{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må hunden senest få hvalpe?
  • #2   17. jun 2012 4-5 ved første og sidste kuld. Alt efter race,

  • #3   17. jun 2012 Kommer det ikke meget an på hvilken race der er tale om ?:)

  • #4   17. jun 2012 Der er tale om min shetland sheepdog smiley

  • #5   17. jun 2012 Hov mener ikke første kuld som 5 årig, det er alt for sent. Mener bare sidste kuld inden de er 5 år gamle.

  • #6   17. jun 2012 Første kuld, når de er 2-3 år gamle. Sidste kuld ved 7-8 års alderen

  • #7   17. jun 2012 Har oplevet en schæfer der fik sit første kuld, da hun var 5 år gammel. Hun havde det godt nok ikke særligt godt- hverken under fødslen, eller de otte uger, hun skulle være mor

  • #8   17. jun 2012 Hvis tæven tidligere har fået hvalpe, bør man stoppe med at avle på den når den fylder 8 år. Hvis tæven ikke tidligere har haft hvalpe, bør man ikke lade den blive drægtig efter 5-6 års alderen smiley

  • #9   17. jun 2012 Tæven har aldrig jagt hvalpe. Hun er 2,5.. Er det så ved at være "sidste salgsdato"? (ja undskyld udtrykket, men ved ikke rigtig hvordan jeg ellers skal forklare det :p)

  • #10   17. jun 2012 3½ år.

  • #11   17. jun 2012 3 år ved første kuld, der er jeg enig.

  • #12   17. jun 2012 Efter som hun er en stor hund, så burde du godt kunne i nu uden problemer smiley
    Men vil også sige 3-3½
    - Men det komme altså også meget an på hvordan din hund er i sindet, og hvordan dens fysik er smiley


  • KK
    KK Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 6
    #13   17. jun 2012 Første kuld inden hunden er 4 år, sidste kuld inden den er 8 år.
    Max antal kuld 4 alt afhængig af, hvor store kuld den har fået, og hvor god den er til at føde og opfostre hvalpene.


  • #14   17. jun 2012 Hun er meget stærk. Både fysisk og psykisk. Godt sat sammen med mange muskler og god kondi. Næste løbetid er her i efteråret.

  • #15   17. jun 2012 Efter hvad du skriver, så lyder det ikke som om at der skulle være noget i vejen for at få hvalpe i hende næste gang smiley


  • #16   17. jun 2012 Vil mene, at det er et fint tidspunkt, men du burde måske kontakte hendes opdrætter, da du så vil kunne få nogle mere racespecifikke svar på dine spørgsmål.
    Er hun avlsgodkendt, og tjekket for evt. racerelaterede sygdomme? Har du fundet en god hanhund, som passer til hende, og som også er avlsgodkendt og tjekket for sygdomme?
    Men inden du beslutter dig, så husk, at der er rigtig mange hundehvalpe til salg lige nu, og mange har svært ved at komme af med hvalpene. Du skal også huske på, at det er et stort arbejde at have hvalpe. De minimum 8 uger hvalpene bor hos dig, er du på rigtig meget af tiden.


  • #17   17. jun 2012 I mine øjne aller, aller senest 4 år.

  • #18   17. jun 2012 Havde det været min tæve så mellem 2 og 3 år.

  • #19   17. jun 2012 I min verden 4 år ved første kuld og 7 ved sidste.

  • #20   17. jun 2012 Kathrine : Uha ja, forstår hvad du mener ^^
    Har skrevet om nogle af de (meget) små racer i en dansk stil.
    - Så lige nu er det i mine øjne en stor race, indtil jeg for dem indstillet rigtig igen smiley
    Ved godt at det er forkert :3


  • #21   17. jun 2012 Sølvpil: 4 kuld hvalpe på en hund!? Undskyld mig, men det er da sygt.

    To, aller maks 3 hvis den virkelig har noget at bidrage med!


  • #22   17. jun 2012 det Sølvpil henviser til er DKKs anbefalinger, de siger 4-5 kuld

    jeg vil sige, hun skal parres i næste løbetid og aller senest i næste igen, hvis det ikke lykkedes denne gang


  • #23   17. jun 2012 Simone : Det er på ingen måde sygt ?
    - De forskellige dyrlæger og online dyrlæge sider siger højst 4-5 kuld.
    Men det afhænger selvfølgelig også af hunden psyke og fysik smiley


  • #24   17. jun 2012 Ja, den er avlsgodkendt. Spørgsmålet kommer af at den tæve min mor og jeg altid har ønsket os en hvalp fra, venter hvalpe. Men vi havde også planer om at Pixie skulle have hvalpe. Men vi vil ikke både have en teenage hund + Pixie med hvalpe. Så ville vi vente til at den evt nye hund var lidt ældre smiley

  • #25   17. jun 2012 Jeg håber, at hun er avlsgodkendt, og at i har en avlsgodkendt hanhund på hånden, og at du har kontoen proppet med penge.

    Held og lykke.


  • #26   17. jun 2012 Jeg havde engang en gravhund, som fik sine første og eneste hvalpe som 10 årig, det var et uheld, men hun klarede det super.

  • #27   17. jun 2012 Jeg har en tæve, der fik sit første (og eneste) kuld, som 5 årig, hun var i meget fin form, og klarede alt selv, som om at hun , havde prøvet det mange gange før, en rigtig præmiemor. Har en bekendt, hvis tæve fik hvalpe første gang som 3 årig, tæven var meget forvirret over hvad der skete, og "smed" hvalpe allevegne, det tog i det hele taget "lang" tid, før hun fattede hvad hun skulle gøre med hvalpene. Så det har meget med hunden at gøre og ikke så meget med alderen, selvfølgelig kan det være ligesom med mennesker, nogle har bare let ved det hele andre ikke, nogle kan klare en fødsel i sen alder uden komplikationer andre ikke, jeg synes ikke, at man så skråsikkert skal sætte alder på første gangs drægtig, men bruge sin sunde fornuft, og se på sin hund.

