{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

1. gangs hunde igen igen igen {{forumTopicSubject}}

Sidder lige og tænker lidt.. og hører gang på gang at Amstaff er en dårlig 1. gangs hund..... Syntes i får det til at lyde som om at hunden skal aktiveres døgnet rundt ellers kan den blive mærkelig og den kræver utrolig meget, mere end så mange andre hunde......

Vil bare fortælle at de oplevelser jeg har haft med dem, så er der sku ikke den store forskel på dem og andre "store" hunde....

De skal selvfølgelig gå til hundetræning som enhver anden hund burde gøre - det er sundt for både dig og hunden.

Den skal aktiveres fysisk og mentalt som enhver anden hund.

Den skal have kærlighed og omsorg som enhver anden hund skal have.


Osv.........

Den eneste "ulempe" jeg kan se er, at den kan blive agrresiv overfor andre huden af samme køn - MEN det er til dags dato ikke sket med nogle af de hunde jeg har kendskab til...... Og tror på man kan være med til at forebygge det ved hyppigt socialt samvære med andre hunde...

Ved sku ikke om det er mig som er helt galt på den - men ser sku ikke problemet i at folk vælger denne race, hvis de har læst om den, erfaringer fra andre, har tid og overskud til at passe en hund og sidst men ikke mindst plads til den i sit hjem.... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1. gangs hunde igen igen igen
  • #2   9. apr 2008 Ja men det er da ligemeget hvilken race..... Så gælder det vel for alle racer.......

    Ved godt der er nogle som bruger Amstaff som potensforlænger men det er der også nogen som gør med f.esk. dobber eller rottweiler


  • #3   9. apr 2008 og de racer ville jeg heller ikke mene var for førstegangshundeejer

  • #4   9. apr 2008 En amstaff kræver jo meget mere træning end en labrador gør. Og en amstaff har også nemmere ved at ende som problemhund, end så mange andre hunde.

    En kønsmoden amstaff der er lidt for selvstændig kan godt være en lidt for stor opgave for en første gangs ejer at stå med.

    Og med hensyn til opdragelsen, ja så kræver en amstaff træning og opdragelse som alle andre hunde. Men det er bare meget vigtigt at en amstaff får den rigtige opdragelse da det ellers kan give voldsomme konsekvenser.


  • #5   9. apr 2008 Jamen det er da vigtigt at en hver hund får den rigtige træning og opdragelse.... Det kan da også få alvorlige konsekvenser hvis det nu er en anden "stor" hund.......

    Og hvorfor kræver den mere træning end en labrador - på hvilke områder????


  • #6   9. apr 2008 Jeg vil give dig ret i meget af det du siger :)... Det kræver meget af en at hund lige meget hvilken race det er...

    Men så er det også sagt :)... Nu har jeg haft en amr bulldog og ja den var nok forklædt i den forkerte krop for alle de fordomme som folk har om disse hunde kunne jeg ikke finde på min bulldog...

    Jeg har nu en golden og en labbe... Og ja de kræver også træning og alt det du skriver...!!!! Som min gamle hundetræner sagde muskelhunde er de nye pistoler hvorimod de alm hunde hvis vi skal kalde dem det er de gamle pistoler og dermed sagt at de nye pistoler skal der ikke så meget til at trykke af i forhold til de gamle... denne forklaring fik jeg og kunne godt forstå hende... det skal lige siges at de er næsten de eneste hundetræner der tager muskelhunde ind i deres træning i Kolding så de har INTET imod disse hunde smiley

    Men jeg vil dermed altså påstå at lige meget hvad vil de kære muskelhunde kunne gøre mere skade end i alm hunde :).... De har en helt anden kraft i deres kæber osv...


  • #7   9. apr 2008 Vi elsker: Kan godt se hvad du mener, men stadigvæk en anden stor hund kan sku også gøre meget skade ved at bide........... Jeg mener bare at folk gør den lidt mere umulig end den i realiteten er smiley

  • #8   9. apr 2008 Jeg ved ikke om folk gør dem mere umulige end de er :)... Man skal bare lige tænke på hvordan de muskelhunde samlignet med de alm hunde vil gøre deres udfald i tilfælde af at de bliver tossede :)....



  • #9   9. apr 2008 C&C - Jeg har ikke selv haft en amsataff, og vil heller ikke have en..

    Men jeg ved hvad en amstaff er i racebeskrivelsen..

    Det er en stædig, modig, energisk og hengiven hund..
    Stærk både fysisk og psykisk, og tendens til ikke at være pjattet med hunde af samme køn når de når puberteten..

    Kan en førstegangshundeejer klare sådan en hund?

    Kig i marked... Ikke alle er lige velegnede, og derfor vil jeg aldrig anbefale den race til førstegangshundeejere..

    Jeg anbefaler heller ikke schæfere, rottweilere, dobermanns til førstegangshundeejere...


  • #10   9. apr 2008 Den kræver mere konsekvent opdragelse end labradoren. Og for at du skal have en afbalanceret amstaff, skal den aktiveres og bruges rigtigt.

    Labradoren er en forholdsvis nem hund at have med at gøre, og lærer meget hurtigt. Hvor en amstaff skal der bruges meget tid på, for at få den til at komme lige så langt. En amstaff er jo en utrolig stædig hund, den har sine egne meninger. Og det kræver en del mere træning at få det trænet ud af den, end hvis du f.eks har en labrador.

    Ja alle hunde kan lave alvorlig skade, men der er bare forskel på hvor hurtigt det kommer til udtryk i hunden.


  • #11   9. apr 2008 enig med nina.....



