Trækkeleg og adfærd Trækkeleg og adfærd
Hej alle sammen.
Vores nye hvalp Ífur knurrer når vi leger trække-leg med ham. Betyder det at vi skal holde op, når han begynder at knurre? Eller skal vi bare overse det.
Samtidig vil jeg spørge hvad I gør for at lære jeres hvalp at den ikke må bide i hænderne. Jeg syntes ikke at vores reagere på når vi siger "Nej" men samtidig har han også svært ved at forstå et nej syntes jeg. Hvordan kan jeg gøre så det ikke er ham der bestemmer hvornår og hvor man må bide?
Det var vist det hele, håber på nogle gode råd.
Hilsen Louise
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Når en hund knurrer i forbindelse med trækkeleg kan det i mine øjne være to ting - enten føler den sig en smule truet af den, der er i den anden ende af legettøjet, hvilket kan afhjælpes ved at vende siden og ryggen til under legen. Ellers er den opslugt af legen og har det fantastisk.
Angående bideriet.
For at NEJ virker, skal kommandoen indlæres. Det tager nogle måneder før den sidder helt fast.
Jeg har haft mest succes med at aflede med andet legetøj eller fjerne mig fysisk fra hunden, når den har bidt som hvalp. Simpelthen stoppe legen øjeblikkeligt, så hunden lærer, at den ikke får noget ud af det, men tværtimod mister noget sjovt, når den gør det.
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Og en hvalp forstår ikke et nej før den lærer det. I skal altså lave nej øvelser med ham, for at han vil kunne forstå det.
Indtil du får lært ham nej, så piv, vend ryggen til og afbryd legen når han bider. Så lærer han at han ikke får noget ud af det.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
-generelt er der mange hvalpe der knurrer når de leger vilde lege.
Ang NEJ -jamen hunden har jo jo ikke lært kommandoen endnu, så self virker det ikke at sige nej, den skal jo først lære hvad det betyder;o)
maj 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 1.491
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Men! Det er vigtigt at detg bliver gjort rigtigt. Og at hunden lærer at stresse ned igen, noget vi som førere skal hjælpe hunden med. Stop legen når den er aller sjovest og "slå genstanden ihjel" ved at holde den mod jorden indtil hunde mister interessen. Gem genstanden væk og fortsæt lidt tid efter. OG husk at det er byttedriften man kører på ved trækkeleg.
aug 2006
Jeg tænker på, at er hunden i drift, er det ikke nødvendigt at tappe den for at få den i ro.
Er den i stress er det noget andet, og der kan man så diskutere, om trækkelegen er god for hunden.
Jeg synes trækkelege er fantastiske, de er naturlige og får trigget nogle gode og stimulerende ting i hunden, der gør at den kommer i en harmonisk tilstand.
sep 2007
Hvad vil du da gøre??
aug 2006
Så det vi gør er, at lege bytteleg, hunden fanger byttet, vi leger trækkeleg, hunden vinder nogle gange og det starter forfra. Til sidst leger vi bytteleg og før hunden får fat i legetøjet, så tager vi det væk.
Så er legen slut, driften er bygget på og hunden er lidt "sulten" til næste gang.
Jeg tænker lidt, at hvis hunden er stresset over trækkelegen, så gør man det enten forkert eller også har hunden meget svækket byttedrift - og har den det, så er det ikke en god leg for den.
sep 2007
Jeg kan godt se din pointe med at man så afbryder driften...
HVad er bytteleg?
aug 2006
zigzag bevægelser helt nede ved jorden i små ryk. Det er meget stimulerende for byttedriften. Selve trækkelegen og det at vinde byttet hvorefter hunden kan have sin bærefase er med til at harmonisere driften, hvor det at få afbrudt midt i byggelegen kun bygge op, så der er lidt spænding på til næste gang.
sep 2007
vi bruger nemlig præcist zigzag bevægelser nede ved jorden og tæt på føreren.
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.807
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
sep 2007
aug 2006
Tværtimod.
At man laver aktiviteter med sin hund, som er med til at styrke dens selvtillid (som ikke er det samme som dominans) vil kun øje hundens respekt og agtelse for en.
Man gør tingene langt lettere - også lederskabsmæssigt.
Det er ikke noget med at udfordre dem... Det er sjov og ballade, det er udnyttelse og stimuleringer af deres drifter og dermed noget, der gør hundene harmoniske i deres hoveder.
Trækkeleg og adfærd