{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Malene S
Malene S
Tilmeldt:
1. jan 2023
Emner: 1

inspiration til valg af hund/hvalp :) {{forumTopicSubject}}

Hej hundegalleri ??

Jeg går med en masse overvejelser omkring at få en hund, og håber I vil hjælpe mig med at blive lidt klogere og at nogen andre perspektiver.
Beklager det lange opslag, håber I vil give positiv kritik.
Jeg vil rigtig gerne have en makker for livet. Mine overvejelser går på en mellem/stor hund. Mine ynglingsracer har altid været schæfer, Aussie, border collie, collie og husky. Men jeg er ret sikker på de bliver for aktive til mig og jeg er bekymret for ikke at kunne give dem det liv racen fortjener.
Jeg søger en hund som er intelligent, venlig overfor børn og andre hunde, uden højt aktivitetsniveau, uden højt jagt eller hyrde instinkt, og en som vil egne sig godt til hundesport, f.eks. Rally eller agility.
Jeg har haft 2 familiehunde, hvor jeg har haft primær ansvar for træning og opdragelse. Jeg har senest haft egen hund (blanding mellem border collie, Berner sennen og flatcoated retriever) - han var fra internat og utrolig dygtig. Han havde dog medfødt gigt, så han kunne desværre ikke deltage i hundesport.
Jeg bor i et enderækkehus, med fin have, massere grønne områder omkring og hundeskov i nærheden. Jeg har dog soverum på 1. Sal, så racen skal kunne klare dette/trapper (ikke som hvalp).
En dag hos mig vil være morgen gåtur ca. 20/30 min, nogen timer alene (alt mellem 5-8 timer) eftermiddag og aften gåtur 45min-1,5t (som voksen). Der vil være daglig træning mentalt, samt hundetræning/hundesport 1-2 gange om ugen og øvrige dage øves dette.
Jeg tænker lidt i racerne Keeshond, Dansk Spids, Golden retriever eller goldendoodle/labradoodle eller blandingshund.
Jeg er også i tvivl om jeg skal finde en hvalp eller en omplaceringshund, da jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele.
Hvad er jeres tanker/anbefalinger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  inspiration til valg af hund/hvalp :)
  • #1   1. jan 2023 Måske Hvid Schweizisk Hyrdehund var en overvejelse værd? En bjæfer uden det store drive. Man kan få linjer alt efter hvor aktiv man ønsker hunden. Den har mange af schæferens egenskaber, dog ikke i samme grad.
    Den er intelligent, samarbejdsvillig, familieorienteret, mangler dog ofte vogterinstinktet, i så udpræget grad, som schæferen, og det samme med hyrdeinstinktet (alt efter linjerne).

    Selv om det er en "light"-udgave af schæferen, på drivedelen, har den masser af de skønne egenskaber, samt racens egne, som avles frem, her inkl. fokus på både mental og fysisk sundhed ...
    Det er en race som nemt tilpasser sig ejerens behov, selvf. med forbehold for, at dens egne behov tilgodeses.

    Den bruges i tiltagende grad som støtte til psykisk syge, efter min erfaring. Her er tilpasningsevne, evne til at være ret nonverbal (til forskel for schæferen, som jo"snakker" meget) igen hvis man kigger på linjer, psykisk stabililitet etc., noget der sigtes på, i avlen, til de linjer.
    Den er meget førerfikseret, ligesom mange af hyrdehunderacerne.

    Der findes helt sikkert linjer, med højere drift også.

    Det er en race jeg tænker, er værd at kigge på.
    Og selvf. MED FCI-tavle


  • #2   1. jan 2023 Doodler er ofte højaktive blandinger, bare til orientering. Hvis du synes en rigtig schæfer er for aktiv, er en doodle ikke et smart valg.

  • #3   1. jan 2023 Doodlen er i det hele taget et skidt valg. Det er et gadekryds der udelukkende er lavet for profittens skyld, uden skelen til helbred eller mentalitet. Pelsen er også ofte et mareridt.
    I det hele taget er det at anskaffe et gadekryds lidt af en satsning.

    Men ellers er jeg enig i at Hvid Schweizisk Hyrdehund kunne være et fint valg. smiley


  • #4   2. jan 2023 Du kunne sagtens have en dansk spids. dejlig sund og ukompliceret hund. Vælg en med stamtavle i Dkk. Racen genskabes pt så der er afhopper klubber hvor hundene har blandt andet samojede iblandet.

  • #5   2. jan 2023 Nu er rally og agility jo to ret forskellige discipliner, og vil også kræve forskellige hundetyper alt efter hvad man vil. Er der noget du går mere bestemt efter, eller vil du "bare" have det sjovt med din hund og så er disciplinen lidt underordnet?
    For med agility tænker jeg fx at Dansk spids vil være et langt bedre bud end HSH eller golden. Men det kommer jo an på, hvad du selv har af ønsker/planer.

