Hvorfor mon?? Avl. Hvorfor mon?? Avl.
Jeg har gået de sidste dage og tænkt over, hvordan det kan være at nogle mennesker går så højt op i avlshundenes sundhed, når mennesker sætter børn i verden i Danmark hver dag, uden selv at være tjekket for div. arvelige sygdomme, og uden at tænke over om de besidder personlige egenskaber som vil være godt for menneskeracen at tilføre fortsat.??????-----
Ja ved godt at dette er et hundeforum, men alligevel så har jeg reflekteret over tankerne.........
Kan nogen give et svar på hvorfor mon det er sådan......
Er hundenes sundhed vigtigere for os, end vores egne
kommende børns sundhed??????
Jeg starter selv....... Da jeg for 40 år siden skulle have mit første barn,,,, Da valgte jeg barnets far med hjertet...
Tænkte overhovedet ikke på barnets sundhed, for jeg var helt sikker på at det ville blive sunde raske velskabte børn---- Det blev det også.....
Men hvis jeg var 20 år i dag og skulle have mit første barn, ja---jeg ved ikke hvad der skulle være af overvejelser, men sikkert flere end dengang----
Hvad med jere???????
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.110
Bonussen er så at han er sund og rask og bragende intelligent..
Er man alene mor og skal insimineres vælger man med hoved..
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.110
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Jeg er personligt konditestet, IQ testet, allergitestet, testet for div lungeproblemer, synstestet, farveblindhedstestet, høretestet og har ok reflekser.
Jeg ved præcist hvad jeg har af madtolerancer og allergier.
Den mand jeg evt ender med vil sandsynligvis have været igennem nogenlunde de samme ting, for det gør de fleste mennesker (f.eks i forbindelse med sygdom eller erhvervelse af kørekort).
Hvis jeg en dag bliver gravid bliver der også foretaget skanninger, nakkefolds- og fostervandsprøve... Så kom ikke og sige at jeg er hysterisk fordi min hund skal have checket hofter og øjenlyses for at kunne avle....
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 145 Svar: 1.587
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
Men det er jo nok fordi vi mener at det er en ret for alle at have børn og så skid hul i om børnene kommer til at leve med dårlig ryg, gigt og diverse andre sygdomme.
Tror det er meget få der ville vælge sig selv fra til "avl" hvis man led af en eller anden sygdom.
mar 2006
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Men det er lige netop derfor jeg har tænkt over det.
Hvorfor skal dyrs sundhed vægtes højere end menneskers.??????
Kan du fortælle noget om dine egne overvejelser når du nu skrivwer du ikke selv er rask.......
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 1.057
maj 2007
Skal dog lige nævnes at jeg ikke er for hovedløs avl. Og hvis ......jeg sagde HVIS Billy skal bruges i avl, skal han da også tjekkes igennem.....
Og hvis jeg viste jeg havde nogle arvlige sygdomme , som vil være til skade for mit kommende barn, ville jeg uden tøven vælge det fra.....
Min mand er også valgt med hjertet - og sund og dejlig *s*
aug 2006
Men hvor mange kender du som har gjort sig de samme overvejelser som du har inden de blev gravide.???????
Til alle det er ikke fordi jeg hverken siger eller mener noget om dette endnu, men har gfjort mig disse tanker omkring det----
Og tænkt på hvorfor man det hang sådan sammen, Eller hvordan??????
maj 2007
mar 2006
Nej, jeg kan ikke se hvor hun vil hen, for at ligestille menneskekærlighed med hormonelt betinget lyst er ikke logisk.
aug 2006
Og det bringer så tankerne hen på, hvordan måles en livskvalitet???? Er det sundhed, skønhed penge eller ja hvad?????
mar 2006
Jeg tror du får sværere ved at finde en person der ikke er testet for allergi, farveblindhed/syn, hørelse osv end omvendt.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Det eneste jeg har bedt min mand om var sikkerhed for at han ikke var smittet med HIV - kærlighed gør blind, men man behøver ikke være dum samtidig ;o)
Søster - hvis du kræver SÅ meget af et andet menneske og glemmer følelserne, så ....
