Salg eller aflivning af uopdragen hund {{forumTopicSubject}}
Hej medborgere
Min mor har en dejlig Labrador F1, som hun/vi har haft siden han var hvalp (han er 8 år). Sagen er den, at min mor skal flytte, og det er svært at finde en ordentlig bolig hvor man også må have hund, til fornuftige penge, med kort varsel.
Det sidste min mor ønsker er at aflive vores hund, men det er muligvis den "bedste" løsning, synes jeg.
Han har ved seneste besøg ved dyrelægen fået konstateret tandsten, som kommer til at koste ca. 3.000kr at få ordnet. Det bliver svært for min mor både at få råd til dette sammen med de andre flytteomkostninger. Hun vil helst give ham videre, men det er nok begrænset hvor mange er villige til at overtage en 8-årig hund hvor der medfølger denne udgift.
Derudover er han meget uopdragen udendørs. Indenfor er han en engel, og bare en skøn hund. Så snart vi kommer udenfor hoveddøren er det noget nær ingen lydighed, og han trækker meget. Det er vores egen skyld, da vi opgav på træningen af ham da han var hvalp/unghund.
Selv hvis min mor får råd til tandbehandlingen, og eventuelt giver ham gratis væk herefter, er jeg personligt meget bange for at bliver kastet frem og tilbage mellem ejere, pga. hans ulydighed. Af denne grund er jeg personligt mest tilhænger af aflivning, men det føles bare helt forkert. Vi elsker ham, og han har altid været "en del af familien". Men det sidste jeg ønsker for ham er at han ikke har et fast hjem, i hans sidste leveår.
Hvad tænker i? Hvad havde du gjort, og hvorfor?
På forhånd tak for jeres tid og interesse.
Mvh
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 23 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 1.994
aug 2010
Følgere: 272 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 5.414
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1298 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 193 Svar: 12.969
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 1455 Hunde: 8 Emner: 27 Svar: 30.071
MEN det er totalt dobbeltmoralsk, for jeg overtager jo gerne selv ældre hunde.
Laika var 6,5 år da jeg overtog hende. Hun blev 14 år.
Gipsi var 9,5 år, faktisk 10 år. Og hun blev desværre kun 12 år.
Mine forældre har også overtaget en Labrador på så vidt jeg lige husker, 10 år, og han krævede en tur til dyrlægen, blandt andet med tænder og han blev 13 år.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 29 Annoncer: 16 Emner: 180 Svar: 9.318
Og selv om den er 8 år, så kan den stadig opdrages.
Hvis i ikke selv kan finde et godt nyt hjem til den, så aflever den på internat
mar 2009
Følger: 70 Følgere: 122 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 146 Svar: 12.646
Jeg havde selv hverken solgt eller købt en hund som beskrevet, men mon ikke der er mennesker, der gerne vil overtage den. Jeg ville dog sørge for at få ordnet tænderne inden, for at være sikker på at det bliver gjort. Alternativt så indlever på et internat. Så sørger de for behandling og omplacering.
Det lyder som om det skal gå rimelig tjept med en beslutning, og det tager jo tid at vente på rette hjem.
dec 2018
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 33 Svar: 1.826
Tandbehandlingen kan nok godt trækkes lidt, hvis flytningen tager hele opsparingen.
Det er aldrig for sent at gå til hundetræning, så det er bare at få tilmeldt.
Jeg kan overhovedet ikke se at manglende træning og lidt tandsten er = aflivning når hunden blot er 8 år.
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.478
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 380 Svar: 3.523
aug 2008
Men HVIS valget står imellem aflivning eller at sende hunden videre, som er tilfældet her åbenbart, så ville jeg aflive.
aug 2023
Følgere: 15 Svar: 308
Så det må være ubetinget sidste løsning, synes jeg.
Hvad er problemet med hunden, udover at den trækker?
Kan du, som en anden nævner, hjælpe med betalingen af tandrens?
Har din mor mulighed for OG lyst til at vente på en bolig med tilladelse til hund?
