{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
713 visninger | Oprettet:

Lære at dække... {{forumTopicSubject}}

Lille Tego er rimelig lærenem, og vi har derfor allerede lært ham sit og giv pote. Men han vil ikke rigtigt være med til at lære dæk.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre. Når han har sat sig, har jeg prøvet at tage hans forben, for at vise ham, hvad der menes med dæk, også har en fået en godbid lige med det samme. Men han bakker væk, når jeg prøver, og næste gang kommer han ikke så tæt på igen.
Hvordan gør man det lettest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære at dække...
  • #1   21. maj 2008 Lad forbenene være.. De fleste hunde bryder sig ikke om at blive trukket i forbenene, så du gør kun oplevelsen negativ for ham

    Tag en godbid, når hunden sitter, og før den ned mod gulvet og frem, en dag skal den nok lærer det, men du kan ikke forvente den kan det med det samme..


  • #2   21. maj 2008 Okay mange tak. Det prøver jeg.

  • #3   21. maj 2008 som de andre siger, så skal du ikke røre ved ham - du skal guide ham.
    du holder godbiden i hånden, så han ved at den er der - han sitter og så føre du godbiden i en bue ind foran hans snude og ned langs hans bryst og så lidt ud igen - lidt som en blødt C, væk fra dig. Ikke hurtiger en han følger med hånden, fordi han gerne vil have godbiden

    held og lykke - det tager ikke lang tid ;O)


  • #5   21. maj 2008 Tanja: ulempen, ved at trække godbiden væk, er at du kan ende med en hund der kravler efter godbide . ved at føre godbiden ind mod kroppen, ligger den sig på den naturlige måde.

  • #7   21. maj 2008 Lilly < 3


    Lad forbenene være.. De fleste hunde bryder sig ikke om at blive trukket i forbenene, så du gør kun oplevelsen negativ for ham...
    Hvorfor siger du det?

    En dækøvelse er en negativ øvelse for hunden, den skal pludselig ligge sig, og det skal bare være med det samme.

    Der er forskelleig måder at indlærer dæk på,:

    Man tager en godbid, får hunden på plads, og så sætter man gig på hug, ikke noget med at læne sig ind over hunden.

    Man tager godbiden og kører fra snuden ned langs halsen og brustet til man når jorden og køre ud ad med godbiden, samtidigt kommander dæk, i en tone der er lidt skrapper en den man normal bruger.

    Hunden vil prøve at få fat på godbiden, og den vil normalt følge godbiden, lad vær med at rose hunden når den er ned i dækstillingen.
    Den skal selføllig belønnes med godbiden og et lille dygtigt.

    Nogle hunde er genstridige, da de er usikker på hvad der skal ske, men her kan det hjælpe med at hunden er på plads, og at man så stille og roligt trækker i forbene, samtidt med at man kommander dæk. og så skal den lige ha en lille godbid og et dygtigt. når den er nede.


  • #8   21. maj 2008 Du kan også prøve at træne det på et bord eller en sofa, så du ikke kommer til at virke så stor i forhold til hunden når den ligger ned.

    Jeg ville heller aldrig fjerne forbenen under mine hunde.. Men bruge en klikker til at rose når albuerne rammer jorden...


  • #9   21. maj 2008 Babett: Mange tak. Jeg vil prøve med den metode du nævner først. Den anden har jeg prøvet, da det var den jeg først fik af vide, men den gav lige som ikke rigtigt pote. Så vil prøve den anden. Tak.

  • #10   21. maj 2008 Nu kommer Tego hverken op på bord eller sofa! Men jeg sætter mig på gulvet ved siden af ham.

  • #11   21. maj 2008 Gadehund har nu næsten

    Du kan også prøve at træne det på et bord eller en sofa, så du ikke kommer til at virke så stor i forhold til hunden når den ligger ned.

    Så¨er man sq for magelig anlagt, så er det sq en tøjhund man skulle have anskaffet sig.


  • #12   21. maj 2008 Babett: Så¨er man sq for magelig anlagt, så er det sq en tøjhund man skulle have anskaffet sig.
    Hvad mener du med denne sætning?


  • #13   21. maj 2008 Hvis der er tale om en lille usikker hvalp kan det hjælpe i INDLÆRINGEN at få den op i højden.. men undskylder hvis mit forslag har stødt nogen.....

  • #14   21. maj 2008 Frk. Lautrup !

    Så starter man forfra, går lige en runde med hunden, og får den ind på plads igen, og så begyner man forfra.

