{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.107 visninger | Oprettet:

Anders T
Anders T
Tilmeldt:
11. aug 2023
Emner: 1

Salg eller aflivning af uopdragen hund {{forumTopicSubject}}

Hej medborgere smiley

Min mor har en dejlig Labrador F1, som hun/vi har haft siden han var hvalp (han er 8 år). Sagen er den, at min mor skal flytte, og det er svært at finde en ordentlig bolig hvor man også må have hund, til fornuftige penge, med kort varsel.

Det sidste min mor ønsker er at aflive vores hund, men det er muligvis den "bedste" løsning, synes jeg.

Han har ved seneste besøg ved dyrelægen fået konstateret tandsten, som kommer til at koste ca. 3.000kr at få ordnet. Det bliver svært for min mor både at få råd til dette sammen med de andre flytteomkostninger. Hun vil helst give ham videre, men det er nok begrænset hvor mange er villige til at overtage en 8-årig hund hvor der medfølger denne udgift.

Derudover er han meget uopdragen udendørs. Indenfor er han en engel, og bare en skøn hund. Så snart vi kommer udenfor hoveddøren er det noget nær ingen lydighed, og han trækker meget. Det er vores egen skyld, da vi opgav på træningen af ham da han var hvalp/unghund.

Selv hvis min mor får råd til tandbehandlingen, og eventuelt giver ham gratis væk herefter, er jeg personligt meget bange for at bliver kastet frem og tilbage mellem ejere, pga. hans ulydighed. Af denne grund er jeg personligt mest tilhænger af aflivning, men det føles bare helt forkert. Vi elsker ham, og han har altid været "en del af familien". Men det sidste jeg ønsker for ham er at han ikke har et fast hjem, i hans sidste leveår.

Hvad tænker i? Hvad havde du gjort, og hvorfor?

På forhånd tak for jeres tid og interesse.

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg eller aflivning af uopdragen hund
  • #1   11. aug 2023 En 8 årig hund kan sagtens omplaceres, det handler om at gøre sit forarbejde ordentligt, sørg for at tale grundigt med interesserede, læg ikke skjul på de problemer i mener hunden har og lav en kontrakt hvor hunden skal retur hvis ny ejer ikke kan beholde den, jeg ville ikke tage noget for hunden,jeg har lige omplaceret en 8 år gammel hund, ingen problemer overhovedet.

  • #3   11. aug 2023 Hvis det er tale om genhusning, skal kommunen finde en bolig hvor hun må bo med hund.

  • #4   11. aug 2023 Den er svær. For jeg havde aflivet. Min hund skal ikke gå en uvis og usikker fremtid i møde.
    MEN det er totalt dobbeltmoralsk, for jeg overtager jo gerne selv ældre hunde.
    Laika var 6,5 år da jeg overtog hende. Hun blev 14 år.
    Gipsi var 9,5 år, faktisk 10 år. Og hun blev desværre kun 12 år.
    Mine forældre har også overtaget en Labrador på så vidt jeg lige husker, 10 år, og han krævede en tur til dyrlægen, blandt andet med tænder og han blev 13 år.


  • #5   11. aug 2023 Man afliver altså ikke en hund fordi den har tandsten, og en 8 år gammel hund kan fint omplacere.
    Og selv om den er 8 år, så kan den stadig opdrages.
    Hvis i ikke selv kan finde et godt nyt hjem til den, så aflever den på internat


  • #6   11. aug 2023 Når man ejer en hund, har man pligt til at sørge for den. Når man er bekendt med, at hunden har brug for en tandrensning, så må man finde råd til en sådan udgift. Det er jo hvad der følger med at have dyr.
    Jeg havde selv hverken solgt eller købt en hund som beskrevet, men mon ikke der er mennesker, der gerne vil overtage den. Jeg ville dog sørge for at få ordnet tænderne inden, for at være sikker på at det bliver gjort. Alternativt så indlever på et internat. Så sørger de for behandling og omplacering.
    Det lyder som om det skal gå rimelig tjept med en beslutning, og det tager jo tid at vente på rette hjem.


  • #7   12. aug 2023 Find en bolig hvor hunden kan komme med. Så må man jo gå på kompromis med nogle andre ting. Ellers kan man jo vælge en midlertidig bolig til det rigtige kommer.
    Tandbehandlingen kan nok godt trækkes lidt, hvis flytningen tager hele opsparingen.
    Det er aldrig for sent at gå til hundetræning, så det er bare at få tilmeldt.

    Jeg kan overhovedet ikke se at manglende træning og lidt tandsten er = aflivning når hunden blot er 8 år.


