hvad er forskellen? hvad er forskellen?
inspireret af et andet indlæg...
folk køber voksne avlshunde hjem, for at få et godt materiale at lave hvalpe på, hvis man kan sige det sådan.
når nogen køber, så er der også nogle der sælger...
Når en alm. person så opretter en annonce, hvor vedkommende af en eller anden årsag vil sælge sin hund.... så farer alle op og råber bl.a. ansvar....
hvori ligger forskellen helt nøjagtig?
tænker... rent mentalt kan der da ikke være forskel på om hunden er højt præmieret eller bare en ganske alm. hund??
jeg tager ikke stilling... men spørger fordi jeg simpelthen er i tvivl om, hvorfor nogen synes det ene er iorden, mens det andet ikke er?
hvad er jeres holdning omkring opdræt, hvor der sælges voksne hunde til en kæmpe sum penge?
Når en alm. hundeejer sætter sin i en annonce til en ubetydelig sum i forhold til og bare vil have sin hund får et godt hjem...
Hvad tænker I om hunde, som vokser op med det ene formål at blive solgt videre, når den har opnået det den skal?
Jeg er slet ikke inde i opdrætter-verdenen...og ved slet ikke så meget om det...
men jeg er nysgerrig om at høre folks mening ;o)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.429
men hvorfor er noget legalt, mens andet ikke er?
er det fordi det er planlagt fra starten det ene sted, mens det andet er et problem der opstår?
ja jeg spørger af uvidenhed
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
jeg forstår heller ikk at alle flipper sådam ud...:S
maj 2007
men kom lige til at sætte tingene i perspektiv og kunne ikke se en stor forskel på det og så avlshunde
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Det folk kritiserer er når hunden gang på gang på gang på gang bliver sendt videre...
Når folk anskaffer sig hunden uden at gennemtænke dette inden, og derfor i løbet af kort tid må af med hunden af grunde, der hvis man havde gennemtænkt situationen ville kunne være erkendt og enten forebygget, eller slet og ret kunne have erkendt man ikke burde købe hund (evt. blot på daværende tidspunkt).
Ellers så er min fornæmmelse faktisk, at folk synes hunden er et omstillingsdygtigt dyr (for de flestes vedkommende), og at hjemskift af nød eller med god grund, derfor ikke er så foruroligende igen.
maj 2007
jeg ser tit folk kritiserer en annonce, hvor hunden skal sælges... også selvom det umiddelbart er første gang...
men ja måske er det grunden bag...
men er den ene mere etisk end den anden?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg er ret overbevist om at en mentalt rask hund, sagtens kan klare at skifte hjem, og at den hurtigt vil falde til hos en ny familie.
Jeg bliver ikke harm over at noge grundet forskellige uheldige omstændigheder bliver nødt til at komme af med hunden.
MEN jeg bliver harm når det er ting som "12 ugers hvalp sælges. eg må ikke have den hvor jeg bor", "9 ugers hvalp sælges -har ikke tid til den" osv...
Altså sådan nogen grunde som man bare burde have tænkt på forinden, og som bestemt ikke havde vært svært at vide på forhånd.
-men jeg trøstes med at de da trodsalt kun kan komme til bedre hjem end hvor de er nu.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Det jeg oplever er gennem forum, og der synes jeg faktisk kun det er tåbligheder som;
"min bullmastiff er blevet for stor, og sælges til højest bydende",
"min hvalp opfører sig som en hvalp, og sælges efter først til mølle-princippet" og
"fidoline kan ikke være alene og ødelægger mit hjem. Hun har godtnok nu boet hos 6 andre steder og de anede ikke en skid om det at have hund og behandlede hende skidt, så hun har brug for et permanent hjem denne gang. Hvem vil have denne dejlige hund, hun gives til hvem som helst med hjertet på rette sted".
... Og ligende tåbeligheder, som folk kommenterer og bliver desideret harme over
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 490 Svar: 3.308
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 52
Jeg mener, at de fleste mennesker vel sondere terrænet inden de anskaffer sig et dyr og dermed ved at levetiden for en hund normalt overstiger et taletidskort.....
maj 2007
jeg er selv en af dem, som vil have min hund for livet med mindre jeg bliver syg og ude af stand til at tage mig af ham. Eller der sker noget, så jeg ikke kan opfylde min hunds behov.
Jeg er også en af dem, som vil have min hund fra hvalp af.