Vi mennesker er følelsesdyr - og intelligente samtidig - og det gør jo ikke tingene nemmere for os - tværtimod;o/
mar 2006
maj 2007
Jeg mener der er lige så mange menneske der får børn uden at "burde" end folk der avler uden tavle og test....MEN hvem skal gøre sig til dommer og er alle liv ikke lige gode ???
Hvis du ser hvad Maria med tor skriver, så giver jeg hende også ret i det, for selvfølgelig er der forskel, og tingene kan i bund og grund ikke sammenlignes.....men det føler jeg så heller ikke der bliver gjort...
Okay det blev vist forvirrende
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 48 Hunde: 2 Emner: 434 Svar: 2.017
Men selvom alle lagde at stort forarbejde er det jo ikke ens betydning med det behøver at gå som man forventer...
Det ved vi jo også med hundene... Vi undersøger og gør vores bedste men aligevel sker det jo at resultatet ikke blkiver som man håber....
FX. to hunde der begge er testet HD-fri og deres linier også er fri og så kommer der aligevel en hvalp med HD...
Man kan forbedre man aldrig give 100% garentier på der ikke sker noget uventet eller der ikke ligger noget aveligt og lure under overfladen...
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 11.107
Da der ikke findes sygdomme der er 100% arvelige ... kan der under ALLE omstændigheder ikke stilles garanti for noget som helst.....
Og vi ved jo , at det også gælder hunde.... :O)
aug 2006
Nej, jeg kan ikke se hvor hun vil hen, for at ligestille menneskekærlighed med hormonelt betinget lyst er ikke logisk.
Jeg beklager at du ikke kan læse hvad jeg skriver.
Jeg prøver igen.... Jeg undre mig over hvorfor mennesker ikke tænker mere over deres egen sundhed, når de skal sætte børn i verden.
Kan så læse at du har valgt at undersøge dig selv--- Og spørger så igen, hvor mange du kender som har valgt det samme inden de fik børn.........
JEG SKRIVER INTET OM, AT JEG SYNES DET VAR DET DE SKULLE OVERVEJE AT GØR.
Den der med videre salg af hvalpe contra børn... Ja den skal lige tænkes over, for i andre lande mig bekendt så sælges børn på en måde til adoptionb uden at forældre er tjekket.
MEN LAD OS LIGE HOLDE OS TIL DK.
mar 2006
Jeg kræver blot at et menneske ved hvad det består af, og ud fra det kan opveje evt fejl - ligesom jeg ikke selv er perfekt, men fungerer ligesom alle andre blot jeg tager hensyn til mine personlige skævheder.
Det er sådan set ikke noget stort krav
mar 2006
Det har jeg (og nu også Marie) svaret på.
Jeg beklager at du er for langsom.
Mht din undren, tja, det bliver jo ordnet som standard i danmark mens man vokser op - så jeg synes at præmissen for din undren er fejlagtig. Danmark ER sundhedstjekket.
aug 2006
Og kan så læse at nogen selv har haft de samme tanker.
Hvad jeg selv mener???????
Nu er jeg jo 61 år og har fået mine børn.... Men jeg ved så, at jeg som den eneste i min vennekred havde en mor, somn anbefalede mig at tænke med hjernen også når jeg skal have børn... Det havde hun gjort sagde hun.... Hmm----
Men skal da tilstå, at jeg tænkte ikke så meget, jeg følte istedet for_______
apr 2007
I min verden er avl med hunde en måden hvor på vi prøver at nå det unikke/ perfekte, for der efter at gældes over (muligvis avle vider og sæte nye krav til det unikke)
Selvfølgelig er det i sig selv (i mine øjne) også unikt at skabe et baren... Men men men et barn skal efter min mening skabes af kærlighed og der kan man godt se gennem de mindste fejl/sygdomme...
