{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.508 visninger | Oprettet:

Hvornår må hunden få hvalpe - debat {{forumTopicSubject}}

Jeg ser meget tit det samme spørgsmål herinde.

<b> Hvornår må min hund få hvalpe.. </b>

Jeg er ikke opdrætter, men jeg kan godt undre mig over alle de mennesker, der lige slynger dette spørgsmål ud herinde.

På mig virker det "underligt", når jeg ser sådan en tråd, for nogle gange er hunden ikke engang ret gammel, så det virker som om det haster med at vide, hvornår man kan "score kassen" på sin nyindkøbte tæve.
Enten det, eller også virker det som en desperat handling - sådan her og nu handling. Yikes min hund er næsten 1½ år gammel, så jeg vil lige vide, hvornår min hund kan få hvalpe..

Jeg ved godt jeg generaliserer nu, men det er da lidt underligt, at det er et af de spørgsmål man ser så tit herinde.

Hvis du køber en tæve, så gør dig selv - og ikke mindst din hund - den tjeneste, at overveje om den skal have hvalpe, og start så med at undersøge hvordan hunden er indrettet fysiologisk.

Læs på diverse klubbers hjemmeside, hvad de anbefaler omkring alder og evt. tests ved den pågældende race.
Se på din hund - hvordan er den i sind og temperament og hvordan ser den ud - er den tynd, tyk eller helt fin og lækker. Har den døjet med sygdom eller er den sund og rask hele vejen igennem.
Hvordan er partneren man har udvalgt?
er den ligeledes sund og rask, eller er den "bare" en pæn hund?
Har den gennemgået de test klubberne anbefaler eller ej. (hvis ikke - hvorfor har den ikke gennemgået disse tests)

Jeg ved at dette ikke behøves at siges til seriøse opdrættere, da de ikke bare kaster sundhed og navn over bord.

Jeg undrer mig egentligt bare, hvorfor det er så vigtigt at vide, hvornår man kan få hvalpe på sin hund, i stedet for at NYDE sin hund som det den forhåbentligt er tiltænkt - en dejlig ven for livet...

Nå det var lige en tanke jeg har...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må hunden få hvalpe - debat
  • #1   3. mar 2008 Annette O - det har jeg også tit undret mig over, og det kommer ret ofte til at virke som om, at folk tror de kan komme let til penge.

    Syntes også tit, at dem der stiller den slags spørgsmål, slet ikke er klar over at det er hårdt arbejde at have et kuld hvalpe og at det koster en del penge. Rigtige mange tror at de bare kan få parret tæven, og så klarer hun det hele selv indtil ejer kan stoppe kronerne i lommen, når hvalpene er 8 uger. Chip, sundhedsbog og vacciner bliver også sparretvæk.
    Endnu færre skænker det en tanke, at det kan blive rigtig, rigtig dyrt, hvis tæven f.eks. skal have et akut kejsersnit, får brystbetændelse eller hvalpene bliver syge, så man må have dyrlægen på besøg.

    Så er der dem der tror, at det kun er ved racehunde man skal være hos tæven de første døgn eller der kan have de problemer, jeg har nævnt oven for. Jeg tror der er rigtg mange hvalpe der går til på den måde, fordi folk ikke regner med tæven skal have hjælp og støtte.


  • #2   3. mar 2008 Undskyld, men jeg syntes altså, at det er en lidt forkert indstilling du har til det, at avle på sin hund - score kassen siger du ?? - ved du egentligt hvad det koster, at lave et super godt kuld hvalpe ?? ellers kan jeg godt betro dig, at man ikke spinder guld på at avle :-))

    Jeg kan godt følge dig i, at spørgsmålet stilles meget tit, men det gør spørgsmålet - hjælp jeg har fået hund, hvad skal jeg give den at spise også - og det er i mine øjne meget være, fordi det fortæller mig, at vedkommende ikke har sat sig spor ind i det at have hund :-((((


  • #3   3. mar 2008 Ulla *Team flatcoat* - hvem skriver du til ??? Tror du har misforstået budskabet i den her tråd. Annette mener jo netop det smamme som dig - men det er dem der stille spørgsmålet der ikke gør sig begreb om, at det ikker så lige til.....

  • #4   3. mar 2008 Smyli - lige præsis - så det kan faktisk meget nemt, gå hen og blive en ren underskuds foretning - men hvad gør det, bare man redder hvad redes kan, sådan har jeg det ihvertilfælde - jeg avler bestemt ikke for at tjene penge på det :-))

  • #5   3. mar 2008 Smyli - ja kan godt se nu, at jeg misforstod budskabet - undskyld Annette *SS*

  • #6   3. mar 2008 * Smydi * Skrevet: 03-03-2008 08:38:59

    Annette O - det har jeg også tit undret mig over, og det kommer ret ofte til at virke som om, at folk tror de kan komme let til penge.

