{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
783 visninger | Oprettet:

Lære at dække {{forumTopicSubject}}

Håber på at kunne få lidt hjælp.. Vores 4 måneder gamle (ja hun er ikke så gammel endnu det ved jeg) springer kan simpelthen ikke forstå når man siger dæk til hende, hvis man har en godbid i hånden og hun sidder ned, så kan man godt sige dæk og tage hånden med godbidden ned på gulvet også ligger hun sig (eller ja nærmest springer ned på gulvet) men det er jo kun at følge godbidden, det virker ikke til hun som sådan forstår hvad det er..

Hun har været så hurtigt og dygtig til at lære såå mange andre ting, derfor undre det mig at hun ikke kan lære at dække. Det var det første (sammen med sit) vi startede med at træne med hende, men det siver ikke ind.

Tror i det kommer med alderen? Og vi bare skal blive ved på samme måde (med en godbid ned på gulvet) eller har i andre metoder der har virket for jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære at dække
  • #1   16. maj 2013 Vi havde præcis det samme "problem" alle andre ting lærte han hurtigt, men dæk, den var svær. Men fortsæt som du gør, det skal nok komme.
    Hvis du ikke allerede gør det, så sig kommandoen ligeså snart hun rammer gulvet og ikke kun inden hun skal gøre det.


  • #2   16. maj 2013 Ingen øvelser er stabile når en hund er 4 måneder. Du skal bare blive ved med at føre hende og så lave en test en gang imellem.

    Sige kommandoen, vente tre sekunder maks, har hunden ikke gjort noget, så fører du igen.

    Ting tager tid...


  • #3   16. maj 2013 Vi har kun sagtnet når hun skal gøre det, men nu prøver vi da at sige det når hun rammer gulvet.. Det havde jeg slet ikke tænkt på.. smiley

  • #4   16. maj 2013 Sagt det*

  • #5   16. maj 2013 I øvrigt mener jeg ikke dæk er en svær øvelse - eller sværere end andre - men sit er en let øvelse fordi det er en adfærd, der falder hunden helt naturligt. Derfor har man både tilfældet med sig og også hundens eget initiativ med sig.

    Det har man ikke med dæk - og slet ikke med stå.


  • #6   16. maj 2013 Ch: ved godt ting tager tid, og forventer bestemt heller ikke hun kan alt endnu, overhovedet, jeg var bare i tvivl om det var den rigtigte måde vi gjorde det på, da hun bare har lært alt andet så hurtigt, så tænkte vi, at det måtte da være os der gjorde noget forkert..

  • #7   16. maj 2013 Dejligt at høre vi ikke er helt galt på den med "trænings metoden"

  • #8   16. maj 2013 smiley Det er ikke altid let smiley

    Jeg bruger kun godbidder til hunden har prøvet det et par gange. (netop for ikke at den har fokus på godbidderne) så bruger jeg andet..for eks. legetøj eller en spændende lyd og hver gang hunden gør noget den også skal gøre på kommando, så siger jeg kommandoen, når den gør det af sig selv, og roser den.
    Tisser den udenfor, bruger jeg kommandoen til det.
    Sætter eller ligger den sig, bruger jeg kommandoen til det.
    Altså forsøger jeg at give den kommandoen til det den gør af sig selv, og rose den så den er godt bekendt med kommandoen.

    Fortsat god fornøjelse med din lille hvalp


  • #9   16. maj 2013 Tak Gitte H.. Det var da en rigtigt god måde at lære dem det på.. smiley det vil vi da prøve smiley rart med så mange gode input til hvordan det kan gøres..

  • #10   16. maj 2013 At kombinere tingene er optimalt.
    Du kan ovenikøbet også, hvis du synes det kunne være sjovt, shape øvelsen...

    Der er mange veje til Rom og i modsætning til turen til Rom, så kan man vælge flere ad veje ad gangen smiley


  • #11   16. maj 2013 Det jo det CH, men vælger den vej der passer bedst smiley

  • #12   16. maj 2013 Velbekom

    Da jeg selv har MEGET selvstændige hunde, som skal håndteres som lam, så er det min opfindsomhed der bestemmer om de lærer noget eller ej smiley

    Giver jeg bare en kommando, efter de har lært den (de er ufattelige intelligente og ved udmærket hvad de skal) glor de bare på mig, som om jeg ikke er rigtig klog, men blander jeg ordren med andet synes de lige pludselig det er sjovt at lystre smiley Og så tror jeg tit, det giver andre folk et godt grin, når de ser os smiley


  • #13   16. maj 2013 Så er kommandoen vel i realiteten knap så stabil, Gitte?

    For mig er det vigtigt at hundene rent faktisk efterlever kommandoerne - uden det, er der jo ikke fuld kontrol.


  • #14   16. maj 2013 CH

    Det kan man vel godt sige, i hvert fald med mine hunde, men det er racen der er årsagen til det. I forhold til andre racer, så er indlæringen og stabiliteten i kommandoen lige så god som vanligt.

    Hvorimod min GD lystrer mit mindste vink, uanset situationen, men han er heller ikke så selvstændig som de andre.

    Øvelsen med kommandoerne inspirerer hundene til at udføre dem og pirrer deres nysgerrighed, til at lære mere. Man skal IKKE være hård ved den Anatolske, men konsekvent, altså har den fået besked på noget, så er der ingen vej udenom smiley

    Hemmeligheden med disse hunde er også at undlade at give en masse "unødvendige kommandoer" og så lære dem, når tidspunktet er der.

    F.eks. går jeg aldrig ud med dem og så går i gang med træning. De får lov til at afsøge og patruljere området først, så de har tjek på tingene, når de så søger mig igen, så kan jeg arbejde med dem, men ikke før.


  • #15   16. maj 2013 Mine hunde bliver primært trænet uden snor, da min erfaring med deres velvilje i samarbejdet er af meget større betydning for om de har lyst til at lystre mig, frem for at "straffe" f.eks ved at give et ryk i halsbåndet.

Kommentér på:
Lære at dække

Annonce