{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

Usynlige hegn på vej retur? {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/usynligt-hegn-hitter-koklokke-alarmerer-naar-koen-er-paa-afveje?cid=soc_facebook_drnyheder_post_mn0sslrm

Her det køer på Fanø, der er givet dispensation til. Men bliver det lovligt ved køer og andre naturplejere/afgræssere, så er der jo ikke langt til (lovlige) usynlige hundehegn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Usynlige hegn på vej retur?
  • #1   19. feb 2023 men disse er ikke med strøm vel?

    det tror jeg ikke bliver lovligt ved hunde. Der vil man sikkert pege på at ejeren skal træne og hegne da det at eje en hund er et tilvalg med ansvar


  • #2   19. feb 2023 jo disse er også med strøm. ligesom de gamle stødhalsbånd til hundene afgiver de en bip lyd når de nærmer sig grænsen, forsætter de afgiver de stød. ifølge artiklen skulle det dog være et mindre stød end hvis de gik mod et almindeligt stødhegn

  • #3   19. feb 2023 åh jeg troede kun det var en alarm til ejeren. Min fejl.

    men jeg tror stadig ikke det bliver lovligt til hunde.


  • #4   19. feb 2023 Lens - hvis det blot var en alarm til ejerne, så kunne de jo ikke lave andet end at fange køer smiley

    Jeg tror, at bliver det lovligt til køer, heste mm, så gør det også til hunde.


  • #5   19. feb 2023 Har en tidligere skolekammerat, der er med i projektet, og han forklarer, at der er en intro til hegnet, før køerne lukkes ud bag usynligt hegn - og den synes jeg egentlig lyder rigtig fornuftig.
    - men blev det lovligt, ville hr og fru DK jo næppe besvære sig med den slags

    Her er forklaringen:
    i hele oplærings bliver der taget hånd om det. Køer der er helt nye med halsbånd, starter i en helt almindelig fold med trådhegn og de får kun lyde. Så flytter man gradvist hegnet og sikrer sig at de har lært det. Og de får meget få stød og typisk har det kun været en eller 2 det har fået stød og som står for langt de fleste og når man står og kigger på dem på marken når de får stød, drejer de blot hovedet væk. 2 generations køer. Dvs. kalve de kender allerede lydene når de får halsbåndet på og der er storts set ingen indlæring. Vi har ofte flere uger imellem at der bliver afgivet et stød, et stød på 1/35 del af styrken på et fysiskhegn.


  • #7   19. feb 2023 Jeg giver landmanden ret i, at det er en egoistisk løsning.
    Køerne aner ikke hvad de hvor grænserne er og må prøve sig frem via stød. Jeg forstår virkelig godt at det er ulovligt og håber ikke det udbredes på nogen som helst form for dyr.
    Synligt hegn må altid være den bedste løsning - for dyrene.


  • #8   19. feb 2023 Malene - læs lige, at der faktisk er tænkt i "oplæring", så det ikke bare bygger på trial and error.
    Jeg er ambivalent ift. køerne og i det setup, der er her, hvor køerne først trænes i, hvad lyden betyder (og altså uden stød) osv - de slippes ikke bare løs og må så få stød mange gange, til de kender grænserne hele vejen rundt.
    Jeg giver dog ikke meget for "der er flere uger imellem at der bliver afgivet stød" - jeg ved ikke, om køer er væsentligt forskellige fra heste på det punkt, men der er adskillige ÅR imellem, at vi oplever en hest få stød hos os. Så for mig virker det som om, grænserne ikke er så tydelige for koen, selvom de er indlært.

    Sammenholdt med de elendige indhegninger og manglende vedligehold af samme, der ses her i området, så kunne det måske være en bedre løsning. Jeg oplever jævnligt kreaturindhegninger i skoven, der ligger ned, hvor pæle er knækket eller hvor tråden er sprunget, og hvor det efter 1-2 uger fortsat ikke er ordnet (trods der er givet besked om det er i stykker) - sådan går det, når man kan bo i Vejle og eje og gave opsynspligt til "naturplejedyr" der tøffer rundt I det vestligste vestjyske smiley

    Så ift måske at holde dyrene hjemme kunne jeg måske leve med løsningen, HVIS det foregår med "oplæring" af køerne.