    Det er lige netop det jeg mener. Det kommer til at virke lidt "forkert" og det kommer nogle gange til at virke som om, nogle mennesker kun er ude på at tjene penge på hunden, og det er jo langt fra tilfældet.

    -----

    Ulla *Team Flatcoat * . Skrevet: 03-03-2008 08:41:37

    Undskyld, men jeg syntes altså, at det er en lidt forkert indstilling du har til det, at avle på sin hund - score kassen siger du ?? - ved du egentligt hvad det koster, at lave et super godt kuld hvalpe ?? ellers kan jeg godt betro dig, at man ikke spinder guld på at avle :-))

    Ulla - jeg tror du har misforstået mit indlæg. Jeg undrer mig nogle gange over de indlæg. På mig virker det nogle gange som om, at hunden bare skal have hvalpe så ejeren kan "tjene kassen"
    Jeg er udemærket klar over, at seriøst opdræt koster rigtig mange penge, og at det bestemt ikke er nogen guldgrube...
    Nu falder emnet hvalpe mig lidt for brystet, for det er jo ikke bare at sætte to hunde sammen - og vupti er der hvalpe. Det kræver omtanke og masser af overskud, og så mener jeg også at det kræver bare en lille smule viden omkring hundens fysiolgi, så man ikke står med et kuld hvalpe, der måske havde bedst af ikke at være kommet til verden.


  • #7   3. mar 2008 He he okay Ulla ;-)))

    Iben - jeg synes ikke du er for grov, for noge gange KAN det virke sådan som du skriver.


  • #8   3. mar 2008 Annette - ja jeg misforstod og er 100% enig med dig i din holdning *SS*



  • #9   3. mar 2008 Ulla - det er også først på dagen ;-)))



  • #10   3. mar 2008 Annette - Ja det er jo det, hihi

    Håber lige at der kommer flere indlæg, så vi kan få den gode debat i gang smiley


  • #11   3. mar 2008 Ja men en blandingshund behøver jo ikke at blive testet, fot dyrlægen siger den er ok. Det synes jeg også vi tit hører, når der skal avles.
    Men jeg kan som træner i en hundeklub, hvor der er rigtig mange blandingshunde, fortælle hvor tit de bliver syge. Af arvelige sygdomme, hvor HD er den mest dominerende. Men også øjensygdomme, albue problemer, øresygdomme, og sidst men ikke mindst, adfærdsproblemer.
    Hvis nu forældre dyrene til disse hunde var blevet testet for arvelige sygdomme, var der nok nogle hundeejere der havde kunne undgå den store sorg, at måtte aflive deres hund i en ung alder


  • #12   3. mar 2008 majj-britt - ja det er også meget tit man læser det du skriver her. "Dyrægen siger god for min hund"
    Det er jo bund ærgeligt, for som du siger, så er der mange dyr, der ender med at få problemer af den ene eller anden art, og det er jo enormt uheldigt - både for ejeren, men i den grad også for hunden..



  • #13   3. mar 2008 maj-Britt L.. Jeg er ikke helt enig i dit indlæg. Der er lige så syge hunde der er renracet, og har stamtavle. En stamtavle er ikke en garanti for en sund hund, men et bevis på at hunden er racemæssigt ok, og at forældrerne er tjekket for for de ting der nu er i deres avlsrestriktioner.
    Hvordan hunden er adfærdsmæssigt, er vel lige så meget hvordan hvalpen er præget som lille, og hvordan føren reagerer.
    Men ikke at jeg forsvarer, alle dem der `bare lige skal prøve at have hvalpe`` uden et godt forarbejde. Jeg har selv lige brugt et år på at få en tæve avlsgodkendt, og da det viste sig at hun ikke var helt ren i øjenlysningen (ikke noget jeg ikke kunne få parpirer for) så valgte jeg ikke at bruge hende. Men det er altså min 4.` renracet` hund der har en arvelig lidelse, og det er hunde jeg har købt indenfor 7 år.


  • #14   3. mar 2008 Lige en advarsel før dette indlæg....det vil sikkert være stærkt provokerende for nogle:-))

    Hvorfor er det egentlig ikke i orden at lade sin hund "arbejde" lidt for føden - hvis hunden er sund og rask og man har forholdene, overskuddet og lysten til det???

    Vi får en gang imellem et kuld hvalpe på vores to Dansk/svensk gårdhunde uden stamtavle. Det giver ganske vist ikke det store overskud for hvalpene bliver chippede, vaccinerede, ormebehandlet og sundhedschekkede før de kommer til de nye hjem - men det hjælper med til at betale for ,blandt andet, foder m.m. og vi og hundene hygger os med det.

    Vi har ikke det store mål vor vores avl, andet end at hvalpene skal være sunde og raske. Derfor vælger vi også hannen med omhu mht tempermant og sundhed . Men derudover er det faktisk kun for pengenes skyld....ja, og selvfølgelig fordi det er så hyggeligt. Vores hunde er FAMILIEHUNDE og derfor lider de bestemt ingen nød.

