Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for og imod blandingsracer
  • #1   13. okt 2008 vi har selv 2 blandingshunde, og har lige fået 5 hvalpe af dem, og alle er sunde og raske. Jeg mener stadig at en blandingshund er de bedste hunde

• #2   13. okt 2008 Jeg synes ikke man skal lade blandings parringer ske med vilje. Hvorfor det? Der finder så mange dejlige racerene hunde, hvorfor så sætte flere til verdenen end nødvendigt?

• #3   13. okt 2008 Jeg har ikke noget imod blandingsracer -
    Men jeg kan ikke bruge en blandingsrace til noget, vil man frem i deltage i konkurrencer og anden hundesport, så skal der selføllig være stamtavle på hunden.. og så skal det jelst være den Rigtige stamtavle... DKK....
    Alt andet kan ikke bruges...

• #4   13. okt 2008 Er helt enig med Hulgaard.
    DKK er det rigtige at vælge.

• #5   13. okt 2008 hvis man bare skal have en familie hund, hvorfor så ikke tage en blandingshund??? De fleste af race-hunde, kan risikere at få nogle sygdomme, som ikke så nemt rammer blandingshunde

• #6   13. okt 2008 Jeg har 2 blandingshunde, de er genbrugshunde og jeg kan bestemt ikke se nogen grund til at avle på noget man ikke ved hvad indeholder, slet ikke når der i DK aflives over 12000 hunde hvert år. Når der er så mange unghunde (6-24 mdr) der bliver kastebolde med en usikker fremtid. Når der er så mange hunde der bl.a grundet avl uden insigt i anernes sundhed, bliver syge og må leve et liv på medicin, med operationer osv

Så jeg må vidst være imod avl på blandinger.

Jeg er så også imod hovedløs stamtavleavl, hvor udseende bliver prioriteret højere end sundhed og mentalitet.

• #7   13. okt 2008 jeg er både enig og uenig med dig, Tanja. Hvorfor har du selv blandingshunde, og har imod avl på dem. Hvor er sammenhængen i det???

• #8   13. okt 2008 enig Katrine & Kim

• #9   13. okt 2008 blevet klogere på hvad Bine???

• #10   13. okt 2008 Niels.

Hvis man parrer 2 blandinger af eks schæfer/labrador og Bulldog/boxer, er der da en stor rissiko for at få både HD/AD, ryglidelser, synslidelser, hjertelidelser osv som en ikke blanding.

Det er ca 30 % af HD/AD der er arvelig, og har man en blanding bliver den kun meget sjældent testet for racerelaterede sygdomme inden avl og i det hele taget i dens liv.

Eftersom mange lidelser også er arveligt betonede, er det da kun en fordel at kende anernes status, for dermed at minimere rissikoen for arveligt begrundede sygdomme.

At påstå at blandinger er sundere end racerene hunde, er blot at holde liv i en gammel skrøne. Det har absolut intet på sig.

• #11   13. okt 2008 Blandingshunde er ikke sundere end racerene.

Blandingshunde er også disponeret til mange flere sygdomme, da der er flere blandinger i.
    så det er noget pjat at sige at blandingshunde er raskere.. Det er en skrøne. FAT DET.

• #12   13. okt 2008 Mine 2 hunde, er ompladseringer, de kunne ikke blive hvor de var, og jeg tog dem til mig smiley

Det er ikke det samme som at jeg ville gå ud og købe en hvalp af 'eget avl' (som folk ofte kalder det) og jeg kunne ikke drømme om at sætte dem i avl da jeg ikke aner hvad de har med sig i baggagen af sygdomme.

Muligt de ikke selv fejler noget, men deres søskende, forældre, bedsteforældre osv ved jeg absolut intet om, og ikke om jeg en dag vil have en opringning fra en ulykkelig hvalpekøber fordi den er blevet alvorlig syg, af noget jeg kunne have forhindret ved at ikke avle.