    Jeg er til gengæld slet ikke ambivalent ift at gøre det lovligt udenfor sådanne projekter. Der er det helt klart og åbenlyst for mig, at det skal være forbudt. Vi ved jo allesammen godt, at kun en brøkdel af de folk, der kunne finde på at benytte det, ville besvære sig med bare en nogenlunde indlæring.


  • #9   19. feb 2023 Man skal jo så nok også til at indberegne yderligere udgifter til dyrlæge i sit landbrug, når folk med løse hunde kommer forbi...

  • #10   19. feb 2023 A-S - jeg ved ikke hvordan der er hegnet andre steder, men de der går i skovene heromkring går bag en enkelt hegnstråd i ca hoftehøjde... der kan hunde såmænd frit rende ind og ud, hvis de får lov. Tænker ikke dette vil gøre en forskel på det punkt.

  • #11   19. feb 2023 Nej, det ville det nok ikke. Det er godt nok mange år siden jeg har oplevet den slags indhegning dog. Ude vestpå hvor jeg boede før var der gode hegn pga ulve, og her i Nordsjælland er der som regel kun heste på markerne og det er med flere tydelige båndbaner med el. I Østjylland hvor jeg er vokset op var der de fleste steder to metaltråde altid.

    Men uanset, så er det jeg mener nok i mindre grad at "ejerløse" hunde løber ind til dyrene, og i højere grad at folk jo ikke kan se at det er en mark med køer, som de går og lufter på, før de er ret tæt på. Og kan de så kalde deres hund til sig..?


  • #12   19. feb 2023 Der er da aldrig en hund, der er blevet stoppet af et strømførende hegn. Folk der lader hundene flintre rundt, selvom de ved hunden jager, er da ligeglade med om der er hegn eller ej.

    Jeg synes egentlig at ideen er glimrende. Særligt det med at de kan flytte “hegnet”, når områder kræver ro. Og så virker det jo gennemtænkt, at de har testet om dyrene reagerer med stress (som jo er hovedargumentet imod usynlige hegn og andet med strøm).

    Jeg tror ikke at det åbner for at usynlige hegn generelt er på vej tilbage. Jeg tror dog at det kan være til stor gavn for mange dyr, som græsser i udsatte områder, fx hvor der forekommer oversvømmelser. Her kan man, efterhånden som vandstanden stiger, trække dyrene tilbage fra de farlige områder, uden at man fysisk skal ud over fange alle dyr ind.


  • #13   20. feb 2023 De har jo også monitoreret køerne og ikke fundet nogen tegn på at det stresser køerne. Jeg kan se en hel del fordele ved den slags hegn især på naturområder, hvor det nogen gange kan være vanskeligt at hegne forsvarligt. Selvom det lovliggøres tror jeg ikke det er noget der vil blive særligt udbredt; det er et dyrt hegn smiley

  • #14   20. feb 2023 Mht køer og løse hunde så er det som udgangspunkt farligere for hunden en for køerne. Køer ser hunden som 'ulve' og de kan sagtens finde på at angribe - især hvis de har kalve.
    Det er ikke koen der kommer til skade i den ligning.
    Normalvis har man da skiltning hvis man har dyr i et område så folk er klar over det inden de bevæger sig ind i området. Det er da hvad jeg har oplevet rundt omkring i skandinavien.


  • #15   20. feb 2023 stakkels køer, de ville konstant rende rundt og være bange for usynlige zap..

    Så svært er det heller ikke at sætte et 1-trådet hegn op smiley


  • #16   20. feb 2023 Frk Jensen : som skrevet er der en træningsperiode, inden de sættes ud bag usynlige hegn, de får derfor ikke stød i et væk. Derudover er der ikke målt øget stress hos køerne, så det er ret usandsynligt, de går rundt og er bange for pludselige stød.
    I den form som det bruges i det her projekt, er jeg ikke voldsomt imod.
    Min modstand er i forholdt til en evt generel lovliggørelse.