    Når hunden har lært kommandoen dæk og man giver kommandoen,og hunden dækker, men rejser sig evt. flytter sig, så dækker man hunden af nøjagtigt samme sted, hvor man dækket hunden af første gang.


  • #15   21. maj 2008 Det er vel lige så godt, at jeg kommer ned i højden. Vil ikke lære ham at komme op i sofaen. For usikker er han bestemt ikke. Tværtimod, han ved bare ikke, hvad det er, jeg vil have ham til endnu :o)

  • #16   21. maj 2008 Marianne. Den var til mig, ikke til dig.

    Det har nu ikke været nødvendigt med nogle af mine egne hunde, men kender da en del der har måtte ty til den metode... igen var ikke ude på at være ubehagelig, blot hjælpsom..


  • #17   21. maj 2008 babatt: ved ikke hvilken tidsalder du lever i, men et dæk, behøver overhovedet ikke være en negativ oplevelse for hunden - slet ikke. Hvis du guider og belønner, så er der intet negativt i det - hunden vælger frivilligt at udføre øvelsen.

    Du siger at nogle hunde er genstridige - hmmm, jeg vil nu nærmer sige at en hund du ikke kan guide til at dæk, har et problem et andet sted - feks usikkerhed eller du gør noget forkert - den er ikke bare på tværs og du opnår intet positivt med at trække en hund i benene og slet ikke hos en hund der viser utryghed, usikkerhed eller modvillighed overfor øvelsen


  • #18   21. maj 2008 Platugler: Er meget enig med dig, hunde er forskellige og skal have øvelser indlært forskellig.. Og hvis en ting ikke virker må man jo prøve noget andet...

  • #19   21. maj 2008 Gadehund har nu næsten fået nyt hjem .

    Når man taler om en usikker hvalp, og man slætter den på et bord, kan hvalpen falde ned, og så er skaden først rigtigt sket. derfor starte alt indlæring på gulvet,

    Hunde har det med at de pludseligt gør et eller andet, og så er man måske ikke lige opmærksom på det og så falder hunden ned.


  • #20   21. maj 2008 Gadehund: Okay, blev lidt forvirret der :o)

    Men Tego er ikke usikker på nogen måde, han er villig og glad for at lære. Dog vil han helst give pote, da det giver godbider. Så skal lige have vænnet ham til, at det ikke altid er giv pote. :o)
    Men må prøve at trække den ned foran ham i et C og se om det hælper.
    Tak for de gode råd.


  • #21   21. maj 2008 I visse klubber træner man stadig med "kæft trit og retning.." Marianne hvad siger din hundetræner til problemet? Det er ofte nemmere hvis man kender hunden, og ser dens reaktion hvis man skal give det rette råd??

  • #22   21. maj 2008 Vi er desværre ikke kommet på noget hold endnu. Vi venter stadig på, at holdet bliver oprettet, der mangler stadig to hunde.
    Derfor jeg ville forhøre mig herinde...


  • #23   21. maj 2008 Babett: Nu mener jeg bestemt ikke man skal sætte hunden op på et bord og så gå to meter væk og komme med komandoen.... Man kan jo sætte en finger i halsbåndet.... Mine hunde har da lært at stå på trimmeborde uden af få psykiske mén af det...

  • #24   21. maj 2008 De står jo også på et bord hos dyrlægen...

  • #25   21. maj 2008 Har jeres klub MANGEL på hunde?? Vi har netop lukket for vores ventelister da vi ikke er nok instruktører... hvor skal du træne henne??

  • #26   21. maj 2008 Marianne: Så er det godt der er en dyrlæge i nærheden hvis hundene dratter ned og brækker benet...

  • #27   21. maj 2008 platugler ;

    Det er ganske alm viden, at dækøvelsen er en skæld ud øvelse - og sådan er den og vil altid blive opfattet.

    Det er ubehageligt at man dækker en hund af lige nøjagtigt det sted m,an ønsker den skal lægge sig.
    Det kan være i et muderhul - en vandpyt eller et andet sted, hvor hunden finder det uønsket at ligge.

    Jeg ved bare når jeg siger dæk så ligge hunden sig, og så skal den blive liggende til jeg siger noget andet. og flytter den sig et kryb. jeg så kommer den tilbage til samme sted som før.
    Så dækøvelsen er en ubehagelig øvelse forhunden, den må ikke gå, krybe - det eneste den må er at ligge sig tilrette.


  • #28   21. maj 2008 Gadehund: Ja, det er selvfølgelig rigtigt... Havde ikke lige tænkt på det... :o)
    Det er igennem hunde.nu i Greve. De skulle være rigtig gode, har fået dem anbefalet herinde. Derfor var jeg villig til at vente lidt frem for at vælge DKK.