Jeg giver gerne en hund et godt hjem hvis det er det den trænger til, men ikke om jeg vil lave hvalpe der rissikerer at ende i en kedelig statestik, bare fordi jeg syns det kunne være hyggeligt at få hvalpe.

• #13   13. okt 2008 ja der er jo større chance for man helt nødagtigt ved hvilken hund man får ved at købe en racehund, men dog alligevel ikke en selvfølge. men jeg synes nu stadig blandinger kan være ligeså skønne

• #14   13. okt 2008 Enig Tanja.. Hørt!

• #15   13. okt 2008 I bestemmer ikke hvad jeg skal tro på og hvad jeg skal mene.....
    Nu har jeg i hele mit liv, haft blandingshunde, og der har aldrig været sygdomme eller andet galt med dem. Min forældre har også blandingshunde og der har heller ikke været noget

• #16   13. okt 2008 Pernille; det har intet at gøre med at bladingshunde ikke er skønne, for selvfølgelig kan de det.
    Det er bare totalt hjerne dødt at avle på blandingshunde fordi man synes at hannen eller tæven skal opleve at få hvalpe "They don't care".

• #17   13. okt 2008 pernille sabina C
    Hvis du mener blandingshunde = raceren dog uden tavle så er jeg helt sikkert for og har da selv 3 stk.
    Aldrig har jeg haft bedre hunde end dem og ingen har til dato fejlet noget alvorligt smiley

• #18   13. okt 2008 tanja. jeg er meget enig med dig, jeg har to blandinger hvor den ene er købt af bekendt og den anden en omplacerings hund, selvom det er skønne og dejlige hunde, synes jeg heller ikke man avler videre på blandinger, så derfor er mine også kastrerede

• #19   13. okt 2008 onkel morfar. nej jeg mener blandinger

• #20   13. okt 2008 så i mener altså at de hvalpe vi har, burde være aflivet, fordi man ikke ved hvad der sker med dem, på længere sigt??? Nej fandme nej, de har lige så meget ret til at være her som dem med stamtavle, og jeg vil stadig til tid og evighed, have en blandingshung

• #21   13. okt 2008 christina. jeg ville heller ikke avle videre på blandinger, dog ville jeg godt anskaffe mig en blanding hvis det var en hund der manglede nyt hjem, som evt internat hunde osv.

• #22   13. okt 2008 pernille sabina C
    Jeg finder nu heller ikke noget mod blandinger og har da også selv lavet et kuld blandinger.
    Det eneste jeg kan se taler for tavle er at suplere div. avleres i forvejen godt forede lommer, og den eneste grund til at de ikke bryder sig om at der avles uden tavler er at de så ikke selv kan bestemme prisen.

Det er min mening og beklager den kan nu ikke ændres smiley

• #23   13. okt 2008 Niels Christian C: Din påstand om " hvis man bare skal have en familie hund, hvorfor så ikke tage en blandingshund??? De fleste af race-hunde, kan risikere at få nogle sygdomme, som ikke så nemt rammer blandingshunde " er for mig, helt hen i vejret. På en raceren hund kan du gå tilbage i stamtavlen og ikke kun se forældredyrene.
    Du kan jo se hvad der skete med min blandingshund. Og jeg kan love dig at han ikke var den eneste i kuldet der var syg.

Du aner ikke om dine hvalpe er sunde og raske. Det udvikler sig først senere. Harley var 1 år inden hans allergi brød ud.

• #24   13. okt 2008 Pernille; det er også rigtig flot af dig at du vil ehjælpe de blandingshunde som ofte ender på internater fordi der er blevet avlet med hovedet under armen på alt hvad der har fire ben.!

Niels; hvorfor ville du have hvalpe på dine blandingshunde?