    A-S: på Fanø, hvor dette projekt foregår, er der ikke ulve smiley
    Men jeg bor jo i vestjylland, hvir der er ulve, og har endnu tilgide at se naturplejedyr bag ulvesikret hegn i mit område. De går stort set alle bag en enkelt tråd - få steder bag to tråde.


  • #17   20. feb 2023 Frk Jensen, har du læst artiklen?

  • #19   20. feb 2023 Ja det har jeg, og jeg hæfter mig netop ved at der står der ikke er nævneværdig øget stress, altså er der stress i forvejen..

    Køerne stresser altså..

    Og at skulle stresse over stød gør det nemt ikke bedre..

    Hvad hvis en af kalvene er på afveje og mor vil hente den tilbage, skal den så straffes 2 gange for at være en god mor? (1 gang ud og 1 gang ind)


  • #20   20. feb 2023 Selv heste kan lærer at blive inde med 1 tråds hegn..

    Dog havde de heste mig og min veninde havde svært ved at se ko-hegn-tråden, så der måtte vi have en med hvid "stof"

    Da vi så fik shettere der gik sammen med fjordheste måtte vi have tråd i 2 højder smiley

    Vi prøvede kun med shetter-højde, men der hoppede de andre bare over smiley


  • #21   20. feb 2023 @19: Det er altså ikke rigtigt. Køerne er ikke stressede i forvejen. Stressniveauet forhøjes ikke nævneværdigt i forhold til et nærmest ikke eksisterende stressniveau. Du vil kunne måle samme meget lille forhøjelse i stressniveauet hos en ko der nærmer sig et traditionelt hegn.
    Jeg har fulgt projektet lidt pga almen interesse for kødkvæg smiley
    Køerne render ikke rundt og er bange for at blive zappede. Vi mennesker er meget visuelle og har en tendens til at fører det over på andre dyr. Det er faktisk ikke sikkert at de køer opfatter det her anderledes end at de kan se en el-tråd og ved at den gør avs. Fordi VI opfatter det som sikrest, hvis vi har noget synligt at forholde os til er det ikke sikkert at andre arter gør det samme.
    Der er områder, hvor det kan være ret udfordrende at sætte hegn op, tilse og vedligeholde hegnet. Skal man hegne kødkvæg inde så skal man bruge mere end 1 tråd. Anbefalingerne går på min 2 og helst 3 tråde. Og der skal være temmelig meget smæk på strømmen i hegnet da de racer man bruger som fx naturplejere har en stor tyk pels og derfor ikke så let får stød. Man skal rundt og tilse hegnet hele vejen rundt ofte så man er sikker på at der ikke er bevoksning, der aflader hegnet et eller andet sted. Naturplejere går ofte på meget store arealer så det er et langt hegn man skal ud og tilse.
    Når en kalv bevæger sig for langt væk fra sin mor så kalder mor-ko på den og kalven kommer tilbage. Mor-ko går ikke ud og henter kalven smiley
    Mht hunde og el-hegn: Jeg er selv ved at sætte hegn op til de Herefordere, der flytter ind på matriklen i april - fingers crossed. Vi sætter to tråde fordi vi også har et dyrehegn om hele ejendommen. Og dette skal nok holde små kalve der kommer under den nederste tråd inde. Vores hunde skal lære at køerne er totalt of-limits. Flere af mine tidligere hunde har lært at svigermors får er farlige og dem skal man holde sig fra ved at ramme el-tråden mens fårene var der (og ja, det er noget vi har gjort med vilje). Jeg tænker at mine to tosser skal lære det samme med vores køer. Det er simpelthen for farligt for dem hvis de render ind til køerne.


  • #22   20. feb 2023 Heste er langt mere bang for stød end kvæg og derfor nemmere at få til at blive bag hegnet smiley Men uanset det så er en enkelt tråd ikke en forsvarlig indhegning til heste smiley

  • #23   20. feb 2023 En vigtig pointe de ikke lægger så meget vægt på i nyhedernes omtale af det virtuelle hegn er at det ikke begrænser vilde dyrs færden. Det er jo et af de store problemer der er med at hegne naturarealer for at holde de store græssere, der skal sikre biodiversiteten, inde i det tiltænkte område. Og ikke have dem rendende rundt på omkringliggende marker, veje og i byer.

