Webinar om hunde og vacciner {{forumTopicSubject}}
Agria holdt det her webinar den anden dag, og det ligger online i en begrænset periode. Der er en del snak om titer-test, om hvalpevaccinationsprogram og om de risici der er ved at vaccinere. Jeg smed det også i ævlebævle-tråden, men det kan måske komme brede ud her
https://www.youtube.com/watch?v=nc2pP0Ewacg
Jeg er SLET ikke i tvivl om, at mine hunde fremover følger det anbefalede vaccinationsprogram. Og at jeg aldrig kommer til at titer-teste. Jeg anede ikke at en titer-test kun måler om der er antistoffer eller ej, og dermed ikke kan forudse hvor godt eller hvor længe hunden er testet, hvis der er antistoffer. Det vil alt andet lige betyde, at en hund vil gå uden antistoffer i en periode op til test, hvis testen viser at der ikke længere er antistoffer. Det er muligt at lave en udvidet test, men den kan ikke laves inhouse, og så sparer man jo ikke hunden for et dyrlægebesøg og et stik.
Der er også snak om hvordan hundes vacciner adskiller sig fra fx covid-vacciner og andre MRNA-vacciner.
Det kan varmt anbefales (og man kan sagtens bare høre lyden, uden at følge med på skærmen).
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 141 Svar: 10.326
https://www.ddd.dk/media/6950/ddd-vaccination-12-s-a5_low.pdf
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.105
Jeg studser dog ved, at du tænker over de hunde der muligvis får uden antistoffer inden en ny titertest. I fald hunden ikke er dækket indtil ny titertest, så ville den jo heller ikke være dækket indtil ny vaccine.
Men glæder mig til at se det.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Jeg støder jævnligt på folk der påstår at det er et stort problem, men de kan aldrig understøtte deres påstande.
sep 2017
Jo, for hvis den følger vaccineprogrammet og vaccineret hvert 3. år, vil den være 100% dækket. Problemet opstår hvis hunden titertestes et år efter den burde have været vaccineret (altså 4 år efter sidste vaccine), og testen er positiv for antistof. Hunden vaccineres så ikke. Den titertestes igen 2 år senere (6 år siden seneste vaccine), og er negativ for antistoffer. Så er hunde løbet tør for antistoffer i løbet af de sidste 2 år, men igen ved reelt hvornår.
Anne Julie, dét med overvaccine kommer han også ind på. Det er ikke et reelt problem hos hunde. Jeg læser det i folderen som at "overvaccineret" dækker over at en hund vaccineres igen, på trods af at den har antistoffer. Altså at alle hunde som følger vaccinationsprogrammet reelt er "overvaccinerede".
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
sep 2017
Jeg var desværre ikke med live og kunne derfor ikke stille spørgsmål. Men jeg undrer mig over om alle titertests godkendes på lige fod med vaccine, også om inhouse gør. For det kan, ud fra det han oplyste, give en falsk tryghed, når inhousetesten ikke kan vise antistofniveauet, men bare påvise om der er antistof. Teknisk set kan hunden løbe tør for antistof dagen efter, og hvis testen gælder som en vaccine, kan hunden farte rundt i både ind- og udland og trække smitte med sig Det ville give mening for mig, hvis de eksterne tests kan bruges på lige fod med vaccine, men ikke inhouse.
Folk må være antivaxx alt det, de orker (og sådan én stiller også spørgsmål under webinaret), men at gamble med de sygdomme på sin hunds vegne, har jeg svært ved at forstå.
jun 2007
Mit udgangspunkt var nu, at man tester hvert 3. år. Dem jeg kender der får testet, der har hundene været dækket gennem mange år.
Nogle hunde er dækket resten af livet af én vaccine som hvalp. Andre kan vaccineres herfra og til evighed og danner ikke antistoffer.
Vi vaccinerer selv hvert 3. år, da vi kører over grænsen med vores hunde. Så de får rabiesvacc samtidig.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 947 Svar: 17.529
jun 2007
sep 2017
Dyrlægen fortæller på webinaret, at særligt ældre hunde er udsat, og at de taber antistoffer hurtigere, så hvis man titertester, anbefales det årligt hos hunde over 10 år.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.244
Jeg kan tilføje, at jeg på ingen måde føler at jeg "gambler" med hans liv - og at, hvis jeg gjorde, naturligvis ville gå tilbage til den gamle ordning med vaccine.
