Kryptocid Hund {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi er de lykkelig ejere af en West Highland White terrier på 8 mrd.
Han er Kryptocid. Ved hans første sundheds test blev der gjort opmærksom på at en af hans testikler ikke var faldet på plads.
Senere er den anden så smuttet den ande vej igen, så pt er ingen af hans sten på plads.
I vores købskontrakt står der at opdrætter betaler evtuelle operationer for kryptocid.
Nu har jeg så læst en del herinde og flere er jer nævner at man burde få nogle penge tilbage, gælder det også vores tilfælde?
En anden ting som vi har lidt problemer med at finde ud af er om det er nødvendig at fjerne hans testikler.
Vi har snakket med flere dyrlæger, som siger de skal fjernes, men dyrlæger er jo også forretninger og vil tjene penge.
Har også snakket med en anden dyrlæge som siger at de nødvendigvis ikke skal fjernes.
Vi vil jo nødig lade vores lile chili operere hvis det ikke er nødvendigt.
Af negative ting ved en operation har vi fået af vide at tilførslen af visse hormorner ophører, hvilket kan gøre at han ikke er en "rigtig" hanhund.
Der kan også ske noget med hans stofskifte som kan gøre at han blir tykkere.
Mange mener at derer en større risiko for testikelkræft, men er der nogen der ved HVOR større risikoen er, for snakket vi 1 procent, så vil jeg gerne tage chancen kontra de risici der er ved en operation.
Kom med jeres viden og erfaringer.
Med venlig hilsen
Patrick og Mette
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.638
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
I kan ikke forlange penge tilbage for en fejl i var gjort bekendt med ved købet (men i burde ikke have betalt fuld pris for hunden)
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Personligt ville jeg få stenene fjernet, de gør ingen gavn alligevel, især ikke når han nu ikke bør komme i avl.
Mht at være 'rigtig' hanhund, jo I slipper for at han strinter, drypper, stresser osv men det er ikke ligefrem negativt. I slipper for at altid være på vagt på gåturene, hvor hvis han er uden snor og pludselig dufter en tæve der er klar... pssst væk var han, I slipper for at han evt udvikler aggression mod andre hanhunde.
jeg kan ikke huske HVOR meget større rissikoen for testikelkræft er, men fordele overvejer helt klart ulemperne i min verden.
Men folk (og dyrlæger) er forskellige.
jan 2007
Den risiko du snakker om ved operation er jo nøjagtig som ved kastration. SELF stopper produktionen af visse hormoner -det er jo bl.a. derfor man kastrerer.
Stofskiftet kan falde, men det er ikke et problem hvis man fodrer efter det.
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 1.033
Vores hund er også kryptocid. Jeg spurgte lige som du flere dyrlæger, men jeg spurgte også vores almindelige "menneskelæge". Han skal jo i hvert fald ikke tjene penge på operationen. Og han sagde klart at risikoen for testikelkræft er så stor, at man altid skal operere.
Jeg vil anbefale at få operationen gjort så hurtig som muligt, for en sten der "kører op og ned" kan kile sig fast og gøre operationen mere kompliceret. Det kan også betyde at der så skal to operationer til i stedet for kun en. Den fejl gjorde vi desværre selv.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
jan 2007
-men sådan en hund bør så self sælges billigere fra start.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.892
feb 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Han har stamtavle, det stor i sundhedsbogen at den ene ikke var faldet ned.
Vi har aftalt af de betaler en evt operation, det er også skrevet i aftalen.
Vi betalte fuld pris for ham.
Ved godt at testikelkræft ikke er til at spøge med, men hvis risikoen ikke er meget større end normalt, så synes jeg det er unødvendigt at skulle udsætte hunden for en operation.
Det er ikke økonomisk overhoved, da opdrætter jo betaler.
I kontrakten står der at de dækker operationen.
Kan ikke lige huske hvilken klub, mener det er DRU. Men det kan jeg tjekke når jeg kommer hjem. er på arbejde lige nu.
Han er som sådan ikke købt som udstilingshund, vi havde snakket om at det kunne være sjovt at få lidt hvalpe med ham.
Der står ikke noget med afslag i kontrakten.
Det er en dyrlæge som ikke har noget økonomisk gevisnt ved at sige at det ikke er nødvendgit der har sagt det.
Mvh Patrick
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 1.033
jan 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Dertil kommer, at kun 3% af dem, der får testikelkræft ingen symptomer har - og man derfor ikke når at gøre noget i tide.
Vores hund er også kryptorchid og vi har indtil nu ikke gjort noget ved det.
