766 visninger
|
Oprettet:
Usynlige hegn på vej retur? {{forumTopicSubject}}
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/usynligt-hegn-hitter-koklokke-alarmerer-naar-koen-er-paa-afveje?cid=soc_facebook_drnyheder_post_mn0sslrm
Her det køer på Fanø, der er givet dispensation til. Men bliver det lovligt ved køer og andre naturplejere/afgræssere, så er der jo ikke langt til (lovlige) usynlige hundehegn.
apr 2018
Følger: 21 Følgere: 623 Emner: 113 Svar: 7.006
det tror jeg ikke bliver lovligt ved hunde. Der vil man sikkert pege på at ejeren skal træne og hegne da det at eje en hund er et tilvalg med ansvar
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 29 Svar: 675
apr 2018
men jeg tror stadig ikke det bliver lovligt til hunde.
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 540 Svar: 31.180
Jeg tror, at bliver det lovligt til køer, heste mm, så gør det også til hunde.
jan 2007
- men blev det lovligt, ville hr og fru DK jo næppe besvære sig med den slags
Her er forklaringen:
i hele oplærings bliver der taget hånd om det. Køer der er helt nye med halsbånd, starter i en helt almindelig fold med trådhegn og de får kun lyde. Så flytter man gradvist hegnet og sikrer sig at de har lært det. Og de får meget få stød og typisk har det kun været en eller 2 det har fået stød og som står for langt de fleste og når man står og kigger på dem på marken når de får stød, drejer de blot hovedet væk. 2 generations køer. Dvs. kalve de kender allerede lydene når de får halsbåndet på og der er storts set ingen indlæring. Vi har ofte flere uger imellem at der bliver afgivet et stød, et stød på 1/35 del af styrken på et fysiskhegn.
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 362 Hunde: 5 Emner: 572 Svar: 27.212
mar 2009
Følger: 71 Følgere: 123 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 145 Svar: 12.843
Køerne aner ikke hvad de hvor grænserne er og må prøve sig frem via stød. Jeg forstår virkelig godt at det er ulovligt og håber ikke det udbredes på nogen som helst form for dyr.
Synligt hegn må altid være den bedste løsning - for dyrene.
jan 2007
Jeg er ambivalent ift. køerne og i det setup, der er her, hvor køerne først trænes i, hvad lyden betyder (og altså uden stød) osv - de slippes ikke bare løs og må så få stød mange gange, til de kender grænserne hele vejen rundt.
Jeg giver dog ikke meget for "der er flere uger imellem at der bliver afgivet stød" - jeg ved ikke, om køer er væsentligt forskellige fra heste på det punkt, men der er adskillige ÅR imellem, at vi oplever en hest få stød hos os. Så for mig virker det som om, grænserne ikke er så tydelige for koen, selvom de er indlært.
Sammenholdt med de elendige indhegninger og manglende vedligehold af samme, der ses her i området, så kunne det måske være en bedre løsning. Jeg oplever jævnligt kreaturindhegninger i skoven, der ligger ned, hvor pæle er knækket eller hvor tråden er sprunget, og hvor det efter 1-2 uger fortsat ikke er ordnet (trods der er givet besked om det er i stykker) - sådan går det, når man kan bo i Vejle og eje og gave opsynspligt til "naturplejedyr" der tøffer rundt I det vestligste vestjyske
Så ift måske at holde dyrene hjemme kunne jeg måske leve med løsningen, HVIS det foregår med "oplæring" af køerne.
Jeg er til gengæld slet ikke ambivalent ift at gøre det lovligt udenfor sådanne projekter. Der er det helt klart og åbenlyst for mig, at det skal være forbudt. Vi ved jo allesammen godt, at kun en brøkdel af de folk, der kunne finde på at benytte det, ville besvære sig med bare en nogenlunde indlæring.
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 4.843
jan 2007
jun 2011
Men uanset, så er det jeg mener nok i mindre grad at "ejerløse" hunde løber ind til dyrene, og i højere grad at folk jo ikke kan se at det er en mark med køer, som de går og lufter på, før de er ret tæt på. Og kan de så kalde deres hund til sig..?
sep 2017
Følgere: 464 Emner: 183 Svar: 8.673
Jeg synes egentlig at ideen er glimrende. Særligt det med at de kan flytte “hegnet”, når områder kræver ro. Og så virker det jo gennemtænkt, at de har testet om dyrene reagerer med stress (som jo er hovedargumentet imod usynlige hegn og andet med strøm).