  • #12   9. apr 2008 Jeg rygklapper lige Nina...

  • #13   9. apr 2008 Mia : giver dig nogenlunde ret i det du skriver men så må jeg lige fortælle dig at jeg er OGSÅ dødtræt af at folk siger : EN LABBE ER EN RIGTIG GOD FØRSTEGANGS HUND ..... Alle labber er skam ikke ens overhovedet og det er der ingen hunde der er smiley

    Jeg har været ved at smide håndklædet i ringen nogen gange ved vores golden han.... tro mig der skal sku også arbejdes for sagen ..... og hvorfor når disse emner køre herinde HVORFOR skal labben altid ind i det ????


  • #14   9. apr 2008 Mener at Amstaff er meget villig til at lære i forhold til mange andre racer - den elsker at lære nye ting og er utolig lærenem....

  • #15   9. apr 2008 Og jeg vil sige at der er STOR forskel på en lab og en amstaff..

    En labrador er en retriver, en jagthund der er lavet til at please..

    En amstaff er en showhund, en udstillingshund - og desværre gør dens mod den til noget af en selvstændig basse der ikke behøver at have ejeren foran..


  • #16   9. apr 2008 Vi elsker Retriever - Nej ved godt at en lab ikke altid er nem, det var bare for at komme med et eksempel...

    Og hvorfor de altid skal med ind i det, hmm ja det ved jeg ikk. Måske fordi alle kender til labradoren. Ej ved det ikk.


  • #17   9. apr 2008 man kan slet ikke samligne disse 2 hunde med hinanden smiley

  • #18   9. apr 2008 Syntes at mange har tendens til at generaliserer Amstaffen - der findes UTROLIG mange rigtig dygtige hunde af slagsen og som godt kan med andre hunde af samme køn og ikke kræver mere træning end andre, men måske en lidt hårdere hånd og måden man måske taler til dem på skal ikke være som om det var til en baby når man skal have den til at gøre hvad der bliver sagt smiley

  • #19   9. apr 2008 C&C - Kisser (adfærdsdimmer med speciale i rottweilere) har udtalt, at amstaffen er tung at danse med, men utrolig arbejdsvillig når du endelig får den i omdrejninger... Det er ikke kissers nøjagtige ord, men sådan som jeg husker dem i hvert fald..



  • #20   9. apr 2008 C&C;:

    Hvis folk har så meget indsigt i muskelhunde eller amstaff i særdeleshed at de ved så meget om dem, som du mener, hvorfor spørger de så om råd herinde?? Jeg ved hvad jeg vil ha`og kunne ikke drømme om at spørge andre, hvilken race, jeg skal vælge.......HELLER ikke hvis jeg havde været 1 gangs hundeejer. Folk må jo være i tvivl, og DET går ikke med en amstaff. Uanset hvad vi mener eller siger, så ER mange amstaffer "skarpere" end mange andre racer. OG de har et instinkt, som du ikke KAN avle ud af dem. Dette instinkt siger at de skal holde fast i "byttet" uanset hvad. DET er et problem set i forhold til en usikker ejer og andre hunde. Efter MIN ringe mening!


  • #21   9. apr 2008 Mia : hi hi ja fordi det er en af de bedste hunde racer man kan få hmm smiley

  • #22   9. apr 2008 Mette - et meget stort problem ja..

  • #23   9. apr 2008 Mon ikke folk sammenligner labben og amstaffen fordi man dårligt kan få 2 mere forskellige hunde??

  • #24   9. apr 2008 Mette H - ja tror måske de spørger herinde fordi der er så meget negativ omtale om specielt den race....... Og måske fordi de er nysgerrige omkring racen og vil høre folks erfaringer på godt og ondt.... Jamen du har vel engang også læst lidt om dit valg af hund inden du købte den???????
    Det er vel i princippet det samme her er det bare online....


  • #25   9. apr 2008 nemlig smiley

  • #26   9. apr 2008 C&C F - Ja de har en stor drivkraft, og er meget glade for at arbejde. Men man skal huske at en amstaff er utrolig selvstændig og er ikke nem at stoppe i det. Det kræver noget mere arbejde med hensyn til deres selvstændighed og mod. Hvis man vil have en godt opdraget amstaff.

  • #27   9. apr 2008 Og ja de skal holde fast i byttet - men de fleste steder skal man vel alligevel have sin hund i snor....... Og jeg ville personligt aldrig slippe min løs med hunde han ikke kender.... Og slipper ham kun løs med 1 hund af gangen... aldrig flere på en gang.


  • #28   9. apr 2008 C&C:

    Du kan tro at jeg undersøgte racen inden jeg valgte den. Men jeg havde ikke behov for at spørge uvildige. Jeg gik på udstillinger og talte med folk, som kender racen, både de gode og de dårlige sider.
    Men du skrev" men ser sku ikke problemet i at folk vælger denne race, hvis de har læst om den, erfaringer fra andre, har tid og overskud til at passe en hund og sidst men ikke mindst plads til den i sit hjem.... ;)" Hvis folk har sat sigf så meget ind i det, som du her beskriver, kan jeg slet ikke se at de skal spøgre om råd herinde??


  • #29   9. apr 2008 Jamen Amstaff´en er ikke nem at stoppe i hvad??????

  • #30   9. apr 2008 C&CF: hmm jeg kan da fortælle jeg havde ikke læst om hverken golden eller labben før jeg fik disse 2 hunde.... jeg har også lært nogen ting af det helt sikkert og det skal da så også lige siges at jeg har haft hunde før dem.....

