"Rigtig hundemad" {{forumTopicSubject}}
Det er hyppigt man støder på dette ord, når der snakkes om hundens ve og vel..
Se nu er jeg jo ung studerende, og har ikke mange penge at gøre godt med, jeg køber hverken Hills, Roayl Canin, Kw, Nutra Nugget eller andet i den dur!
Jeg køber hvad jeg kan få i min lokale superbrugs mener bare den hedder *Pet/Shop...der for jeg 10 kg for 70kr. og det er jeg godt tilfreds med, da Bella både for vitaminer og mineraler, gennem godbider, i alle former, som hunde guft grønsager ogl. derved er alle hendes behov dækket ind.
Jeg har fået magen ros fra min dyrelæge fordi hun er sådanne en pæn hund, både pels, tænder, øjne osv.
Også er det jeg sider og tænker....
Hvordan vil i diffinere ordet "rigtig foder" og hvorfor?
hvad giver i jeres dejlige hunde?
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 432
Da mine hunde både er til udstilling og avl og ydelse i form af arb. kræver jeg optimal pels og kondition så derfor skal mit foder også være optimalt.
feb 2008
Følger: 57 Følgere: 50 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 695
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 444 Svar: 1.312
Har hørt der er alt muligt tilsætningsstoffer i foderet osv, så tør ikk. så vil jeg hellere ofre lidt flere penge på noget ordentligt foder
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 116 Svar: 931
Soraya får Hill's og ved siden af rester fra vores bord....
Tror hvis jeg havde haft tiden så ville jeg barfe men det kræver tid og masser af plads i fryseren...
feb 2008
Følger: 57 Følgere: 50 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 695
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 105
jeg er født og opvokset med hund og de har altid fået aml. fodder fra supermarkeder, har jeg nu aldrig haft problemer med...Bella for 10kg om måneder. så hun for hverken for meget eller for lidt, hun for lige tilpads...:D
aug 2007
Ja det kan man selvfølgelig godt sige... men kræver også at hentes fra slagter - forhandler samt at give det varrierende så hunden får alle vitaminer og miniraler... Når man har et job som jeg med 50-60 timer om ugen så er tørfoder nemmest :o)
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hvorfor jeg bruger Arion...... - Det giver pænt pels - det holder maven iorden - Hunden optager foldret så der er mindre der kommer ud af den anden ende. - og hunden holder vægten. - Derfor bruger jeg kun kvalitetsforder.
Så derfor bruger jeg ikke de billige foder som man kan købe i supermarket..
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Med det foder der er i min lokale brugs skulle reiki have over dobbelt s meget at spise pr dag, som hvis han fodres med flatazor som han får nu.
-og så er sådan en sæk jo hurtigt brugt. Derudover bliver det dyrt i hundeposer til at samle de mange kæmpelorte op *G*
-ej... hunde der får får dårlig mad, skider oftest meget idet der jo er en del der ikke kan bruges til noget...
Fo mig er rigtig hundemad det foder hunden trives på og som har en fornuftig sammensætning. Dvs reelt kød, ikke kun biprodukter´osv
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 105
Jeg skal også på udkig efter noget nyt til hende her når jeg engang for en læreplads, så er der lige de der 3000 ekstra om måneden at gøre godt med, det kommer bestem til at hjælpe på økonomien...
Det er skam ikke fordi jeg ikke ønsker det bedste for hende.
Som jeg skrev er jeg født og opvokset med hunde, vi har bla. en ældre lab. og hun for det også, dog passer jeg hende for tiden og hun for lidt mere "sund" kost da den er alt for rund og maven og en masse motion inden for de sidste 2 uger har hun også både fået blanke øjne og en lækker blank pels igen
aug 2007
Daisie L
Det ved jeg godt ;o) Skulle heller ikke lyde som om at jeg blev snerpet ;o)
Havde jeg haft et alm 37 timers job ville jeg helt sikkert også barfe... ;o)
jan 2007
-så jeg tror nu ikke der er så meget at spare på billig-foder
Jeg r i øvrigt osse på SU, men fornuftigt mad skal hunden jo have
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 382
Nu har vi en hund med meget sart mave, så vi har skulle prøve os lidt frem og er kommet frem til Regal er det bedste for ham. Heldigvis trives den lille også fint på det. Men jeg ville aldrig gå over til råfodring, da den lille ikke kan tåle det i sit hovede
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.429
Det er ikke engang specielt dyrt eller noget... gik faktisk ned i pris, da jeg skiftede til det... det var ikke grunden til jeg skiftede. Men fordi Jamie ikke helt tog det på han skulle og ikke synes maden var så skide interessant og hans pels var kedelig.
Og så havde jeg selv set eksempler på hunde, som var kommet på flatazor... og ja det hjalp lige så meget på Jamie.
og så er det netop, som Michelle skriver, et foder uden alle de biprodukter.
kunne aldrig drømme om at købe discount-foder til min hund.
jan 2007
Reiki får skam både lunge, hjerte, klove, spiserør og hvad har vi ellers af den slags ting -så både biprodukter og "almindelige" fødevarer.
I mit foder ser jeg dog gerne at de rent faktisk bruger noget der minder om kød og ikke kun hus, hår og den slags (for det er nemlig osse biprodukter)
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Den ene havde allergi, men det er næsten væk nu hove alle affandsstofferne er ved at være ude af kroppen på hende...
