{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Mystisk sygdom {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 11 år gammel Chihuahua/Dværgpinscher, som vi ikke lige helt kan gennemskue hvad fejler.

For en lille måned siden var han ved dyrlæge, fordi han gik og kastede mavesyre op hver dag. Uanset hvad han fik at spise, og hvornår, gjorde ingen forskel. Temperaturen var normal, han fik taget blodprøve der viste, at nyrer, lever, alt var fint, bortset fra hans infektionstal var let forhøjet. Dyrlæge tænkte mave-/tarminfektion, og han kom på antibiotika i 10 dage.

Han stoppede ikke helt med, at kaste mavesyre op, men det skete dog ikke længere hver dag, og han var sådan set ok frisk, men ikke 100% på toppen, og appetitten generelt ringere end normalt.
Efterfølgende fik han en ormekur, og herefter stoppede han helt med, at kaste mavesyre op.

Her over weekenden har appetitten ikke rigtig været der, han har kun spist meget lidt. Ellers virket ok. Tirsdag aften spiste han så en god portion tørfoder, der med det samme blev kastet op, og alt appetit var væk igen. Igår kogte jeg noget ris til ham, det kom op med det samme inkl. en forholdsvis stor mængde blod.

Dyrlæge målte næsten 40 i feber, tog blodprøve, og gav antibiotika og kvalmestillende.
Iøvrigt blege slimhinder, samt en træt og lettere nedstemt hund.

Svar på blodprøve idag viste kraftigt forhøjet infektionstal, ift. sidste blodprøve, og der var nogle tal der stemte overens med, at der har været noget blødning af en art.
Scanning viste intet unormalt, røntgen viste kun et irriteret mave-/tarmsystem, normalt for en hund der næsten ikke har spist i flere dage.
På trods af medicin igår er der ingen bedring, på nogen punkter, så idag er der givet binyrebarkhormon og smertestillende, samt vi har fået noget andet antibiotika med hjem, der ifølge dyrlægen skulle være det skrappeste de har.

Nu skal vi så lige snakkes ved imorgen, men vi aner jo sådan set ikke hvad problemet er, og derfor tænkte jeg, at jeg lige ville prøve herinde, i håb om at nogen måske har nogen idéer, eller noget der vil være godt at få vendt med dyrlægen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mystisk sygdom
  • #1   6. jul 2023 Det kan være portionen var for stor smiley

    prøv at dele dem op, eller bruge en slowfeeder smiley

    Har i have? Så nan det være den har spist en snegl.


  • #2   6. jul 2023 Mavesår måske? IBD? Tarmbetændelse?

    Det kan også være noget meget værre, men jeg tror det bliver svært at finde en eksakt diagnose uden den helt store undersøgelse (kikkertundersøgelse af maven og måske en CT-scanning). Begge dele kræver en lang narkose, og det er måske rigeligt for en lille hund på den alder smiley

    Hvis symptomerne kan matche noget, som kan symptombehandle, så ville jeg afgjort gå med symptombehandling - kvalmestillende, en ny slags antibiotika og skånekost i en lang periode. Viser det sig at have nul effekt, så må man lave en ny plan.

    Krydser fingre for jer smiley


  • #3   6. jul 2023 Har i snakket om bugspytkirtel betændelse?

    For søren Miko din gamle hund. Jeg håber i finder en løsning! Rigtig rigtig god bedring med ham smiley


  • #4   6. jul 2023 Bugspytkirtelbetændelse var faktisk det jeg startede med at sige til dyrlægen, at jeg gerne ville have ham tjekket for, så det blev udelukket fra starten.

    Mavesår tror jeg også dyrlægen havde i tankerne, men er gået lidt væk fra, fordi han generelt ikke virker til at have ondt. Hun har mærket meget grundigt i maveregionen, og det reagerer han ikke på overhovedet.

    Han har faktisk kun virket smerteplaget her til morgen, lige efter han havde spist en teskefuld ris blandet med lidt vådfoder(skånekost), men der var han så også MEGET påvirket, heldigvis kun meget kortvarigt.

    Til gengæld er hans appetit ved at være tilbage nu, uden at han får ondt i maven efter at have spist, så forhåbentlig begynder det at gå den rigtige vej. smiley


  • #5   6. jul 2023 Jeg ville klart tænke i IBD.

    Min ene hund havde det, og det lyder meget sandsynligt, synes jeg.


  • #6   6. jul 2023 Jeg tror ikke umiddelbart på IBD, men det er selvfølgelig ikke umuligt. Jeg ved heller ikke så meget om det, og det kan være jeg bare har en forkert opfattelse af, hvad IBD er.