Begge mine hunde får dog rabiesvacc, når tiden er inde til det.
Jeg er dog ikke så dumstædig, at jeg tror at jeg har svaret på alle verdens spørgsmål, så jeg vil se (høre ) udsendelsen - måske jeg så skifter mening
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.769
Så jo - det er et reelt problem, når der er dyrlæger som giver hele pakken hvert år. Og dem er der masser af.
okt 2023
Følgere: 90 Emner: 24 Svar: 2.647
"Vacciner til hunde indeholder 3 kernekomponenter og derudover tillægsvacciner, alt efter hvilket behov der er for smittebeskyttelse.
De 3 kernekomponenter er hundesygevirus, parvovirus og adenovirus (smitsom leverbetændelse). Disse 3 komponenter gives til alle hunde, da sygdommene, de forårsager, er livstruende og globalt forekommende.
Der er tale om virusinfektioner. Virus kan ikke behandles, hvilket gør en eventuel infektion om end mere alvorlig. Det er veldokumenteret, at kernekomponenterne giver beskyttelse i 3 år ad gangen.
Derudover kan der være behov for at vaccinere hunden mod sygdommene leptospirose og kennelhoste. Hvis hunden skal med til udlandet, er det et krav, at den er vaccineret mod rabies."
Jeg vaccinerede mod leptospirose, da jeg boede tæt på og jævnligt gik tur ved søer med stillestående vand. Kenia og Vilma får ikke denne vaccine, da behovet ikke er der. Kennelhostevaccinen får de, da vi mødes med fremmede hunde jævnligt.
jun 2007
Martine hvor får du lavet titertest? Dyrlægerne syd for Storstrømmen er ikke så villige desværre.
jan 2006
Nyk F dyrehospital
jul 2023
Følger: 17 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 19
sep 2020
Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
Simon er med i et nordisk dyrlæge samarbejde, så det er ikke wsavas anbefalinger.
Jeg ændrer ikke nuværende procedure efter det webniar.
Til gengæld ved jeg positivt, at jeg ikke vil vaccinere en kommende hvalp, før en titertest viser det er nødvendigt og der var Simons intervaller fine at gå ud fra. Tidligere er de blevet vaccineret som 8 ugers.
jun 2007
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.352
Vacciner mod leptospirose og fx kennelhoste. Skal gentages min. årligt. Leptospirose er en svær størrelse og det er korrekt at nogle af vaccinerne måske kun dækker i 6-7 måneder. Det er ikke en virus men en bakterie. Derudover så findes der et utal af leptospira arter og vaccinen dækker kun de mest sansynlige. Leptospirose er en sygdom i kraftig fremmarch og den dukker op de mest uventede steder. Det er ikke kun noget man bliver smittet med hvis man færdes meget i skoven og hunden sopper i stillestående vandpytter. Der er en meget alvorlig sygdom og det er en zoonose, så hunden kan også smitte dig. Jeg var ved at miste min gamle Perle til leptospirose da hun var en ung hund. Det tog 1 års tid før hun var nogenlunde 'hund' igen. Hun fik en nyreskade, der kostede et liv på nyrediæt og med kvartalsmæssige blodprøver og urinprøver. Hun var en virkelig dyr dame Hvorfor man IKKE prøver i det mindste at nedsætte risikoen for at få den sygdom fatter jeg ikke. Min hund er blevet smittet enten i vores egen have i Lellinge, på træningspladsen i Herfølge, på fortovene i Lellinge eller på mine svigerforældres gård. Det var de steder vi havde færdedes i den periode, hvor hun kan være blevet smittet.
Jeg forstår sådan helt generelt ikke modstand mod vacciner??? I en verden uden vacciner ville mange af vores hunde dø af parvo eller hundesyge og mange af os var bukket under for mæslinger eller polio som små børn.
okt 2023
Følgere: 90 Emner: 24 Svar: 2.647
sep 2017
Vark, lige med hvalpe er der ret meget fokus, så jeg tror du vil få meget ud af at lytte til webinaret. Helt modsat hvad CM får ud af det, hører jeg dyrlægen sige at det ikke giver mening at titerteste hvalpe, før de er fyldt 16 uger (og dermed færdige med hvalpevaccinationsprogrammet).
