{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Patella luxation.. {{forumTopicSubject}}

Ja, har været så heldig at Chico har fået det konstateret i venstre bagben i går, skulle gå hjem og tænke over om han skulle opereres og har besluttet mig for at det vil være det bedste for ham.. Han er lige nu på smertestillende fordi han er låst i lænden og har ondt i stort set alle muskler i hele bagparten...han har tid hos kiropraktor på mandag og dyrlægen mente det var nok med en enkel behandling for at få ham lysnet helt op..

Er så dårlig til at få stillet spørgsmål fordi jeg slet ikke når at tænke så langt, så var heldigt jeg havde min kontaktperson med til at stille en masse spørgsmål.. Jeg har dog et, som jeg har tænkt over, og som jeg også snakker med dem om på mandag, men vil godt lige høre jeres erfaringer..

Hvad med genoptræning? For han skal vel genoptrænes efter sådan en operation. Har læst lidt om at svømning i varmt vand skulle være godt, men kan ikke finde ret meget om det når jeg googler..


Kommentarer på:  Patella luxation..
  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #1   19. nov 2015 Der skal noget genoptræning til. Vand løbebånd hos dyrlægen fx. er også en god idé.
    Og pøj pøj med operationen.


  • #3   19. nov 2015 super ide Maj-Britt, må have fat i et badekar smiley

  • #4   19. nov 2015 og tak Anne, er så møg nervøs for det smiley men det skal nok gå godt, er en dygtig dyrlæge og han får det meget bedre bagefter smiley

  • #5   19. nov 2015 Jeg ville ikke selv give mig i kast med genoptræning efter en operation. Det handler jo enormt meget om den rette belastning. Ikke for meget ikke for lidt, samt at kunne spotte skævheder mv i processen.
    Jeg ville helt klart lade professionelle om det, så jeg var sikker på at min hund fik korrekt behandling.


  • #6   19. nov 2015 Selvfølgelig var også bare for at høre ideer her inde fra har skrevet jeg selvfølgelig snakker med dyrlægen om det?

  • #7   19. nov 2015 Min Yorkshire Terrier rev et ledbånd over i knæet og blev opereret.
    Jeg var i Rom på daværende tidspunkt og ledte med lys og lygte efter et sted, hvor hun kunne blive genoptrænet.
    Det lykkedes ikke, og jeg var i starten bange for at gøre noget galt.
    Men det var slet ikke så svært, som jeg havde frygtet.
    Jeg købte en god sele, så jeg kunne støtte hende,
    og to trapper, hun kunne bruge, når hun skulle op i henholdsvis seng og sofa smiley
    I starten gik hun på tre ben, og efter en uges tid fik hun det opererede ben "ned" og begyndte at bruge alle fire.
    Hun blev kun luftet i snor og gradvist blev vores ture længerer og længere.
    Jeg fik efter meget kort tid en god føling med, hvor meget hun kunne "kapere" uden af blive træt eller overbelaste knæet.
    I dag har hun intet mén overhovedet smiley
    Held og lykke med operationen.



  • #9   19. nov 2015 Igen kan jeg skrive det heller ikke er min plan at kaste mig ud i noget selv uden min dyrlæge er inde over det, spurgte til hvad andre har gjort når hunden skulle genoptrænes og har hørt svømning og water walk ville være godt og ville det kunne gøres i et badekar med samme kvalitet for hunden ville det da være fint. tænker så godt nok også selv at det ville blive meget i cirkler hvilket nok ikke er så heldigt.

    Og tak smiley


  • #13   19. nov 2015 Svømning er fint til en sund og rask hund, men ikke som genoptræning. Det er alt for ukontrolleret bevægelser til at det anbefales som genoptræning.

    Vandløbebånd og massage er efter min mening mere sikkert - hos en dyrlæge eller en som fx magtor.dk.


  • #14   19. nov 2015 Nu når jeg har fat i jer.. så er der noget jeg synes er vildt underligt..

    Chico blev nemlig undersøgt for PL i 2013 da der var en der var interesseret i ham som avlshund hvor han ikke havde PL.. da var han jo altså 3 år gammel... synes det virker ret underligt?


  • #17   19. nov 2015 Agnes det synes jeg også lyder underligt, det kan dog også opstå i forbindelse med et fald eller andet uheld mener jeg, men klart noget jeg ville forholde dyrlægen til nu - også selv om dyrlægen ikke er den samme.
    Genoptræningen får du på skrift af dyrlægen - ingen svømning de første 12 uger efter 8 uger må hunden dog soppe i vand, det vigtigste du skal forberede dig på er din hund overhovedet ikke må hoppe eller løbe de første 8 uger, heller ikke indendøre, det betyder også ingen spring op eller ned af sofa/seng, det er faktisk den hårdeste del, genoptræning s planen de første 8 uger, indeholder bøj stræk af begge bagben, massage, kolde/varme omslag og gåtur i snor på 100 meter pr. i overdrevet langsomt tempo for at sikre hunden får brugt benet lidt uden bare at hoppe frem på 3 ben.


  • #19   20. nov 2015 Rikke
    han er hverken faldet eller andet. Desuden er PL kun arveligt, men et fald mm kan forværre det.. Men tænker om det kan opstå senere? Han snakkede også om at han ikke mente det ville komme på det andet ben fordi han nu var 5 snart 6.. Men ja nævnte det inden han blev undersøgt og da jeg fik det fortalt tænkte jeg ærligt ikke på ret meget smiley Er den samme dyrlæge der har undersøgt ham alle gangene hvor PL er blevet testet..


  • #20   20. nov 2015 Har ingen sofa og stel rundt om min seng, så vender bare stellet udad når den tid kommer, så kan han hverken hoppe ned eller op smiley lige nu har jeg sat min maddres på gulvet så han ikke skal springe så langt op for at skåne ham.

Kommentér på:
Patella luxation..

Annonce