Som søster skriver har hun også sine skævheder og det gæller alle INGEN er perfekte hverken udsens mæssigt eller helberds mæssigt for der er ingen 100% garentier i dennel verden... Og hvem ved hva der ligger under overfladen... Og tester i jer selv for ting i IKKE umilbart har i familien? disse ting kan jo stadig ligge gemt og lure i generne...
aug 2006
Og som det reflekterende mennesker jeg er, så tænkte jeg mennesker ikke heste, for sådan nogen har jeg ingen kendskab til.
Beklager så at nogen straks har valgt at gå i forsvar--- og der med forplumret tråden lidt.
Og søster, Du skal ikke skrive jeg er langsom, men min comp. er langsom,,,,,,, Og du er måske komnmet forkert ud af din seng i morges.......
Men håber da at du får en god dag alligevel....................
mar 2006
Hvad der ligger til grund for folks sundhedsmæssige ambitionsniveau kan jeg desværre ikke svare dig på, men du har til gengæld ret i at det er interessant.
Nu vil jeg vimse ud med hunden.
(det med at du er langsom var blot et forsøg på lidt humoristisk ping-pong bygget af din egen undskyldning vedr mine læseevner.. Når du selv uddeler, går jeg jo ud fra at du kan modtage...)
jan 2008
Så alt i alt - jo man skal da kende sin egen sundhedssituation og klart, hvis jeg vidste med 100% sikkerhed, at jeg ville sætte et barn i verden uden hverken arme eller ben, så ville jeg nok overveje situationen en ekstra gang - men igen - du vil ALDRIG kunne sikre dig - med mindre selvfølgelig man kan lave en klon ggggg
Vi kan sikre os alle disse ting så meget som muligt, når det gælder vores hunde - og det gør jeg da også selv med røngtenbilleder af hofter og dyrlæger i lange baner, men du kan kun gøre alle disse ting en vis grænse.
Og så lige igen - husk vi er følelsesindivider og ikke forsvarsløse hunde, som bare har at blive parret, når vi siger de skal - godt de har deres instinkter. Det giver dem heldigvis veljen til at ville det.
aug 2006
Marie, Ved ikke hvorfor du føler dig ramt, jeg synes at de fleste har deltaget i den ånd som tråden var skrevet i...
Heldigvis.......
jan 2008
mar 2006
Jeg kan ikke se hvad det er vi er uenige i.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 145 Svar: 1.181
jan 2008
Selvfølgelig mener jeg også at der skal lidt intelligent tænkning til ;o) - nej og NU skal jeg altså afsted gggg
aug 2006
Der ligger seriøs forskning for at nogen tæver fravælger fordi de pr. instinkt ved, at denne han ikke er god sammen med dem:::: Men det overhører de fleste mennesker fordi de intet ved om denne forskning som der ikke skrives så meget om Den var dog i DKK blad sidste år som serie.
mar 2006
Og nu går jeg altså også...
apr 2007
aug 2006
Sukke, så gå dog med dig::: God tur....
Børn er ellers en gave????????? De gør helt sikker noget for vores personlige udvikling.
Men jeg ville nok også i dag hvis jeg var ung og havde den samme viden som jeg nu har fået, fravælge dem, måske---Men det er så en anden historie. Og ville ikke undvære mine egne børn for alt i verden.
aug 2006
Prøv at læse den igen----
Ved slet ikke hvorfor menneskelige overvejelser, har noget som helst med salg at gøre_______
jul 2005
Følger: 95 Følgere: 72 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 551
Han vender og drejer også tingene mange gange og synes det altid er meget fornuftigt, at kunne se tingene fra mange forskellige synsvinkler
Tror også ,at de mennesker der kan det, har lang mere forståelse/toleance over for andre mennesker frem for, at man kun kan se tingene ud fra en vinkel.
jul 2005
Hvor er grænsen, spørger bare, for man kan jo blive ved og ved så.....???
