1.381 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Overspist Overspist

Jeg glemte at lukke skabet, hvor der står foder og den fristelse kunne hunden selvfølgelig ikke modstå.
Jeg tænker han har nået at spise en del.
Hvor meget er vildt svært at vurdere.
Tænker umiddelbart nok ca. 250g. Men det kan også have være 300g.

Hans dagsration er på 180 og han havde lige fået 90g morgenmad.
Bør jeg ringe til dyrlægen?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overspist
  • #1   13. dec 2022 Med mindre hunden vejer under 1 kg, sker der absolut ingenting ved at spise et par hundrede gram foder. Så¨nej, ingen dyrlæge. Men nok heller ingen aftensmad smiley

• #2   13. dec 2022 Puha blev skisme helt bange. Mit hoved tænke tørkost der svulmer op i maven.
    Han vejer omring 13kg.

• #3   13. dec 2022 Det tror jeg bestemt ikke der sker noget ved, når mængden ikke er større. Hundens mavesæk bliver jo slet ikke udbuddet til Max med de små portioner vi normalt giver dem. Tænk på en ulv, og hvor meget de får ædt ad gangen. De ved ikke at de får 180 gr igen kl 18.

• #4   13. dec 2022 Han har lige prøvet at kaste op, men der kom ikke noget fordi jeg rev ham i haven.

• #5   13. dec 2022 Ja det fylder jo mere end normalt, og især når vandet opbløde det. Men sådan er hunde heldigvis indrettet. Dét der ikke skal være der, kommer op igen. Vores første sealy åd engang en pose pastaskruer på 500g. Han var ikke sulten til aften. Ellers skete der intet. Maja er storslem til at stjæle. Det er en plade hjemmelavet honning ristet musli, en plade brunkager og en honningtavle. Ingen af gangene har hun så meget som slået en skid. Hun vejer 23 kg. Magnus vejede 13 kg.

• #6   13. dec 2022 Så det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, hvis han kaster op?
    Jeg er ikke så vant til at han stikker snotten i ting han ikke bør.
    Pastaskruer lyder da også vildt delikat smiley

• #7   13. dec 2022 Ha de har knaseeffekt haha.
    Nej er der for meget mad i mavesækken, så kster han det bare op.

• #8   13. dec 2022 Han ber om at komme i haven hvert 5 min.
    Diesel åd engang rosiner. Det kostede en tur til dyrlægen en søndag eftermiddag.

• #9   13. dec 2022 Rosiner er også giftige.
    Det skal jo ud enten den ene eller den anden vej. Jeg ville ikke selv være nervøs, men du skal da bestemt kontakte dyrlægen, hvis du er nervøs.

• #10   13. dec 2022 Vi kom hjem en dag til hundene som havde fundet en 8kg sæk. Der var da taget noget fra den, men ikke desto mindre fik de ikke mad 1,5 døgn og de var ok. Kugle runde og noget forædt . Vi havde ringet til dyrlægen, som sagde , hvis de blev skidt, eller fik feber skulle vi komme med det samme, men de var alle ved godt mod, bare kuglerunde og forædt.. d

• #11   13. dec 2022 Louise- Han forsøger at kaste op, men der kommer ikke noget.
    Ser lige tiden lidt an.

B-B- Det ville være smart, hvis de havde en stopknap haha.

• #12   13. dec 2022 B-B åh nu du skriver det, så har vi da også oplevet hund i fodersækken. Den blev så stor som en drægtig tæve tæt på termin haha. Den skulle sove ud og så blev der ellers skidt i store mængder. Der var også dømt faste!

• #14   13. dec 2022 Skrigehunden ja mange hunde stopper deres forehavende, hvis de føler det er forkert. Bare op med det på gulvet!

• #15   13. dec 2022 hvad med en god lang gåtur kan det ikke hjælpe foderet ned gennem systemet lidt hurtigere

• #16   13. dec 2022 Når hunden forsøger at kaste op og der ikke kommer noget op, så ville jeg ringe til dyrlægen straks!

• #17   13. dec 2022 Hanne ville du selv gå en god lang tur efter at have overspist? Jeg ville ikke turde. Det er gist nok ikke en race der er disponeret, men man skal være OBS på mavedrejning/bloat.

• #18   13. dec 2022 nej men så ikke en god lang ... men ja jeg ville nok forsøge med bevægelse .. så stille og rolig gåtur ... tænker ikke det kan skade hvis der kommer en afføring og der med skabes bedre plads ned gennem systemet ..

• #20   13. dec 2022 Worst case bloat/mavedrejning. Er han skidt generelt?

