{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.221 visninger | Oprettet:

"Rigtig hundemad" {{forumTopicSubject}}

Det er hyppigt man støder på dette ord, når der snakkes om hundens ve og vel..
Se nu er jeg jo ung studerende, og har ikke mange penge at gøre godt med, jeg køber hverken Hills, Roayl Canin, Kw, Nutra Nugget eller andet i den dur!
Jeg køber hvad jeg kan få i min lokale superbrugs mener bare den hedder *Pet/Shop...der for jeg 10 kg for 70kr. og det er jeg godt tilfreds med, da Bella både for vitaminer og mineraler, gennem godbider, i alle former, som hunde guft grønsager ogl. derved er alle hendes behov dækket ind.
Jeg har fået magen ros fra min dyrelæge fordi hun er sådanne en pæn hund, både pels, tænder, øjne osv.

Også er det jeg sider og tænker....
Hvordan vil i diffinere ordet "rigtig foder" og hvorfor?
hvad giver i jeres dejlige hunde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte træpaneller op, 4 stk i stue i et hjørne og et i gange. 800 kr.
  • Lampe, maleri 1.000 kr.
  • Skift af slange på 2 cykler 350 kr.
  • Cykelskærm er gået i stykker på forhjulet og Dynamo lygter gået ud 500 kr.
  • Afmontere BWT anlæg 650 kr.
  • hænge hylder og billeder op. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Rigtig hundemad"
  • #1   18. jul 2008 Jeg fodre royal canin men bytter til barf lige om snart. Fordelen ved de lidt dyrere foderprodukter er at der ikke er så meget spildprodukter i dem så som benrester mm plus at hunden ( undskyld ordvalg ) ikke skider så meget og mange gange da de optager meget mere af maden. Tit i de billigere foderproduktion skal hunden have tilsvarende større mængde da optagelsesprocenter er noget mindre så mange gange ender det med at de dyre produkter er billigere end de billigere da man bruger forholdsvis mindre mængder.
    Da mine hunde både er til udstilling og avl og ydelse i form af arb. kræver jeg optimal pels og kondition så derfor skal mit foder også være optimalt.

• #3   18. jul 2008 Hehe Daisie L det er lige til en reklame ;0)

• #5   18. jul 2008 Jeg giver Ludwig Royal Canin hundefoder, ganske simpel fordi jeg ikk vil fodre med det mad fra Super Brugsen + lokale forhandler.

Har hørt der er alt muligt tilsætningsstoffer i foderet osv, så tør ikk. så vil jeg hellere ofre lidt flere penge på noget ordentligt foder smiley

• #7   18. jul 2008 Hmm ja vi har alle meninger om hvad der er rigtigt eller forkert til vores små kære hunde...
    Soraya får Hill's og ved siden af rester fra vores bord....
    Tror hvis jeg havde haft tiden så ville jeg barfe men det kræver tid og masser af plads i fryseren...

• #8   18. jul 2008 Dejligt smiley Fodrer selv med råt

• #10   18. jul 2008 Det er nu heller ikke fordi jeg ikke vil give flere penge for foderet vil jeg lige pointere...det er ganskesimpelt fordi jeg ikke har råd til det!!!
    jeg er født og opvokset med hund og de har altid fået aml. fodder fra supermarkeder, har jeg nu aldrig haft problemer med...Bella for 10kg om måneder. så hun for hverken for meget eller for lidt, hun for lige tilpads...:D

• #11   18. jul 2008 Daisie L

Ja det kan man selvfølgelig godt sige... men kræver også at hentes fra slagter - forhandler samt at give det varrierende så hunden får alle vitaminer og miniraler... Når man har et job som jeg med 50-60 timer om ugen så er tørfoder nemmest :o)

• #12   18. jul 2008 Jeg bruger Arion - da det er et præmium produkt.

Hvorfor jeg bruger Arion...... - Det giver pænt pels - det holder maven iorden - Hunden optager foldret så der er mindre der kommer ud af den anden ende. - og hunden holder vægten. - Derfor bruger jeg kun kvalitetsforder.

Så derfor bruger jeg ikke de billige foder som man kan købe i supermarket..

• #14   18. jul 2008 Jeg vil aldrig fodre min hund med mad fra supermarkedet. Synes ikke at kvaliteten af foderet er god nok. Og jeg er også på S.U., men så må jeg prioritere.