  • #7   6. jul 2023 Jeg er ikke sikker på hvad forskellen på tarmbetændelse og IBD er, men tarmbetændelse kan være virkelig smertefuldt og give både kvalme og opkast. Det “reagerer” ved måltider, så man kan egentlig være ok-ish, og så spise noget, og så går det galt. Ved mennesker er kuren en månedlig antibiotikakur (det er bestemte typer antibiotisk der virker, så man prøver sig frem blandt mulighederne) og så en kost med lavt fedt og/eller sukkerindhold.

    Det er træls, men ikke farligt, og det er til at styre (med mindre man er et menneske med hang til slik, is og kager smiley )

    Skrigehunden, kan du ikke sige lidt mere om IBD? Er det mon egentlig stort set det samme?


  • #8   6. jul 2023 Det er nok mest det, at han ikke har været smertepåvirket, andet end lige kort imorges.

    Han bliver pt tilbudt en skefuld mad hver time, efter anvisning fra dyrlægen, og spiser torskerogn og kyllingefars uden problemer, men han er selvfølgelig også på noget af en cocktail. smiley


  • #9   6. jul 2023 Det er selvfølgelig ikke holdbart i længden, men hvis det er det der fungerer lige nu, så er det da dejligt smiley Du kan prøve med lidt skåne-vådfoder senere. De kan dele det op og fryse ned i portioner, så du ikke har en 400 g dåse til at stå i flere dage. Bonus er at det som regel bliver mere blødt, når det har været en tur i fryseren smiley

  • #10   6. jul 2023 Hvad med opstart til giardia?? Er
    Der tjekket for om der sidder noget i hals ??


  • #11   6. jul 2023 Vi fik skåne vådfoder med fra dyrlægen igår, og han vil overhovedet ikke røre det. Tror lugten er for kraftig til, at han synes det er appetitligt lige nu, og det vigtigste er trods alt, at han spiser. smiley


    Jeg tænker dyrlægen ville have tænkt giardia, hvis hans symptomer passede på det. smiley


  • #12   6. jul 2023 Når ikke han vil spise foderet fra dyrlægen, så prøv at lave lidt havregrød kogt på vand til ham.
    Du kan også putte lidt kogt kylling eller fisk i grøden.

    God bedring med ham


  • #13   6. jul 2023 Vi har forsøgt at tilbyde ham havregrød (på vand) også, men han er ikke sådan super begejstret for det. Han kan godt lige tage en lille smule, men det er ikke noget der øger hans spiselyst overhovedet. Det gør torskerognen og kyllingefarsen til gengæld. smiley

  • #14   7. jul 2023 Hannibal fik pludselig IBD (blandt andet, han fik også betændelse i bugspytkirtlen og mavesår, det sidste endte med at koste ham livet) som 6-årig. Anton havde altid været lidt sart i maven, men det gik først rigtig galt, da han var omkring 3-4 år. Begge hunde fik IBD konstateret ved biopsier af tarmen taget ved kikkertundersøgelse.

    Men det er en form for kronisk tarmbetændelse, selvom det er en slags "skraldespandsdiagnose", hvorfor symptomerne og graden af symptomerne kan være forskellige fra hund til hund.

    Ved Anton var dét, der hjalp allermest, når han fik en omgang, at blive indlagt en dags tid på væske og kvalmestillende (Cerenia). Udover at virke kvalmestillende, afhjælper det også smerter i bugen, IBD kan være ret smertefuldt. Anton har haft nogle ret grimme anfald. Antibiotika fik han først, hvis vi efter 2-3 dages behandling med væske, kvalmestillende og mavesyredæmpende ikke så en fremgang. Det hjalp så mange gange det sidste stykke. Problemet med antibiotika er, at det bestemt ikke er alle slags, der virker, som Anne skriver, skal man prøve sig frem. Problemet med Anton var, at han hurtigt udviklede immunitet overfor antibiotika, og de sidste år af hans levetid havde vi kun ét produkt, der virkede, og vi vidste derfor, at røg virkningen af dette også, var det slut for ham.

