{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Hjælp til kommende hundejer {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG.

Ja landet ligger sådan at jeg snart får en hvalp rendende rundt i huset. Glæder jeg mig? JA helt vildt smiley racen er FT Spaniel og skal bruges til jagt og ellers som famillie hund kommer ikke til og rende til stævner osv med den.

Spørgsmål er så hvad jeg skal vælge? tæve eller han hund? Jeg er kommet meget i tvivl har snakket med en del folk omkring valg af kønnet og lige pt ligger svaret 50/50. Hvad mener folk herinde? Øs ud af jeres erfaringer og meninger.

Genrelle råd,tips & tricks til en god start modtages selvfølgelig os smiley

På forhånd tak.

-Alex

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til kommende hundejer
  • #1   24. jan 2008 Jeg syntes hanner er nemmest

• #2   24. jan 2008 Nu er jeg tidligere ejer af en FT `er dejlig hund helt sikkert...Og det var en hanhund...Hvis jeg kunne skrue tiden tilbage til dengang havde jeg valgt en TÆVE...

Nok også fodi jeg nu har en tæve, og det er min første og ikke den eneste... Jeg holder fast på at tæveren er nemmere at HA:)...

• #3   24. jan 2008 Det jeg er bange for når hvis anskaffer mig en han er at den vil løbe hjemmefra i håb om at finde en tæve og hygge sig med smiley men modsat har jeg fået den opfattelse at han hunde også tit er mere hårdtgående og ikke helt så rej for hårdt terræn som brombær osv. Jeg går meget op i jagt og min hund vil blive brugt meget på den konto og jeg har i sinde at skabe en så tæt på som muligt jagthunde uanset tiden det vil tage har ville ha hund i al min tid men grundet min mors astma og allergi har det været umuligt men nu er det blevet muligt jeg er meget seriøst med de ting jeg går i gang med så jeg vil bare ha den bedste start smiley

• #4   24. jan 2008 Jeg syntes at tæver er nemmest.. alle mine veninder som har
    hunde har hanhunde, og de kan ikke styrer dem, men det
    har vist lige så meget med dem at gøre som det har med hundene..
    Jeg går også rigtig meget op i hundeopdragelse, så nok derfor
    jeg finder tævere nemmere, fordi jeg kun har set andre med hanhunde
    og har ikke selv prøvet det.. smiley
    Men det handler vel også lidt om hvad du skal skyde når du
    er på jagt.. hanhunde er jo stærkere og kan klare lidt mere
    fysiske opgaver vil jeg tro..

Ikke sagt at tæver ikke kan klare hårde opgaver.. men som vi
    mennesker så er hankønnet vel bare det stærkeste køn..

• #5   24. jan 2008 ordet perfekt skal lige sættes ind i sætningen: jeg har i sinde at skabe en så tæt på som muligt <perfekt> jagthund

• #6   24. jan 2008 Hvad hælder du selv mest til?

Hvilket køn tiltrækkes du generelt mest af?

Ærligt talt, så tror jeg, det er hip som hap. Man tilpasser sig jo den enkelte hund og de udfordringer den giver.

Hvad brugsegnetheden angår, er jeg helt enig med fæhunden - de kan være lige gode, men måske en smule forskellige...

• #7   24. jan 2008 Sonja M - Jeg kommer til og skyde til vildt under jagten smiley

• #8   24. jan 2008 Jeg tror nu ikke at hvad angår jagt og det at være hårdnakkede osv... har noget at gøre med om det er en tæve eller ej :)...

• #9   24. jan 2008 Synes tæver er nemmest. Hanhunde er mere uafhængige. De prøver lidt flere grænser af.
    Og så er de i løbetid hele året ;-D

• #10   24. jan 2008 Ja men mener nu mere hvis det er større dyr, ved ikke lige
    hvor stort du mener når du skriver vildt, men der er jo forskel på
    en lille Kanin og en stor fasan.. vil jeg da tro.. hehe
    Har ikke forstand på jagt og størrelse på dyrene man skyder.. smiley

• #11   24. jan 2008 CH, kvinde, 33 år - hældte i starten mest til en hanhund da jeg så slap for løbetiderne men nu er jeg blevet meget i tvivl efter at ha snakket med folk omkring dette. Men vil ikke ha en hund jeg skal være over nakken hele tiden så den ikke løber hjemmefra for at hygge sig med en tæve da vi bor lidt på landet vil den kunne gå og hygge sig selv i haven uden hegn som jeg ikke har lyst til og sætte op.