    Der var jo nok en grund til at jeg tit var ved at smide håndklædet i ringen hvad angår vores golden han.... jeg tænkte da dengang SÅDAN EN HUND MÅTTE JEG DA BARE EJE... Og de var da sikkert skide lette HMM....


  • #31   9. apr 2008 C&C:

    Hvor mange "Brian`er" har du ikke set med løse amstaffs??


  • #32   9. apr 2008 Mette H- hvorfor ikke hvid de vælger at få npoget erfaring og rådgivning fra folk her på HG med racen......

    Jeg skriver jo netop at hvis de har sat sig ind i det - og det kan jo ligeså godt betyde de vil have noget erfaring fra denne side.....


  • #33   9. apr 2008 Mette H - jamen dem kommer vi jo aldrig udenom - men hvad har det lige med ansvarlige 1. gangs hundeejere at gøre????

  • #34   9. apr 2008 C&C F - Det er ikke nemt at dæmpe deres selvstændighed, og få det lavet om til noget positivt i f.eks træning.

  • #35   9. apr 2008 Vi elsker - ja kunne godt forestille mig det.... Min moster har også en golden og det har været noget af en kamp for hende - hun fik den fordi ellers skulle den aflives og det kunne hun ikke stå for.... Men hun har da fået kamp til stregen og har da også været ved at pågive et par gange.... smiley

  • #36   9. apr 2008 Hvor står der skrevet at det er ansvarlige hundeejere??

  • #37   9. apr 2008 Mia - det ved jeg ikke om jeg vil give dig ret i.... Det er sikkert sådan for nogle, men igen ikke alle...... Vi har en Jack Russel Terrier med på holdet og den er da helt ude i hampen - hehe smiley

  • #38   9. apr 2008 C&C F - Er det din første amstaff?

  • #39   9. apr 2008 Mette H - jeg skriver jo netop de ovenstående kriterier - og i min verden hvis de bliver overholdt er det en ansvarlig hundeejer... Men man kan aldrig komme udenom "briannerne" ......

  • #40   9. apr 2008 Mia - ja sådan helt for mig selv.... har haft dem i familien...

  • #41   9. apr 2008 C&CF: du skriver at du aldrig lader din hund gå uden snor hvorfor? ja det er ulovligt mange steder men hvad ellers?? Og at du kun lader den lege med hunde den kender og kun en af gangen....

    Der har vi allerede forskellen på HVOFOR muskelhunde ikke altid er en god førstegangs hund smiley

    Hvor ser eller høre man tit folk der ejer de muskelhunde at de er så skide trætte af at deres hunde ikke kan med andre af samme køn osv.... jamen det måtte man jo ha vidst inden man købte denne race.... også en af grundene til at jeg synes at det ikke altid er en god første gangs hund for mange fordi folk vil da gerne ha at de skal kunne med alle køn og det er hyggeligt osv,...


  • #42   9. apr 2008 hvis der står "stædig" i beskrivelsen skal man ikke regne med at en førsegangskøber nødvendigvis er i stand til at styre den. Så er det altså ligegyldig hvor lille/sød den er.

    Dertil kommer også at AST'en er blandt de mest misforståede hunde i kraft af deres ukuelige vilje - de kræver en "fast hånd" (konsekvens og stædighed fra ejerens side), men for en person der ingen erfaring har med hunde er det et vidt begreb og i kraft af det ser man ofte folk der overskrider hundens grænser under påskud af "opdragelse". Jeg har i hvert fald set alt for mange eksempler herinde med folk der mener at "fast hånd" betyder at man både må råbe og forstærke træningen igennem fysisk afstraffelse.

    Det er jo ikke en hund der er specielt let at gøre lydig (i forhold til f.eks en labbe, collie eller cavalier - for at nævne nogle andre typer), og at gøre sig fortjent til dens lydighed er en opgave der kræver mere end to gåture om dagen + kærlighed.

    Til gengæld er det en moderace, så man kan hellere ikke forvente at alle der ejer sådan en har sat sig vildt meget ind i racen (men en hel del gør, det er jeg ikke i tvivl om). Tænk blot på de tråde hvor folk har spurgt hvorfor "Amstaff" ikke er på listen når de nu gerne vil oprette deres nye hund... Dét er skræmmende...


  • #43   9. apr 2008 Vi elsker - jeg lader ham gå uden snor med en af de hunde han kender godt.......
    Jeg lader ham lege med 1 hund af gange når jeg ikke er til hundetræning hvor de leger 12 af gange fordi Costa er lige blevet kønsmoden - og jeg vil først føle mig lidt mere tryk ved at slippe ham løs "alene" med flere hunde på samme tid.... Og det havde været det samme hvis det havde været en anden race.....
    Jeg vil først føle mig rigtig tryk før jeg bare gør noget...


  • #44   9. apr 2008 Orkede ikke at læse det hele, men her er min mening:

    En amstaff er ikke en 1. gangshund (i hvert fald ikke for ca 99% af de 1.gangs hundeejere der gerne vil have den race) ikke pga akitvitetsniveau -det overgåes med flere længder af mange andre racer, men netop fordi (som du selv er inde på) at de har tendens til egetkønsagression der kan være ganske voldsomt
    -desværre ved langt de fleste 1.gangsejere IKKE hvordan man forebygger det og hvordan man tackler det såfremt ens hund får det problem.

    Derudover er det min fornemmelse at det er en hund der kan være temmelig slem i lømmelalderen sammenlignet med mange andre racer (at dømme ud fra tråde herinde i hvert fald)
    Og igen sammenlignet med andre racer, en hund der i lømmelalderen ofte får destruktiv adfærd når den er alene hjemme.

