{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.933 visninger | Oprettet:

Terrier {{forumTopicSubject}}

.. for ca 10 år siden var jeg til VM i Tjekkiet. I en af pauserne, kom en kvinde ind med en Border Terrier og fyrede lige den der lille fister af i et IPO3 C-program. Jeg var vildt imponeret, den gjorde det edderdylme godt !!!

Jeg havde egentlig "glemt" racen, men videoen dukkede igen op på facebook, så jeg kom i tanke om den igen smiley

Men - hvordan er en Border Terrier, udover at den ligner en gammel mand i hovedet ?
Er de ødelagt af udstilling ?
Fejler de alverden ?
Er der alt for meget jagt i dem - som en Tysk Jagtterrier ?

Jeg har fundet nogle hjemmesider, men dem jeg er ramlet ind i, viser mest hundene til udstillinger - og det er jeg jo helt og aldeles uinteresseret i.

Så - nogen, der kender racen, der har lyst til at fortælle lidt ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Terrier
  • #1   22. sep 2022 Har en bekendt som har en tæve. Den er både trænet og brugt i job i et firma som laver skadedyrsbekæmpelse samt arbejdet i lufthavn som jagthund.

    Synes det er en super fed lille og trækbar race.. men er selvfølgelig stadig terrier.

    Og de rejser også meget, og den er med i fly, kajak og på vandreferie.


  • #3   22. sep 2022 Ja .. det var mit første svar på HG i evigheder.. og håber man kan gætte sig til at der står trænbar.. men ja ..

  • #4   22. sep 2022 #1

    Den skal være terrier, jeg dur ikke til hunde, der ikke har lidt kant, de keder mig til døde så smiley

    Den lyder da umiddelbart fin.
    Jeg tænker jo på, om der er så meget jagt i den, at den kun kan være rigtigt lykkelig, hvis den får lov til at udøve den del - for jagt har aldrig interesseret mig, så jeg er nødt til at være forholdsvis sikker på, at den kan trives uden nemlig smiley

    Jagthund i lufthavnen - kan du uddybe det lidt ?


  • #5   22. sep 2022 De bruger hunde i lufthavnen .. er ikke 100 % sikker på, hvordan de bruger dem, men både til at få fugle væk fra landingsbaner samt den også apporterede de fugle de skød.

    Den er ikke meget jagthund, som jeg oplever den, og den var heller ikke nem at jagttræne, men det lykkedes.

    Deres er købt i Sverige.

    Tager selvfølgelig forbehold for flere stavefejl eller autocorrect ….


  • #6   22. sep 2022 Martine
    Til at skræmme fugle væk fra landingsbane, og de grønne områder, mega smart, hunden har en fest smiley


  • #7   22. sep 2022 Du kan finde Bordere både fra udstillings og brugslinjer.
    Det er en lækker lille hund, som gerne vil lave noget. Den er meget alsidig i hvad den kan lave, og så er den god til at tage mus og rotter.
    Jeg kender nogle stykker der går sweiss, og de går virkelig godt.
    Borderen er ikke så ekstrem, som en Tysk Jagtterrier, men man skal stadig tænke på, at det er en Terrier.

    Jeg ved hvilken slags hunde du godt kan lide, og der er den Tyske nok nr et. Men når det er som du skriver, engang når du ikke kan Mallerne mere, så tror jeg at du vil få mere glæde at Borderen

    Når du er mest interesseret i brugslinjerne, så prøv at se på DJR -Dansk Jagthunde Register, og DKK anerkender stamtavler derfra.


  • #8   22. sep 2022 Louise - jeg forstår godt hvad du skriver, selvom din stavekontrol ind imellem tager over smiley

    Tak for de sidste 3 indlæg - den lyder jo ret fin, den lille hund smiley

    Og Annie - jeg vil kigge på DJR, for måske er det det, jeg søger.


  • #9   22. sep 2022 En af de allerbedst Rally-udøvere herhjemme har border terrier.
    De har en nærmest permanent plads på landsholdet, og deltager i NM, EM osv. Så de er bestemt trænbare.

    Jeg har også mødt nogle stykker på agilitybanen i årenes løb, og det er godt nok nogle små skønne turbo-tosser smiley


  • #10   22. sep 2022 Bortset fra at jeg synes Border Terrier er en af de terrierracer, jeg godt kan falde for, så har jeg ikke specielt meget kendskab til dem. Dem jeg har mødt har været dejlige hunde. Men jeg rendte tilfældigvis ind i en 20 ugers bt hvalp i skoven i går, og hold da op, hvor var den charmerende.

