Hunde der går amok... {{forumTopicSubject}}
Har lige siddet og læst adskillige artikler på ekstrabladet.dk om hunde der har skambidt eller slået børn ihjel.....
Det er faktisk sket rigtig mange gange rundt om i verden..
Men det første jeg lige lagde mærke til er, at det er pitbull og rottweiler der bliver omtalt i samtlige artikler.... Det kan vel ikke passe at det er de eneste racer der bider.... Er det for at trække læsere at man kun skriver om de racer, eller er der virkelig hold i det??.............
Og så sidder jeg her med 3 børn i alderen, 6 mdr, 8 år og 11 år... Og har 3 hunde....
Hvad hvis en af mine hunde besluttede sig for at gå amok på en af ungerne...?
Kunne de finde på det?
Jeg har da faktisk aldrig i min vildeste fantasi tænkt at mine egne hunde ville bide i hverken mig, mine børn, eller andre mennesker vi omgåes....
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.477
tror det er fordi at går det galt med de racer går det oftes rigtig galt
ikke glad for at sige det men min søn har leget med en blanding med en amstaff og en ja en ulovlig hund
og hun var så god som dagen var lang og jeg havde ingen bekrymringer (de var også hele tiden i samme rum som os) ´
og jeg tror ikke du skal være bange men et godt råd lad dem ikke være alene uden opsyn det gør vi heller ikke herhjemme (mest for hundens skyld) hehe
nov 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Hunde: 1 Emner: 408 Svar: 3.525
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.400
Og jeg er IKKE bange for at mine hunde gør børnene noget som helst. Og børnene ved også (altså de 2 store) hvordan man behandler hundene pænt. De har stor glæde af hinanden:-)
De kan altså godt fx rende i haven, børn og hunde sammen, hvor jeg er inde... Og det har jeg ikke noget problem med.
Jeg har haft en del trælse rottweilere, da jeg en overgang hjalp med omplacering for rottweilerklubben. Oplevede heller ikke med nogen af dem, at de var efter børnene.
Ja, hvis det går galt med en stor hund, går det selvfølgelig oftest rigtig galt....
Synes bare det virker mærkeligt at det lige er de 2 racer, der altid er omtalt....
nov 2007
aug 2006
Ja, det ved jeg....
Men når der er skrevet en artikel om en hund der har bidt alvorligt, evt slået menneske ihjel, er 99% af artiklerne om enten rottweiler eller pit....
Det er da underligt at det er de racer der bider..... Ved ikke om de kan finde på at kalde hunden for en af de racer når de i virkeligheden ikke ved hvad det var for en hund. Bare fordi det giver mere omtale når det er en hund folk i forvejen frygter......
Hvor er fx labrador, golden, schæfer, doberman og alle de andre store hunde....... og blandingerne.....
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.477
nej store hunde beskytter ofte børn min kærestes mormor havde en boxer da morten var lille og den bed folk der kom ind på grunden hvis morten var ude (se det var en anden race) så det blev den jo aflivet på
nov 2007
"Rottweilers and Pit Bulls were involved in 60 percent of the 27 dog bite fatalities that occurred in 1997 and 1998. Rottweilers were involved in 10 deaths, and Pit Bulls were involved in 6. "
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 382 Svar: 4.891
Eller er det bare et skud fra hoften ud fra de artikler, som DU har læst ?
aug 2006
Jeg læste MANGE artikler om hundebid.... på eb... kun en var om en schæfer....
HG terroristen - Hvor vildt nok.... Det er mange... Man kan så kun gisne om grundene til at de hunde går amok på den måde...
Christel - Jeg efterlyser ikke..... Det er bare en undren fra min side, for jeg har virkelig ikke mødt de der gale hunde...
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 137
"Muskelhunde" er jo en populær potensforlænger for nogle, hvor det er lidt sejt, at have sådan en hund - og mange har ikke evnen til at opdrage disse hunde.
For tyve år siden var det Rottweiler og Schæfer som var populære potensforlængere.
For omkring 30 år siden (puh hvor føler jeg mig da gammel lige pludselig) var Golden Retriever på topti listen over hunde som bed.