En frisk og rask 8-årig hund ville jeg nok ikke aflive, men gøre mit ypperste for at finde et nyt godt hjem til - og lave en overdragelsesaftale om, at kunne den nye familie ikke beholde hunden, skulle den tilbage til mig (der så ville sende den kærligt over regnbuebroen, hvis jeg stadig boede et sted uden hundetilladelse).
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 10.975
Måske kunne du bare selv beholde hunden ??? ....... så behøver I ikke hverken sælge den ... eller aflive den .
Og din mor bliver glad .
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 29 Annoncer: 16 Emner: 180 Svar: 9.318
aug 2010
i min verden er det ganske ulogisk og noget man bør sætte sig ind i før man anskaffer sig et dyr
I øvrigt findes der ingen uopdragne hunde men ejer der ikke formår opgaven
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.478
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.307
Det ville da være dumt at aflive såfremt det perfekte hjem kunne findes
aug 2008
Og det er hunden der betaler prisen.
jan 2019
Hvis man hellere vil aflive så må man da bare gøre det, hunden opdager det jo ikke! Men stort set alle hunde kan omplaceres hvis man gør sit forarbejde godt!
aug 2008
Hvis man altid fandt rette hjem til sin hund, så ville der jo ikke være hunde der skal ud i 3, 4, og 5 hjem.
Men sådan er vi heldigvis så forskellige.
jan 2019
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.307
Det er der ikke tale om her.
aug 2008
aug 2023
Gipsi var 9,5 år, faktisk 10 år. Og hun blev desværre kun 12 år.
Mine forældre har også overtaget en Labrador på så vidt jeg lige husker, 10 år, og han krævede en tur til dyrlægen, blandt andet med tænder og han blev 13 år."
Burde Laika, Gipsi og dine forældres labrador egentlig have været aflivet, Janni? "Betalte de prisen?" Undskyld, men jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener mht omplacering.
aug 2008
aug 2023
Dog tror jeg faktisk godt, at jeg kan følge dig i din egentlig ulogiske tankegang
aug 2008
Jeg er slet ikke med?
Jeg prøver lige igen.
Jeg vil gøre hvad der står i min magt for at beholde mine hunde. Om jeg så skal bo i en campingvogn.
Men står valget imellem at aflive eller sende mine hunde videre til en uvis og usikker skæbne, ja så vil jeg hellere aflive.
Ja måske går det godt når man omplacere, måske gør det ikke. Og hvem betaler prisen når det går galt? Det gør hunden.
Og det er for mig at se, en meget høj pris at betale.
Hvis det altid går godt når man omplacere, så ville der jo ikke være hunde på internaterne eller hunde der søger deres 5. hjem.
De hunde er dem der betaler prisen og det kommer mine hunde aldrig til.
Og det dobbeltmoralske er jo selvfølgelig at jeg gerne selv overtager andres hunde.
Udover Zenta som jeg havde fra hvalp, er Laika og Gipsi og mine forældres omplacering Tøsen, de bedste hunde nogensinde.
aug 2023
Det ulogiske, i min optik, er, at du overtog gamle hunde og gav dem et godt liv. Det er der helt sikkert andre, der også kan gøre.
Men, men - man skal gøre dét, der føles rigtigst.
aug 2008
Jeg tror ikke at nogen ønsker at se deres hund som kastebold og det er altså bare den chance man tager når man vælger at sende sin hund videre.
Jeg skal ikke bestemme hvad ejer her i opslaget skal gøre, det synes jeg heller ikke at sønnen skal, man skal gøre hvad man føler sig bedst tilpas med.
Jeg svare bare på hvad jeg ville gøre.
Bliver sku ked af det når jeg ser den overflod af uønskede hunde vi har i dagens Danmark og den statistik skal mine hunde bare ikke være en del af.
Ja så vil nogen sige at man er dum, egoistisk og meget andet, hvis man hellere vil aflive. Se bare her i tråden.