    En glad udadvendt lille humørbombe, totalt cool i forhold til mødet med 3 store bamser. Ejeren fortalte, at hun var vant til at have store hunde, men følte ikke hun kunne binde an med en stor hund igen, men samtidig skulle det være en lille hund med noget HUND i. Og det følte hun indtil videre bestemt, hun havde fået. Hvordan den var mht. jagtlyst aner jeg ikke.


  • #11   22. sep 2022 Man skal nu hellere ikke altid kimse af udstillingslinjer, en del af dem kan stadig noget.
    Da jeg købte Gaddafi gik jeg efter udstillingslinjer, netop fordi jeg ville have en hund der ikke krævede helt så meget.
    Gaddafi kom fra rene udstillingslinjer gennem rigtig mange generationer, men det kunne man nu ikke mærke på ham.
    Det er Foxer af rene udstillingslinjer som har bestået PH's prøvekåring med glans - kun prøvekåringen, da racen ikke kan kåres.


  • #12   22. sep 2022 Martine, du kunne også se lidt på Glathåret Fox Terrier i Tyskland.
    Der bruger de dem til vildsvinejagt, og det er nogle virkelige små seje bæster. Bliver de flænset af et vildsvin, så forsætter de bare og de bliver så syet sammen på parkeringspladsen uden at kny.
    Der ligger nogle videoer på YouTube af Foxer på vildsvinejagt.


  • #13   22. sep 2022 En af mine gamle kammerater havde BT hanhund, som blev 15-16år. Den var lige til det sidste terrier med stort T. Andre hanhunde skulle gerne dø og tæverne kn***** sønder og sammen. Den egnede sig ikke til hundeskov. Omvendt elskede den alle mennesker = ubrugelig vagthund. Lige hans eksemplar havde lidt en særhed, nemlig - når den ikke gad at gå længere, så var det alvor. Den ville løftes - og blev det. Min kammerat havde ikke børn.

  • #14   22. sep 2022 Det er efterhånden ved at være nogle år siden jeg kendte nogle border terries. Men dengang jeg løb agility var der en del af dem og de gjorde det ret godt. Jeg havde en god bekendt der brugte sine til både agility, jagt og udstilling.
    Mit indtryk af dem var at de havde en hel del jagtinstinkt men at det var 'styrbart'. Det dominerede ikke hunden totalt, som det gjorde med mine ruhårede fox'er og et par af mine irere.


  • #15   22. sep 2022 Anni -

    Fox´en blir det ikke, jeg synes den er for stor. Det er ellers en superlækker hund, men .. ja, hvis mallen skal udskiftes, så bliver det en lille hund, der overtager.
    Som udgangspunkt ønsker jeg ikke at støtte folk, der avler hunde efter noget så ligegyldigt som et udseende, så der skal virkelig være hårdtslående argumenter for, at købe hund fra udstillingslinier. Men det lyder da som om, at Fox´en ikke er så spoleret, og det er jo kun dejligt.

    I får BT´en til at lyde rigtig fin - jeg må se om jeg kan møde en irl en dag.
    Den er ihvertfald foreløbig på listen over terrier-emner smiley


  • #16   22. sep 2022 Foxen er da ikke ret meget større end Borderen.
    Foxen vejer mellem 6 til 8 kg
    Når de står ved siden af hinanden er der ikke særlig meget forskel.


  • #17   22. sep 2022 #16

    Nej, men den ER større og lidt for stor efter min smag.


  • #18   22. sep 2022 Fox i Finland er til tider mindre end borderen..

    Jeg synes at Border terrierne i udstillingsringen har mistet al terrier mentalitet. Ingen gejst og halen står sjældent lige op i vejret. Trist udvikling


  • #19   22. sep 2022 #18

    De BT, der er i en udstillingsring - er det så udstillingslinier, eller er det bare sådan generelt, at racen har udviklet sig i den retning?