  • #28   17. jun 2012 Jeg synes personligt første kuld skal være født inden tæven fylder 4 år. Så tæt omkring de 3 som muligt.

  • #29   17. jun 2012 Nu synes du nok jeg er grov, men hvis du har behov for at stille den slags spørgsmål er du ikke klar til at blive opdrætter. Det er ikke bare lige at lave et kuld hvalpe. Det kræver stor viden om alt fra genetik til pasning af hvalpe.

  • #30   17. jun 2012 Hvis man ser på hvad de forskellige klubber anbefaler for første kuld så er det efter 2 år og før 4 år så vidt jeg husker

  • #31   17. jun 2012 Bäkkenet sätter sig på en hund når den er omkring 3 år og derefter er der större risiko for at täven ikke kan föde selv og derfor skal have kejsersnit

  • #32   18. jun 2012 Kathrine N.; Jeg har aldrig sagt noget om at jeg skulle have en hvalp + beholde en hvalp fra Pixie smiley Det var en overvejelse min mor og jeg gjorde mig. ENTEN en hvalp fra drømmetæven, eller også skulle Pixie have hvalpe. Da ikke begge dele.

    Anna Julie F; nej, det er ikke bare at lave et kuld hvalpe, det er jo derfor jeg stiller spørgsmål? Det var et spørgsmål min mor og jeg kom til at snakke om
    Igår, så det var faktisk af ren nysgerrighed. Men jeg skal da huske til næste gang at nysgerrighed er da vist ikke noget man skal have lov til at lufte herinde. Og da i den grad ikke stille spørgsmål. Jeg er ked af at jeg måske er en lille smule mere uviden end jer andre, og derfor søger en smule råd. Jeg vil også lige sige at dette ikke bare er en beslutning vi har taget mht om Pixie skulle have hvalpe eller ej. Det er noget der har været tale om siden hun var et år. Vi har en masse kontakter, som selvfølgelig hjælper os med dvs ting og spørgsmål, så dem vil jeg da også rette dem imod næste gang. Der bliver man nemlig ikke dømt efter to kommentarer smiley Husk på at ALLE har startet et sted. I har sikkert også stilt spørgsmål engang. Fortsæt rigtig god dag folkens smiley


  • #33   18. jun 2012 Annette H
    Der er ingen, der dømmer dig. De svarer på de spørgsmål, du stiller.

    Men ja, svarene kan virke "hårde" osv, men læs mellem linierne og læs svarene igen og igen, så kommer du nok - som jeg - frem til at folk svarer dig på dine spørgsmål og ikke andet.
    Og så kommer de med nogle velmenende råd, der i den grad er brugbare, så jeg ville tage det til efterretning og sige pænt tak for svar og råd, hvilket du osse har gjort.

    Jeg synes nemlig det er meget fornuftigt at spørge herinde, da der sidder en masse, der faktisk har en viden.

    Og god dag til dig osse smiley


  • #34   18. jun 2012 Tak skal du have smiley

  • #35   18. jun 2012 4. leveår er sidste udkald for første kuld.

    Få hende udstillet (selvom det ikke er et krav), så du har en eksteriørbedømmelse, og sørg for at hendes øjenlysning er up-to-date (PRA attest må maks være 12 mdr gammel ved parring). Personligt er jeg fan af at man også checker hofter (evt også albuer) på sheltien, men det er ikke et avlskrav fra kennelklubben, så det er fuldstændigt op til dig.


    Når du har de her oplysninger kan du kontakte Pixies opdrætter og høre om de kan hjælpe med at finde en egnet hanhund. Opdrætter kender formodenligt sine linjer og kan bedst rådgive dig i forhold til Pixies styrker og svagheder (som du har på papir fra udstilling og sunhedstestene).

    Vi har også en sheltiegruppe her på HG, hvor du kan få mere råd og vejledning. smiley


  • #36   18. jun 2012 Jamen vi går på udstilling med hende. Hun er avlsgodkendt, og fint bedømt. Og vi snakker med opdrætter til alle de udstillinger vi er til smiley Og planen har også hele tiden været at han skulle hjælpe os med at finde en han. Evt en af hans egne har vi forelsket os lidt i. Vi får hende selvfølgelig øjenlyst inden parring og tjekket i "hoved og røv". Alt andet ville ikke være ansvarligt smiley

  • #37   18. jun 2012 Det er rigtigt godt at høre. smiley

    Om i kan overskue det med både at have en ung tæve og en drægtig tæve i huset synes jeg virkeligt er op til jer. Der kan i måske igen spørge opdrætter hvordan hun oplever det, og hvad der kan være af komplikationer i den forbindelse.

    Det i overvejer er ikke usædvanligt inden for kennelklubben, og da slet ikke sheltieklubben, hvor det griber om sig og man ikke kan nøjes med én. De fleste sheltieejere har flere eksemplarer uden de store problemer. smiley

    Det er heldigvis en race der har det rigtigt godt i flok, og i har allerede erfaring med racen, OG i har opdrætter inde over, så hvis i kan overskue at have flere - gør det.


  • #38   18. jun 2012 ^^ Men altså, tænk hårdt over det, før i tager beslutningen.

  • #39   18. jun 2012 Vi er blevet enige om at Pixie får hvalpe, og så beholder vi en fra kuldet af smiley Det er jo lidt sjovt at kunne sige at man var med fra starten. Det var vi også med Pixie smiley

Kommentér på:
Hvornår må hunden senest få hvalpe?

Annonce