    Disse ting er da ikke lige noget de fleste 1.gangshundejere har sat sig ind i eller magter at arbejde med når man når den tid...


  • #45   9. apr 2008 C&C F - Okay.

    Vi elsker Retriever - Ja det er sk... irriterende at have en hund der ikke kan med sit eget køn, og man ikke bare kan lade hunden hygge med andre hunde.


  • #46   9. apr 2008 C&CF: ok lyder bare mystisk i mine øre :)... men der har jeg jo så bare denne opfattelse af at man aldrig kan være tryg når det er muskelhunde... man siger at muskelhunde ikke kan læse de alm hundes signaler særlig godt hvilket jeg tror på og kan se med alt det man høre om at de går til angreb på andre hunde uden varsel....

  • #47   9. apr 2008 Tror bare at jeg/vi og mange andre jeg kender har været heldige med vores staffer..........
    Men tak for en god saglig debat smiley Dejligt at høre lidt blandende synspunkter.


  • #48   9. apr 2008 Det, som JEG synes er mest skræmmende er at folk ikke vil erkende at en amstaff er et våben i de forkerte hænder (og med det, mener jeg NETOP det instinkt med at holde fast og ikke slippe før "byttet" er dødt). Mange mener at bare de får kærlighed og en fast hånd (hvad der så end menes med det, for det får mine hunde altså også), så bliver det alletiders hund............Jamen, HVOFOR er der så så voldsomt mange amstaffer til salg på 1 års tid, hvis det er så simpelt at have dem og træne dem og gøre dem ÅH så sociale?????

  • #49   9. apr 2008 Vi Elsker - jamen sådan er jeg bare smiley

  • #50   9. apr 2008 Michelle - HØRT... Jeg har været igennem en lømmelalder der siger spar 2, og jeg har gjort alt efter bogen. Har været til hundetræning fra hun var lille og fået alt den hjælp jeg kunne få.

  • #51   9. apr 2008 Jeg erkender til hver en tid at den kan være farlig i forkert hænder!!!!! Det har jeg sku ingen problemer med. :0)

  • #52   9. apr 2008 Mette H - ved ikke hvorfor folk sælger dem... Måske fordi de er temmelig krævende at have hund i det hele taget..

  • #53   9. apr 2008 C&C:

    Ja, det gør DU......Men hvad med de unge mennesker på 18-20 år som synes at den er sej??? Ved DE også at det er et potentielt våben, de har mellem hænderne?? Og igen: Hvorfor er der så mange amstaffer på 1 års tid til salg, hvis de er så nemme at opdrage og have som 1. gangs hunde??


  • #54   9. apr 2008 Det er meget svært at vide om de ejere der sælger 1 år gamle AST'er også ville stå i den situation hvis de havde købt en anden race, men under alle omstændigheder viser det at det ofte ikke er en hund der er købt med alle overvejelserne i orden.

  • #55   9. apr 2008 Nu vil jeg med det samme understrege at jeg ikke har læst alle indlæg.

    Men vil da lige spyde en kommentar til.
    Er ikke helt enig med dig Nina i at, den er meget selvstændig og dens mod gør den meget selvstændig. Citat :gør dens mod den til noget af en selvstændig basse der ikke behøver at have ejeren foran..

    Jeg har selv to af slagsen, og selvfølgelig er og vil der altid være forskel fra hund til hund. Synes bare ikke rigtig nogen af mine er meget selvstændig. Jeg har faktisk aldrig oplevet, de har gjort noget som svarede til den beskrivelse med at, deres mod gør den selvstændige.

    Mine hunde har altid kontakt til mig, både ved møde med anden hund, men også på gå tur hvor de eks. gerne vil hen og udforske noget spændende. Det kan godt være jeg bare træner mine dyr anderledes, men synes ikke som sådan amstaffen er ekstrem eller meget selvstændig.
    Bare en erfaring..


  • #56   9. apr 2008 C&C:

    Ja, men du må da indrømme at der er bekymrende mange amstaffer til salg?? I forhold til de fleste andre racer??


  • #57   9. apr 2008 Jeg har lagt mærke til en ting herinde og der er at når der bliver snakket kamp/muskel hunde ja kald dem liiige hvad du vil smiley ja så bliver der med garanti altid nævnt kønsaggresion, men der synes jeg sjældent der gør ved andre racer. Og jeg vil altså påstå at det er ligeså almindeligt for alle andre hunde at nogle ikke kan lide andre alle andre hunde eller andre hunde af samme køn når de bliver voksne.
    Jeg har meget meget tit set hunde der "tænder af" og laver udfald mod andre hunde når de er ude eller i en bil f.eks og det er for d3et meste ganske almindelige hunde, fra små chi'er til goldens osv, men den slags hører kun muskelhunde til?


  • #58   9. apr 2008 Mette H - jamen det er jo heller ikke ansvarlige hundeejere dem som syntes det seje og kun køber dem på det grundlag........
    Og hvis du måske en gang kigger på de Amstaff som er til salg er også tit fra unge mennesker - og de har netop nok købt den fordi den er sej - og ikke ved hvad det handler om det at have hund!
    Men det var ikke det jeg stillede spørgsmålstegn ved - for igen det er ikke ansvarlige hundeejere..


  • #59   9. apr 2008 I en bil har det intet m egetkønsaggression at gøre - det er vagtinstinkt.

  • #60   9. apr 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Jeg siger jeg tit har set hunde lave udfald også i en bil, jeg har ikke skrevet om årsagen. Men okay hvis det var det eneste du fik ud af mit indlæg.