  • #24   20. feb 2023 Isabelle, alle dyr (og mennesker) bliver forskrækkede hvis de stiller sig op af et strømførende hegn og får stød. Men en hund (eller hest, ko, får, ulv m.m.) stopper ikke en fuld spurt, fordi der er et strømførende hegn. Det værste er de hunde, som render under et hegn og får stød på vej IND i folden, og som ejer derfor ikke kan få ud igen. Og i den situation, som AS forsøger at sætte op, så er skaden jo allerede sket - hunden er inde på folden.

    Frk Jensen, hvis man ikke har kortisol i kroppen, er man død. Alle levende væsner har stresshormoner smiley


  • #26   20. feb 2023 Jeg skrev det jo i relation til AS’s kommentar om, at løse hunde nu i flæng ville skambide kvæg, fordi der ikke er en tråd omkring. Og der er det at jeg tænker, at en hund, der er i jagtmode, ikke lader sig stoppe af et lille stød smiley

  • #28   20. feb 2023 Som sædvanlig overdramatiserer du helt vildt for at latterliggøre folks kommentarer, når du er uenig, Anne...
    Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet noget som helst om skambidning i flæng.
    Faktisk rettede jeg den første der kommenterede på det, men det har du selvfølgelig "overset".

    Det jeg skrev var om risikoen for at situationen opstår, når folk går med deres løse hunde i områder hvor de her usynlige hegn kunne være. Det betyder ikke at folk går med hunde uden indkald eller er uansvarlige omkring at gå med løse hunde med stærkt jagtgen, men at når man som hundelufter ikke kan se et hegn risikerer man jo at ende inde på sådan en mark, og potentielt pludseligt være meget tæt på køer.

    Og ja, et skilt er vel oplagt, men man kan vel ikke skilte overalt, risikoen for at det overses er der vel.

    Og til den person som skrev ang ulvesikrede hegn, kan ikke huske hvem det var nu, så ved jeg ikke om de hegn, jeg omtalte før, er deciderede ulvesikre. Jeg er aldrig blevet introduceret for hvordan et sådan ser ud. Jeg konstaterer bare at i det område jeg boede i, var der anvendt stormasket trådhegn og vildtlåger ind på markerne, så det var nu ret godt indhegnet imodsætning til en enkelt tråd med el.


  • #29   20. feb 2023 Mig bekendt bruger man ikke trådhegn med masker til kvæg og heste, da de alt for nemt kan komme til skade. Her i mit område, er de kvæg der afgræsser naturområderne, hegnet ind med en enkelt eller to tråde.

    AS, du må gerne tage det personligt. Sådan var det ikke ment. Selvfølgelig er der ulemper ved usynlige hegn - jeg kan bare se flere fordele. Jeg er sikker på at der er MEGET tydeligt skiltet. Køer kan være særdeles aggressive, og det er der givetvis taget højde for i områderne. Så må folk tage deres forholdsregler, med eller uden hunde.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #30   21. feb 2023 Altså de kan være aggressive. Men hvad forhindre dem så i at komme uden for indhegning efter feks en hund.

    For hvis en hund kan se bort fra et stød. Så kan andre dyr vil også.

    Jeg har stor respekt for heste,køer osv. Jeg vil bestemt ikke føle mig tryg hvis der ikke er hegn.

    Måske overser jeg noget?.


  • #32   21. feb 2023 Køer og heste brager jo jævnligt igennem strømførende hegn. Så om der er usynligt eller synligt hegn, gør næppe den store forskel.

  • #34   21. feb 2023 Forrige år var jeg ovre og besøge en klosterruin, som lå i et stort naturområde - hvor man gerne måtte have hunde med.
    Jeg havde på forhånd fået at vide, at der gik "et par køer" på den halvø, hvor selve ruinen lå, men da jeg rundede den sidste bakke kunne jeg se, at der var mange køer. Som i RIGTIGT mange... Og man skulle over en forholdsvis smal dæmning, for at komme over til halvøen, og på selve dæmningen stod de også i stort antal.
    Og de havde bestemt ingen intentioner om at flytte sig.
    Nøøøøj det var godt nok en lidt for spændende oplevelse, at skulle gå igennem flokken med to huskyer....