• #25   13. okt 2008 helt enig Onkel morfar

• #26   13. okt 2008 Niels Christian C:
    De skulle vel ikke være aflivet, nok mere aldrig lavet. Er jeres hunde tjekket for bla. Hd/aa inden i valgte at lave et kuld?

• #27   13. okt 2008 Er helt fjong med motorvejssammenfletninger......har aldrig haft andet :o)
    Og jeg æder da gerne nogle popcorn med jer *G*

• #28   13. okt 2008 Heidi N
    Mine er da tjekket så godt det kan lade sig gøre hos dyrlæge med HD-foto.
    Så jeg mener da at have mit på det tørre smiley

• #29   13. okt 2008 kan sige at de hvalpe der er her nu, ikke var planlagt, men ikke mindre ønsket. Når man har en han og en tæve, ja så kan det jo ske at der kommer hvalpe. De fleste sygdomme der kommer, er hvis man laver indavl.

• #30   13. okt 2008 vores hunde er også tjekket, for de har været trænet ved hjemmeværnet, og derigennem dyrlæge tjekket, og der var ikke noget galt. Det er et kravc ved hjemmeværnet, at de skal være tjekket, inden de kommer derind

• #31   13. okt 2008 Heidi N
    Selvfølgelig skulle de være lavet ellers havde jeg da ikke mine smiley
    Lad bare dem som er naive nok til at tro der ikke fuskes med tavler købe tavle-hunde.
    Men lad mig selv bestemme hvad jeg vil smide mine penge i det bliver ikke i tavler ihvertfald.

• #32   13. okt 2008 "eneste grund til at de ikke bryder sig om at der avles uden tavler er at de så ikke selv kan bestemme prisen."

Den forstår jeg ikke. Man må altid selv bestemme prisen. Desuden er det meget fint at folk der ikke bruger tavler kan udtale sig om hvad den bruges til. Tavler har ikke noget med penge at gøre - ellers ville det hurtigt uddø når det nu kan lade sig gøre at lave "ægte uden tavle" til samme pris. Så kunne vi jo spare pengene på tavle, udstilling og sundhedstjek og lave blandinger som vi bilder folk ind er sundere i kraft af at de kommer af forskellige racer.

• #33   13. okt 2008 Jeg har 2 hunde. Den ene er en tvangsfjernet hvalp fra et internat, den anden en affaldshund (blev fundet i en affaldcontainer i Grækenland), og jeg kunne ikke drømme om at avle på dem. Men jeg synes, at blandingshunde har en speciel charme. De ligner ikke alle andre hunde. Og mine næste hunde bliver sikkert også genbrugshunde.
    Jeg kunne aldrig drømme om at købe en hund fra 2 racerene hunde uden tavle. Hvad skulle formålet være med det? Så kan man da lige så godt købe en med tavle. Mit problem er ( og jeg undskylder på forhånd generaliseringen), at de racerene ligner hinan´den allesammen(altså en labrador ligner naboens labrador som ligner de andres labrador osv). Undskyld håber ikke at nogen blev fornærmet over det.
    Og nu kommer selvmodsigelsen for jeg kunne da godt tænke mig en Berner Sennen, og det bliver så med tavle til den tid.
    Men indtil videre holder jeg mig til mine blandinger...

• #34   13. okt 2008 * Onkel Morfar *: Jeg mener også at det er det mindste man kan gøre overfor hvalpekøbere. Det er ikke sjovt at stå med en syg hund, for til sidst at måtte give op. Det er frygteligt og det burde folk vide inden de vælger at sætte hvalpe til verdenen. Min smuksak kunne godt have været alle hans lidelser foruden.

Niels Christian C:
    Min var ikke indavl, men syg var han

• #35   13. okt 2008 Niels; hvor gammel er din tæve? Kan se hun er fra 2007.