  • #61   9. apr 2008 A Woman:

    Jeg vil så lige sige at når vi er i svømmehallen, har vi ofte 7 tæver med, som svømmer i hallen og i samme bassin på EN gang......Vi har ALDRIG oplevet problemer i retning af kønsaggression!!! Ville man kunne det med 7 muskelhunde?? Bare for at sætte tingene på spidsen:-)


  • #62   9. apr 2008 A Woman: ok vil du så lige fortælle mig hvem af disse 2 racer der ville overleve hvis de kom i kamp ?????????

  • #63   9. apr 2008 Og nu læste jeg selvfølgelig videre.

    Arhh endnu en uenighed...

    En amstaff er ikke nem at stoppe i sit "arbejde". Nu har jeg ikke læst videre med hvad du mener med "arbejde".
    Men så vil jeg igen spyde til med en oplevelse.
    En aften hvor jeg kommer hjem og lukker vilddyrene ud i haven, hører jeg de gør vildt og knurre meget voldsomt. Jeg skynder mig selvfølgelig derud, og det viser sig et pindsvin har fundet vej ind i haven. Bailey og Aio har begge fat i det, men da bailey står med det i munden kommer jeg frem til dem, får dem begge på plads, og min hund smider selvfølgelig pindsvinet.
    Pindsvinet er ikke kommet noget til, og kravler videre.

    Men selvom de var i "arbejde", adlød de alligevel. Ergo selvom de var to, og i arbejde, så kan en amstaff stadig adlyde.


  • #64   9. apr 2008 JAmen tillykke med det.
    Har da set herinde at der er mange der holder træf med deres muskelhunde så det kunne man sikkert , ligespm det sikkert ikke er ved alle "almindelige" hunde der ville kunne lade sig gøre.
    Jeg siger bare at ikke alle muskelhunde kan lide andre hunde men der findes sørme også inden for andre racer, men det nævnes jo ikke....de kære hunde kan jo med alt og alle til alle tider :O)


  • #65   9. apr 2008 A woman

    Du sidestiller vagtinstinktet med agression, og det er ikke en fair sammenligning.

    Men ja, du har da ret i at der findes hunde på tværs af alle racer der har problemer med andre hunde. Det er bare ikke alle racer du decideret kan forvente det ved. Det er selfølgelig ikke alle AST'er der er egetkønsaggressive, men ønsker man en hund der kan med alt og alle er det ikke den race man som udgangspunkt skal kigge på.


  • #66   9. apr 2008 Til hundetræning er vi 3 muskelhundeejere som holder frikvarter med de andre - på det hold er det en border collie som er problemet...

  • #67   9. apr 2008 haha..... smiley

  • #68   9. apr 2008 C&C

    En border collie er dælme hellere ikke en førsegangshund...


  • #69   9. apr 2008 Jamen, så lad da for sytten alle dem, som gerne vil, købe en amstaff som 1.gangs hund...............................Bare de ikke bor her i nærheden!!!!!! Så kan I andre,m som forstår dem og mener at de bare skal have kærlighed for at blive alle tiders hunde, få glæde af dem der hvor I bor:-))

  • #70   9. apr 2008 Hehe - nej det ved jeg så ikke lige, men sådan kan man jo blive ved.. jeg mener ikke at en Jack Russel Terrier er en 1. gangs hund - ikke dem som jeg kender de er helt umulige.... smiley

  • #71   9. apr 2008 Mette H - kan du ikke klare en sund debat og udveksle erfaringer uden at gå i børnehave stemning???

  • #72   9. apr 2008 C&C F - Nu skal jeg lige forstå det helt rigtigt. Alle hundene til træning løber og leger sammen, ikk?

    Og hvor mange hunde er i til træning?


  • #73   9. apr 2008 C&C

    Det tror jeg også at mange jack russel folk vil give dig ret i.


  • #74   9. apr 2008 Vi er 12 - nej for der er nogle som ikke kan sammen så det går på skift.

  • #75   9. apr 2008 Nej amstaff vil jeg heller ikke råde som første gangs hund.

    Så Mette du har fuldstændig ret:)

    Men den her diskution er jo endeløs.


  • #76   9. apr 2008 ja den er endeløs smiley

  • #77   9. apr 2008 A woman> Jeg tror ikke det er rigtigt, der er ens risiko for egenkønaggresion mellem racerne.
    f.eks. har jeg kun hørt om meget få huskier med disse tendenser - en race der er skabt til at arbejde sammen med andre hunde.

    Og desuden synes jeg oftere, man læser indlæg fra ejerene af muskelhunde (og til dels også større brugshunde, eller meget selvstændige jagthunderacer) om disse problemer.
    Måske dette skyldes disse problemer hos mindre hunde ikke betyder det vilde - man holder bare hunden i snor...
    Men hvorfor beskriver flere muskelhundejere deres hunde som "Meget hanhund", "han elsker damer, men vil helst have dem for sig selv", "han gider ikke andre han hunde" osv. hvis ikke hunden "har problemer" med andre hanner? Og flere skriver jo ærligt i profilen; "Han kan ikke med andre hanner." under temperament.
    Tilsvarende synes jeg ikke man ser så udtalt hos andre hunderacer smiley


  • #78   9. apr 2008 Sund debat?? Erfaringer?? Børnehavestemning?? Jo, det kan jeg. Men jeg kan ikke klare den glorificering af en hunderace, som er potentielt farlig. Det KAN jo sjældent lade sig gøre at få en super familiehund ud af bare at give den kærlighed. Jeg synes at det er skræmmende at man nægter at se i øjnene at en amstaff er for folk, som har hundeerfaring (generelt set, for der vil altid være undtagelser) DET skræmmer mig sq!!!! Og JEG har ikke lyst til at møde en 1. gangs hundeejer med en amstaff, som tror at kærlighed og kildevand er grundstenen til at opdrage en amstaff!!