    Jeg må bryde sammen og tilstå, at når der står "penisionisthund, der bare skal ha det fedeste liv, men hvor jeg ikke stiller andre krav til den, end den bare er sund og glad og har terriersind" - så kører jeg ikke til Finland og henter en.
    Men interessant, at Fox´erne ikke er så store i Finland, som herhjemme smiley


  • #20   22. sep 2022 Pas Martine.
    Jeg støder ikke på jagt linjerne i min hverdag, hverken på jagt eller i ringen. Når jeg har været til gravprøverne i Finland har få vist potentiale og de var ikke af danske linjer. Foxterrier derimod har været ufattelig skarpe og har ofte konkurreret direkte med mine Parsons (som har scoret top point til de fleste prøver).


  • #21   22. sep 2022 altså det er nu min erfaring at en opdrætter godt både kan udstille og så alligevel opdrætte hunde på det gode temperament, det kan skotte opdrættere ihvertfald, så et godt udseende er ikke nødvendigvis en modsætning smiley til den gode brugs/familie hund ..

    da jeg skulle have skotte sidst tog jeg på nogle udstillinger og talte med forskellige opdrættere, så kan man hurtigt føle om der er nogen der står for noget man kunne se sig købe hund fra ..


  • #22   22. sep 2022 #20

    Okay. Det kan jo sagtens være, at hele racen bare er blevet ringe? Jeg kender den ikke ret godt, men så som sagt den BT i Tjekkiet, som VIRKELIG gav gas og den slags falder jeg for smiley



  • #23   22. sep 2022 altså det er nu min erfaring at en opdrætter godt både kan udstille og så alligevel opdrætte hunde på det gode temperament, det kan skotte opdrættere ihvertfald, så et godt udseende er ikke nødvendigvis en modsætning smiley til den gode brugs/familie hund ..

    "Godt udseende" ? Modsat de grimme hunde, eller hur ?

    Jeg må indrømme, at al erfaring jeg har med hunde viser, at det du skriver der, ikke er i tråd med virkeligheden. Jo, naturligvis kan de være gode familiehunde, men "brugs" ? Njet.


  • #24   22. sep 2022 Jeg kan da mærke at mine er mere brugshunde end familiehunde. De er som sådan fine nok til familier, men de vil også bruges. De kan ikke nøjes med 2 ture rundt om blokken og så hygge på sofaen resten af dagen. De skal ud! Erfaringer viser også, at jeg ikke kan sælge dem som hygge familie hunde, for så bliver de enten neutraliseret eller solgt videre.

    Og de er altså ikke grimme af den årsag. De har skam udstillingstitler og udtaget til Cruft. De æder heller ikke andre hverken i ringen eller i nabolaget (pånær naboernes katte - de mister et par liv når de kommer ind i haven).


  • #25   22. sep 2022 Det er JRT du har, ikke ?

    Jeg har aldrig helt forstået den der "godt udseende" som værende lig med, at gå først i en udstillingsring. Se på mallerne - jeg ved godt hvad JEG synes er kønnest.
    Smag og behag er (heldigvis) forskellig, men at lade et resultat fra en udstilling være kendetegnende for, om en hund har et godt udseende, eller ej ? Nope.



  • #26   22. sep 2022 Parson ikke Jack (længere ben og kvadratisk af bygning, kontra Jack med korte ben og rektangulære).

    Jeg læser standarden for racen og så forsøger jeg at ramme den bedst muligt. Jeg går ikke ind for ekstremerne og hvad der hitter i øjeblikket. Mine er slanke og adrætte og ikke i "udstillingsform". Nogle elsker dem, andre kan ikke fordrage dem, men de kan begå sig fint i begge verdener.
    Hvis Hunde galleri ville tillade billeder fra mobilen, ville jeg smide dem ind, men jeg har ikke kunne sætte billeder på i et års tid nu


  • #27   22. sep 2022 Nu kan man måske ikke kalde skotterne for jagthunde, men de er historisk rottefængere, deres haler er robuste for at man skulle trække dem ved halen ud af diverse større grave/huller i jorden, og de har drift efter duft af vildt (de tror selv deres ben kan løbe en hjort op, klogere er de så ikke, men man sætter ikke sit lyds under en skæppe) ... en del af disse egenskaber var nok blevet udvandet i nogle år ... men specielt min ældste hunds opdrætter går meget efter at avle de egenskaber tilbage i racen, og det er lykkedes til fulde, samtidig med at hendes hunde klarer sig vældig flot på udstillinger i både ind- og udland .... så jo det kan lade sig gøre at skønhed og funktion går pote i pote ...
    jeg kan da næsten ikke forestille mig det skulle være den eneste race det kan lade sig gøre for ...


