{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.632 visninger | Oprettet:

Foder og hundehvalp {{forumTopicSubject}}

Vi har fornyligt forøget familien med en hundehvalp. En utrolig dejlig rottweiler tæve, på nu næsten 10 uger.

Da vi fik hende hjem var hun meget rund om maven og havde næsten konstant hikke, så hun fik selvfølgelig en ormekur. Hvilket viste sig at være tiltrænkt.

Vi fik oplyst at hun har været vant til royal canin hvalpefoder, hvilket vi derfor havde købt hjem til hende.
Da vi hentede hende var hun noget mat i pelsen og efter den første dag hjemme var det meget tydeligt at hun havde skæl og kløede enormt meget. Jeg overvejede derfor at vænne hende til noget nyt foder, men ville lige vente til hun var faldet helt til.
Der gik ikke mange dage før skællene var væk og pelsen skinner som den skal uden foderskift. Hvilket jeg mener tyder på vi måske ikke er blevet korrekt oplyst.

Sagen er den jeg synes hun er alt for tynd. Vi følger selvfølgelig vejledningen som står på posen, men skal hun måske sættes op?
Hun har taget 1,9 kg på siden vi fik hende, altså på knap 2 uger og hun er egentlig som man kan forvente af en hvalp. Meget nysgerrig, legesyg, klar til udfordringer osv. lige indtil hun dratter omkuld, et par timer senere og sover som en sten.

Jeg er i tvivl om hun skal have mere at spise eller om dette bare vil påvirke hende negativt, så hun måske vokser for hurtigt og får diverse følgesygdomme. Jeg synes jo absolut heller ikke hun skal mangle noget.

Håber der er en som kan hjælpe..

Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder og hundehvalp
  • #1   20. jun 2008 Det er jo lidt svært at rådgive, når man ikke kan se hende.. *s* Prøv at gå til dyrlægen med hende og få ham til at tjekke om hun er for tynd..

    Hellere for tynd end for tyk..


  • #2   20. jun 2008 Med de store racer, er det bedre, at de er lige til den tynde side. Hun skal selvfølgelig ikke være mager, men meget gerne slank. Jeg går ud fra at det foder i fodrer med, er beregnet til store racer? Ellers skal I i hvert fald skifte.
    Så længe hun tager på og virker glad og tilfreds, ville jeg ikke være nervøs, men ja, som jeanette skriver, så tag et smut forbi dyrlægen, hvis I er i tvivl. En vejningen, et kig og et lille godt råd, tager de fleste ikke noget for, og tit kan sygeplejersken rådgive jer lige så godt som dyrlægen :o)


  • #3   20. jun 2008 Jo selvfølgelig er det beregnet til store racer.

    Vi var ved dyrlægen i sidste uge med hende og der fik vi den besked at vi skulle følge vejledningen på posen og ellers bruge vores sunde fornuft da alle hunde jo er forskellige. Det vidste vi jo egentlig godt.

    Dyrlægen synes hun så ret fin ud fodermæssigt, men hun er altså blevet tyndere siden. Man kan mærke de bagerste ribben ret tydeligt og så går hun ind ved lyske partiet.
    Vi skal til dyrlægen igen om ca. tre uger.

    Synes faktisk det er tosset svært med de hvalpe. Vores sidste store hund var altid mager. Men også hyperaktiv, hvilket vist er typisk for en boxer. Han blev aflivet alt for tidligt pga. af meget slem spondylose og jeg frygter virkelig at fodre det mindste forkert. Tror ikke det var pga. af foderet han fik det, men man kan vel aldrig være helt sikker.

    Fiffi er altædende. Jeg tror virkelig hun kan spise til hun revner. Det har vi aldrig været prøvet før, så jeg er selvfølgelig bange for om hun er sulten.


  • #4   20. jun 2008 Louise: Jeg synes det lyder som om i gør alt lige efter bogen :o)

    Du skal ikke være så nervøs for, om hun er for tynd. En hund skal være virkelig tynd, før det er sundhedsskadeligt. Foder hende efter bedste skøn og se, hvad dyrlægen siger om 3 uger. På så kort tid, skulle det undre mig, om hun blev skadeligt underernæret :o)

    Men ja, det er hammersvært! Man kan jo ikke så resultatet af en foderøgning eller -sænkning, før efter noget tid, så det er virkelig en balancegang. Men så igen... man har et ret stor margin at arbejde ud fra, så med sund fornuft, går det nok ikke helt galt :o)


  • #5   20. jun 2008 Nu vil jeg lige høre hvilken type RC i fodrer med? håber ikke at det er giant/maxi babydog. En rottweiler fungerer absolut ikke særligt godt på dette foder. Den vokser simpelthen i smadder og kan være klar til aflivning som 6 mdr gammel. jeg har det fra min dyrlæge, der har set flere tilfælde.
    Men hvis det er puppy, er det helt fint.

    Som udgangspunkt er det bedre at hvalpen er lidt for tynd end lidt for tyk. Så mindsker man risikoen for at der bliver nogle vækst problemer Hvis du synes at hun er for tynd, øger du bare mængden af foder. Den tabel der er bag på fodret er vejledene, da hunde er individuelle. Nogle optager foderet bedre end andre. Dem der optager det bedre skal ikke have nær så meget foder som dem der ikke gør. Det kan jo være at din ikke optager foderet så godt, og derfor har behov for noget mere. Den skal som før nævnt gå ind i lysken, ellers er den for fed. Men en god tommelfingerregel er, at man ikke tydeligt skal kunne mærke hoftehjørnerne, dog skal de kunne anes.

    At pelsen var mat da i fik hende, kan skyldes at hun havde hvalpepels, den er generelt mere mat en den voksne pels, den starter de som regel med at skifte når der er omkring 10 uger gammel. Skæl kan komme af stress ved flytning, men at den kløer lyder ikke rart. Har den lopper?


    Jeg tror at jeg ville skifte til noget andet foder, hvis du generelt ikke synes at hunden trives, nogle hunde trives bedst på 1 type foder, andre på noget andet. kender nogen, der med fordel fodrer et par mdr med 1 foder, og derefter skifter til noget andet. Dog skal man huske at gøre det gradvist.


  • #6   20. jun 2008 Lidt sund fornuft og foder med fingrene, dvs. du skal gerne kunne mærke hundens ribben, men ikke se dem når den står stille.
    Og ellers hvis den se ud til at trives, og den tager ca et kg på pr uge, så ville jeg bare vente de 3 uger til dyrlægen alligevel skal ha det næste besøg. jeg ville dog veje hunden hver uge, på fast dag i ugen så jeg kunne følge med i hvor meget den vokser.
    Så kan man også styrre om den bliver for tyk,eller vokser for hurtigt.


Kommentér på:
Foder og hundehvalp

Annonce