• #15   18. jul 2008 Spøgrsmålet er om du i virkeligheden slipper så meget billiger;o)

Med det foder der er i min lokale brugs skulle reiki have over dobbelt s meget at spise pr dag, som hvis han fodres med flatazor som han får nu.
    -og så er sådan en sæk jo hurtigt brugt. Derudover bliver det dyrt i hundeposer til at samle de mange kæmpelorte op *G*

-ej... hunde der får får dårlig mad, skider oftest meget idet der jo er en del der ikke kan bruges til noget...

Fo mig er rigtig hundemad det foder hunden trives på og som har en fornuftig sammensætning. Dvs reelt kød, ikke kun biprodukter´osv

• #19   18. jul 2008 Kirsten L:
    Jeg skal også på udkig efter noget nyt til hende her når jeg engang for en læreplads, så er der lige de der 3000 ekstra om måneden at gøre godt med, det kommer bestem til at hjælpe på økonomien...

Det er skam ikke fordi jeg ikke ønsker det bedste for hende.

Som jeg skrev er jeg født og opvokset med hunde, vi har bla. en ældre lab. og hun for det også, dog passer jeg hende for tiden og hun for lidt mere "sund" kost da den er alt for rund og maven og en masse motion inden for de sidste 2 uger har hun også både fået blanke øjne og en lækker blank pels igen smiley

• #20   18. jul 2008
    Daisie L
    Det ved jeg godt ;o) Skulle heller ikke lyde som om at jeg blev snerpet ;o)
    Havde jeg haft et alm 37 timers job ville jeg helt sikkert også barfe... ;o)

• #21   18. jul 2008 Og jeg tænker så lige på min lille reiki. Han er self ikke så stor som Bella (18kg), men jeg startede på en 15 kg's sæk 1. marts, og først nu skal der hentes nyt foder (der er til en uges tid endnu).

-så jeg tror nu ikke der er så meget at spare på billig-foder

Jeg r i øvrigt osse på SU, men fornuftigt mad skal hunden jo have

• #22   18. jul 2008 Man kan vel ikke sige noget foder er bedre end andet, det vil hvad der fungere bedst for ens hund. Jeg ved selvfølgelig godt det lidt dyre mad er bedre - det giver vel næsten sig selv.
    Nu har vi en hund med meget sart mave, så vi har skulle prøve os lidt frem og er kommet frem til Regal er det bedste for ham. Heldigvis trives den lille også fint på det. Men jeg ville aldrig gå over til råfodring, da den lille ikke kan tåle det i sit hovede

• #24   18. jul 2008 Jamie fik flatazor og det var jeg super glad for.

Det er ikke engang specielt dyrt eller noget... gik faktisk ned i pris, da jeg skiftede til det... det var ikke grunden til jeg skiftede. Men fordi Jamie ikke helt tog det på han skulle og ikke synes maden var så skide interessant og hans pels var kedelig.

Og så havde jeg selv set eksempler på hunde, som var kommet på flatazor... og ja det hjalp lige så meget på Jamie.

og så er det netop, som Michelle skriver, et foder uden alle de biprodukter.

kunne aldrig drømme om at købe discount-foder til min hund.

• #25   18. jul 2008 Marie med Tor -det har du ret i. Og jeg er skam heller ikke "bange for" alle biprofukter. Men visse ting ser jeg hellere hunden får en andre, desværre er det jo ikke udspecifiseret bagpå foderpakken.

Reiki får skam både lunge, hjerte, klove, spiserør og hvad har vi ellers af den slags ting -så både biprodukter og "almindelige" fødevarer.

I mit foder ser jeg dog gerne at de rent faktisk bruger noget der minder om kød og ikke kun hus, hår og den slags (for det er nemlig osse biprodukter)

• #26   18. jul 2008 Mine to tøser bliver råfodret, det er det der fungerer for dem.
    Den ene havde allergi, men det er næsten væk nu hove alle affandsstofferne er ved at være ude af kroppen på hende...

• #27   18. jul 2008 Ludwig- Så vidt jeg husker er der da også tilsætningsstoffer i Rc`s foder.

Bellses- Min hund er aldrig bleet fodret med andet end kvalitetsfoder, men hvis din hund fungerer på det billige, så er det jo fint:)

• #29   18. jul 2008 Rigtig hundemad er vel noget, der opfylder dens næringsbehov til fulde og samtidig giver den mæthed og tilfredsstillelse.