  • #8   12. aug 2023 Måske du kunne hjælpe din mor økonomisk til tandrensningen denne gang, hvis det er fordi hun er ekstra presset grundet flytning? Uanset er det i hvert fald ikke din opgave at presse din mor til at aflive sin hund.


  • #9   12. aug 2023 Jeg havde hverken solg eller aflivet hunden. Jeg havde fået renset dens tænder og ventet på en bolig hvor jeg kunne have hunden med.

  • #10   12. aug 2023 Helt enig i det med at tage hunden med. Til hver en tid. Altså jeg ville bo i en campingvogn hvis det kom dertil. Bare mine hunde er med.
    Men HVIS valget står imellem aflivning eller at sende hunden videre, som er tilfældet her åbenbart, så ville jeg aflive.


  • #12   12. aug 2023 Du skriver hele tiden " VI " ----> " Når VI kommer udenfor " .... " Han har altid været en del af familien " .... o.s.v. ... o.s.v.
    Måske kunne du bare selv beholde hunden ??? ....... så behøver I ikke hverken sælge den ... eller aflive den .
    Og din mor bliver glad . smiley


  • #13   12. aug 2023 NITTIB, men hunden skal jo have en tandrens, hvilket man ikke vil betale for...............

  • #15   12. aug 2023 Selv om jeg er grundlæggende enig i, at man skal have råd til at have de dyr, man har anskaffet - og det har man ikke, hvis en helt alm. basisting såsom tandrens, afgør om en hund skal aflives eller ej - MEN - Stod min veninde og måtte aflive sin hund, fordi hun én gang ikke havde råd til at få renset de tænder, ville jeg da hjælpe fordi jeg har muligheden for det. Det ved jeg så ikke om TS har, men jeg synes bare det er virkelig trist hvis TS presser sin mor til at aflive sin hund, hvis hun normalvis har råd til at sørge for den.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #16   12. aug 2023 At aflive før man har undersøgt mulighederne for et andet godt hjem. Det forstår jeg ikke.

    Det ville da være dumt at aflive såfremt det perfekte hjem kunne findes


  • #17   12. aug 2023 Men Max, du har kun den ene chance for at finde det perfekte hjem.
    Og det er hunden der betaler prisen.


  • #18   12. aug 2023 Ej stop nu, så er det sku ikke sværere, jeg har hjulpet med omplacering af flere hunde og har selv omplaceret 3, ikke en eneste gang er det gået galt! Det kræver egentlig bare at man bruger tid og er hudløst ærlig omkring hvilke problemer hunden har!
    Hvis man hellere vil aflive så må man da bare gøre det, hunden opdager det jo ikke! Men stort set alle hunde kan omplaceres hvis man gør sit forarbejde godt!


  • #19   12. aug 2023 Sjovt at det kommer fra en der ellers ynder at gøre det at have hund, til en videnskab.
    Hvis man altid fandt rette hjem til sin hund, så ville der jo ikke være hunde der skal ud i 3, 4, og 5 hjem.
    Men sådan er vi heldigvis så forskellige.


  • #20   12. aug 2023 Hvis man gør sit forarbejde ordentlig er det ikke nogen videnskab, det er tidskrævende, ja og mange gør den kæmpefejl ikke at være ærlige omkring de problemer der er! Men at tro at lige nettop en selv er den eneste som kan give hunden det rigtige hjem, det er temmelig egoistisk ;);

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #21   12. aug 2023 Jeg ville aldrig aflive en hund hvis der var mulighed for at finde et godt hjem. En hund med store problemer ville være noget andet.

    Det er der ikke tale om her.


  • #22   12. aug 2023 Sådan er vi heldigvis så forskellige. Min hund skal ikke betale prisen. Og fred være med det.

  • #24   12. aug 2023 Så må du læse igen, jeg skriver at det er dobbeltmoralsk, netop fordi at JEG gerne overtager og beholder hundene, men jeg aldrig selv ville sende min hund videre til en uvis skæbne.

  • #26   12. aug 2023 Hvad ulogisk er der i det?
    Jeg er slet ikke med?
    Jeg prøver lige igen.
    Jeg vil gøre hvad der står i min magt for at beholde mine hunde. Om jeg så skal bo i en campingvogn.
    Men står valget imellem at aflive eller sende mine hunde videre til en uvis og usikker skæbne, ja så vil jeg hellere aflive.
    Ja måske går det godt når man omplacere, måske gør det ikke. Og hvem betaler prisen når det går galt? Det gør hunden.
    Og det er for mig at se, en meget høj pris at betale.
    Hvis det altid går godt når man omplacere, så ville der jo ikke være hunde på internaterne eller hunde der søger deres 5. hjem.
    De hunde er dem der betaler prisen og det kommer mine hunde aldrig til.
    Og det dobbeltmoralske er jo selvfølgelig at jeg gerne selv overtager andres hunde.
    Udover Zenta som jeg havde fra hvalp, er Laika og Gipsi og mine forældres omplacering Tøsen, de bedste hunde nogensinde.