    Man kan ikke helbrede IBD og det er en progressiv sygdom, De første år kunne vi holde den nogenlunde nede med den rette kost, men da han var 4 år måtte vi opstarte behandling med Medrol, en kunstig form for binyrebarkhormon og langt mere skånsom end Prednisolon. Det virkede nogle år, hvor vi så måtte starte ham op på lav dosis af Prednisolon, hvor bivirkningerne var øget tørst og bugomfang, samt svindende muskler på især bagparten. Han havde også mørkfarvning af huden i især lysken og maven. Men altså, intet der generede ham på nogen måde, han havde efter mange års brug kun let forhøjede levertal. Men Prednisolon var et mirakelmiddel og gav ham 6-7 år ekstra her i livet, vel at mærke år, hvor han var glad, frisk og fuld af gå på mod. smiley Ved anfald er det en god idé (i hvert fald for Anton) at sætte dosis af Prednisolon op til det dobbelte i en periode på alt fra få dage til et par uger, man skal bare huske at trappe langsomt ned til normal dosis igen!

    Så det allervigtigste i en dagligdag med en hund med IBD er en fedtfattig kost (også godbidder, tyggeben m.v.) og gerne glutenfri kost og godbidder, da gluten også kan udløse et anfald. For et par år siden gik vi ture i et naturområde, og han elskede at grave efter mus, så han var tit (næsten hver dag) smurt ind i jord og mudder, og hver aften blev han ret syg med opkast og dårlig mave. Det viste sig, at det var bakterier fra jorden (han fangede aldrig en eneste mus), der provokerede hans mave så meget, at jeg til sidst næsten var klar til at sige farvel til ham, fordi vi ikke kunne forstå, hvad pokker der skete. Da han fik graveforbud blev han ikke syg igen. Så der er rigtig mange ting at tage højde for, men hovedreglen er, at alt spiseligt skal kontrolleres, ikke godbidder fra fremmede og passe på med, at de ikke indtager tabte madpakker m.v.

    En engelsk forsker er kommet frem til, at mange hunde med IBD har stor glæde af at skifte foder ofte, nogle helt ned til hver 14. dag. Fordi sygdommen er progressiv, kan det ske, og vil formentlig ske, at de pludseligt ikke tåler et foder mere, så må man på jagt efter et nyt. De sidste 3-4 år, han levede fik han naturligvis tørkost, men hans primære kost bestod af et godt vådfoder og dét rettede ham det sidste - aldrig før havde han været så stabil i maven. Naturligvis sammenholdt med Prednisolon.

    Nu skal det siges, at Antons forløb var farvet af, at han også havde (periodevis) nedsat funktion i bugspytkirtlen, hvilket i perioder mudrede billedet.

    Han blev knapt 13 år, han blev spået til max 5-6 år, og det var ikke pga IBD'en, at vi måtte sige farvel. smiley

    Så mit bedste råd er at starte ham op på Predinisolon (Anton vejede omkring 11 kg. og fik 1,25 mg. pr. dag) og give ham Cerenia, når han er dårlig - det er uundværligt ved IBD. Jeg havde altid både Cerenia, Omeprazol og antibiotika liggende, så jeg hurtigt kunne starte ham op på behandling, uden først at skulle have fat i dyrlægen, det har reddet ham fra mange indlæggelser. Lavdosis af Omeprazol (10 mg.)er også godt, når hunden først er påvirket, fordi øget mavesyre, som ofte kommer ved stress og smerter i maven, kan gøre det hele værre og udvikle sig til et egentlig mavesår, som skete for Anton et par gange, men kun i starten, indtil vi fangede det og kunne sætte ind med behandling.

    Pøj pøj med ham, jeg håber I snart får knækket koden, så både du og han kan få ro på igen.


  • #15   24. jul 2023 I får lige en lille opdatering. Miko har lige haft 2 gode uger, hvor han har været 100% frisk.

    Her i weekenden begyndte det så desværre at gå den forkerte vej igen, og idag har han været rigtig skidt tilpas.

    Han har derudover også fået 3 små "buler" indenfor meget kort tid, dyrlægen prak i den ene, og syntes umiddelbart bare det lignede talg, men tester det.

    Jeg nævnte IBD, men det mener hun ikke det er, primært fordi han på intet tidspunkt har haft diarré.
    Hun er mere ovre i noget rod med immunsystemet, leukæmi eller lignende.

    Nu fik han et par sprøjter idag, og så ser vi lige an til imorgen, om det har nogen effekt.


  • #16   24. jul 2023 Åh nej, håber ikke det er så slemt som dyrlægen frygter smiley kæmpe kram, krydser for ham smiley

  • #17   24. jul 2023 Tak, jeg håber stadig det er noget der kan fixes, men har godt nok en dårlig mavefornemmelse.

  • #18   24. jul 2023 Det er jeg ked af smiley det er alt for tidligt, at han skal være syg smiley

Kommentér på:
Mystisk sygdom

Annonce