Jeg tror desværre det er rigtigt, at "muskelhunde" tilhører den største gruppe af hunde som bider, men igen -- det er en modehund for mange, som i virkeligheden aldrig skulle have haft hund - og det er jo synd for racen.
aug 2006
Jeg har lidt af de samme tanker som dig... Det er populære racer blandt unge mennesker, der måske ikke har de nødvendige evner til opdragelse af sådan en hund.
Grunden til jeg så kun har mødt rimeligt gode hunde af de racer, er måske at de hundeejere, jeg kender er seriøse omkring deres hundehold....
Ja, synd for racen....
aug 2006
Jeg er ikke ude på at nedgøre journalister.... Men helt ærligt så tror JEG, at nogen af dem finder på at pynte på en historie for måske at gøre den mere interessant....
mar 2005
Jeg mener, at ofte er det ejeren som ødelægger hunden pga mangelfuld opdragelse. I sidste ende er jo så hunden, som må bøde pga. en agressiv adfærd.
Alt for mange har hund, som tilbehør til en eller anden form for livsstil.
aug 2006
Jeg har aldrig tænkt over det før nu.... Men kan stadig ikke forestille mig, at de ville gøre det.
Og vil heller ikke lave om på min måde at holde hund på, selvom jeg har læst alle de "skrækhistorier"....
mar 2005
aug 2006
At man mener, det tit er ejeren der er problemet, når hunden ikke opfører sig som den burde, betyder IKKE at man mener alle hunde bør opdrages ens. Og at alle racer er ens.....
For det er de jo tydeligvis ikke.
Men man burde vælge race udfra hvordan man selv er, og ikke udfra hvad der fungerer for naboen....
aug 2006
Har selv haft et ups-kuld (amstaff/rottweiler).... nok den største fejltagelse i mit liv....
mar 2005
Hmmm.....Jeg påstår ikke, at muskelhunde er som andre hunde!!!!!!!!!!!!
De kræver meget mere opdragelse end f.eks. den race jeg har, og det samme gør en dobemann.
Men......det er stadig ejeren som er ansvarlig for at opdrage sin hund ordenligt - uanset race. Mange anskaffer man sig en hund af en race, som kræver mere end almindelig god opdragelse, fordi det er en populær race, og især hos unge som synes, at man er lidt cool når man har en muskelhund.
Det er synd for de racer som er på mode - for med den rigtige opdragelse, kan det altså godt lade sig gøre, at få en god hund ud af det. Men med forkert opdragelse kan man risikere at få en dræbermaskine ud af det, hvilket nogle jo synes er rigtig sejt!
Jeg er vokset op med Rottweilere, og det er også en race, som kræver meget af ejeren.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.844
(link fjernet) ... lifton.pdf
En undersøgelse over rapportede overfald med lemlæstelse og/eller død til følge i årene 1984-2006 i USA og Canada.
Pitt & Rotweiler ligger da solidt i førertrøjen, så der er nok ikke så meget at blive overrasket over, hvis det også er den konklussion du er kommet frem til.
jan 2006
Det skulle vist være det her http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.118
Der er måske 500.000 Labber.... Golden ....Pomser.... gravbasser og blandinger.
Så er der måske kun 50.000 Muskelhunde / Rotter .. osv.
Så er det jo ikke så underligt at Muskelhunde / rotter figurerer længere nede på listen over dem der overfalder mest.... det siger jo sig selv....:O)
aug 2006
Takker for linket:-)
Der må jo alligevel være noget om, at racer er ret "farlige"..............
Hvad grunden er til det, kan der være mange tanker om....
Såsom dårlig opdræt, dårlig opdragelse..... Jeg ved det ikke...
Man skal virkelig tænke sig om og finde ud af med sig selv, hvilken hund, man vælger. Det er helt klart ikke ligeså nemt som at købe nye sokker....
aug 2006
Ja, jeg er også overbevist om at nogen af de små racer er værst til at bide...
MEN der sker nu ikke ligeså stor skade, som når det er en stor hund...
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.118
Man skal passe meget på statistikker..... de kan aldrig give et nøjagtigt resultat... da de kan forandre sig fra dag til dag... alt efter hvem man spørger... :O)
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
For mine egne hunde er i årenes løb blevet overfaldet af alt fra de små Snauzer(staves)typer, papillon`er, til de større som Schæfere,labber og sjove blandinger, ja sgu alt på 4 ben, med de bider ikke så hårdt og gir slip når de får et tryk 16 lige på snuden, hvilket de store muskelhunde jo ikke gør, derfor ser jeg dem som de farligste.