  • #28   22. sep 2022 Jamen jeg hører da ofte at "jo, det kan sagtens lade sig gøre .. " - men når jeg så ser de her "hele hunde" som de bliver kaldt, så er brugsegenskaberne ikke ret gode, og de, der bedømmer dem, sjældent ret vidende om hvordan en fuldblods arbejdshund agerer.

    Jeg kender ikke skotten, så det kan da godt være at det forholder sig som du siger ? Jeg ved, at "min" terrier, den Australske, som var den jeg voksede op med, har forandret sig kolossalt meget siden jeg var barn. Fra at være små hidsige og fremadgående, til at være roligere, mindre selvsikre og ikke have det der terriersind.
    De er jo også avlet efter deres udseende, og jeg har bare endnu til gode at opleve en race, avlet primært på udseende, fungere optimalt til at arbejde.

    Men jeg har dæleme tit hørt om at de skulle eksistere smiley


  • #29   22. sep 2022 HiJacks, jeg sætter altså altid billeder ind fra mobilen uden problemer

  • #30   22. sep 2022 Jeg møder af og til en mand med en gammel BT. Den er vist 13 år nu, og moser stadig på.

    Den er sådan lidt sær i pelsen, og det faldt snakken på en dag. Det er fordi den er kastreret. Og det blev den fordi den for en håndfuld år siden var ude for at parre en tæve, og lige som den skulle hoppe på, sprang en hare forbi uden for haven. Hunden sprang over hegnet og fulgte efter haren, og da de fandt hunden 5 dage senere, var den fuld af bidskader, bl.a. i testiklerne. De mente at den var stødt på noget mere spændende end haren på de 5 dage, og havde taget kampen op med en ræv eller mårhund, og derfor fået skader. Men resultatet blev at de skar hele pungen af, og fik lappet ham efter bedste evne.

    Hvis han er som de er flest, ville jeg hade at have sådan en hund. Du ville garanteret elske det smiley



  • #31   22. sep 2022 Anni, min melder fejl hele tiden. Jeg har opgivet at få det til at virke

  • #32   22. sep 2022 HiJacks, har du prøvet fruens eller evt børns telefon?

  • #33   22. sep 2022 Hmmm jeg er frøkenen i huset... Kæresten (en mand) gider ikke at jeg skal bruge hans arbejdsmobil og vi har ingen børn smiley

  • #34   22. sep 2022 Hvis han er som de er flest, ville jeg hade at have sådan en hund. Du ville garanteret elske det smiley

    smiley smiley smiley smiley smiley

    Mindre kan nu sagtens gøre det smiley


  • #35   23. sep 2022 synes nu beskrivelsen af BT på Dansk Terrier klubs hjemmeside lyder meget det du søger ..

    denne lyder som en udfordring, men er meget sjælden :
    https://imaal.dansk-terrier-klub.dk/

    ligeledes denne som jeg har mødt en af en gang .. skøn hund ...

    https://manchester.dansk-terrier-klub.dk/



  • #36   23. sep 2022 Jeg kender Manchesteren, og er ret sikker på at den ikke er Martine.
    Og når Martine synes at Foxen bliver for stor, så bliver Manchesteren det også,da den er en anelse større end Foxen
    Der er hellere ikke flere opdrættere af dem i Danmark.
    Den sidste boede i nærheden af Egtved og stoppede for ca 3 år siden


  • #37   23. sep 2022 Med terriers skal man måske have med at de jo godt nok er lavet til jagt og de fleste til gravjagt. Men samtidig var det ofte hunde som folk fra små kår ude på landet havde. De havde ikke råd til at have flere hunde så den de havde skulle kunne lidt af hvert; være skadedyrsudryddere hjemme på gården, klappe-kæle-hund og sige vov når der kom nogen og gå med på jagt (ofte krybskyttejagt). Nogle har måske så været mere det ene eller det andet og det giver stadig giver et ret stort udfaldsrum i temperamenter nu til dags. Mange terrierracer har aldrig nogensinde været populære og appeleret til den bredere befolkning. De mennesker der har anskaffet dem har gjort det fordi de faldt for racen som den var. Der har nok aldrig rigtigt været noget incitament til at gøre dem mere 'mainstream' og derfor indeholde mange af dem stadig temmelig meget af deres oprindelige instinkt for jagt på alt hvad der bevæger sig. Det er de færreste terriers man nogensinde får et sikkert indkald på; dertil er vildtinteressen for stor.