I bund og grund er der nok ikke rigtig nogen der ved, hvad der er det rette...

• #30   18. jul 2008 Marie -nu var hud og hår blot eksempel:o)

Men generelt er der jo mere "affald" i det billige end det dyre...

Reiki bliver fodret med et, synes jeg selv, fornuftigt foder, og får så ud over det rå ben (med kød), div grønt når jeg selv laver mad, af og til råt kød når jeg selv laver mad eller når der laves guffer til ham osv...

Så for hans vedkommende er det ret afvekslende hvad han får fyld i hovedet.
    Tomater for han (næsten) dagligt da han har bøvlet lidt med forhudsbetændelse hvis ikke han blev vasket hver dag.

• #33   18. jul 2008 Kvalitet og pris hænger ikke altid sammen.
    Så at sige foder fra f.eks. Brugsen ikke duer, viser at man ikke er velinformeret om emnet.
    Der er lavet tests der viser at billigt foder godt kan være i orden.
    Så er sværge til dyrt dyrlæge foder er ofte bare fordi det er det nememste, og at man ikke selv orker at undersøge lidt. Dyrlægen tjener kassen på de hunde ejere. Dyrlægens foder er til de hunde, der skal tages specielle hensynt til. Ikke nødvendigvis til sunde og raske hunde.

• #34   18. jul 2008 Simone -kvaliteten er jo så bare ikke den samme.

Møffe (min gamle tæve), fik i starten det billige. Hun sked 3- 5 gange om dagen og i ganske store mængder af gangen. Ofte var afføringen sådan lidt grå at se på, og oftest var det ikke særlig fast -ikke så hun havde tynd mave, men bare heller ikke rigtig fast.
    (hun var meget kræsen så vi prøvede en del forskellige billige fodermærker)

Da jeg skiftede over til Olivers gik der 2-3 dage så var det nede på 1 gang dagligt, og endda engang imellem en dag ude afføring. Farven skiftede til brun, og pludselg havde det den rigtige konsistens, og før fik hun tømt analkirtler jævnligt, det var heller ikke nødvendigt mere

• #35   18. jul 2008 Nu behøver et "dyrt" foder jo ikke komme fra dyrlægen. Min brugs har så åbenbart ikke de omtalte gode foderprodukter man kan købe billigt.

Hovedbestandelen i dem alle er korn som hvede og/eller majs.

• #38   18. jul 2008 Det billige foder er slet ikke det billigste i længden.
    Det er jeg overbevist om.
    Hunden optager for det meste ikke ret meget af mængden af det billige foder, men skider det ud igen. Det er ren fyldstof det meste.

Ved at bruge et godt foder, kan man nedsætte fodermængden betydeligt.

Oscar (vores 2-årige han på 80 kilo)får feks kun 5-700 gram pr dag. Og når man tænker på hans størrelse er det minimale mængder der kommer ud i den anden enden, dvs han optager en meget stor del af foderet. Han vokser stadig fint, har en sund flot pels osv.....
    Og hvis man kigger sig lidt om, kan man få kvali-foder der ikke løber op i 500 pr 15 kg!!!
    Så alt i alt, tror jeg at det i længden kan betale sig at betale.

• #39   18. jul 2008 http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

Håber linket virker og kan bruges til noget.

• #40   18. jul 2008 jeg startede med pedigree til noddie og jeg erfarede hans mave ikke kan tåle de billige produkter.. så nu bruger jeg acana, og det er virkelig med gode resultater.

jeg synes ikke der er noget galt i at fodre med det billige foder, men anbefaler acana til alle og enhver da det virkelig er godt

• #41   18. jul 2008 ""Knuue heller aldrig finde på at give gucci de der billige mærker""-- hvorfor ikke??
    Dyre mærker er ikke nødvendigvis bedre.

• #42   18. jul 2008 *RonjaRøverdatter *: har sendt en besked til dig

• #44   18. jul 2008 Daisie, er det så back to Ulvens nature eller back to tamhundens nature ;o)

• #45   18. jul 2008 Hunde er vel ådselsædere oprindeligt. Skal de så leve af rester?

Ulve er vel kødædrere oprindeligt (råt kød vel at mærke)..