Jeg tror ikke at det åbner for at usynlige hegn generelt er på vej tilbage. Jeg tror dog at det kan være til stor gavn for mange dyr, som græsser i udsatte områder, fx hvor der forekommer oversvømmelser. Her kan man, efterhånden som vandstanden stiger, trække dyrene tilbage fra de farlige områder, uden at man fysisk skal ud over fange alle dyr ind.
feb 2013
Følger: 7 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 7.060
feb 2013
Det er ikke koen der kommer til skade i den ligning.
Normalvis har man da skiltning hvis man har dyr i et område så folk er klar over det inden de bevæger sig ind i området. Det er da hvad jeg har oplevet rundt omkring i skandinavien.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1254 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 192 Svar: 13.421
Så svært er det heller ikke at sætte et 1-trådet hegn op
jan 2007
I den form som det bruges i det her projekt, er jeg ikke voldsomt imod.
Min modstand er i forholdt til en evt generel lovliggørelse.
A-S: på Fanø, hvor dette projekt foregår, er der ikke ulve
Men jeg bor jo i vestjylland, hvir der er ulve, og har endnu tilgide at se naturplejedyr bag ulvesikret hegn i mit område. De går stort set alle bag en enkelt tråd - få steder bag to tråde.
sep 2017
dec 2014
Det er mine - ikke fordi de har været på vej ind til køer, men fordi de har gået og snuset ved strømhegn. Kenia er overbevist om, at det er køerne, der er strømførende - så hun går helst en STOR bue udenom marker med den slags
okt 2010
Køerne stresser altså..
Og at skulle stresse over stød gør det nemt ikke bedre..
Hvad hvis en af kalvene er på afveje og mor vil hente den tilbage, skal den så straffes 2 gange for at være en god mor? (1 gang ud og 1 gang ind)
okt 2010
Dog havde de heste mig og min veninde havde svært ved at se ko-hegn-tråden, så der måtte vi have en med hvid "stof"
Da vi så fik shettere der gik sammen med fjordheste måtte vi have tråd i 2 højder
Vi prøvede kun med shetter-højde, men der hoppede de andre bare over
feb 2013
Jeg har fulgt projektet lidt pga almen interesse for kødkvæg
Køerne render ikke rundt og er bange for at blive zappede. Vi mennesker er meget visuelle og har en tendens til at fører det over på andre dyr. Det er faktisk ikke sikkert at de køer opfatter det her anderledes end at de kan se en el-tråd og ved at den gør avs. Fordi VI opfatter det som sikrest, hvis vi har noget synligt at forholde os til er det ikke sikkert at andre arter gør det samme.
Der er områder, hvor det kan være ret udfordrende at sætte hegn op, tilse og vedligeholde hegnet. Skal man hegne kødkvæg inde så skal man bruge mere end 1 tråd. Anbefalingerne går på min 2 og helst 3 tråde. Og der skal være temmelig meget smæk på strømmen i hegnet da de racer man bruger som fx naturplejere har en stor tyk pels og derfor ikke så let får stød. Man skal rundt og tilse hegnet hele vejen rundt ofte så man er sikker på at der ikke er bevoksning, der aflader hegnet et eller andet sted. Naturplejere går ofte på meget store arealer så det er et langt hegn man skal ud og tilse.
Når en kalv bevæger sig for langt væk fra sin mor så kalder mor-ko på den og kalven kommer tilbage. Mor-ko går ikke ud og henter kalven
Mht hunde og el-hegn: Jeg er selv ved at sætte hegn op til de Herefordere, der flytter ind på matriklen i april - fingers crossed. Vi sætter to tråde fordi vi også har et dyrehegn om hele ejendommen. Og dette skal nok holde små kalve der kommer under den nederste tråd inde. Vores hunde skal lære at køerne er totalt of-limits. Flere af mine tidligere hunde har lært at svigermors får er farlige og dem skal man holde sig fra ved at ramme el-tråden mens fårene var der (og ja, det er noget vi har gjort med vilje). Jeg tænker at mine to tosser skal lære det samme med vores køer. Det er simpelthen for farligt for dem hvis de render ind til køerne.
feb 2013
feb 2013
sep 2017
Frk Jensen, hvis man ikke har kortisol i kroppen, er man død. Alle levende væsner har stresshormoner
dec 2014
sep 2017
dec 2014
jun 2011
Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet noget som helst om skambidning i flæng.