Hvis det viser sig, at han får gener af den kryptorchide sten enten i form af forhøjede testosteronværdier eller andet, så vil vi have fjernet den - ikke den, der ligger i pungen.
Vi sætter pris på det hanhundepræg vores hund har, og vil gå langt for at bevare dette - taget in mente at risikoen for, at hunden skulle få en kræftform, som ikke opdages i tide er minimal.
Vi er i øvrigt blevet anbefalet flere steder fra at undlade operation.
jan 2007
jul 2005
feb 2008
Jeg håber at de spørgsmål der har været er dækket ind af mit tidligere indlæg, ellers så spørger i bare igen.
Det med pengene skal i ikke ligge så meget vægt på, for det interessere os ikke så meget.
Det vi tænker mest på er hvad der er bedst for Chili.
Mvh Patrick.
nov 2005
jul 2005
feb 2008
Vi ønsker ikke længere at opdrætte på ham, ikke nu hvor han er Kryptocid, overhoved ikke.
Det eneste vi pt ønsker imformation om er om de skal fjernes eller ikke.
--> andre:
Vi ønsker ikke penge tilbage, det var mere et nysgerrigt spørgmål fordi det primært var det folk gik op i i de andre debatter.
Vi får jo operationen betalt.
Mvh Patrick
feb 2008
Som Helle skriver, er risikoen for testikelkræft 13 gange højere for kryptorchide hunde i forhold til andre.
Dertil kommer, at kun 3% af dem, der får testikelkræft ingen symptomer har - og man derfor ikke når at gøre noget i tide.
Vores hund er også kryptorchid og vi har indtil nu ikke gjort noget ved det.
Hvis det viser sig, at han får gener af den kryptorchide sten enten i form af forhøjede testosteronværdier eller andet, så vil vi have fjernet den - ikke den, der ligger i pungen.
Vi sætter pris på det hanhundepræg vores hund har, og vil gå langt for at bevare dette - taget in mente at risikoen for, at hunden skulle få en kræftform, som ikke opdages i tide er minimal.
Vi er i øvrigt blevet anbefalet flere steder fra at undlade operation.
Hvorfor vælger i så at undlade en operation?
Hvem har i snakket med?
MVh Patrick
jan 2007
nov 2005
aug 2006
For det andet har vi indtil nu valgt ikke at gøre noget, fordi han ingen symptomer har på, at han har nogen gener ved det - han har ikke testosteronbaserede adfærdsproblemer, og kræftrisikoen er så lille, så vi indtil nu har vejet risikoen ved operation større....
Og så selvfølgelig fordi vi er blevet anbefalet at lade være af både vores dyrlæge og af vores opdrætter...
feb 2006
okt 2006
Følger: 62 Følgere: 58 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 385
Jeg skal ikke kunne sige om i kan få nogle af jeres penge tilbage, men mindre det står i jeres købskontrakt, Maxi var også kryptocid, men den faldt heldigvis på plads, men vi ville få største delen af vores penge tilbage, hvis den ikke gjorde, det var også skrevet i vores købskontrakt.
Efter min mening/erfaring skal de fjernes så hurtigt som muligt, der kan ske så mange forstyrelser med hundens homoner og ja, de kan også udvikle kræft, du kan i Milos profil læse, hvad vi har måtte være igennem - på grund af en testikel, som ikke kom ud.
Skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål til dette.
Og alt held og lykke.
feb 2008
De 13 gange større risiko for kræft, er der nogen der ved hvvad procenten så bliver, for er det 13 x 0,01 %, så er risikoen jo stadig så lille.
Jeg vil lige fortælle lidt om chilis adfærd.
Chili er jo stadig en hvalp.
Han letter meget ben, men kun udenfor, aldrig indenfor.
Han er ikke den store vagthund, men gøer selvfølgelig når det ringer på og banker på. Vi har ikke de store problemer med ham.
Mvh Patrick
aug 2006
Snak med en bunke dyrlæger og hør om deres erfaringer. Læs en masse på nettet, find en bog eller to.
Træf en beslutning baseret på viden om sagen, viden om din hund og din egen intuition.
Opvej de fordele og de ulemper, du måtte finde undervejs.
Her hos os har vi besluttet os som vi har på baggrund af vores indstilling til kastration generelt og på baggrund af informationer, vi har indhentet.
I skal finde jeres egen, for i sidste ende, er det jo os selv, der står til ansvar, hvis der opstår problemer af den ene eller anden karakter.
feb 2008
Desuden har jeg ofte svært ved at finde ud af om dyrlægerne giver gode råd eller de bare tænker på deres penge og praksis.