Endvidere så er jeg fuldstændig enig i, at avlsmaterialet skal være fuldstændig iorden. Nu avler jeg som sagt ikke selv, men hvalpe jeg køber skal være af godt materiale.
Jeg er selvfølgelig også enig I, at ingen hund fortjener at være kastebold, fordi fru jensen eller 18 årige krudsedulla ikke har tænkt sig om.
så indtil videre er vi ret enige...
men jeg kan ikke lade være med at tænke (med mit lille naive pigehjerte), at hvis man opdrætter hunde, som skal nå højt og langt... Hvordan dælen har man hjerte til at sælge det store stykke arbejde?
men i har gjort mig mundlamme... for jeg troede faktisk at holdningen var en smule anderledes blandt nogen... ellers er disse folk bare ikke kommet omkring denne tråd endnu ;D
maj 2007
hvordan er moralen...
skal man sælge det brugte materiale, for at få plads til nyt?
eller skal man beholde den hund, som har tjent en hele dens liv?
personligt synes jeg den sidste, men kan godt se dilemmaet, som Marie også er inde på...
men hvor meget skal moralen holde til, for at man kan få en god hund fra et opdræt?
jan 2007
Men han faldt til med det samme, og har været nem at overtage, så nok osse det der smitter af på min holdning. Hans tidligere ejer havde helbredsmæssige problemer og derfor måte de af med ham -helt legal "undskyldning" i min verden.
I familien (da jeg boede hjemme) havde i osse hovedsageligt hunde der blev overtaget fra hjem der ikke kunne have dem, og jeg kunne jo se på dem at flytningen ikke voldte nævneværdige problemer.
Så selvom man self skal tænke sig om inden anskaffelse osv, så dør en hund altså ikke af at blive omplaceret.
Ang det store arbejde man har lagt i hunden (hvis den skulle være til avl, højt niveau indenfor en eller anden form for træning osv).
-det er jo et valg man tager. Vil man lave seriøst opdræt kan man desværre ikke beholde alle hunde hvis ikke de dur i avlen.
Vil man deltage på eliteplan i agility eller hvad det nu måtte være, ja så dur en hund der ikke finder det sjovt jo heller ikke.
Og jeg tror en sådan hund vil have meget mere glæde af en ejer ude ambitioner i den retning, end hos en ejer der ærgrer sig lidt over at den ikke duede til det formål den egentlig skulle have.
jan 2007
Jeg råber ikke dyrplager hvis man ikke gør, men hunden har jo tjent en i mange år, og at omplacere hunde når den er 7-8 år synes jeg er lidt unødvendigt, og osse lidt "fejt" overfor hunden, blot fordi den ikke kan få flere kuld.
Jeg synes det er en anden sag når man står med en 2-årig hund der viser sig ikke-egnet, end med en 7-8 årig tæve der har fået de kuld hun skulle have og nu skal til at nyde sit otium.
maj 2007
det handler også lige om at få sat tingene i perspektiv ;o)
Jeg blev i tvivl da jeg så den anden tråd og spekulerede en del over det...
men nu har I formået at skære det ud i pap for mig ;o) tak
maj 2007
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
jan 2007
Nogen hunde mister jo lidt lysten til den uro der er når man bor med f.eks. 7 hunde, når de når op i alderen. En sådan hund kunne måske have meget godt af at nyde alderdommen i roligere omgivelser, såfremt den ellers er sund og rask og vil kunne håndtere en flytning.
Me som udgangspunkt så jeg da helst at opdrættere valgte selv at give hunden en god alderdom.
maj 2007
jeg synes altså også det har en hvis charme og udståler kærlighed til hundene ;o)
jeg tror slet ikke jeg er så meget for de helt store opdræt, hvor man sælger og køber på kryds og tværs.
For mig skal det være på et plan, hvor det hele ikke virker som ren forretning et eller andet sted...
Men altså nu er jeg jo heller ikke på noget højt plan nogen steder... Selvom man gerne vil have det bedste, så er jeg ret overbevist om at det sagtens kan findes blandt de míndre steder...
selvom jeg da godt ved at der kan være gode store steder og dårlige små steder...
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Det er for mig meget positivt. Hun begrænser antallet af hunde, så der er tid til dem alle. Og så ekstra dejligt når nu jeg er helt skudt i hvalpen.
Det jeg ikke synes er i orden, er salg af de gamle hunde som ikke kan bruges mere. Tæver som er for gamle til at få flere kuld. For mig er det for meget forretning. Som om "jeg kan ikke tjene flere penge på den her hund, så den skal ud for at gøre plads til noget nyt"
Måske jeg er sentimental, men her er dyrene kommet for at blive. Så vil jeg hellere være lidt længere om at nå mine avlsmål.