Der er vel måde med galskab...ss
;o)
aug 2006
Jeg ved ikke men jeg tror, at jeg hellere vil have et sundt barn end en sund hund trods alt...
Men så firkantet kan jeg slet ikke se på det.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 187
aug 2006
Men det er da et spring, for som sagt det er ikke de overvejelser jeg har haft med min tråd.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 114 Svar: 491
Jeg mener ikke man skal teste for alt.
Jeg er selv blevet gravid ved hjælp af reagensglasmetoden. Der for er jeg også testet i hoved og røv. For det bliver man.
Vi har brugt en donnor da kærsten ikke producer sæd. Det har da gjort at vi har tænkt meget over eventuelle sygdomme. For hvad gør vi hvis barnet har en arvelig sygdom og man skal bruge noget fra den biologiske far.
Heldigvis er donnor også tjekket for alt muligt. Men man ved jo aldrig.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg har besluttet mig for ikke at få børn. Egentlig er grunden alene den, at jeg (og min mand) ikke har lyst til det, men havde jeg haft lyst til det, var der da nogle overvejelser, jeg skulle gøre i forbindelse med en tildels arvelig kronisk sygdom, som jeg lider en del under.
Det handler for mig om livskvalitet. Vil jeg byde et andet menneske det liv, jeg har haft?
Det meste af tiden er det et klart ja, men i perioder, hvor jeg er meget påvirket af min sygdom, nej.
Med det valg jeg har truffet bliver jeg ofte spurgt hvorfor.. Og jeg synes egentlig det ville være mere fair at spørge folk, der har valgt at få børn, hvorfor....
aug 2006
Og unødvend skrivere om man ikke kan sammenligne mennesker og dyr????????
Nej logik for burhøns.
Men hvorfor må jeg ikke reflektere over den umage vi gør os når vi avler hunde, og så så lidt vi gør når vi selv formere os.
Meget firkantet skrevet, men det er ikke sådan du skal låse starten af tråden, den skulle ha givet mulighed for at folk tillod dem selv at tænke mere bredt og hele vejen rundt.
Jeg takker far alle de gode reflektioner, hvad enten man er enig ellet uenig.
Det er nemlig ikke det det har handler om overhovedet,
MEN EN MULIGHED FOR AT TÆNKE. Det skader ikke at tillade sig at tænke ud.
jul 2005
Det med forplantning ligger i os alle både mennesker og dyr, helt naturligt, følger man disse instinkter, vi nu engang er født med ja...
Tænk hvis din mor havde samme syn på sagen... ;o)
aug 2006
jul 2005
aug 2006
Der hvor filmen knækker er jo i det, at vi kunstigt kan holde os i live, og kunstigt kan reproducere os. Det vil sige, at individer overlever med kroniske sygdomme, kan nedarve infertilitet - og dermed faktisk undergrave vores egen eksistens.....
Vi er i høj grad afhængig af videnskaben, og jo mere vi får adgang til eksempelvis kunstig befrugtning, jo større er risikoen for, at mennesket til sidst ikke kan formere sig...
Have sex, jo - men uden "resultat" ;o)
Det samme sker i øvrigt for hundene disse år. Ikke fordi hundene er infertile, men fordi deres drifter bliver avlet ned. Deres libido er dalende fordi mennesket vælger at befrugte kunstigt på hunde, som aldrig ville have lavet hvalpe naturligt.
Også her understøtter man en udvikling, der betyder en at en art vil uddø, hvis der ikke er ydes hjælp fra videnskaben.....
jul 2005
Tror også de børn som blliver født blinde og med arvelig sukkersyge osv, er glade for at de fik livet, selvom de har en lille skavank.