  • #79   9. apr 2008 C&C F - Okay, men så har jeg nok misforstået noget. Skrev du ikke at din amstaff kun fik lov til at lege med en af gangen? Eller er det noget andet til træning?

  • #80   9. apr 2008 Men husk nu at det ikke kun er AST der ikke er førstegangshund. Den er i pulje med MANGE andre racer på tværs af alle typerne, så det har skam ikke noget at gøre med at folk bare ikke kan lide dem. smiley

  • #81   9. apr 2008 Mette H - nej men hvis en hundeejer tror det kun er kærlighed og kildevand så er det jo heller ikke en ansvarlig hundeejer - og denne tråd jeg har oprettet handler ikke om useriøser hundeejere.... MEN seriøse 1. gangs hundeejere..

  • #82   9. apr 2008 Mette H - Jeg er helt enig med dig i at det er meget skræmmende med folk der over roser denne race. Og som ikke erkender hvad de står med i hænderne. Det er ikke særlig gode tendenser.

  • #83   9. apr 2008 Mia - så den komme..... Jeg syntes det er noget andet til hundetræning... Jeg føler der er mere kontrol over det end hvis jeg stod alene med det.....

  • #84   9. apr 2008 C&C:

    Seriøs eller ej, så er der mange, som har den opfatelse at en amstaff ikke er værre at træne end de fleste andre hunde og det ER de. Hatten af for dem, som KAN træne og få en god amstaff, men som JEG ser det, hører det desværre til fåtallet...


  • #86   9. apr 2008 I bund og grund handler det jo ikke om forog i mod nogle racer - det handler om at man som køber, er realistisk og har en ærlig chance for at vide hvad man køber!

    Jeg vil tro langt de fleste huskykøbere inden køb,har hørt at huskier ikke bør gå løs grundet et stærkt jagtinstinkt. Dette gør jo ikke hundene ringere, men betyder man som køber skal være obs på disse egenskaber!
    For ja, jeg er overbevist om huskien har større tendens til at stikke af hjemme fra, eller at stikke af efter en harer end mange andre racer har!
    Det er en del af den egenskaber! Og som ejer må man jo erkende og leve med dette smiley
    Men fordi racerne har nogle knap sårosenrøde egenskaber, gør det dem jo ikke ringere end andre smiley
    Man skal bare tage sine forholdsregler for lige netop den race man har - og spørgsmålet er så om førstegangs ejerene formår dette.


  • #87   9. apr 2008 C&C F - Okay. Det er jeg så ikke enig med dig i, for går det først galt, så kan der være nok så meget opsyn.

    Jeg er imod frikvarter til træning, og er imod at sætte flere hunde sammen, når det drejer sig om sådanne racer. Jeg mener at på træningspladsen, der træner man. Og der arbejder man, det er ikke pjat.

    Men nu er jeg også meget varsom med hvilke situationer jeg sætter min hund i, for jeg forebygger hellere end helbreder.


  • #88   9. apr 2008 Altså hvis i alle sammen siger at en Amstaff ikke er en 1. gangs hund (hvolket jeg godt kan forstå i nogle tilfælde) jamen så kan man da aldrig komme til at eje sådan en race.... For hvad hjælper det at have haft en gravhund, eller labrador, når det jo slet ikke kan sammelignes........ Ved ikke om det gav mening, men jeg er ved at være godt træt smiley

  • #89   9. apr 2008 Mia - de holder fritkvarter et andet sted end hvor vi træner og det er i en lukket kravlegård.........
    Nu er de 3 muskelhunde også ved at være kønsmodne alle 3, så derfor kommer det nok næste gang til at gå på skift med en af gangen.


  • #90   9. apr 2008 C&C F - Hvis du har haft nogle hunde, så ved du godt hvad det vil sige at have hund og hvad det vil sige at opdrage en hund. Og det gør det lidt nemmere at bedømme inden køb, hvad en amstaff kræver.

  • #91   9. apr 2008 C&C F - Okay, ja heldigvis hver sin mening. ;o) Jeg er overbevist om at her fungerer det bedst uden leg først, der er bedre koncentration og mere energi og lære villige end hvis de fik lov til at lege først.

    Men det er nok meget forskelligt, og nok også en vane sag.


  • #92   9. apr 2008 Mia - det har jeg svært ved at se Mia eftersom at Amstaffen jo er så krævende...... den når jo ikke en lille chi til sokkeholderne smiley - ja ved godt hvad du mener smiley

  • #93   9. apr 2008 Puhhhh der er jeg stik modsat - HELT KLART fritkvarter først, så hundene har hilst på hinanden og kan slapper lidt af, sp koncentrere de sig meget bedre.....

  • #95   9. apr 2008 Har man først haft en eller 2 hunde VED man hvilket ansvar det er at have hund og kan derefter, efter MIN mening, bedre varetage ansvaret for en amstaff....

  • #96   9. apr 2008 Du sidestiller vagtinstinktet med agression, og det er ikke en fair sammenligning. Ja ja så siger vi det.
    Jeg mener bare a du kan ikke købe en lab eller golden f.eks og så være 100% sikker på at den kan med alle hunde for det kan de jo bare de racer, synes ikke det bliver nævnt herinde andet end ved uskelhunde men man ser det jo ude in real life at det ikke forholder sig sådan og det er dælme mange forskellige racer jeg har set det ved, så man kan aldrig vide sig sikker.
    Kan heller ikke se at jeg nogen steder skriver at jeg synes det er en ok førstegangs hund eller sagt at de da bare skal have kærlighed....sikke noget fis at slynge ud.