CM - jeg gider dig ikke
sep 2020
Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
sep 2017
jul 2023
Følger: 17 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 19
feb 2013
jan 2006
Den blev sendt ud og jeg fik svaret .. du må ikke helt hænge mig op på det, men en 2-3 dage senere.
Jeg har kun benyttet metoden én gang, så det er helt nyt for mig,
Min egen dyrlæge talte meget imod det, så jeg kørte et andet sted hen og fik den taget.
Nu vil jeg lige høre det du har linket til, og så kan jeg tænke videre derfra
sep 2017
Er der nogen der ved om den "lille" test, altså inhouse, også kan bruges i stedet for vaccine?
jan 2006
Har lige tjekket Esh´s pas.
Han er blevet vaccineret hvert år siden jeg fik ham .. og der er sat sådan nogle små klistermærker i passet.
Det første er Novibac DHPPi og Novibac L4
Året efter er det
Novibac DHPPi vet og Novibac L4
Året efter igen er det
Novibac PiVet og Novibac L4
- og så i Maj i år Titertest
hvor Hepatitis, Parvovirus og Distemper er positive.
Nu har jeg nada forstand på vaccinationer - men er det ikke lige det, du "advarer" imod ? Eller mistforstår jeg noget ?
EDIT - han er altså også blevet vaccineret INDEN jeg fik ham .. kennelfar er dyrlæge .. bare lige fordi det lyder som om at det var mig, der startede med at få ham vaccineret
feb 2013
jun 2007
Er der antistoffer i en titertest, så er den positiv. Egentlig underordnet hvor mange.
feb 2013
Men OK jeg er så heller ikke så nervøs for 'overvaccination' som sådan.
jun 2007
-Vaccinen kan desværre være medvirkende årsag til hud/øreproblemer, så har man allergihund skal man være ekstra obs.
jan 2006
Og kan man ikke bare få sin hund vaccineret x 1 om året for lepostirose .. og så ellers titertests ?
jun 2007
Ja det kan du bare gøre. Der titertestes ikke for leptospirose og kennelhoste, men som udgangspunkt kun de 3 kernevacciner.
jan 2006
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.895
jun 2007
jun 2008
Forstår godt det med over vaccination, heldigvis er min dyrlæge en af dem hvor de ikke skal ha hele pakken hvert år.
Men tænker det er lidt voldsomt med en blodprøve, hvis man har en hund der ikke synes det er fedt det med dyrlægen, for det tager da noget længere tid at fortage end et enkelt stik.
Men jeg har ikke undersøgt det nærmere, for det har ikke været aktuelt her.
Men det er super fint at forske i det og debattere, for vi skal jo gøre det mest effektive med mindst mulig gene for hundene.
jan 2006
jun 2007
jun 2008
Synes bare jeg læste at et argument for tittertest fremfor vaccine er at hunden slipper for dyrlæge besøg, måske det ikke var her, og der tænker jeg bare, at et hurtigt stik er lettere end en blodprøve.
Men undskylder mange gange at jeg kom til at antyde at der kunne findes hunde her i landet der ikke er tryg ved dyrlæge besøg, og jeg derfor mente at sådan var det for alle hunde, undskyld.
sep 2017
jun 2008
Nej jeg holder også fast i vaccine, så længe der ikke opstår problemer som hænger sammen med vaccinen..
jan 2006
Jeg får i øvrigt mine hunde vaccineret mod leptospirose når de alligevel er til kiropraktor, så SÅ mange x dyrlæge bliver det heller ikke til.
Ved ikke om jeg er vaccine “skeptiker” - jeg ser bare ikke formålet, hvis det ikke er nødvendigt.
sep 2017
Men ift. at vaccinere hos kiro’en, så brugte jeg også det til Bella. Det havde jeg glemt alt om, indtil du nu skriver det. Hun kom der fast 2 gange om året, og det var nemt at få hende vaccineret dér, hvis det alligevel var tid. Hun fik også librela og cartrophen hos kiro’en, når det passede med hvornår hun alligevel skulle have.
Men i bund og grund vaccinerer jeg nok bare, fordi det er dét jeg er mest tryg ved, og så fordi jeg véd at jeg er så ustruktureret, at jeg helt sikkert ville glemme noget, og så stå med 2 hunde, som ikke kunne komme med til udlandet eller lign.
jun 2007
Webinar om hunde og vacciner