  • #35   21. feb 2023 Vi gik ad en natursti med hunden i snor og de unge køer bag hegnet var virkelig aggressive

    vi gik retur så hurtigt vi kunne og det lille hegn holdt dem tilsyneladende inde

    jeg ville nødig gå imellem dem fordi vi ikke havde kunnet se hegnet

    men jeg går ud fra at der skiltes


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #36   21. feb 2023 Hvis de jævnligt brager igennem er det jo uansvarligt. Så er vejen nok ikke at lave mindre hegn.

    Dyr skal jo hegnes inde bedst muligt. Det kan i værste tilfælde koste menneskeliv. Nu har jeg både heste og køer omkring mig.

    Jeg har aldrig oplevet at de er kommet uden for. Så lidt må det jo hjælpe.


  • #37   21. feb 2023 Man skal have meget respekt for køer med små kalve. Jeg går ikke ind i sådan en flok med hund. Jeg går i en stor bue udenom.
    Og ja, både køer og heste render jævnligt gennem el-hegn. Er det fx skræmte så ænser de ikke at de lige får et rap. En af mine naboer har en knapstrupper der har fundet ud af at det kun er et kortvarigt ubehag så er man ude og kan feste rundt på de omkringliggende marker. Den følger vi rimelig tit hjem smiley Hun vil ikke sætte et hegn med smæk på op, men insiterer på at bruge det der fjollede hvide 'bændel' med små tynde tråde i som ikke kan klare ret meget strøm. Det hænder også at vi er ude og hjælpe med at fange køer fra de omkringliggende gårde. Og uanset hvor godt vi laver hegn så vil vores køer sikkert også komme ud.


  • #38   21. feb 2023 Hvis heste eller køer i flok flygter, stopper de ikke for et hegn. Uanset hvor solidt hegnet er, og hvor meget strøm der er i.

    Om hegnet er “forsvarligt” eller ej, afhænger jo nok af øjnene der ser. Men Max, der er muligt at du har dyr “omkring” dig, men du har tydeligvis aldrig været ansvarlig for dem. For så ville du vide hvor nemt et hegn går i stykker, og hvor tit man skal rundt og reparere sådan noget. Står græsset lidt højt og rammer hegnet, er der kun lidt eller ingen strøm i den del af tråden, som er på det kredsløb.

    Og et lille ps. Et hegn er typisk omkring 110 cm i højden. Noget som ALLE heste og køer kan springe over smiley


  • #40   21. feb 2023 Men Anne, hvis køerne har lært, at de får stød på hegnet, burde det jo holde dem inde, uanset om der ER strøm på det konstant eller ej.

    Og på præcis samme måde fungerer det usynlige hegn - de har lært, at hvis de hører en bestemt lyd, skal de vende om, ellers får de stød smiley


  • #42   21. feb 2023 Jeg er ikke sikker på at der for køer er samme skelnen mellem om de kan se hegnet eller ej. Vi føler os mere sikre, men jeg tror sådan set ikke at der er forskel set fra koens synspunkt smiley Vi mennesker er ekstremt visuelt orienteret - meget mere end andre arter.
    Jeg har en sjælden gang imellem passeret in hund der er hegnet ind med et halsbånd der giver den stød, hvis den passerer en grænse. Den flegner totalt ud når den ser nogen gå fordi, med fuldstændig samme adfærd som hvis der var et fysisk hegn. Men den går ALDRIG ud.


  • #43   21. feb 2023 I USA er det jo ikke så ualmindeligt med usynligt hegn og så halsbånd der kan give stød til hunde. Og noget af det jeg har hørt en del om i pyreneer kredse, er hunde der braser i gennem, når provokationen er stor nok. Det kan være hunde, der kommer ind på deres grund (andre hunde har jo ikke det halsbånd på) eller andet, der anses for så stor en trussel, at det skal jages væk. Og der er så ikke det samme incitament til at indkassere et stød for at komme tilbage ind på grunden igen.
    Så der har det ikke nødvendigvis været den helt store succes.


  • #44   21. feb 2023 Jeg ville føle mig mest sikker hvis jeg kunne se et hegn, må jeg indrømme.