• #12   24. jan 2008 Det kommer jo også an på hundens opgave i jagten ;o)

Skal den bare drive, så er størrelsen underordnet, skal den apportere er det ikke ;o)

Som sagt - tæve eller hanhund - lige godt, men forskelligt.

• #13   24. jan 2008 Jeg har ikke så meget erfaring med jagt, men ved da at nogle tager flere afsted sammen, her skal man måske tænke på at hvis man vælger en tæve, ja så er der løbetid, som kan betyde at der skal holdes pause - hvis det så falder i sæsonen ???

• #14   24. jan 2008 Men tror mere du skal kigge på linier i første omgang. Hårdheden kan man sagtens få hos tæven også, hvis det er de rigtige linier.

• #15   24. jan 2008 Tæver kan jo også finde på at rende hjemmefra når de er i løbetid såååå smiley

• #16   24. jan 2008 Sonja M - Ja det er selvfølgelig rigtig men jeg har mulighed/chancen er der for at jeg kan skyde alt indenfor det jagtloven tillader. Hare - ræv - fasan - rådyr - sneppe - ænder osv.

• #17   24. jan 2008 Alexander, du skal overveje, at du kan få det samme problem med tæven, der jo vil gå gennem ild og vand for at finde en hanhund, når hun er højløbsk. OG at hanhunde har frit lejde til din tæve, når hun er i løb, hvis hun ikke er hegnet ind...

• #18   24. jan 2008 Og jeg har pt. 1 hanhund og han løber ingen steder, selvom der er tæver i løbetid...

• #19   24. jan 2008 Maj-britt, det har jeg også ;o) Og min forrige hanhund ligeså....

Men der er så nogen hanhunde, der ikke kan holde sig i skinnet...

• #20   24. jan 2008 smiley vi elsker retriver smiley Ja det kan de vel smiley

Helle N - hårdheden er beskrevet under linien som hård og skyer intet terræn ihvertfald hos far'en.

Maj-britt B - det er også en af for grunden til en han hund jeg har fået netop pga af den måske dårlige "timing" hvis man kan kalde det, det smiley

CH kvinde - Den skal apportere og drive.

• #21   24. jan 2008 Sådan en hanhund har jeg haft... Og også sådan en tæve, for den sags skyld. Altså sådan en, der ikke kan holde sig i skinnet...

• #22   24. jan 2008 Maj-britt - Har du gjort noget specielt for at få den til og "holde sig i skindet" smiley eller lagde det bare i dens natur?

• #23   24. jan 2008 CH - selvfølgelig

Alexander - det der er vigtigst er jo at du får den bedste hvalp i kuldet - det vil sige om det er tæve/han er vel egentlig ligegyldigt, den skal bare være den som opdrætteren mener vil være bedst når den skal bruges til jagt.

Selvom jeg venter på at der bliver født lige netop den hanhvalp som jeg vil bruge enten til redningshund eller schweisshund... (Jeg vil have en han pga. at jeg ikke bryder mig om blod i hele huset - ved godt at mange er renlige mht. blod, men det ved man jo ikke på forhånd) Hvis der er hanner nok, er det stadig ikke sikkert at jeg får en hvalp - der skal være en med de kvaliteter jeg skal bruge...

• #24   24. jan 2008 Fuldstændig enig med dig maj-britt.
    Hvalpens egenskaber i forhold til det, den skal bruges til er langt vigtigere end dens køn - de småting, der kan komme ud af kønnet, dem kan man opdrage sig ud af, eller løse på anden vis. ;o)

• #25   24. jan 2008 Maj-britt B - jeg er ikke så bange for at nogle af hvalpene ikke egner sig til jagt selvfølgelig vil nogle være mere egnet end andre måske men da jagten ligger i faren og moren frygter jeg ikke så meget det. Det er mere kønnet.

• #26   24. jan 2008 Om jeg har gjort noget specielt - næ egentlig ikke, tror bare at han er sådan og så ved han jo at det er rarest at være hjemme, for det er her maden er ;o)

• #27   24. jan 2008 Kig på hvalpene og vælg den, der passer bedst til dig - uanset kønnet, når du nu ikke har nogle personlige præferencer ;o)

• #28   24. jan 2008 Dorte B - Det er også en af de grunde der taler imod tæve for mit vedkommende. Hvordan har han det med at holde hunden hjemme? har i hegnet haven? eller går den bare frit rundt udenfor?

Tak for alle forløbige svar smiley

Kommentér på:
Hjælp til kommende hundejer

Annonce