• #46   18. jul 2008 Synes det der udtryk "back to nature" er lidt poppet. Vi skal fodre som hunden oprindeligt åd, men hvad med vores måde at behandle hundene på?
    De ligger i senge og sofaer. Lukket inde i små haver og hundegårde. Bliver klippet og trimmet. Bliver opereret og skåret til, så de passer ind i, hvad vi opfatter som smart. Avles så deforme at de ikke kan føde selv, bare fordi vi VIL have dem så cute.( Små hunde er nemme hunde. )
    Får tøj på. Steriliseres og kastreres, så de er nemmere at have med at gøre. osv. osv.
    Så meget for, Back to Nature.

• #48   18. jul 2008 Jeg undgår da også foder med kunstige tilsætnings stofer, så vidt det kan la sig gi sig.
    Både til dyrene og mig selv.

• #49   18. jul 2008 Hundemad er ikke det jeg bruger flest penge på tror Sigurt spiser for under en 20´er om dagen og han får orijen. Kvalitetsfoder er faktisk ikke dyere end det billige fra brugsen, hunden skal jo ikke have så meget af det.

Desuden har jeg virkelig et problem med at skulle give penge for affald og det er jo det det billige foder består af.

• #50   18. jul 2008 Det er jo nok i nærheden af 15.000 år siden, at tamhunden var noget, der lignede "naturlig" - så det bliver nok lidt halvsvært, vil jeg tro..

• #51   18. jul 2008 Roja -det er idst et lidt for romantisk billede af tamhundens liv inden tørkost.

Tamhunden har i mange år levet af affald fra køkkenbordet. Heriblandt sikkert osse råt bevarres, men alts osse alt det menneskene ikke lige kunne spise...

• #52   18. jul 2008 Det er vel egentlig først inden for "de sidste århundrede" hunden er blevet desideret fodret... Inden da måtte hunden vel tage hvad den kunne finde rundt omkring i menneskenes samfund, eller måtte tage til takke med hvad meneskene havde til overs og smed ud til den. Eller hvad den selv kunne opdrive.

• #53   18. jul 2008 Ginne -netop:o)

Affald fra køkkenbordet, mus der kunne fanges på gården eller hvad den nu ellers kunne finde:o)

Ronja (se jeg KAN godt stave det *G*) -vores hunde fik tørkost + ben da jeg var lille.

Min far har fortalt at deres hunde da ha var barn, fik en blanding af alt muligt. Lige fra rå ben fra slagteren (når den skulle forkæles) og rester fra middagsbordet osv...

• #54   18. jul 2008 bruger Kingsmoor og er god tilfreds med det.

Har prøvet råfodring til Tabu, det kunne han slet ikke tåle

• #55   18. jul 2008 Ronja -for nogen racer, ikke alle.

E del af det ligger ikke ved fodring, men ved dårlig avl (ekstrem udseende osv), og ved alle de tilfælde af adfærdsproblemer vi ser i dag...
    Om de problemer så skyldes tumpede hundeejere, urealistiske forventninger eller noget helt 3. ved jeg jo så ikke

• #57   22. okt 2009 Jeg kan sempelthen ikke forstå man anskaffer sig en hund hvis man ikke har råd til at fodre den med et godt foder!!!

• #58   22. okt 2009 Min onkel har en lille D/S-gårdhund som bare bliver fodere med raster fra aftensmaden. Det gjorde deres gamle hund også og den døede pludseligt 7-8 år gammel og jeg vil vædde en kasse cola på at den døde som følge af dårligt kost. De par gange jeg har mødt den gennem årene har den virket underlig mat og dens pels har været feddet og haft en underlig lugt. Alt i alt har den bare ikke virket sund.

• #59   22. okt 2009 Nej, er helt enig med dig Annie Julie F... Foderet har altså noget at sige, men nogle hundeejere går mere op i det end andre.

Jeg vil ikke høre om det når nogle sidder og fortæller mig face 2 face om at deres hunde bare får det billige fra Aldi.. Jeg kan slet ikke forholde mig til det.. Og har man ikke råd til et ordenligt foder, burde man ikke have hund. Hvad ville hun dog gøre hvis hunden blev syg og skulle til dyrlægen!!
    Ja jeg korser mig. Og siger min mening.

Kommentér på:
"Rigtig hundemad"

Annonce