Ok.. har jo så også selv siddet i "saksen" på en amstaff, det var ikke sjovt.
dec 2007
jan 2006
Så det der med at det forandrer sig fra dag til dag ??? Holder jo ikke rigtigt i det her tilfælde.
Og iøvrigt er det udelukkende overfald på mennesker - ikke hund/hund overfald.
jan 2006
Den undersøgelse jeg linker til er over rapportede overfald med lemlæstelse og/eller død til følge i årene 1984-2006 i USA og Canada.
Uden at vide det 100% tror jeg seriøst ikke at gravhunden har lemlæstet eller dræbt særligt mange mennesker i den samme periode ?? Eller i nogen andre for den sags skyld.
Så det er jo ikke en undersøgelse over mest bidende hunde - som den du henviser til er det.
dec 2007
Sorry til jer som har muskelhunde, det er IKKE et angreb på JER el. Jeres hunde, bare sandheden i mit liv.
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 331
jan 2006
Hvad er det for en undersøgelse ???
jan 2006
Den forstod jeg ikke ????
jan 2006
Griner du så også, når man ikke kalder det muskelhund, men istedet for - som i den 12-årige undersøgelse - kalder det for Pittbull og Rotweilere ???
dec 2007
Hvad står OMG for, da jeg kun kan komme på "omgående"..;o))
nov 2007
jan 2006
Okay - forstod ikke lige hvad du mente, men fair nok.
Jeg synes netop at den undersøgelse fra USA & Canada er interessant fordi den har både racer OG blandinger heraf ... for enig, muskelhunde-begrebet er noget udflydende.
Det er lidt det samme når man tager politiets tjenestehunde med i statistikker over bidende hunde og herefter finder ud af at schæferhunden ligger tårnhøjt !! ... surprise ...
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
dec 2007
Og jeg sidder og griner af mig selv, for det er så logisk, jeg bruger selv de engelske fork. i flæng. men lige den var bare smuttet ud af min øverste etage. ;o))
Forsæt endeligt..Hehe..Og Takker for oversættelsen... 8-)
jan 2006
De sædvanlige undskyldninger fra folk, der føler deres race er i modvind.
Du vil da vel ikke modsige at Rotweileren her i de sidste par år har været ret overrepræsenteret når det gjaldt bid på mennesker ? Det er jo ikke noget de bare hiver ud af den blå luft .. så det er da om at forholde sig til det.
Det der med at " I-er-bare-ude-efter-os-ja-I-er-så" ... kan jeg ikke bruge til ret meget ..
mar 2005
nov 2006
jan 2006
Enig - men jeg tror så at grunden til at der ikke bliver skrevet så meget om bidende labradors er, at de netop ikke bider ligeså meget og voldsomt som eksempelvis en rotweiler ..
dec 2007
Ku folk dog ku få fat i racer som ikke "behøvede" en meget fornuftig opdragelse, så så ALT helt anderledes ud. men sådan er det, desv. ikke
.
Så igen "KØRERKORT" til ALLE der vil ha hund/dyr NU.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Avlen er vel alt andet lige vigigt hvis man vil lave mentalt og fysisk sunde hunde.
nov 2006
Jeg vil absolut ikke forsvare min race, for som sagt er bare 1 bidepisode en for mange, men synes desværre at det tit og ofte bliver blæst op i pressen. og som man kan se i den undersøgelse der er lavet i Tyskland ovenfor, så er det faktisk schæferen, der er den allervæste, når det kommer til dødelig udgang, og også i den undersøgelse fra Østrig, men schæferen hører man heller ikke meget om i pressen, kan det mon skyldes at politiet bruger dem? mnen ja, rottweileren ligger på en delt 2.plads i undersøglsen fra Tyskland, problemet er jo, at når det går galt, så kan det gå rigtig galt, netop fordi hunden har styrken til det. Og som skrevet overfor, så kan en rottweiler i de forkerte hænder(det gælder faktisk alle store racer), være et farligt "våben", for de har trods alt alle sammen tænder i munden.
Hunde der går amok...