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Bellses- Min hund er aldrig bleet fodret med andet end kvalitetsfoder, men hvis din hund fungerer på det billige, så er det jo fint:)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
I bund og grund er der nok ikke rigtig nogen der ved, hvad der er det rette...
jan 2007
Men generelt er der jo mere "affald" i det billige end det dyre...
Reiki bliver fodret med et, synes jeg selv, fornuftigt foder, og får så ud over det rå ben (med kød), div grønt når jeg selv laver mad, af og til råt kød når jeg selv laver mad eller når der laves guffer til ham osv...
Så for hans vedkommende er det ret afvekslende hvad han får fyld i hovedet.
Tomater for han (næsten) dagligt da han har bøvlet lidt med forhudsbetændelse hvis ikke han blev vasket hver dag.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.973
Så at sige foder fra f.eks. Brugsen ikke duer, viser at man ikke er velinformeret om emnet.
Der er lavet tests der viser at billigt foder godt kan være i orden.
Så er sværge til dyrt dyrlæge foder er ofte bare fordi det er det nememste, og at man ikke selv orker at undersøge lidt. Dyrlægen tjener kassen på de hunde ejere. Dyrlægens foder er til de hunde, der skal tages specielle hensynt til. Ikke nødvendigvis til sunde og raske hunde.
jan 2007
Møffe (min gamle tæve), fik i starten det billige. Hun sked 3- 5 gange om dagen og i ganske store mængder af gangen. Ofte var afføringen sådan lidt grå at se på, og oftest var det ikke særlig fast -ikke så hun havde tynd mave, men bare heller ikke rigtig fast.
(hun var meget kræsen så vi prøvede en del forskellige billige fodermærker)
Da jeg skiftede over til Olivers gik der 2-3 dage så var det nede på 1 gang dagligt, og endda engang imellem en dag ude afføring. Farven skiftede til brun, og pludselg havde det den rigtige konsistens, og før fik hun tømt analkirtler jævnligt, det var heller ikke nødvendigt mere
jan 2007
Hovedbestandelen i dem alle er korn som hvede og/eller majs.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Det er jeg overbevist om.
Hunden optager for det meste ikke ret meget af mængden af det billige foder, men skider det ud igen. Det er ren fyldstof det meste.
Ved at bruge et godt foder, kan man nedsætte fodermængden betydeligt.
Oscar (vores 2-årige han på 80 kilo)får feks kun 5-700 gram pr dag. Og når man tænker på hans størrelse er det minimale mængder der kommer ud i den anden enden, dvs han optager en meget stor del af foderet. Han vokser stadig fint, har en sund flot pels osv.....
Og hvis man kigger sig lidt om, kan man få kvali-foder der ikke løber op i 500 pr 15 kg!!!
Så alt i alt, tror jeg at det i længden kan betale sig at betale.
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 416
Håber linket virker og kan bruges til noget.
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
jeg synes ikke der er noget galt i at fodre med det billige foder, men anbefaler acana til alle og enhver da det virkelig er godt
sep 2005
Dyre mærker er ikke nødvendigvis bedre.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 382
aug 2006
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Ulve er vel kødædrere oprindeligt (råt kød vel at mærke)..
sep 2005
De ligger i senge og sofaer. Lukket inde i små haver og hundegårde. Bliver klippet og trimmet. Bliver opereret og skåret til, så de passer ind i, hvad vi opfatter som smart. Avles så deforme at de ikke kan føde selv, bare fordi vi VIL have dem så cute.( Små hunde er nemme hunde. )
Får tøj på. Steriliseres og kastreres, så de er nemmere at have med at gøre. osv. osv.
Så meget for, Back to Nature.
sep 2005
Både til dyrene og mig selv.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Desuden har jeg virkelig et problem med at skulle give penge for affald og det er jo det det billige foder består af.
aug 2006
jan 2007
Tamhunden har i mange år levet af affald fra køkkenbordet. Heriblandt sikkert osse råt bevarres, men alts osse alt det menneskene ikke lige kunne spise...
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
jan 2007
Affald fra køkkenbordet, mus der kunne fanges på gården eller hvad den nu ellers kunne finde:o)
Ronja (se jeg KAN godt stave det *G*) -vores hunde fik tørkost + ben da jeg var lille.
Min far har fortalt at deres hunde da ha var barn, fik en blanding af alt muligt. Lige fra rå ben fra slagteren (når den skulle forkæles) og rester fra middagsbordet osv...
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
Har prøvet råfodring til Tabu, det kunne han slet ikke tåle
jan 2007
E del af det ligger ikke ved fodring, men ved dårlig avl (ekstrem udseende osv), og ved alle de tilfælde af adfærdsproblemer vi ser i dag...
Om de problemer så skyldes tumpede hundeejere, urealistiske forventninger eller noget helt 3. ved jeg jo så ikke
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 179 Svar: 624
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 179 Svar: 624
Jeg vil ikke høre om det når nogle sidder og fortæller mig face 2 face om at deres hunde bare får det billige fra Aldi.. Jeg kan slet ikke forholde mig til det.. Og har man ikke råd til et ordenligt foder, burde man ikke have hund. Hvad ville hun dog gøre hvis hunden blev syg og skulle til dyrlægen!!
Ja jeg korser mig. Og siger min mening.
"Rigtig hundemad"