Jeg avler fordi jeg har nogle dejlige hunde.
Jeg har ikke hundene for at avle.
Jeg kan heller ikke se forskellen mellem salg af voksne familiehunde og avlshunde. Jeg synes det er lige synd for hunden uanset fine præmier eller ej.
Ja der findes situationer hvor det desværre er umuligt at beholde hunden. Så ser jeg ikke noget forkert i at finde et nyt hjem til hunden. Men alt for mange har slet ikke tænkt sig om inden købet. Og mange opdrættere er for ukritiske med hvem de sælger til.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Personligt har jeg intet imod omplaceringshunde. Det gør mig bare irriteret, når årsagen er, at folk ikke har overvejet basale ting som f.eks. om de må have hund, der hvor de bor. At det muligvis kunne være en god ide, at gå lidt til træning med deres hund, inden det går galt for begge partner. Eller at der er en chance for, at hunden skal til dyrlæge en dag og det i så fald vil koste mindst et par hundrede kroner.
Det sker endda, at årsagen er så simpel som at folk har fundet ud af deres racehund måske ikke er ren!
Især gruppen, der ikke har gjort noget for at sætte sig ind i hvad en hund er, og så pludselig står med en 1½-2 årig hund, som de ikke magter at have.
Der er for mange at den gruppe på markedet og for få, som vil overtage dem. Hvor ender de overskydende hunde fra denne gruppe?
jan 2007
Jeg har forståelse for at andre har opdræt som både hobby OG noget mere.
Om jeg ville købe fra et mere forretningspræget sted kommer an på mange ting. Blandt andet om de på trods af det er en forretning, stadig er i stand til at holde det på et plan hvor eg synes dyrene bliver passet som de skal, får den tid de fortjener osv... Og får lov at være HUND først og fremmest.
Men det kunne jo ligesåvel dreje sig om en jæger der køber hund, og hunden viser sig så senere at være uegnet. Så har jeg da forståelse for at man vælger at omplacere hunden og købe en ny.
Jeg ved min bror f.eks. hverken har tid eller mulighed for at have en hel stak hunde, så når han køber hund (med jagt og markprøver for øje) så vil den osse blive udskiftet hvis den ikke viser sig at være egnet.
Det handler ikke om at han holder mindre af den. Han er skam dyreven og har været overordentligt glad for de hunde han har haft gennem tiden (altså familiens hunde, men som han har trænet og arbejdet med)
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Hvis opdrætteren ønsker at beholde sin hund, selvom den ikke er brugbar, er det selvfølgelig også godt.
maj 2007
men jeg vil ikke overtage dem... og jeg vil heller ikke føle mig forpligtiget til at gøre det, selvom samvittigeden nager...
Og ja, det blev begrænset noget, hvis nogle folk slog øverste etage på on....
Det er trist med de skæbner...
men der er penge i det hele,.. og så er mange desværre ligeglade med hvem de sælger til....
Lotte: hvis du er sentimental, så er jeg også ;o)
men jeg tror der er meget forskel på folk mht. hvilket stadie man har hunden på...
for mig betyder det jo alt i min hverdag, at jeg har min hund...
mens for andre betyder det alt for deres indtjening...
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
Sådan har jeg det som kommende opdrætter også selv.. Pt. har jeg Flica og Cody der ikke er til avl (og som forøvrigt også er genbrugshunde) og egentlig så går de i øjeblikket og "fylder" lidt op for muligheden for nye avlshunde, men de var her før jeg begyndte at tænke på avl, så derfor bliver de her selvf. også ind til de ikke er mere! :o) MEN, står jeg en dag med en hund jeg har købt til avl og som ikke viser sig at være egnet, vil jeg absolut ikke udelukke at jeg kunne finde på at sælge den...
Hvad angår "udtjente" avlstæver, så mener jeg også umiddelbart at de skal blive og nyde deres otium, men der kan måske komme særlige tilfælde hvor jeg kunne finde på at "sælge" en tæve der er færdig med avl - omend der hvis det blev aktuelt en dag, ville være tale om at forære hunden til nogen jeg kender der måske bare er helt syg med den pågældende hund, en "udtjent" avlstæve vil aldrig 'bare' blive sat til salg herfra, man skylder den mere end det...
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
Deri er vi ganske enige! :o)
hvad er forskellen?