Faktisk rettede jeg den første der kommenterede på det, men det har du selvfølgelig "overset".
Det jeg skrev var om risikoen for at situationen opstår, når folk går med deres løse hunde i områder hvor de her usynlige hegn kunne være. Det betyder ikke at folk går med hunde uden indkald eller er uansvarlige omkring at gå med løse hunde med stærkt jagtgen, men at når man som hundelufter ikke kan se et hegn risikerer man jo at ende inde på sådan en mark, og potentielt pludseligt være meget tæt på køer.
Og ja, et skilt er vel oplagt, men man kan vel ikke skilte overalt, risikoen for at det overses er der vel.
Og til den person som skrev ang ulvesikrede hegn, kan ikke huske hvem det var nu, så ved jeg ikke om de hegn, jeg omtalte før, er deciderede ulvesikre. Jeg er aldrig blevet introduceret for hvordan et sådan ser ud. Jeg konstaterer bare at i det område jeg boede i, var der anvendt stormasket trådhegn og vildtlåger ind på markerne, så det var nu ret godt indhegnet imodsætning til en enkelt tråd med el.
sep 2017
AS, du må gerne tage det personligt. Sådan var det ikke ment. Selvfølgelig er der ulemper ved usynlige hegn - jeg kan bare se flere fordele. Jeg er sikker på at der er MEGET tydeligt skiltet. Køer kan være særdeles aggressive, og det er der givetvis taget højde for i områderne. Så må folk tage deres forholdsregler, med eller uden hunde.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.530
For hvis en hund kan se bort fra et stød. Så kan andre dyr vil også.
Jeg har stor respekt for heste,køer osv. Jeg vil bestemt ikke føle mig tryg hvis der ikke er hegn.
Måske overser jeg noget?.
dec 2014
Jeg husker en tur med Kela på "Tippen" - et område på Amager med får, hvor man gerne må have hunde i snor med. Et får med lam kom hen og stangede stakkels Kela, der ikke havde gjort mindste forsøg på at nærme sig hverken morfår eller lam.
sep 2017
dec 2014
aug 2007
Følger: 45 Følgere: 49 Hunde: 8 Annoncer: 1 Emner: 483 Svar: 11.920
Jeg havde på forhånd fået at vide, at der gik "et par køer" på den halvø, hvor selve ruinen lå, men da jeg rundede den sidste bakke kunne jeg se, at der var mange køer. Som i RIGTIGT mange... Og man skulle over en forholdsvis smal dæmning, for at komme over til halvøen, og på selve dæmningen stod de også i stort antal.
Og de havde bestemt ingen intentioner om at flytte sig.
Nøøøøj det var godt nok en lidt for spændende oplevelse, at skulle gå igennem flokken med to huskyer....
apr 2018
vi gik retur så hurtigt vi kunne og det lille hegn holdt dem tilsyneladende inde
jeg ville nødig gå imellem dem fordi vi ikke havde kunnet se hegnet
men jeg går ud fra at der skiltes
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.530
Dyr skal jo hegnes inde bedst muligt. Det kan i værste tilfælde koste menneskeliv. Nu har jeg både heste og køer omkring mig.
Jeg har aldrig oplevet at de er kommet uden for. Så lidt må det jo hjælpe.
feb 2013
Og ja, både køer og heste render jævnligt gennem el-hegn. Er det fx skræmte så ænser de ikke at de lige får et rap. En af mine naboer har en knapstrupper der har fundet ud af at det kun er et kortvarigt ubehag så er man ude og kan feste rundt på de omkringliggende marker. Den følger vi rimelig tit hjem
sep 2017
Om hegnet er “forsvarligt” eller ej, afhænger jo nok af øjnene der ser. Men Max, der er muligt at du har dyr “omkring” dig, men du har tydeligvis aldrig været ansvarlig for dem. For så ville du vide hvor nemt et hegn går i stykker, og hvor tit man skal rundt og reparere sådan noget. Står græsset lidt højt og rammer hegnet, er der kun lidt eller ingen strøm i den del af tråden, som er på det kredsløb.