  • #28   13. aug 2023 Ja Isabelle, det er der da helt sikkert, kunsten er at finde de hjem. Og i første forsøg.
    Jeg tror ikke at nogen ønsker at se deres hund som kastebold og det er altså bare den chance man tager når man vælger at sende sin hund videre.
    Jeg skal ikke bestemme hvad ejer her i opslaget skal gøre, det synes jeg heller ikke at sønnen skal, man skal gøre hvad man føler sig bedst tilpas med.
    Jeg svare bare på hvad jeg ville gøre.
    Bliver sku ked af det når jeg ser den overflod af uønskede hunde vi har i dagens Danmark og den statistik skal mine hunde bare ikke være en del af.
    Ja så vil nogen sige at man er dum, egoistisk og meget andet, hvis man hellere vil aflive. Se bare her i tråden.
    Der ser jeg det bare omvendt.
    Min hund, mit ansvar.


  • #30   14. aug 2023 Hvis hunden er sund og rask fysiks og mentalt er det egoistisk at aflive fremfor omplacere efter min mening.
    “Hunden er ligeglad med at blive aflivet” Hvor ved I egentlig det fra? Levende individer kæmper for overlevelse.
    Der findes helt sikkert hunde der bor i de forkerte hjem, men det handler jo om at tage hensyn og ansvar når man anskaffer sig et dyr. Det kræver både opdragelse og træning at få en velfungerende hund.
    Alt for mange får en sød lille hvalp og når den bliver en umulig unghund så er der pludselig allergi, flytning eller lignende og vovse skal aflives eller sælges.
    Det er selvfølgelig ejers sag og beslutning men det er stadig egoistisk at vælge aflivning ved en sund rask og velfungerende hund, efter min mening.


  • #31   14. aug 2023 Det er endt med at blive en livlig debat - men spørgsmålet er, om det ikke er en Troll?
    TS oprettede sig samme dag som tråden, og har ikke deltaget siden, selvom han har været online? smiley


  • #33   14. aug 2023 Isabelle, det har jeg så set en stor hund gøre, meget, meget grim oplevelse. smiley

  • #34   14. aug 2023 I elsker ham - og vil aflive ham!

  • #35   14. aug 2023 #32
    Isabelle
    Dyrene stoler jo på os og ved jo ikke at den kanyle dræber dem. Så ja de sover heldigvis oftes stille ind.
    Men det betyder da ikke at de er ligeglade med at leve eller dø.
    Døden kan selvfølgelig være en befrielse når kroppen ikke kan længere. Og der er aflivning da det eneste rigtige.
    Tror faktisk mange ville ønske det også var en mulighed til mennesker.


  • #37   15. aug 2023 Til jer der foreslår at indleverer hunden på et internat, så er det ikke så ligetil.

    Der er intet til hindre for at en hund på 8 år kan få et nyt hjem derigennem, men det er ikke gratis at indleverer. Det koster et gebyr afhængigt om hunden er vaccineret indenfor et år. Går ud fra den er chipmærket og registreret. Derudover koster det også for at få renset tænder. Vil man betale det så er alt fint smiley

    Hilsen fra en som har været ansat på internat i 22 år. Nu pensionist.


  • #38   16. aug 2023 Tror den hurtigt kan trænes til ikke at trække, det har jeg ofte gjort på få timer.

    Tænker Lars nede i Møgeltønder kan ordne de tænder til billige penge.

    Den skal bare ud på en bondegård hvor den kan gå og nifle for sig selv smiley


  • #40   16. aug 2023 Den er vel ikke længere end, at hvis TS mor ikke vil aflive, så må TS mor forsøge at finde et nyt hjem. Måske er moren heldig at der er en eller anden der forelsker sig i hunden og er ligeglad med at der skal startes med en tandrens.

    At hunden trækker er da det mindste problem. Der kunne da have været meget værre.

    Der kan komme situationer hvor man er nødt til at vælge mellem bolig og hund. Jeg har været i den situation (og campingvogn er helt bestemt ikke en løsning for mig). Jeg valgte bolig, men heldigvis nåede jeg at finde et sted hvor jeg måtte have 1 dyr.


  • #41   17. aug 2023 John:
    Det gør jeg selv og kender flere som har gjort det, for der er altid plads til en mere smiley


  • #42   18. aug 2023 Har du, TS ikke mulighed og lyst til at overtage den?



Kommentér på:
Salg eller aflivning af uopdragen hund

Annonce