    Hvad er der egentlig i vejen med at tjene lidt penge på sin hund hvis man gør det på en god og ansvarlig måde???

    Jeg venter på raktionerne ( og dukker mig bag min computer:-) )

    MVH
    Anne


  • #15   3. mar 2008 Anna - hvis det første du tænkte, da du købte din hund, var "nu skal den have hvape for at tjene til føden, så hører du (i mine øjne) ind under den kategori.

    Det er måske hårdt sagt, men jeg kan ikke have respekt for folk, der kun tænker på at hunden skal lave hvalpe, så ejeren kan tjene på dem.
    Jeg finder det ikke i orden, fordi det (i mine øjne) kræver bare lidt baggrundsviden om sine dyr og omkring deres fysiologi.

    Er du derimod en type, der sørger for at hunden er rask og frisk. Sørger for at lære omkring graviditet, fødsel og opvækst for hunde og måske mere specifikt DS gårdhund - hvilke skavanker der er i racen og får chekket din hund for dem, samt sørger for at hanhunden ikke "bare" er en pæn hund, så kan jeg bedre følge dig.

    Men igen - jeg kan ikke fordrage, når en hund er indkøbt udelukkende med det formål, at lave hvalpe så ejeren kan tjene på dem...

    Uden et godt forarbejde omkring avl, kan man risikere diverse skavanker, og det er jo uheldigt for både de nye ejere, men i den grad også for de hunde, der kan komme til at døje med skavankerne...



  • #16   3. mar 2008 jeg er enig mig dig, Annette, man skal selvfølgeligl ikke købe hunde bare med det formål at de skal have hvalpe....Medmindre man altså er en fin opdrætter, for så håber man vel på at netop den hvalp man køber vil blive stammor/far til en fin linje af racehunde:-))

    Vores hunde er familiehunde og købt som sådan. Det var ikke meningen at de skulle have hvalpe i første omgang. Den ide kom fordi vi har pladsen og overskuddet. Vi NYDER når vi har hvalpe i huset. ...med alt hvad det indebærer af sjov og arbejde. At vores hunde så på den måde kan bidrage lidt til deres eget underhold er jo kun en lille sidegevinst.

    MVH
    Anne


  • #17   30. mar 2008 Hej alle sammen!

    Jeg er temlig ny inden for det at have en så lille race hund som en Chihuahua,men nu har jeg da alligevel haft min hund i næsten 1 år. Min hund har aldrig haft et endligt formål, andet end at den skulle være en del af min familie og det skal jeg da også love for den er blevet. Den skaber en masse glæde hvor end jeg og min kæreste tager den med hen, og den betyder rigtig meget for os.

    Vi har længe tænkt på at det kunne være dejligt hvis Peanut en dag kunne få lov at blive mor, netop fordi hun er den dejlig hund. Der betyder så meget for os.

    Dermed ikke sagt at vi ikke har tænkt på konsekvenserne ved dat at få hvalpe, for selvfølgelig er der en liste af ting og tanker man gør sig.

    Det er en af grundene til at jeg kom til at læse denne debat. Jeg har dyb respekt for den stærke holdning der er. Jeeg forstår så bare ikke hvorfor man ikke vælger at se lidt breder på denne debat.
    Jeg sys lige man skulle stille sig selv det spørgsmål: hvorfor er jeg havnet i denne debat. Det svar falder alle nemt der må være mange der stille spørgsmålet ``hvornår er min HVALP klar til at få hvalpe?``

    Ja jeg skrev hvalp, for i mine øjne er min hund kun en hvalp endnu og jeg sys abselut ik at min hund skal have hvalpe endnu, men det skader da ik mig eller hunden at vide hvornår det ville være et passende tidspunkt og hvordan jeg skal bære mig ad. Jeg mener jeg skal da starte
    et sted.
    Helt ærligt hvis folk kun tænkte på at tjene penge. Hvorfor så i det hele taget spørge.

    Jeg endte op her i dag fordi jeg søgte på netop det spørgsmål vi sidder og debatter.``Hvornår er min hund gammel nok?``.
    Som sagt jeg er ny inden for det at have en så lille hund.
    Hvilket måske ikke er så underligt da Chihuahua er en hund som er mindre udpræget som familie hund i Danmark.
    Der jeg vil hen er: Er der virkelig nogen der tror at dem der vil tjene penge på en race hund, stille det spørgsmål.
    Eller kunne det være det faktum at man rent faktisk prøver at undersøge om man skal eller ikke skal begive sig ud i at få hvalpe.
    For det er da godt at man spørge og ik ødelægger sin hund.

    Netop derfor siger jeg at jeg har respekt for holdningen. Forstår bare ik hvorfor man vender spørgsmålet til noget negativt fremt for noget posetivt.


Kommentér på:
Hvornår må hunden få hvalpe - debat

Annonce