret så tidligt. Ved 10 ugers-alderen sidder hjørnetænderne fast med meget lange rødder. Rigtig mange bid ender fine alligevel. Lyder bestemt som man skal være OBS på din hvslps bid, men jeg ville alligevel vente og se tiden an. Begynder det så se ud til at det vil gå galt, så vil jeg få dem fjernet. Ikke før. Jeg er ret nysgerrig på bid. Har du et billede vi må se?

  • #13   10. aug 2022 Det er desværre ret normal procedure, at man aflevere sin hund i et bestemt tidsrum om morgenen. Og de får lov at vente der til det er deres tur.

    De kan ikke give en, en specifik tid. Da der altid kan komme noget akut ind som er nød til at komme først.
    - det jo sådan set forståeligt nok.

    Men det er ikke rart at tænke på ens hund skal sidde der - hvis man har en hund der ikke kan lide det.

    Og en lille bitte hvalp på 10 uger, ville jeg godt nok også have store betænkligheder ved at aflevere og gå fra.


    Jeg har altid haft aftalt med dyrehospitalet vi bruger, at Aika ikke skal sidde i et bur og vente.
    Enden så kommer hun ind der til indleverings tid - får noget beroligende, og får lov at få sit eget konsultations rum at ligge i, til det er hendes tur.
    eller så venter vi udenfor eller i bilen (an på temp. og vejr) til de henter os.

    Så er jeg med til Aika får beroligende, og hjælper selv med at hive hende over på operations bordet.

    Og så ringer de altid så snart Aika bliver vækket igen. og jeg er der med det samme.

    samme procedure foregik da vi havde Keiko også.

    Kunne jeg ikke få lov til det - så havde jeg fundet mig et andet sted.

    Jeg er dog glad for evidensia Vordingborg er samarbejdsvillig. Da Aika er bløder hund. så det er samtidig også vigtigt for mig, at Aika kommer ind et sted, hvor man har mulighed for at give hende blod, hvis hun skulle få behov for det.



  • #14   10. aug 2022 Jeg må så tilstå at jeg mange gange har afleveret hunden og hentet den igen når den var klar. Jeg kender min dyrlæge og personalet i klinikken ret godt og ved de passer godt på min hund og behandler den godt. Ingen af mine hunde har fået dyrlægeskræk af det.
    Nogen gange kan det heller ikke rigtigt lade sig gøre på andre måder hvis man fx står med noget akut, der kræver fx røngten og dyrlægen er virkelig presset.
    MEN med en lille hvalp på 10 uger ville jeg nu også insisterer på at være der til den sov.


  • #15   10. aug 2022 Det er helt normalt, men jeg gør altid det at jeg først kommer med min hund når de har tid til den og jeg bliver til den sover.

  • #16   10. aug 2022 #14 Selvfølgelig kan det da lade sig gøre, akkurat som hvis man selv skal til læge smiley det er et spørgsmål om bekvemmelighed fra dyrlægens side.
    Jeg gør det aldrig og kommer aldrig til det, der er da heldigvis mange dyrlæger smiley


  • #17   10. aug 2022 Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at min dyrlæge vil passe godt på mine hunde, for selvfølgelig vil de det!
    - det er ligeså meget tanken om, at hvis noget skulle gå galt, så var jeg der ikke, til at sige farvel da hunden blev lagt til at sove.
    jeg bryder mig ikke om tanken om, at mine hunde ikke er 100% trygge, før de bliver lagt i narkose, for hvis der skulle gå noget galt, skal deres sidste tid ikke have været utryg.


  • #19   10. aug 2022 Vi måtte sidste år akut aflevere vores cairn til en fremmed vagtdyrlæge, da hun var kommet til skade og skulle syes i narkose. Få dage efter fik hun et alvorligt blødende mavesår og var ved at miste livet, iflg. vores egen dyrlæge af stress. Fik fortalt af vagtdyrlægen, at hun var helt oppe og køre. Gør det ALDRIG mere. smiley

  • Sandra J
    Sandra J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 13
    #20   10. aug 2022 Jeg fik min pige opereret i december mdr. Hun var tæt på 13 år (blev hun i januar). Jeg afleverede hende kl 8 om morgenen, og blev indtil de havde svar på en blodprøve. Forlod dyrlægen kl 8.30 ca, og kl 9.10 blev der ringet at alt var overstået og om vi please ville hente hende, da hun var meget angst og lavede ballade i opvågnings rummet og derved forstyrrede de andre hunde...