  • #98   9. apr 2008 C&C F - Ja det er nok en vanesag.

  • #99   9. apr 2008 Lotus får IKKE lov at lege, når vi skal eller har trænet:-)) Så er hun NETOP ikke fokuseret på den af os, som træner hende, men på at lege med de andre hunde istedet......Vi træner opmærksomhedsøvelser hele vejen fra bilen og ned til træningsstedet istedet for. Så har vi en fokuseret hund:-))

  • #100   9. apr 2008 Nåå nu magter jeg ikke at holde øjnene åbne mere. Så jeg hopper i seng. Sov godt.

  • #101   9. apr 2008 41 år - Jeg håber da heller ikke at folk bare går i troen om at deres hund ikke kunne finde på at gøre noget - man kan jo aldrig vide sig sikekr på nogle hunde..

    Mia- godnat. smiley


  • #102   9. apr 2008 A woman

    Tråden handler om AST'er fordi startindlægget handler om netop AST som førstegangshund - det er det vi forholder os til. AST'en bliver ikke mere førstegangshund af at en chihuahua bevogter en bil, vel? Så vidt jeg kan se er der hellere ingen der siger at 100% af alle labber (eller nogen anden race) kan med alle.


  • #105   9. apr 2008 Louise - præcis mine ord smiley

  • #107   9. apr 2008 Har luret tilbage - din er også smuk flotte farver smiley

    Jeg vil drible i kassen - sov godt alle sammen smiley


  • #109   9. apr 2008 Det er en fin førstegangshund. Kan ikke se problemet i det.. Kan ikke se hvad det er den kræver, som andre hunde ikke kræver..

    De forkerte typer kan ødelægge alle hunde ikke kun en Ast..


  • #110   9. apr 2008 41 år - Du har da ikke fattet en meter af denne tråd når du kan komme med sådan en kommentar som den øverste!!!
    Smut du hellere i seng.


  • #111   9. apr 2008 Hvis man ikke egner sig til en muskelhund betyder det ikke nødvendigvis at man slet ikke egner sig til hund for racerne er meget forskellige.

  • #112   9. apr 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Du bliver ved med at kører i den samme kommentar og jeg gider seriøst ikke at blive ved med at færklare når du bare vil misforstå, så du får bare ret. Jeg kom med et lille sidebemærkning ang kønsagrresion da det altid bliver nævnt med amsatff f.eks også i denne tråd såp kan ikke se at jeg ikke holder mig til emnet, i så fald må C&C F da gerne bede mig om at holde mig til emnet hvis han ikke synes det er relevant i hans tråd.

    thresa 41 år K
    har min viden fra det virklige liv .. så jeg er en lykkelig ejer at en ussie det er langt mere hyggeligt
    Sikke en fed kommentar....men jeg vil da hopper af tråden og gå ind til min meget uhyggelige hund :O)



  • #114   9. apr 2008 Jeg vil nu sige at jeg stadig har tilgode at se en labbe (vel at mærke en ægte labbe og ikke en af de små sorte som vidst nok ligner labbe) som har haft en god opvækst og som har problemer med egetkønsagression...

    Når det er sagt, så ja -her nævnes egetkønsagression hos AST. Mon ikke det er fordi tråden handler om den race???





  • #115   10. apr 2008 A Woman

    Michelle har fanget og forklaret hvad jeg mente, så slipper jeg for at gøre det. Og selfølgelig nævnes egetkønsaggression altid i forbindelse med AST, når det nu er et af de ting man skal være mest obs på ved den race. Nej, det betyder ikke at de allesammen er egetkønsaggressive, og nej det betyder ikke at andre race ikke kan være det. Det har jeg også givet dig ret i mange steder i tråden. Men det skal nævnes da det er en væsentlig risiko.

    Jeg har ikke sagt at du er udenfor emnet, jeg påpeger blot det michelle var så venlig at forklare. Jeg er åbenbart nødt til at køre rundt i det, for du lader ikke til at forstå hvad jeg skriver, og så må jeg jo prøve at gøre det bedre.


  • #116   10. apr 2008
    Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Hold da ferie, ja jeg er fatsvvag hva.....du behøver slet slet ikke forklarer dig overfor mig, så spar bare dine kræfter til nogle andre der deler dine meninger.

    Michelle *strid kælling *
    Jo den handler om ast, jeg nævnte bare at jeg synes der er mærkeligt at det næsten aldrig bliver nævnt når folk spørger til andre racer de vil have som 1 gangs, men den bliver stensikkert nævnt hver gang der handler om ast....og det kan jeg ikke forstå (ja lid fatsvag er jeg jo) for i den virkelighed jeg oplever.


  • #117   10. apr 2008 A woman

    Nu var det sådan set ikke ment som en fornærmelse. Jeg kan udemærket godt indrømme at jeg ikke udtrykker mig klart nok - hvilket må være tilfældet siden du har kunne få "du er fatsvag" ud af "jeg prøver at forklare hvad jeg mener bedre". (eller laver du sjov med mig? klokken er mange så jeg er desværre lidt langsom)

    Men hvad er det egentlig vi er uenige i? Jeg giver dig jo ret i det meste af det du skriver?