  • #38   23. sep 2022 Du har ret. Man skal ikke fremavle en mild og rolig irer. I stedet burde man købe golden retreiver smiley
    Conors stædighed og selvtilfredse attitude er så rigeligt pengene værd - for mig.


  • #39   23. sep 2022 Nej, det ville jo ikke være en irer hvis den ikke var en frygtløs vovehals, der nogen gange gør ting, hvor man som ejer bare holder sig for øjnene og tænker 'jeg håber den overlever' smiley Det ville heller ikke være en rigtig irer hvis den bare kiggede på harene, rådyrene, rotterne, musenen, pindsvinet osv uden den mindste lyst til at 'nappe' lidt i dem.

  • #40   23. sep 2022 Jeg har bare fået at vide, fra en der har med langt flere racer end jeg selv at gøre, at visse af terrierne, deriblandt den australske og jrt´en er blevet "mindre terrier" hvis man kan sige det sådan.
    Jeg vil ikke ha en "sød" terrier, ville jeg det, ville jeg købe en selskabshund eller noget i den stil.
    Jeg vil ha det terriersind, som familiens australske terrier havde, dengang jeg voksede op.

    Jeg vil i grunden allerhelst ha en australier - det er jo "min" race, men jeg ved jeg ville blive skuffet og det er ikke en Sofus jeg får. Så kiggede jeg på jrt´en, men fik så at vide, at den også er blevet fesen.
    Nu er jeg videre til borderen, og måske er det heller ikke sådan en det skal være.

    Den tyske er imo formidabel, men .. jeg kan jo ikke tillade mig at købe en hund med SÅ meget jagt i sig og så sige "så lille ven, nu skal du lave mange ting, jagt er ikke en af dem".

    Tak for forslagene - jeg ved, der er en terrier derude, som kunne gøre mig glad og vice versa.
    Det er jo bare lige at finde den først smiley


  • #41   23. sep 2022 Man skal ikke fremavle en mild og rolig irer. I stedet burde man købe golden retreiver

    Velkommen til min verden, hvor der desværre findes opdrættere som mener at "så ekstrem behøver mallen heller ikke at være" ..


  • #42   23. sep 2022 jeg elsker mine egenrådige terrier ... "kom så skal vi ikke lige snakke/nusse lidt" overbærende blik og de går helt sikkert den anden vej ...

  • #43   23. sep 2022 dertil vil jeg sige, og det ved jeg så ikke om er en terrier ting, men mine de strejfer ikke sådan for sjov .... de kan ligge foran vores hus uden hegn og går ingen steder, med mindre selvf der kommer en kat forbi ... mine forældre havde airdales de var lige sådan, de smuttede hvis der var en grund til det, men ellers blev de på grunden ..

  • #44   23. sep 2022 "Jeg har bare fået at vide, fra en der har med langt flere racer end jeg selv at gøre, at visse af terrierne, deriblandt den australske og jrt´en er blevet "mindre terrier" hvis man kan sige det sådan." Det er også helt korrekt. De mest populære terriers; westie, cairn, JRT har ofte ikke noget meget stort jagtinstinkt. Og ja, som terriers betragtet kan de godt betragtes som 'fesne' smiley Det er også de racer, som de fleste køber uden egentlig at have lyst til at have en terriers sind smiley Den australske terrier kender jeg ikke særlig godt.
    Tysk Jagtterrier er målrettet avlet mod et meget meget kraftigt jagtinstinkt. Meget mere end de fleste af de andre terriers nogensinde har været smiley
    Jeg tror en godt at en border terrier kan trives med ikke at komme på jagt, hvis den bare får lov at lave noget andet istedet.


  • #45   23. sep 2022 Jeg elsker mine terrier og deres finurligheder. Som regel kan jeg kalde dem til mig, men nogle gange går terrierens hørelse ind og så tager instinktet over ??
    Derfor har jeg en hund i flokken som er lidt mere behagesyg. Så er jeg ikke helt inkompetent som hundeejer ??


  • #46   23. sep 2022 Jeg havde et super flot indkald på Gaddafi. Han vendte på en tallerken hvis jeg kaldte eller brugte fløje.
    Men dertil skal siges, at jeg altid skulle holde øje med hvad der var langt forude, og hvis han begyndte på at gå på tæer, og næsen begyndte at vibrere, så var det med at få snor på kræet, ellers var han væk.