• #36   13. okt 2008 christna r. tak. jeg synes nemlig det er trist de stakkels hunde, der ender på internat ligeså snart de kommer i "den besværlige alder" så giver folk desværre op. og det kan da være tungt til tider i den besværlige alder, det har jeg da selv erfaret med min første hund, han ødelagde, bed i stykker osv. men alligevel opgav jeg ikke, det er med at bearbejde problemet i stdet for bare at opgive og sende hunden videre. det er synd

• #37   13. okt 2008 Niels Christian C:
    Jamen tjekket for hvad?

• #38   13. okt 2008 Jeg synes man skal købe den hund man synes passer til ens liv og temperament.

Man skal huske, at når man vælge er en hund, så vælger man hele pakken - inklusive fordele og ulemper.

En af de ulemper, som gør, at jeg personligt ikke vil vælge en blandingshund er, at jeg ikke har en jordisk chance for at vide, hvad det er jeg køber. Her taler jeg både om temperament og sundhed.
    At købe raceren giver en god indikation om, hvad jeg kan forvente, dog uden at noget er fuldstændigt præcist.

Man skal ikke stille sig selv blår i øjnene, hverken når det handler om blandingshunde eller racerene hunde, med eller uden tavle.

• #39   13. okt 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Ja man kan selv bestemme sin pris smiley
    Helt rigtigt men så længe der er folk der avler uden tavler så er det med til at holde prisen nede på hunde med tavler.
    Dermed er købere glade uanset hvad de end vælger smiley

Igen er det MIN overbevisning og det kan nu ikke ændres.

• #40   13. okt 2008 Min blanding var også syg. Indavl kan måske have noget med det at gøre, men fordi hun var en blanding vil vi aldrig nogensinde vide det.

Ja, blandinger og "ægte uden tavle" hunde kan lige så nemt være indavlet som dem med tavle - forskellen er bare at opdrætteren ikke kan komme udenom det når det står sort på hvidt.

• #41   13. okt 2008 Jeg tror nu jeg kunne tjene mere på at sætte Samson til rådighed for avl på alle mulige hunde, end kun DKK-collier. Selvom prisen ville være lavere, er markedet jo væsentligt større. Han har endnu ikke været brugt til avl, om han bliver det kan kun tiden vise.

Jeg har aldrig avlet og har kun 2 collier. Jeg håber Belle engang skal have hvalpe, men hun mangler at få taget HD-fotos. Hvis de ikke er i orden skal hun ikke have hvalpe. Så alle de penge jeg ind til videre har brugt på udstillinger, øjenlysning og mentalbeskrivelse kan være rent tilsæt.

• #42   13. okt 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Da det ikke koster mere end 500,- at få tavle på sin hund kan jeg kan komme til den konklusion at det er tavlen opdrætter tager sine penge hjem på.
    Ja bevarres selvfølgelig skal der udstilles for at få godkendelse til avl.
    Men udstilling er en hobber man ikke kan tillade sig at tage penge for ved at fordele disse omkostninger på sine hvalpe.

• #43   13. okt 2008 Har intet mod bl.hunde. Men kik på marked og besøg et internat. Så vil i se at rigtig mange at de hunde i ser er bl. hunde. Det må der jo være en årsag til? Hvis uheld sker så ok men planlagt avl er ikke ok.

• #44   13. okt 2008 ja hun er fra 2007, og det var som før skrevet, ikke planglagt med hvalpe nu. Dr. dyr rådede os til ikke at give en abortsprøjte, da det ville være sværere for hende at klare. (og man riskikere at få en tosset hund, ifølge vores dyrlæge), hvis man vælger at give en abort-sprøjte

• #45   13. okt 2008 de er tjekket for alt, for ellers kan de ikke bruges til redningshund, ved hjemmeværnet.

• #46   13. okt 2008 Onkel morfra> Faktisk tror jeg de tavleløse hunde er med til at skruge prisen op... Hver gang en ikke tavle opdrætter med de forkerte hensigter sætter sin pris i vejret, så kan tavle opdrætteren følge med op. Jeg kender flere opdrættere der først sætter deres priser op når "uden tavle hundende" puster dem i nakken prismæssigt. Og så er man sgu næsten nødt til at øge prisen, for ikke at signalerer "ringere kvalitet"...