Og et lille ps. Et hegn er typisk omkring 110 cm i højden. Noget som ALLE heste og køer kan springe over
dec 2014
Jeg kan i øvrigt godt huske, hvor ofte der skulle tjekkes hegn ved såvel får, som heste og grise på min skole/gård. Omend der jævnligt var vokset græs mv op i hegnet, så der var minimal eller ingen strøm på, har jeg dog aldrig oplevet dyrene komme ud - altså bortset fra smågrise, der kunne komme under nederste tråd.
sep 2017
Og på præcis samme måde fungerer det usynlige hegn - de har lært, at hvis de hører en bestemt lyd, skal de vende om, ellers får de stød
dec 2014
På et af mine nærliggende friløbsområder går nogle køer, der indimellem har kalve. Vilma og en stor kalv var i efteråret RET interesserede i hinanden. Kalven løb efter hende - på sin side af strømhegnet, mens hun løb på den anden side af det. Kunne den mon have fundet på at forcere et usynligt hegn? Kunne moren have fundet på at løbe med sin kalv? Aner det ikke - men man ville nok ikke vælge at lave usynligt hegn ved et friløbsområde
feb 2013
Jeg har en sjælden gang imellem passeret in hund der er hegnet ind med et halsbånd der giver den stød, hvis den passerer en grænse. Den flegner totalt ud når den ser nogen gå fordi, med fuldstændig samme adfærd som hvis der var et fysisk hegn. Men den går ALDRIG ud.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.606
Så der har det ikke nødvendigvis været den helt store succes.
jan 2006
Følgere: 45 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 324 Svar: 13.494
Omvendt brasede en hel flok køer og kalve igennem et hegn, da en af vores maller - kærestens, ikke min !! - strøg fra ham og drønede lige ind i flokken.
Er der panik nok, så bemærker de nok ikke trådene alligevel.
jan 2007
Min bekymring er lidt, at ja, koen for stød, når den rammer grænsen, men når først den er ude, er den ude.
Et fysisk hegn yder dog lidt modstand (har da set det holde hestene inde, når de er bulret imod - det strækker sig en del, før det brydes).- næppe hvis en hel flok ræser igennem eller hvis der er fart og panik nok, men i alle mulige andre situationer tænker jeg en fysisk modstand kan gøre en forskel.
På plussiden er så, at man er ude over problemer med, at diverse folk glemmer at lukke leddene, når de insisterer på at åbne for at passere. Det er i hvert fald noget vi oplever meget hyppigt om sommeren, når cyklister tager til søen og skal gennem leddet på vejen.
jun 2011
jan 2007
Ved siden af hvert led er der ganske rigtigt låger eller andre anordninger beregnet til at mennesker kan passere gennem/over. Men mange, især cyklister og unge mennesker på scooter (som de reelt ikke må køre på i skoven) synes altså det er nemmere at åbne leddet... og så undlade at lukke det igen
Sidste sommer var der køer, der tog på udflugt til stranden - det var faktisk lidt sjovt, de var gået lige så fint I rabatten og i den rigtige side af vejen hele vejen til stranden, hvor de så blev indfanget
jun 2011
jan 2007
dec 2014
Skønt med køernes tur til stranden dog
jan 2006
Følgere: 45 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 324 Svar: 13.494
HELT enig
jun 2011
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 29 Svar: 1.797
dec 2014
jan 2007
Og folk burde jo simpelthen enten undlade at bruge leddet eller lukke det efter sig, det er ikke ret svært
jan 2007
Men mon ikke det hiver ramaskrig, når det er offentlige arealer, og folk mener det hindrer deres adgang, hvis man indførte den løsning
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 29 Svar: 1.797
jan 2007
Jeg synes jo også det er helt fint, når der er trin/låge e.l. jeg kan bare sagtens forestille mig den ballade det ville give
Usynlige hegn på vej retur?