  • #47   23. sep 2022 Jeg har haft to Cairn´s og de var ikke fesne Terriers. smiley

    Især Anton var Terrier med stort T, og stod ikke tilbage for nogen eller noget, alt under kattestørrelse skulle jagtes og helst gerne nedlægges - det lykkedes så kun med mus og muldvarper fordi jeg kendte mine "lus" på gangen, og havde ham i snor de værste steder. smiley

    Men at se ham grave en mus/muldvarp frem, og få belønningen i form af at slå den ihjel var en "fornøjelse", misforstå mig nu ikke. Der lå en naturlighed i det, og hans sejrrunde bagefter var ikke til at tage fejl af. Hans bedste ven, Buller, en blanding af Chihuahua og noget andet småt, var også interesseret i de der mus, men han anede ikke, hvad han skulle stille op med dem, han løb bare efter dem, det var så tydeligt at se forskellen på de to. smiley

    Mine Cairns, og andre, jeg kender, var langt mere Terriers, end de Westies, jeg kender, de er slet ikke skarpe og stædige på samme måde, selvom de naturligvis har terriersindet.

    Vi måtte i august sige farvel til Anton, og overvejer stadig, om vi skal have en ny hund. Èn ting er sikker og det er, at det skal være en Terrier, eller i hvert fald en hund, der lægger sig op ad. Vi overvejer kraftigt en Petit Basset Griffon Vendeen, fordi vi kender og har passet nogle, herlig hund, der også er stædig, humoristisk og med en vis mængde jagtinstinkt i behold.


  • #48   23. sep 2022 Jeg kender en med to Petite Basset Griffon Verdeen.
    De er begge jagthunde med stor J.
    Jeg hjalp ejeren igang med sweiss, hvilket de virkelig var gode til.
    Den ene er nogenlunde ok med andre hunde, den anden er en psykopat hund, som overfalder andre hunde sådan bare ud af den blå luft.

    Og en af de store hvalpefabrikker opdrætter dem blandt andet.


  • #49   23. sep 2022 @46: Ja, det er det jeg mener med at man aldrig får det der indkald der virker i alle situationer (som fx min søster har på sin jagt-lab). Mine irere har også altid haft gode indkald og kunnet være løse, hvis altså jeg er så forudseende at få en snor på dyret, når jeg godt kan se at næsen har fat i noget smiley
    @47: Min mors cairn er også helt ferm til mus og hun vil rigtig gerne have fat i mine ninusser. Men jeg har mødt cairns, der var stort set blottet for jagtinstinkt og terrier-drive.


  • #50   23. sep 2022 Anni, de to jeg kender, er ikke fra den hvalpefabrik, du snakker om - den holder vi også langt fra, og så er der kun 2 tilbage. smiley De er begge velafbalancerede hunde, lægger ikke op til ballade, men finder sig heller ikke i at "blive lagt op til", men på sådan en kølig facon, ikke hidsige på nogen måde.

    Mette, det er en ska, at man piller instinktet ud af Terriers, bevares, de kan være en udfordring for mange, men ikke hvis man gør sit forarbejde godt nok, så burde deres sind ikke komme som en overraskelse.


  • #51   23. sep 2022 En af mine gamle studiekammerater havde 'petiter'. Det havde ikke bare lidt jagtinstinkt i behold: De var et stort jagtinstinkt. Når næsen fik fært af vildt så var det kun det der eksisterede i deres hoveder. Deres instinkt for at følge en fært var ret voldsomt. Det var ikke helt ualmindeligt at han manglede en af dem i et par dage, hvis den var røget afsted efter en fært. Søde og blide hunde og ikke ret lig terriers i sindet.

  • #52   23. sep 2022 Der florerer nogle videoer - ikke fra DK - hvor der er nogle folk ude og "grave rotter op". De tager med en greb (v?) og laver et spadestik ned i jorden, og så vælter det seriøst frem med rotter.

