{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

CK
CK
Tilmeldt:
28. mar 2023
Emner: 6 Svar: 57

Fodder spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg nysgerrig, da jeg gerne vil min kommende hund det bedste, så vil høre om dette er rigtigt eller forkert?

Kan man godt fodre skifte mellem smagene, så det freksempelt kan være Kylling den ene gang og den næste er det Lam?
Eller skader det maven på hunden?

Kan man også hvis man vil skifte mellem Foddermærker?
Eller skader det også hundens mave?

Grunden til jeg spørger er fordi jeg faldt i snak med en hvor jeg nævnte jeg godt kunne finde på med tiden at skifte og prøve andre mærker af, men fik af vide det må man ikke, da det skader maven på hunden og man kun må bruge det ens opdrætter bruger.
Nævnte også for personen jeg kunne finde på at skifte mellem smagene men fik samme af vide at det skader maven på hunden.

Passer det eller kan jeg sagtens gøre disse ting?
Vil selvfølgelig den første tid bruge det opdrætter bruger men tænkte bare i fremtiden når den spiser voksen fodder at så ville jeg gøre disse ting.
Grunden er fordi jeg tænkte at så var det altid nyt og spændende med forskellige smage, og fodder mærke skift er fordi jeg ville afprøve hvilke den vil kunne lide, har nogle mærker i tankerne jeg gerne vil afprøve.

Må indrømme jeg ikke tror på det skader, men vil selvfølgelig hunden det bedste så tænkte alligevel at høre udefra omkring det, i tilfælde det passer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodder spørgsmål
  • #1   19. mar Det skader ikke, faktisk er det sundt for hunden at skifte ofte, jeg bruger altid flere slags foder, både råt, tørt og dåsefoder, skifter ofte, det er sjældent mine hunde får det samme hver dag;)

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #2   19. mar Er rart at vide at det vil være godt at skifte, så holder jeg mig til det jeg havde planlagt. smiley
    Har også tænkt at bruge både fodderpiller og dåse vådfodder, købe rå ben hos slagteren der kan gnaves i osv. smiley


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.439
    #3   19. mar Mine får også lidt af hver - tørfoder, dåsemad, råt, en madrest og så'n smiley

  • #4   19. mar Jeg skifter også lidt smiley så længe det er et godt nok foder og hunden fungerer.

    Dog ville jeg bruge det som opdrætter har givet, til at starte med. Evt købe et kg med


  • #5   19. mar Mine sidste 3 hunde har fået alt muligt forskelligt. I starten har de som grundfoder fået det samme som hos opdrætter, men efter en uges tid er jeg begyndt at skifte lidt. De har alle, i hvalpetiden, fået et grundfoder som udgjorde omkring 80-90% af deres daglige foder, men som de er blevet voksne, har de fået mere og mere forskelligt. Alle er vokset op og har haft meget stærke maver.

    Jeg startede i sin til med at gøre sådan, fordi min første hund havde utrolig sart mave, og min dyrlæge fortalte, at efter hans overbevisning gav variation stærke maver. Ingen regel uden undtagelser, og hunde kan selvfølgelig få allergi eller blive syge. Og så må man rette ind efter det. Men en sund og rask hund bør imo få lov at spise varieret smiley



  • #6   19. mar #4 En ordentlig opdrætter giver vel foder med til det første stykke tid?? Mine får da altid med til de første par måneder smiley

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #7   19. mar Min opdrætter giver fodder med til den første tid i hendes hvalpe pakke. smiley
    Så giver det den får ved opdrætter i den første tid det er planen og efter det tænker jeg begynde småt at skifte lidt mellem smage og med tiden mærker. smiley

    Er rart at høre hvad i andre gør. smiley


  • #8   19. mar Vores får alt muligt. Tørfoder, vådfoder, råt, ben, rester, godbider osv.
    Og der er ingen af dem der har sart mave.


  • #9   19. mar jeg synes nu i alle de positive fortællinger om hunde der kan tåle lidt af hvert, der skal man huske at nævne at ikke alle hunde kan det, og at man før man bliver helt klog på hvad ens hund kan og ikke kan ikke skal give 100% en ting den ene dag og så 100% af en helt anden ting den næste dag, 100% af et mærke den ene dag og så skifte 100% over til nyt mærke. Af hensyn til hunden og det at opbygge ens egen viden om netop ens hund så erstat det lidt af gangen og se hvordan maven reagerer inden man øger..
    Af mine har 2 af dem haft det sådan at når man kørte over fra et foder til et andet, eller gav "rester" så fik de tynd afføring de efterfølgende dage, så måtte jeg skære ned og skifte langsommere over ..


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #10   19. mar Hanne, tak, vil huske tænke over at køre det over tid, så jeg blander lidt nyt og gammel fodder, så jeg kan holde øje med det går. smiley

  • #11   19. mar Enig med dem der fodret med at muligt forskelligt.

    Men jeg håber da, at opdrætter har vænnet hvalpene til meget forskelligt mad.
    Det har mine egne hvalpe været vant til, og også de hvalpe jeg har købt.


  • #12   19. mar Sia, portugisisk vandhund på 4 måneder, fik Essential tørfoder og Vom hos opdrætter. Det får hun også her.
    Jeg køber så andre slags hvalpefoder i mindre poser, og bruger dette som godbidder.
    Der bruges mange godbidder her, og så foretrækker jeg, at det meste er et kvalitetshvalpefoder.
    Sia får selvfølgelig også kødben fra slagteren, kaninører, Tørfisk og tørret kallun (føj hvor det stinker, men Sia elsker det).

    Da jeg i sin tid avlede maltesere, sørgede jeg for at de havde fået flere slags tørfoder, råt, kødben etc., inden de flyttede hjemmefra.
    Så når tante Elvira kom på besøg og stak hvalpen et eller andet ved julebordet, så landede hvalpen ikke hos dyrlægen smiley


  • #13   19. mar Hvalpe får et stærkt mave-tarmsystem ved at smage mange forskellige fødevarekilder.
    Jeg vil anbefale et fast, godt grundfoder i vækstfasen, og så supplere med alt muligt forskelligt, så får man det bedste fra begge verdener: stabil vækst og ledudvikling samt stærk mave.
    Ikke alt foder egner sig til alle racer i vækstfasen, så det er godt givet ud at læse lidt op på ernæring.


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #15   20. mar Malene, havde også planlagt at den i starten gerne skal havde den samme hvalpefodder så jeg sikre opvækst, men god ide at supplere med andet ved siden af. smiley

  • #16   22. mar Som de andre siger, kan du sagtens skifte rundt. Min hund får både råt (fuldfoder og ben), tørt, vådt og enkelte rester. Jeg brugte det opdrætter gav med i starten og skiftede så over til det, jeg ønskede at bruge. Det forløb helt uden problemer. I dag fodrer jeg således: Jeg fodrer med et råt fuldfoder (MUSH - den grønne variant) og giver liiiiige lidt mindre, end det han reelt skal have. Dette foder er ligesom “basen” og det, han altid får. Derudover får han så tørfoder ad libitum efter sidste måltid af det rå, som han får ca. kl. 16-17. Jeg køber altid små poser af tørfoderet og skifter mellem alt muligt forskelligt. Vådt, rester og rå ben får han ikke efter noget fast, men jeg skærer lidt ned på det rå fuldfoder alt efter hvad han har fået af vådt og rester. Sådan fungerer det bedst for os, og du kan jo prøve af, hvad der er bedst for dig og din hund smiley

Kommentér på:
Fodder spørgsmål

Annonce