  • #29   21. maj 2008 Ville heller ikke vælge DKK, undrer mig bare over der er klubber i København der MANGLER elever, måske skulle jeg henvise nogle at de afviste fra vores klub til Greve så.. (-:

  • #30   21. maj 2008 Det kunne være en mulighed. Ved Dogwise i Greve heller ikke mangler, de har oprettet et hold mere. Men deres dag passede desværre ikke, da jeg går i skole en aften om ugen, og det tilfældigvis sammen der. Så må væbne mig med tålmodighed.

  • #31   21. maj 2008 Dogwise er et rigtig godt sted, der har jeg selv været på kursus.. Ærgerligt du ikke har mulighed for at deltage der.

  • #32   21. maj 2008 Ja, desværre. Men nu må vi se, hvornår der bliver samlet hunde til hunde.nu, det kan være dogwise er hurtigere. Skolen slutter alligevel om 14 dage for sommeren.

  • #33   21. maj 2008 Babatt: kan kun sige "JØSSES" til din indstilling til hunde - øv. Hvis en hund har lært glæden ved at dække, så er den da ligeglad med et mudderhul og som en ordenlig leder, så udsætter jeg jo ikke min hund for noget jeg ved den ikke kan klare, for så går jeg jo for hurtig frem.

    Jeg kan godt huske din fortælling om hvor sjovt du fandt det at dække din hund af på så dybt vand at den ville få hovedet under, hvis den adlød din ordre og hvordan du morrede dig over dens kamp mellem at lystre dig og ikke kunne få luft eller ikke at lystre og så vide at der ville der falde brænde ned.
    Det kan jeg slet ikke se det sjove i og jeg synes det er en sørgelig indstilling til at have hund. Så det du skriver, kan godt være at det er sådan i den forkvaklede verden, men sådan er det ikke hos de fleste mennesker. Og nej det er ikke nødvendig for at komme langt indenfor lydighed - det er kun for de dovne, der ikke kan vente på hundens tempo og de dominernede hundeejer, der får et kick ud at at fremvise at de er den totale hersker.


  • #34   21. maj 2008 da jeg sku lære ludwig at ligge/dække. Sagde jeg "lig dig", og så tog jeg godbiden mod gulvet, det tog lidt tid før han forstod at han sku ligge sig.

    nu er det intet problem, der ka jeg os bare stå og sige "lig dig" så ligger han sig ned, og når jeg peger mod gulvet og siger "lig dig helt" ligger han os hovedet mod gulvet.

    smiley


  • #35   21. maj 2008 Dæk en skældud-øvelse?

    Sådan har jeg aldrig opfattet den og det er bestemt heller ikke skældud, vi bruger på vores hvalpehold.
    Det er motivation, fuldstændig som ved alle andre kommandoer, der skal indlæres...

    Hunden skal guides med godbiden - som om man har en krog i næsen kan man stille og roligt føre hunden ned, hvor den skal være og belønne den..
    Kommandoen skal ikke siges hårdere end nogen anden....

    Det vigtigste, som folk altid glemmer er FRI-kommandoen, som skal falde umiddelbart efter hunden har fået belønning i starten..
    Når hunden skal lære at blive liggende, laver man bekræftelseskommandoer, DÆK, DÆK, DÆK, mens hunden jævnligt får godbider fra hånden, der ligger mellem forbenene på hunden - og så FRI... Hvis hunden rejser sig før FRI, skal den dække igen og blive til kommandoen er sagt.

    Forlang ikke mere af hunden end den kan....

    Hundetræning er SJOV - ikke kadaverdisciplin...


  • #36   21. maj 2008 Forresten - en anden ting som mange kommer til med dæk-øvelsen.... Den verbale kommando er hos mange hunde længe om rigtig at sætte sig. Derfor skal det kropslige tegn bevares meget længe samtidig med, at den verbale kommando gives.
    Det kan en gang imellem ved, at man bliver stående, siger DÆK - giver hunden to sekunder til at reagere på. Gør den ikke det, vises det kropslige signal... Og fastholdes i en periode.

    Tålmodighed er en dyd....


  • #37   21. maj 2008 Ja, det ved vi med sit, det gør han stadig kun, når vi samtidig laver det tegn, vi ubevidst viste ham i starten.
    Vi må hjem og prøve med føringen af godbidden i eftermiddag. :o)


Kommentér på:
Lære at dække...

Annonce