• #47   13. okt 2008 Ginne *
    Enig

• #48   13. okt 2008 Ginne *
    Der ser jeg så modsat på det smiley

• #49   13. okt 2008 Ginne: hvis det er som du ligger op til, så burde det vel ikke være nødvendigt at sætte prisen op på en tavle-hund, når i signalere at de er mere sygdomsfrie, men alle skal jo overgå alle

• #50   13. okt 2008 Onkel morfar

Prisen for parringen og sundhedtjek må man vel godt tage med når man laver regnskabet. Nogle ville også mene at avl er en hobby (det gør jeg), men skal vi nu til at blande os i hvad andre tager for deres hobbyer, eller handler diskussionen "for og imod blandinger" om mere end bare ussel mammon?

For de fleste af os handler tavlen om at have et værktøj til forbedring af vores racer, og du sidder og snakker udelukkende ud fra hundenes økonomiske værdi - det forstår jeg ikke. Min hund og hans tavle er langt mere end de dollartegn du åbenbart ser. Min hund er snart 3 år, sundhedstjekket og endnu ikke udbudt til avl. Er jeg bare en dårlig forretningsmand eller kan du overbevises om at der måske ligger mere bag mit valg af hund med tavle end drømmen om mange penge?

Hvis jeg ønskede hunde for at tjene penge på dem ville jeg ikke gide investere i stamtavlehunde. En raceren uden pap kan føde mange flere og jeg er ikke underlagt hverken etiske, eksteriør- eller sundhedsmæssige restriktioner. Det vil jeg mene at der er langt flere penge i på sigt.

• #51   13. okt 2008 Hmm.. endnu en tråd om blandingshunde.. Jeg har det sådan med at alle hunde er velkomne.. uanset om det er racerene eller blandingshunde..
    kan da kun se sådan på det at var der ikke blandingshunde til så havde jeg da aldrig fået min skønne tøz som ligger her foran mine fødder og trækker torsk i land...

og til niels christian vil jeg sige en ting :
    elsker sgu både hende og ham i har rendende i huset.. og nej.. de er sgu ikk mindre dejlige af og være blandingshunde.. tværtimod..

• #52   13. okt 2008 takker for støtte Tina, og enig, hvis der ikke var blandingshunde til, så havde vi jo heller ikke haft vores dejlige hunde

• #53   13. okt 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Det er jo sådan skruet sammen at hvis du vil gå på udstilling osv. med din hund så skal du købe med tavle, og gerne DKK da udbudet er størst der.
    Men hvis ikke du er til udstillinger osv. så kan jeg bestemt ikke se noget galt i en blandingshund smiley

Og jo desværre er det jo grundet ussel mammon at nogle hellere vælger en blanding fremfor en tavle.
    Dog har jeg ikke selv valgt uden tavle kun på grundlag af dollars smiley

• #54   13. okt 2008 ¨˜”°º Tina º°”˜¨ Nu med 3 kg's baby i maven.. A
    Jeg kan stadig ikke se at nogen skriver de ikke er dejlige.
    Det var min også. Ville bare godt han stadig lå hos mig

• #55   13. okt 2008 Nej, men mon ikke i så havde haft noget andet som i var lige så glade for? Jeg har det altså sådan at hvis min Watson ikke var blevet født - så havde jeg nok købt en anden hund, og så havde jeg siddet og været lykkelig over at jeg havde lige netop den i stedet for alle andre hunde.

• #56   13. okt 2008 hvad nu hvis blandingshunde passer bedst til os, trods de mange racer du siger at der er Christel

• #57   13. okt 2008 Christel "once you go Dober, you never go back" .
    det kan man sikkert smiley
    Men hvis man nu hellere vil noget andet.