    Ved operationen her var JEG ængstelig (det var hendes første operation og høj alder), så tænkte at min tilstedeværelse ville være mere forstyrrende for min hund end en hjælp (min hun er desværre tilbøjelig til at blive angst i div. situationer, og vil heller ikke pylre og risikere at gøre hendes angst værre), MEN skulle det komme dertil hvor hun skal igennem en operation igen, vil jeg nok blive på stedet, og be' om at være mere tilstede under det hele.

    Ved ikke hvordan en hvalp generelt klarer sig igennem en operation, altså hvorvidt det gør en forskel om man som ejer er med, eller ej. Men generelt ville jeg lytte til mavefornemmelsen og jeg mener bestemt at man med en kun 10 ugers hvalp kan tillade sig at stampe i gulvet og være madam stædig. Hvis ikke dyrlægen kan forstå og tillade at man bliver ved dens side, så vil jeg mene at tiltroen til dyrlægen er nul...


  • #21   11. aug 2022 Ved en hvalp var jeg blevet, men Ziva er bare afleveret og hentet igen når de ringede

    Abby sad jeg med til hun sov i narkosen begge gange og begge gange blev de bedt om at ringe så snart hun begyndte at røre på sig og vågne. Den ene gang måtte jeg få hende med det samme fordi vi bor næsten på samme vej og den anden gang vandt vi lige en time i ventestuen før vi måtte.
    Abby har ikke samme naive tilgang og kan bestikkes som Ziva

    Ziva er meget tilfreds med nye slaver til at bringe mad og nusse hende, det behøver jeg ikke være til stede for og tage en fridag fra arbejdet.


  • #22   11. aug 2022 Sagen er vel, at er man ikke ok med at aflevere hunden på den måde, så lad være, der er ingen som helst grund til at lade sig overbevise, eller besnakke til det, uanset hvad dyrlægen siger eller andre gør, du skal selv have det godt med det, ellers skal du lade være, selvfølgelig kan man da få en rimelig fast tid, det der flydende noget er super smart for dyrlægen, men ærligtalt overhovedet ikke smart for hunden.

  • #24   11. aug 2022 Så simpelt kan det siges, Bodil smiley

  • #25   12. aug 2022 Tak for råd alle sammen. smiley

    Tænderne er i dag blevet fjernet og det gik så fint!

    Jeg har billeder af det (fra operationen) som jeg kan dele, hvis det har interesse smiley


  • #27   12. aug 2022 Undskyld, det glemte jeg da helt at opdatere på. smiley
    Ja, det gjorder jeg! De var simpelthen så søde. Jeg holdte hende til hun sov og hun blev placeret i mine arme til opvågning 25 minutter efter. smiley

    Der er ingen tvivl om at tænderne har haft generet hende. Caya har haft helt enorme mængder af energi et par timer efter operation.
    (den smertestillende hun har fået, har taget absolut alt smerte)
    Hun har knoklet rundt og leget - meget mere end vi har set før.
    (vi har prøvet at holde hende i ro, men det er simpelthen umuligt smiley )

    Vi glæder os til at se hendes energi niveau de næste par dage. smiley


  • #28   12. aug 2022 Meget træt vuf smiley

    profilbillede
  • #29   12. aug 2022 Og tandstilling, hvis nogen er interesseret smiley

    profilbillede
  • #30   12. aug 2022

    profilbillede
  • #31   12. aug 2022 Det var godt de kom ud. Tak fordi du deler billeder. Det var slet ikke sådan et bid jeg forestillede mig.

  • #32   13. aug 2022 Jeg har arbejdet på en dyreklinik i 5 år (og er der fortsat) og vi oplever begge dele, men største delen af ejerne er blot med til forbedøvelsen (hvilket vi anbefaler), da det afstresser hunden rigtig meget.

    Jeg har stor tiltro til mine kollegaer og har uden problemer afleveret mine dyr hos andre dyrlæger end på mit arbejde. To af hundene er så glade for andre mennesker og omgivelser, at de behøver ikke få en forbedøvelse med mig, men de andre har fået det med mig.

    Hos os, går vi meget op i, at dyrene har det godt både før, under og efter bedøvelsen. Vi tager os af dem, som det var vores egne, og hundene er aldrig lukket væk fra os - der er altid mindst én som kan se eller høre dem.
    Det er også langt fra alle hunde, som kommer i bur hos os. Vi har snore som hænger på væggene, og så får hundene et lækkert tæppe, madras eller kurv, som de sidder/ligger i, imens de kan se os arbejde. Det er super hyggeligt. smiley


Kommentér på:
Procedure ved dyrlæge?

Annonce