Men nu har vi da fået lidt flere input.
Mange tak.
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.584
Men det medfører en "forkert" produktion af hormoner, hvilket kan resultere i problemer.
Panda er/var kryptokid og fik den sten, der ikke var faldet ned i mandags (fuldkkommen uden komplikationer, men den lå så også meget tæt på overfladen, og jeg kunne hente ham 3 timer efter at jeg havde indleveret ham)
Det "sjove" var bare at jeg ønskede at han skulle beholde den raske testikkel, netop fordi jeg ikke havde intentioner om at han skulle kastreres.
Dyrlægen undrede sig, for hun mente da ikke at de ændrede sig særlig meget når de blev kastreret... Gad vide hvorfor man så tiltider vælger at kastrere hunde for at løse adfærdsproblemer... Behøver jeg at sige at Panda beholdt "sin sten"?
aug 2006
Her er det All or Nothing, de forholder sig til..
Og vores egen dyrlæge synes da det ville være vældig fint, hvis hunden samtidig kunne blive lidt mindre hanhund...
Jow... jeg købte så en hanhund for at få en hanhund ;o)
aug 2006
feb 2008
I dens sundhedsattest stod der er den ene testikel ikke var faldet ned.
feb 2006
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.584
Men der er jo også mange (og åbentbart indkluderer det dyrlæger) at hvis man ikke vil avle på en hanhund, så er det næsten dyrplageri IKKE at kastrere...
feb 2008
det betyder at den i salgsøjeblikket var Kryptocid og at den er købt som dette"
SVAR:
Ja, det er jeg udmærket klar over. Me som mange andre indtil nu tror du at det hele handler om penge, det gør det ikke.
Opdrætteren betaler for operationen. Faktisk får vi pengene, os så må vi selv vurdere om vi vil have ham opereret.
Spørgsmålet er om de skal fjernes.
Vi søger fordele og ulemper.
Det gør vi fordi vi synes det er synd at lade ham operere hvis det fx ikke er nødvendigt.
Mvh Patrick
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
aug 2006
Men her er det ikke nødvendigt at forebygge - der kan man få fjernet stenen, hvis der viser sig nogle uregelmæssigheder, og så forsvinder adfærden...
feb 2008
Og som CH er inde på, så kan man regulerer det tilbage igen ved en operation.
Mvh Patrick
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
Jeg synes det virker rigtig kedeligt for dig Patrick, hvis din dyrlæge udstråler at han bare vil tjene penge. Så må du finde en du kan stole på. Det er da super vigtig at man stoler på sin dyrlæge....
ang om han skal kastereres eller ej, er det jo op til dig. Jeg turde ikke tage chancen! men jeg har hørt at man kan vente til de er omkring 2-3 år, så de lige når at bliver rigtige hanhunde først. For det er først derefter at cancerrisikoen begynder for alvor...
ang penge tilbage og det. De penge du har ret til at få tilbage er til operationen. Faktisk tror jeg at din opdrætter giver dig mere end du har krav på ved at hun siger hun vil betale alt... så du har ikke mere at komme efter. Slet ikke når han ikker er købt som udstillings og avls han....
Men pøj pøj med det hele. Håber du finder en løsning, og en ordenlig dyrlæge. Ikke alle tænker på pengene i det.
feb 2008
Jeg ved ikke om en operation er synd for hunden, det jeg tænkte på var nu mere de risikoer der nu engang er ved en operation hvor en hund skal i narkose osv.
Vi var oppe og besøge vores opdrætter, og vi har fået 3000 kr af dem til at dække operationen. Så det er vi fint tilfredse med.
Vi snakkede igen lidt frem oog tilbage med dem. Og det vi er blevet enige om nu er at vi venter og ser hvordan det går med Chili.
Hvis vi vælger en operation venter vi til at er blevet noget større så han når at blive en hanhun ligesom nogle er inde på.
Ang vores dyrlæge er det nu ikke sådan at vi ikke stoler på ham. Vi skal bare huske på at dyrlæger også er forretninger og skal tjene penge, jo flere operationer de laver, jo flere penge. Det er faktisk en anden dyrlæge som har sagt det til mig at det er godt nok at have det i mende.
Vi prøver desuden at ringe til 5-10 forskellige dyrlæger for at høre deres meninger og begrundelser, så efter det kan det godt være at vores opfattelse ændrer sig igen.
Mange tak for hjælpen.
Mvh Patrick
Kryptocid Hund