{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Patella luxation {{forumTopicSubject}}

Hera skal med al sandsynlighed opereres for Patella luxation. Hvor slemt det står til får vi advide imorgen, hvor hun skal have røntgenfotograferet det ramte knæ.
Det blev opdaget, lidt ved et tilfælde, da hendes massør opdagede at hun har aflastet benet en lille smule. Hun blev tjekket da hun var 1 år (muligvis 1,5 år.Tiden går jo stærkt), og der var begge knæ, så vidt jeg husker, normale. Og da hun ikke har haft nogle symptomer, har jeg ikke tænkt videre over det.
Men nu står vi så her....

Det jeg gruer mest for er de 4-6 uger jeg skal holde hende i ro.

Så har i nogle gode råd i forbindelse med genoptræning mv. ?

På forhånd tak for svar. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Patella luxation
  • #1   13. feb 2023 Altså, jeg kan ikke helt forstå det der med røntgen for pl?? Det har jeg faktisk aldrig oplevet, pl er jo løse knæ, det er mig bekendt ikke noget som kan ses i knoglerne

  • #2   13. feb 2023 Så vidt jeg har forstået bliver røntgen ikke brugt til at se om der er PL eller ej, men til at se om der er forandringer i knoglen mv.

  • #3   13. feb 2023 Hvis det ikke er en grad 3 vil jeg prøve waterwalk inden især fordi hun nok har aflastet benet og der ved blevet mere muskel fattig

  • #4   13. feb 2023 I forbindelse med genoptræning vil jeg foreslå, at du bruger et bur. Hvis Hera ikke plejer at bruge bur, bør du vænne hende til det inden operationen.
    Jeg har ikke selv haft en hund, der skulle opereres, men da en kollegas hund skulle under kniven, lånte min kollega mit bur. Det var hun rigtig glad for.

    Held og lykke med det.


  • #5   13. feb 2023 Hvis ikke hunden er nævneværdig påvirket ville jeg slet ikke operere smiley træning så musklerne holder knæet på plads ville klart være mit bud;) men ja rigtig mange dyrlæger vil rigtig gerne operere og røntgenfotografere også i dette tilfælde smiley

  • #6   13. feb 2023 Mange tak for de svar der er kommet, ind til videre.
    Jeg er lige på vej til min svigermors fødselsdag, så jeg vender lige tilbage senere.


  • #7   13. feb 2023 Anne Julie, det er nemlig helt rigtigt at de tager røntgen for at se forandringer og gigt, det gjorde de også med Lucky inden operation. smiley

    Lucky har det på begge ben, men er kun opereret i det ene, da det andet kan holdes med træning, men det andet var for slemt, til at det var ok ikke at operere det. Det gik så fint og hans knæ blev næsten som nyt. Det er omkring 6 år siden nu, og han er stadig en glad og aktiv lille hund.

    I forhold til genoptræning vil jeg klart anbefale dig at have en klapvogn eller lign, nu hun er så stor at hun nok ikke lige kan være i en taske eller en cykelkurv. Så hun stadig kan komme med ud og se verden, selvom hun ikke må gå, og så hun kan komme op når hun ikke kan/må gå mere smiley Lucky nød at få lov til at komme med ud selvom han ikke måtte gå ret meget selv i starten. det var så også i sommeren, så det var jo dejlig varmt.

    og ja et bur/lille løbegård indenfor er også en god ide i starten, så de ikke pludselig løber tosset rundt eller lign. Lucky glemte altså nogle gange at han ikke måtte ting, så man skulle være over ham 24/7.

    Jeg boede langt fra den dyrlæge der opererede, så jeg samarbejdede med min egen dyrlæge om genoptræningen, så jeg fik hjælp til øvelser, han fik massage og laser behandling. og det var jeg rigtig glad for, både det de gjorde, men også at have nogle der hele tiden havde en finger på mit hjemmearbejde, så vi kunne justere, så vi hele tiden tilpassede os Lucky.
    Vi brugte ikke waterwalk, da vi ikke havde en i nærheden, og jeg på det tidspunkt ikke havde bil, men hvis du har muligheden, har jeg hørt rigtig meget godt om det. smiley

    Lucky fik rigtig meget ros, og var så langt med hans genoptræning og heling da vi kom op til tjek ved opererende dyrlæge, at han faktisk ikke ville se os til det sidste tjek, for Lucky var langt længere end man forventede i den uge han var i.

