{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Hvem får skylden? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et teoretisk spørgsmål. I den lille by hvor jeg bor, er der rigtig mange der går tur med deres hund uden snor på. (Jeg har ALTID snor på mine) hvis nu en af de hunde en dag skulle komme hen til mine hunde, som absolut ikke kan lide andre hunde når de selv er i snor, og det udvikler sig til hunde-slagsmål hvem har så skylden? Mig da det er mine der kunne finde på at gå til angreb, eller ejeren af den løse hund ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem får skylden?
  • #2   7. jul 2008 ejeren af den løse hund...
    men vær obs på at snoren ikke må være en flexline.. der er et max mål men kan ikke lige huske det præcist... 150cm måske...

    det hedder også at hvis skadeslidte bærer en del af skylden for skaden kan en del eller hele erstatningsansvaret bortfalde..
    og man må sige at hvis man ikke har sin hund i snor så bærer man et stort ansvar for at hundene kom så tæt på hinanden


  • #3   7. jul 2008 Jeg bruger ikke flexline.. Tror det er noget fanden har skabt på en dårlig dag:) hehe.. Men jeg syns virkelig det er frustrerende for her går jeg og prøver at være en hensynsfuld og ansvarsbevidst hundeejer og så er der så mange der risikerer at ødelægge det..:( det er en lille landsby vi bor i hvor folk i forvejen snakker om vores hunde, fordi alle de andre kun har lab og cairn terrierer.. Så kan da lige forestille mig hvordan det ville lyde hvis der en dag skete noget..

  • #5   7. jul 2008 Tror ikke det er lovpligtig at have hunde i snor, men men skal have helt styr på hunden for at gå med den løs.

  • #8   7. jul 2008 Lovpligtigt?? Næppe:

    . I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem


  • #9   7. jul 2008 Derudover skal man selvfølgelig kontrollere sin lokale politivedtægt, hvor i der sagtens kan være strammere vedtægter.

    Men hvis hunden er løs, og angriber en anden hund i snor, må det jo betegnes som at fører af hunden ikke har kontrol over sin hund.


  • #10   7. jul 2008 Der er hundeloven generelt, der siger, at hunde skal enten føres i line eller være under fuldt herredømme. (Det vil jo sige, at hunden skal kunne kaldes tilbage)

    Der er lokale politivedtægter, der regulerer hvorvidt man må gå med hund uden line i specikke områder - så det skal tjekkes hos det lokale politi.

    Eller på nettet....

    Nej, du vil ikke få skylden, hvis du har din hund i line og en anden hund kommer hen til den.


  • #11   7. jul 2008 Connie W:

    Det står ingen steder........

    Eller jo, det gør det, men det er helt specifikke racer og mellem kl. 18 og et eller andet bestemte steder. Men generelt er det IKKE lovpligtigt at føre sin hund i snor..


  • #12   7. jul 2008 Her er hundeloven:

    http://www.vovseinfo.dk/hundelov.htm

    Og her er en opremsning af politivedtægter - om de er opdaterede ved jeg ikke:

    (link fjernet)


  • #13   7. jul 2008 fra 1. april til 1 okt. skal hunde være i snor på offentlige områder der ikke er hundskove.

    det står i hundeloven


  • #14   7. jul 2008 Tanja:

    Hvor i hundeloven??


  • #15   7. jul 2008 Tanja, du må komme med en henvisning til paragraffen..

    På retsinfo, hvor lovene altid er opdateret står dette som værende gældende - og ikke det, du siger: (hundelovens §3)

    § 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

    Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

    Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

    Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

    Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser.

    Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at bestemmelserne i stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, samt de i medfør af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum.





Kommentér på:
Hvem får skylden?

Annonce