    Omvendt brasede en hel flok køer og kalve igennem et hegn, da en af vores maller - kærestens, ikke min !! - strøg fra ham og drønede lige ind i flokken.

    Er der panik nok, så bemærker de nok ikke trådene alligevel.


  • #45   21. feb 2023 Jeg kan læse mig til, at man bruger det med succes til geder, får og køer i Norge.
    Min bekymring er lidt, at ja, koen for stød, når den rammer grænsen, men når først den er ude, er den ude.
    Et fysisk hegn yder dog lidt modstand (har da set det holde hestene inde, når de er bulret imod - det strækker sig en del, før det brydes).- næppe hvis en hel flok ræser igennem eller hvis der er fart og panik nok, men i alle mulige andre situationer tænker jeg en fysisk modstand kan gøre en forskel.

    På plussiden er så, at man er ude over problemer med, at diverse folk glemmer at lukke leddene, når de insisterer på at åbne for at passere. Det er i hvert fald noget vi oplever meget hyppigt om sommeren, når cyklister tager til søen og skal gennem leddet på vejen.


  • #46   21. feb 2023 Michelle: er lågerne så ikke konstrueret ukorrekt? Normalt skal den slags låger jo ikke kunne stå åbne. Alternativt kan man jo lave en passage med to trin på hver side og en pæl til balance, så er man også fri for cyklister smiley

  • #47   21. feb 2023 Det er ikke låger, det er led - altså et stykke hegnstråd med et håndtag i enden, så det kan åbnes og lukkes smiley
    Ved siden af hvert led er der ganske rigtigt låger eller andre anordninger beregnet til at mennesker kan passere gennem/over. Men mange, især cyklister og unge mennesker på scooter (som de reelt ikke må køre på i skoven) synes altså det er nemmere at åbne leddet... og så undlade at lukke det igen smiley
    Sidste sommer var der køer, der tog på udflugt til stranden - det var faktisk lidt sjovt, de var gået lige så fint I rabatten og i den rigtige side af vejen hele vejen til stranden, hvor de så blev indfanget smiley


  • #48   21. feb 2023 Ah okay! Super træls! Men også ret nemt at komme udenom hvis man reelt vil løse problemet jo:)

  • #49   21. feb 2023 Hvordan? De kan jo ikke droppe at have led rundt omkring (de bruges for at kunne åbne/lukke til dele af skoven og for at maskiner mm kan komme igennem i ny og næ, så de skal jo være der).

  • #51   22. feb 2023 Skønt med køernes tur til stranden dog

    HELT enig smiley


  • #52   22. feb 2023 Man kan lave en grav under ledet og lægge sådan nogle metalrør (kan simpelthen ikke huske hvad det hedder).. Det så jeg brugt i et turistområde for nogle år siden. Når dyrene skal flyttes kan man vel lægge en plade over.

  • #53   22. feb 2023 Vores led var uden håndtaget, det havde vi liggende i traktoren eller hvad vi ellers skulle køre ind med;) så åbnes det ikke af andre, for de får stød smiley

  • #55   22. feb 2023 A-S - en færist eller kreaturrist. Ja det kan man, det er også gjort enkelte steder. Men vi taler altså et KÆMPE område med mange led. Det er simpelthen ikke realistisk hverken økonomisk eller praktisk at lave den løsning alle steder med et led.
    Og folk burde jo simpelthen enten undlade at bruge leddet eller lukke det efter sig, det er ikke ret svært smiley



  • #56   22. feb 2023 Smart Bodil smiley

    Men mon ikke det hiver ramaskrig, når det er offentlige arealer, og folk mener det hindrer deres adgang, hvis man indførte den løsning


  • #57   22. feb 2023 Hvis der er en låge til fodgængere er det jo fint, nogle steder laver man bare et trin/trappe over;) du skal ikke sørge for adgang til cykler, biler m.m for de må slet ikke være der;)

  • #58   22. feb 2023 Biler må ikke, men cykler må gerne smiley
    Jeg synes jo også det er helt fint, når der er trin/låge e.l. jeg kan bare sagtens forestille mig den ballade det ville give smiley



Kommentér på:
Usynlige hegn på vej retur?

Annonce