    Og så vil jeg lige komme med en lille ekstra ting, for de fleste har jeg indtryk af går meget op i at skulle nå alle de der øvelser osv. og det er også vigtigt, men husk RO. Lucky blev ikke presset ret meget, han gjorde hvad han kunne, så det kunne godt være vi skulle lave en øvelse 10 gange, men han ville ikke mere efter 5, så tog vi kun 5. Jeg lyttede rigtig meget til Lucky. Var der en dag hvor jeg vidste han havde presset sig selv til det yderste, så stod den på helt ro dagen efter. smiley
    Selvfølgelig skal du ikke bare stoppe, fordi hun synes øvelsen er kedelig, men jeg oplevede at Lucky var rigtig god til at kommunikere med mig.

    Jeg kan ikke huske om du har flere hunde, men hvis du har, ville jeg lige sende dem på ferie hvis muligt de første par dage. og selvfølgelig tage så meget fri du kan de første uger. For det er hårdt arbejde, men det er det hele værd i sidste ende. Det var det i hvert fald for os smiley


  • #8   13. feb 2023 Jeg har et ret lille soveværelse, hvor jeg tænker at sætte en krog på døren og tage benene af sengen. Så hun kan være i ro der. Desuden lægger Heras massør og jeg en plan for genoptræning, så den del tænker jeg der er styr på.
    Bur og klapvogn er gode ideer, men jeg tror simpelthen ikke at Hera vil finde sig i nogle af delene. Men måske....


  • #9   14. feb 2023 Hera var til røntgen i dag og det ramte knæ skal opereres fordi der er inflammation og mindre ændringer i knoglen/leddet , grundet den løse knæskal.
    Vi skal bare have fundet en dato.
    Men det skal nok gå og jeg er rimelig fortrøstningsfuld. smiley


  • #10   14. feb 2023 Hvem skal operere hende?

  • #11   14. feb 2023 Han hedder Peter Janns og er ortopæd. Han virker dygtig. smiley

  • #12   14. feb 2023 OK - har aldrig hørt om ham smiley
    Min ene hund var igennem den helt store tur med knæ og ledbånd i efteråret efter en akut skade. Jeg er selv ekstremt kritisk med, hvem der skærer i mine dyr, så jeg var bare nysgerrig, hvem du havde valgt smiley



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #13   15. feb 2023 Et lille pip/input herfra smiley

    Når det er opdaget ved et tilfælde som i dit, ville jeg forsøge at træne mig ud af det, eller i det mindste vente med operationen indtil hun havde fået bygget lige store muskler i begge sider og så nøjes med at behandle inflammationen til at starte med og måske give smertestillende, hvis det var nødvendigt.





  • #14   7. mar 2023 Hera blev opereret idag og det gik godt, selv om det vist var lidt mere omfattende end dyrlægen havde regnet med. Bla fordi hendes lårmuskel havde været så stram at den havde været med til at trække benet skævt.

    Nu sover hun, godt dopet på smertestillende .


  • #15   7. mar 2023 God bedring til Hera smiley

    Har du en plan i forhold til 100% ro?


  • #16   7. mar 2023 God bedring med hende smiley

  • #17   7. mar 2023 Salla: Ja, den del er der styr på. smiley

  • #18   7. mar 2023 Hun er pt træt, men appetitten fejler ikke noget. smiley

    profilbillede
  • #19   7. mar 2023 Godt at hører at det gik godt. God bedring til hende smiley

  • #20   7. mar 2023 Sødeste patient smiley

  • #21   7. mar 2023 Hun er simpelthen så sej!

Kommentér på:
Patella luxation

Annonce