    Der er en masse hunde med, som står klar til at nakke alle de rotter, der kommer op af jorden.
    Der er nogen af dem, der minder om jrt - og så er der nogen, der virker sådan lidt myndeagtige. De er formentlig mix, de fleste, men det er sådan et temperament og dedikation, jeg ønsker i min (måske fremtidige) terrier smiley



  • #53   23. sep 2022 Det er lurcher. De er mix af en mynde og en terrier. Meget populære i England til jagt

  • #55   23. sep 2022 Ny viden - tak for det smiley

  • #56   23. sep 2022 Mette, de er lig Terriers i form af stædighed og et egenrådigt sind, det står også i deres racebeskrivelse. Det eneste "men", vi har i forhold til Terriers, er, at Terriers har/bør have mere "kant", der mangler Petit'en noget, og det er den del, vi formentlig kommer til at mangle.

    De er en fornøjelse at være sammen med, deres iver efter vildt og med snuden i jorden hele tiden - elsker det. Ingen af dem jeg kender har gået til træning med deres, så jeg ved ikke, hvor trænbare de er - det er heller ikke afgørende for os.


  • #57   23. sep 2022 Godt nok ikke en Terrier, men Gravhunden er nu hellere ikke så tosset.

  • #58   23. sep 2022 Anni, Jeannette har en ruhåret gravhund, og jeg er VILD med ham, han er fantastisk. smiley Men jeg tør ikke med den lange ryg, hendes har haft 2-3 diskusprolapser, og jeg kender et par stykker mere med helbredsproblemer i ret alvorlig grad. smiley

  • #59   23. sep 2022 Skrigehunden, jeg er vokset op med Gravhunden speciel de ruhårede.. Min mormor opdrættede lidt. Dem vi havde i familien fejlede nu ikke noget.
    Men ville også være lidt utryg med de lange rygge. Og med mit held, så ville jeg garanteret få fat i en der fik en discosprolabs.

    Men Petite Basset Griffon Verdeen som du overvejer har jo også den der lange tyg.


  • #60   23. sep 2022 Her er et link til den rotte video Martine omtaler.



    https://www.youtube.com/watch?v=QSOD7m4XYg0


  • #61   23. sep 2022 Præcis den Anni smiley

  • #62   23. sep 2022 Anni, det er ikke mit indtryk, at Petit'en fejler noget særligt i ryggen, den ene af dem, vi passer har til gengæld slidgigt i forbenene, og har haft det siden hun var vel omkring 7-8 år.

  • #63   23. sep 2022 Jep, der er lurchers, Patterdale terrier, en tysk tror jeg (eller et mix) og så Jack/Parson Russell Terrier (bemærk at i England er mange Jack Russell Terriers registreret i JRT of GB som har standard som en Parson)

  • #65   24. sep 2022 Har ikke forståelse for at den fortæres væk
    Ejeren burde have tænkt sig om inden de anskaffede sig sådan en hund.
    Og når den er gratis er der endnu flere der ikke tænker sig om og ikke ved, hvad en Patterdale er for en hund.
    Jeg tror at den arme hund nu bliver kastebold.


  • #66   24. sep 2022 #64

    Mallerne skal lige væk først smiley


  • #67   24. sep 2022 Er det ved at være tæt på med Malerne?

  • #68   24. sep 2022 Det er en fantastisk video den med rotterne smiley

    Jeg elsker også når whipperne har den vedholdenhed og intensitet. Ikke alle mine har haft det, men gamle Ghini på 12 fanger fortsat en mus i ny og næ og har flere hundrede rotter på samvittigheden, hendes barnebarn Tilla har et jagtinstinkt, som siger spar to.

    Man skal ikke være for sart med hende i huset smiley Pt. får hun stort set ingen mad i huset, hun ernærer sig af mus. Beder om at blive lukket ud ved 10-tiden og går på markerne til det bliver mørkt. Hvis jeg vil hende noget må jeg hente hende. Vi fik pudset markerne af sidste weekend og det betyder, at musene er nemmere at fange, min mand registrerede forleden, at hun fangede ca. 14 mus på 20 minutter smiley


  • #69   24. sep 2022 #67

    Nej, den ældste er 14 i næste måned, men den yngste er kun 10 måneder smiley


  • #70   24. sep 2022 min mand registrerede forleden, at hun fangede ca. 14 mus på 20 minutter

    Wauw !!!!


  • #72   25. sep 2022 Isabelle - Så er det godt det primært er halsbåndsmus og husmus vi har smiley men det er nu kun birkemus, som er fredet herhjemme smiley

    Hun tager også rotter, mosegrise og muldvarp, men dem lader hun ligge til rovfuglene smiley






  • #74   25. sep 2022 smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Terrier

Annonce