    Jeg har nu også set en del japanske spidser der egner sig godt til den der form for "allround hund" det lyder til du søger. Er med på det hele, men kræver ikke voldsomt meget, kan bruges til forskellige discipliner, har ikke problemer med uønsket jagt-/hyrdeinstinkt e.l. Og en god familiehund. Et bud, hvis den ikke bliver for lille.
    Men det du beskriver i din hverdag lyder forøvrigt ikke som noget, der ikke kan være foreneligt med en aktiv race: gåture, træning og meningsfuld aktivitet.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #6   2. jan 2023 Synes nu ikke du skal afskrive hverken schæfer eller collie fordi du er bange for de er for aktive.
    Golden og labrador passer også fint.
    Ellers vil jeg nævne schapendoes


  • #7   2. jan 2023 Hvis du overvejer doodle - hvad så med en raceren puddel? De er virkelig trænbare, og vil kunne bruges til både agility, rally og hvad du ellers vil kunne finde på smiley

  • #9   2. jan 2023 En golden retriever er ikke mindre aktiv end en Collie - snarere tværtimod smiley
    Doodler har jeg efterhånden set massere af og i mange afskygninger (labradoodles, goldendoodles, cockerdoodles, havadoodles osv osv) på træningspladsen. Der er næsten altid mindst en på vores hvalpehold. Det er energibomber og jeg kan ikke helt se pointen med dem i forhold til en renracet pudel. De fleste af dem er alligevel mest pudel - den slår altså bare virkelig meget igennem i blandinger smiley Både på eksteriør og i sindet.
    Jeg kan heller ikke se at det liv du skitsere ikke vil fungere for fx en collie.


  • #10   2. jan 2023 Ja,for pokker! En renracet mellem eller storpuddel er også en herlig hund! smiley


  • #12   2. jan 2023 Mette - altså fandtes der ordentlige opdrættere af doodles, så stod jeg først i køen, det er helt sikkert. Jeg ELSKER det der crazy energibombe, de fleste af dem præsterer, og modsat puddel, så kan man få en rigtig, ægte mellemstørrelse hund, hvorimod pudlen enten er ret lille eller ret stor (der er altså langt fra ca 42 til ca 60+ cm, og selvom storpudlen jo gerne MÅ være 48-50 cm, så er de det jo aldrig).

    Så for mig giver nogen af doodlerne egentlig ok mening, hvis ellers nogen avlede dem ordentlig og målrettet - og solgte dem som de energibundter med mega plejekrævende pels de er og ikke som labber med krøller og som elsker at ligge i sofaen dagen lang.

    Men bortset fra det, så ja, puddel er da oplagt til det TS beskriver smiley


  • #13   2. jan 2023 "så kan man få en rigtig, ægte mellemstørrelse hund, hvorimod pudlen enten er ret lille eller ret stor" - Nåh ja, den havde jeg ikke lige set smiley Men ja, den målrettede og lidt mere seriøse avl lader ikke til at eksisterer. Jeg har et indtryk af at de avles nærmest udelukkende for profit smiley

  • #14   2. jan 2023 Også jeg, derfor skal jeg heller ikke have en. Men dem jeg har mødt har været super sjove.

  • #15   3. jan 2023 Jeg tænkte også med det samme alm. Collie, Dansk Spids, Puddel, Labrador, Golden Retriever eller Hvid Scweizisk Hyrdehund. smiley Men tænker også Islandsk Fårhund eller Shiba Inu nu du er til Spidshunde?

  • #17   3. jan 2023 Haha ej gør den Isabelle? smiley Ja har aldrig haft en, men har da mødt dem når jeg har været på Udstillinger & der har de da set meget fredelige ud - men det er jo self. overhovedet ikke det samme som det at være i samme rum med den hver dag, & hvis den så larmer hele tiden haha..Altså piver den eller gøer den, larmer??

  • #18   3. jan 2023 De er bla avlet til at jagte fugle væk fra får, hvilket de gør ved at løbe efter fugle og gø som ind i helvede. smiley . Så ja, den islandske fårehund larmer.

  • #19   3. jan 2023 Anne Julie haha okay, så ved jeg dét! smiley Jeg er normalt ikke som sådan til Spidshunde, selvom jeg dog finder nogle af dem ret charmerende - Specielt Karelsk Bjørnehund, er en hund jeg har fundet utrolig smuk smiley Jo & American Akita også!

  • #20   3. jan 2023 Idefix - ja de larmer. Med fornuftig træning og opdragelse kan de godt lære ikke at gø af alt og intet, men de ER gøende, og det kan man ikke tage fra dem. Da jeg fik min islænder i sin tid var jeg til et par udstillinger med ham, og dengang var islændernes ring nem at finde, selv på en stor udstilling, man kunne bare gå efter lyden smiley

    Jeg ville vildt gerne have islænder igen, de er fantastiske. Men jeg bor i byen, og jeg synes helt ærligt, det er lidt synd at skulle "undertrykke" deres gøen i det omfang, jeg synes er nødvendigt for ikke at genere naboerne. Det første en islænder gør, når du lukker den i haven, er at jage alle fugle ud, og det gør de ved ar gø smiley
    Derudover vil den instinktive reaktion på at være ophidset (hvad end det er af glæde eller andet) være at gø. Den del er fog til at træne.


  • #21   3. jan 2023 #michelle jeg havde ellers aldrig tænkt på dem som larmende/gøende inde i hovedet - har sku ellers altid synes de var ret søde, lidt alla Karelsk Bjørnehund selvom det ikke helt er det samme. Ja man lære noget nyt hver dag! Kan godt forstå du gerne vil have en igen engang, din Reiki har jeg da også været inde forbi nogen gange gennem årerne, synes nu han er/var så fin. men ja når sådan en nu gøer, kan jeg da godt forstå du ikke vil have den inde i en by.. smiley smiley

Kommentér på:
inspiration til valg af hund/hvalp :)

Annonce