Jeg er da glad for min mor valgte at avle mig...gg
Selv om hele min familie har bronkitis/ forhøjt blodtryk/gammelmands-sukkersyge/grønstær/gråstær osv.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 114 Svar: 491
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Man bør da overveje sundhed og mental tand inden man kaster sig u i at få børn - derfor jeg ikke har fået nogle endnu.
Min sidste samlever, fravalgte jeg avlsmæssigt, pga arvelig doppeltsidig lyskebrok i generationer, udover vi begge havde allerig, depresionnstildenser og problemer med synet, synes jeg ikke det var en hensigtsmæssig konstellation, så hellere undvære børnen, der biir sat rigeligt i verndnen med massive problemer i forvejen..
Jo, jeg voervejer det sakm meget inden jeg kaster mig ud i at vdereføre slægten..
aug 2006
Den sygdom jeg lider af har en søstersygdom, der kan munde ud i, at man får skåret både tyktarm og tyndtarm ud og at man ikke kan indtage normal føde.
Oveni er der massive smerter og en masse andre gener rundt omkring i kroppen.
Det synes jeg faktisk ikke, man kan byde et andet menneske.
Men igen, man kan aldrig vide, OM barnet får sygdommen og i givet fald, hvor slemt det bliver og om den respondere på behandling...
Jeg er meget glad for livet... Men ingen tvivl om, at jeg synes man bør overveje, hvad det er, man giver videre til sine børn...
aug 2006
Er hunde avlen fornuften og menneske følelse og drifter.?????
CH Det ville også have vakt min undren hvis du ikke havde haft overvejelser.... Jo mere man ved, jo mere vil man gerne have det uddybet, vide mere.....
Kan du slet ikke forstå jeg kan undre mig over at vi går så højt op i vores dyrs sundhed, når der så på den anden side sættes børn i verden uden nogen form for reflektion over om det var det man skulle eller.??????
Du plejer ellers nok at kunne tænke helt vejen rundt.
Smiler til dig, Og nu er det slut her fra. Det gode vejr kalder på mig.
SÅ KAN JEG GÅ OG TÆNKE NOGET MERE NEDE VED VANDET MED VUFFERNE.
aug 2006
Men det er logisk, at jo mere hjælp man får til at få børn og specielt over flere generationer, jo større vil sandsynligheden være for, at infertilitet spredes...
aug 2006
Og jeg synes bestemt - som du også kan læse i mine indlæg - at man bør tænke på, hvad man giver videre til sine børn..
Men jeg anerkender, at menneskets drifter sandsynligvis overgår fornuften. Jeg tror vi er skabt til at reproducere os, og jeg tror der skal virkelig meget til, for at vi undlader at gøre det ;o)
Når det kommer til avl på dyr - så er det (forhåbentligt) ikke vores drifter, der spiller ind, men interesse, hobby - ting i den stil.
Og der skulle fornuften gerne have mere at skulle have sagt i forhold til vores basale drifter....
(Selvom man nogengange godt kan være i tvivl ;o) )
aug 2006
Ja nu lige inden jeg forlader tråden, kan jeg da afsløre at jeg var min gemal utro, da vores første barn blev lavet, fordi jeg valgte en mand som havde alle de kvaliteter som menneske jeg kende lide, og som jeg gerne så hos mine børn.
Meeen det blev så alligevel ikke ham som blev far. Han kunne nemlig slet ikke få børn. Dette erfarede jeg først langt sener i mit liv, da vores veje krydsede hinanden igen.
Så jeg gik med en hemnmelighed i mange år, havde jeg fået en bastard, som det blev kald i gamle dage.
Men jeg var også godt hjernevasket af min mor, som ville have at man lavede børn med hjernen og ikke med hjertet.
aug 2006
Alt med måde...
Grum historie, du fortæller der...
Din mor havde en pointe, men hun glemte vist, at det helst skal være en kombination af hjerte og hjerne, tror jeg ;o)
Hvorfor mon?? Avl.