Der ser jeg det bare omvendt.
Min hund, mit ansvar.
aug 2023
Ja, der er mange hunde, der skifter hjem - men jeg tror faktisk, at langt de fleste får et godt nyt hjem. Jeg kender (til) en del, der har overtaget voksne hunde og givet dem et godt liv. Der er jo fx folk, der gerne vil slippe for hvalpe- og unghundebesværet
Ville jeg selv spekulere i laaaange baner på, om min hund nu havde det godt i et nyt hjem? Ja da.
dec 2018
“Hunden er ligeglad med at blive aflivet” Hvor ved I egentlig det fra? Levende individer kæmper for overlevelse.
Der findes helt sikkert hunde der bor i de forkerte hjem, men det handler jo om at tage hensyn og ansvar når man anskaffer sig et dyr. Det kræver både opdragelse og træning at få en velfungerende hund.
Alt for mange får en sød lille hvalp og når den bliver en umulig unghund så er der pludselig allergi, flytning eller lignende og vovse skal aflives eller sælges.
Det er selvfølgelig ejers sag og beslutning men det er stadig egoistisk at vælge aflivning ved en sund rask og velfungerende hund, efter min mening.
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 493 Svar: 11.801
TS oprettede sig samme dag som tråden, og har ikke deltaget siden, selvom han har været online?
aug 2023
Jeg har nu ikke hverken hørt om eller oplevet hunde eller katte kæmpe for overlevelse, da de blev aflivet. De to gamle hunde og to gamle katte, jeg valgte at få aflivet, sov helt fredeligt ind
feb 2018
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.231
jul 2019
Følger: 12 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 8
dec 2018
Isabelle
Dyrene stoler jo på os og ved jo ikke at den kanyle dræber dem. Så ja de sover heldigvis oftes stille ind.
Men det betyder da ikke at de er ligeglade med at leve eller dø.
Døden kan selvfølgelig være en befrielse når kroppen ikke kan længere. Og der er aflivning da det eneste rigtige.
Tror faktisk mange ville ønske det også var en mulighed til mennesker.
aug 2023
Hvis nogen byttede min aften-astmapille ud med en dræberpille, og jeg sov fredsommeligt ind en nat, ville JEG ikke opleve, at noget var taget fra mig - tror jeg nok, for jeg VED jo ikke, hvad der sker, når vi er døde.
På samme måde tænker jeg med hunde. Sover de stille ind uden frygt, mister de ikke noget - bevidsthedsmæssigt.
Jeg tror ikke, at mine gamle hunde har oplevet en befrielse, da jeg sagde farvel til dem i haven - men deres tid var kommet. Fx knækkede min Linas bagben sammen under hende, og hun var holdt op med at tage glade løbeture. Hun blev 13
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 39
Der er intet til hindre for at en hund på 8 år kan få et nyt hjem derigennem, men det er ikke gratis at indleverer. Det koster et gebyr afhængigt om hunden er vaccineret indenfor et år. Går ud fra den er chipmærket og registreret. Derudover koster det også for at få renset tænder. Vil man betale det så er alt fint
Hilsen fra en som har været ansat på internat i 22 år. Nu pensionist.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 741
Tænker Lars nede i Møgeltønder kan ordne de tænder til billige penge.
Den skal bare ud på en bondegård hvor den kan gå og nifle for sig selv
aug 2010
maj 2017
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 50 Svar: 275
At hunden trækker er da det mindste problem. Der kunne da have været meget værre.
Der kan komme situationer hvor man er nødt til at vælge mellem bolig og hund. Jeg har været i den situation (og campingvogn er helt bestemt ikke en løsning for mig). Jeg valgte bolig, men heldigvis nåede jeg at finde et sted hvor jeg måtte have 1 dyr.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 741
Det gør jeg selv og kender flere som har gjort det, for der er altid plads til en mere
nov 2021
Følger: 12 Følgere: 106 Annoncer: 2 Emner: 38 Svar: 323
Salg eller aflivning af uopdragen hund