    Nu er det altså mig der føler mig fatsvag


  • #118   10. apr 2008 sådan som jeg oplever ast i træning er, at den er mere stædig... man skal arbejde for sagen. Det var nemt, da jeg trænede min schæfer, da den er behagesyg, den forsøgte virkelig , at forstå hvad jeg ville have den til.... dem herhjemme, kan godt glo åndsvagt på mig, ligesom for, at være helt sikker på, om jeg nu også mener det jeg siger...
    Og ja, en ast er en utrolig samarbejdsvillig hund, når "døren" bliver åbnet.. he he..
    men det kræver, at man lærer værktøjerne, at kende.. og er mere stædig end hunden.. de kræver skam ikke en hårdere hånd, jeg ville kalde det fastere... men som jeg har sagt før, får man "åbnet" døren" er de som ikke meget sværere at træne end en schæfer, det tager dog lidt længere tid i indlæring...

    Derudover, så kan det ske, at selvom man socialiserer og træner sin ast, er det ikke sikkert den kan med alle....
    Det ville jeg heller ikke forlange af mine hunde... de har flokken, og kan de med andre, jamen så er det fint... det eneste jeg ikke vil have mine hunde gør, det er at være opsøgende aggressive... det har de til dato heller ikke været endnu... men det er en risiko der ligger der lige under overfladen... så ved at have en ast, kræver at man er meget obs på sine hunde og sine omgivelser... hele tiden... smiler


  • #120   10. apr 2008 RACENS KARAKTERISTIK

    Racens vigtigste egenskab er dens temperament. En Amstaff er en usædvanlig glad, udadvendt og positiv hund, som er levende interesseret i alt hvad der foregår. En Amstaff har en stærk og modig psyke, som gør, at den bevarer roen og ikke foretager sig noget uoverlagt. Den er en god vagthund, som gør meget lidt.

    For at en Amstaff kan udvikle sig rigtigt, fordrer det imidlertid en stærk fører (ejer), der med sikkerhed og kærlighed behandler sin hund korrekt fra den er en lille hvalp. Den er i besiddelse af et stort, varmt og kærligt hjerte, som stortrives i et godt miljø. En Amstaff afspejler nøje de mennesker, den lever hos. Det er en hund, som nyder livet i fulde drag, og som sætter stor pris på varme, bløde tæpper og sofaer.

    Udendørs er den en særdeles udholdende og stærk følgesvend som har en råstyrke og fysik, som kan måle sig med enhver. Den påskønner alle former for aktiviteter, og finder stor glæde ved agility, spor søg, fly-ball, lydighedstræning osv. Det er en hund, som elsker at følge med og køre i bil, den kan tilpasse sig overalt og sætter stor pris på at være ved sin ejers side. Desuden er det værd at nævne, at den er en meget pålidelig og robust børnehund.


    OPDRAGELSE

    For at få den helt rigtige glæde af en Amstaff er det væsentligt at være en sikker og bestemt leder for hunden. Derudover er den ret ukompliceret at opdrage og kan med den rette fører og træning opnå flotte resultater i lydighedskonkurrencer.
    Man skal gøre sig klart, at det er en stærk hund og at den godt kan lide at bruge sine kræfter og at udfolde sig udendøre. Hvalpe vil man opdage, er nemme at gøre renlige, og falder omgående til i deres nye hjem, men at de som yngre gerne tygger lidt i alt; men det er heldigvis noget, de vokser fra.
    En Amstaff er ofte ret selvstændig, og den gider ikke altid komme, når der bliver kaldt, så her skal ejeren sørge for at være konsekvent fra starten. Amstaffen er en social hund, men en Terrier på godt og ondt. Derfor skal man være opmærksom på at det give problemer med andre dominante hunde. Derfor er det meget vigtigt at have styr på sin Amstaff - og vi opfordrer til altid at have din Amstaff i snor.


  • #121   11. apr 2008 Jeg har aldrig haft hund før og er nu den lykkelige ejer af en stafftæve - jeg har ingen problemer haft med hende overhovedet. Hun er dejlig nem, gør som hun får besked på, er meget beskyttende og kærlig - jeg kan slet ikke nikke genkendene til at den skulle være umulig, voldsom og kunne ende i noget grueligt farligt noget - men måske vi bare har været heldige med vores. :o)

  • #122   11. apr 2008 Helle -1 din hund er ikke voksen (ikke engang tæt på) så du kan dårligt sige noget om dens endelige temperament og adfærd.

    2. ingen har vel påstået at de er umulige? Blot at de kræver en hundeejer der ved hvad de laver, da det ellers KAN gå galt (siger ikke at det nødvendigvis gør det)

    Nogen racer er bedre til at acceptere de fejl man laver som ny hundeejer. De kan rettes op, og er generelt glade for at gøre det man ønsker.
    Andre racer skal man ikke lave ret mange fejl før man har et stort arbejde med at rette det op igen.


  • #123   11. apr 2008 Helle

    Du er ikke den eneste med de erfaringer, men jeg kan jo også kun tale for mig selv..


  • #124   11. apr 2008 Vi er førstegangsejere af både en sheltie og en AST, og den ene er betydeligt nemmere at håndtere (læs: nemmere, ikke sødere eller mere elsket) end den anden. Derfra tillader jeg mig at udtale mig om hvad min mening er om AST som førstegangshund.

    Jeg synes at det er en fantastisk race, men jeg synes også at man skal have erfaring med (egen) hunde inden man kaster sig ud i det.


  • #125   27. apr 2008 A woman -jeg nævner nu osse egetkønsagression ved andre hunderacer, hvor jeg ved det kan være et problem generelt set for racen;o)



Kommentér på:
1. gangs hunde igen igen igen

Annonce