• #21   13. dec 2022 Har snakket med dyrlægen. Hun siger at jeg skal vurdere det de næste par timer.
    Bliver han ved, så får vi en akut tid.
    Og så skal jeg prøve, at gå en lille rolig tur med ham.

• #22   13. dec 2022 Det lyder fornuftigt!

• #23   13. dec 2022 Jeg ville også reagere hvis en hund der har spist for meget, forsøger at kaste op og der intet kommer. Det er jo præcis det mavedrejning gør.
    Og nej, jeg ville ikke begynde at gå tur med en forædt hund. Det er netop også opskriften på mavedrejning.

Jeg har en enkelt gang prøvet at stå med 2 voldsomt forædte hunde, så forædte at de var kuglerunde, stenhårde maver at rører ved og de pustede og stønnede. Efter aftale med dyrlægen skulle jeg holde dem i absolut ro og ingen mad i 2 døgn eller noget i den retning. Og ved mindste mistanke om mavedrejning, var det bare afsted. Begge hunde slap med skrækken.
    Nu lyder det ikke som om din hund har totalt forædt sig med den mængde og mængden ville jeg ikke være bekymret ved, det er mere det at hunden er utilpas jeg ville reagere på. Var den ikke det, ville jeg ikke reagere på det.

• #24   13. dec 2022 Min tidligere labrador fik af dyrlægen rationeret vand til 1 dl hver time, for det ikke skulle svulme helt vanvittigt op i mave og tarm efter at have haft succes med at stjæle en spand foder.
    Derudover kom det hele igennem systemet stille og roligt.

Jeg ville altså også være bange for mavedrejning og være meget forsigtig med bevægelse i 24 timer og køre 24 timers faste

• #25   13. dec 2022 Ziva det var et fornuftigt råd, for de bliver naturligvis vanvittig tørstige, og så vmulmer maden rigtig meget op.

• #26   13. dec 2022 Zenta- Han er nu ikke utilpas udover hans 2 forsøg på opkast.
    Omend det kan være svært at vurdere med en senior hund der bare tuller rundt indendørs.

Dyrlægen nævnte ikke noget med vand, så det har han drukket.
    Men han har ikke prøvet at kaste op siden, og har lavet.
    Mini gåturen var så han kunne skide, hvis han skulle. Det skulle han, helt almindeligt.

• #27   13. dec 2022 Det lyder ganske fredeligt så.

• #28   14. dec 2022 Hvordan hår det?

• #29   14. dec 2022 Han har haft en god dag, dog med to ekstra gange afføring, som var helt normale smiley

• #30   14. dec 2022 Dejligt at alt er vel, og det bare har resulteret i et par ekstra toiletbesøg smiley

• #31   20. dec 2022 I må prise jer lykkelige over at jeres hund kun spiser hundemad. Vi købte i august 2022 en Berner Sennen hvalp i Jylland. Den spiser ALT. Udover hvalpemad og det meste menneskemad, så kan jeg nævne: Sko, sokker, trøjer, handsker, sofa, stoleben og ikke mindst ledninger. I de knapt 4 måneder, som vi har haft hende, så har hun 6 ledninger på samvittigheden. Hun begyndte med 5 Volt til GPS'en, senere er det både ledninger til 12 V og 230 Volt! Vi er pensionister, og vi har også en Berner "storesøster" på 5 år, så hun er næsten aldrig alene hjemme. Da hun engang var alene i ½ time så gnavede hun ledningen til støvsugeren itu. Hun forstår alt, dog ikke ordet "NEJ", ligegyldig hvor højt/dybt det råbes. Hun elsker at springe op ad os og op i senge og sofaer. Vi har haft mange hundehvalpe, men aldrig en som hende. Nå, men ca. 22 timer i døgnet opfører hun sig som en helt almindelig sød hundehvalp smiley .

• #34   22. dec 2022 #32 Ja, naturligvis. Vi har haft 7 - 8 Berne Sennen hunde gennem mere end 40 år. De fleste fra 8 uger og 1 fra fødslen, så vi kender "lidt" til hundeopdragelse. Vi har også gået til hundetræning. Berta, hvalpen, er den mest umulige af dem alle. Når min kone siger "Berta, værsgod", som kommer hun løbende med ca. 80 km/h, selvom hun er helt ude i horisonten. Dvs. det er ikke hørelsen, der fejler noget.

#33 Ja, men så må vi købe et solidt bur, som vi kan låse hende ind i, når vi skal på toilettet eller ud med affald i containerne. Det synes vi også ville være kedeligt.

Kommentér på:
Overspist

Annonce