• #58   13. okt 2008 sådan Onkel Morfar!!!!

• #59   13. okt 2008 Niels

Det kan man jo ikke sige når de allesammen er så forskellige. Når blandingshunde som en helhed passer bedst, så gør samtlige racer det jo også

• #60   13. okt 2008 NC :
    Jeg mener hvert et ord af det jeg har skrevet og står bag både min egen tøz og dem i har hele vejen.. Har jo selv haft Dego og ved hvad han indeholder.. det er 2 skønne hunde i har ingen tvivl om det *SS*

Ang. min egen tøz ja så vil hun ikke få lov til at få hvalpe for den blanding Naja er skal ikke køres videre ud.. For hvordan bliver hendes hvalpe ? og hvad for en skal jeg parre hende med ? en ren amstaff eller en ren lab ?? Desuden ved jeg jo hvordan min tøz er når hun har været i løb sååå nej.. ingen hvalpe hertil.. Naja's blanding stopper her og kommer ikk videre..

• #61   13. okt 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    Ja men sådan kunne man jo blive ved smiley
    Summa sumarum er at vi har taget vores valg og er glade for vores dyr.
    Men jeg vil da stadig lave hvalpe uden tavle også selvom det ikke lige passer snobberne smiley

• #62   13. okt 2008 Og??? Christel, vi VIL ikke have race-hunde da vi kun skal bruge dem til familiehund, og hjemmeværnet.

• #63   13. okt 2008 Niels Christian C
    Nemlig smiley

• #64   13. okt 2008 skide godt Onkel Morfar

• #65   13. okt 2008 Tina. jeg forstår godt dit valg med din tøz. Hun har jo mange problemer med løbetid og efterfølgende

• #66   13. okt 2008 det er sgu da snobbet!!

• #67   13. okt 2008 Niels Christian :
    Ja i om nogen andre ved hvor meget hun døjer hver gang.. Så netop derfor mit valg..

• #68   13. okt 2008 jep jep jeeep Tina

• #69   13. okt 2008 øhh lige et ?.. er jeg snoppet fordi jeg har en blandingshund og går op i hende.. ???? ja jeg spørger bare...

• #70   13. okt 2008 Nu er jeg ikke af en overbevisning at tavler skal tvinges over folks hoveder. Man må købe hvad man har lyst, men så længe der er så mange hjemløse blandinger der ligger og rådner op på internater og div salgssteder på internettet burde man tage op til overvejelse om man vil afhjælpe eller bidrage til problemet.

At man ikke ønsker sig en raceren hund er også op til den enkelte, men det er lidt trættende at folk mener at deres hunds værdi skal bekræftes ved at lade den føre generne videre (blandinger er lige så søde og lige meget værd burde ikke hænge sammen med om den får hvalpe eller ej)

• #71   13. okt 2008 Niels christian> Jeg har ikke nævnt noget med sygdomme. Jeg forklarede hvordan jeg så på prisstigningerne der har været de sidste år.
    Men ang. sygdomme, så tror jeg personligt det er 50/50 - forskellen er at med tavle ved du hvad du skal kigge efter og har med seriøs avl og udvælgelse af hvalpen mulighed for at gøre mest muligt for at undgå de racerelaterede sygdomme. Hos blandinger er det ren rusisk roulette!

Jeg har intet i mod blandinger, dejlige hunde langt de fleste! Men jeg vil selv gerne vide hvad jeg køber og regner med at skulle dele fodende med de kommende 13-15 år smiley
    Og hvorfor er det at en tavle hund ikke kan udfylde behovet for en familiehund lige så vel som en blandingshund eller en ikke tavle hund? Argumentet er alt for ofte at "den jo "bare" er en familiehund - så pyt med tavlen..."

• #72   13. okt 2008 Har selv haft bl. hund og hun var dejlig og var en genbrugshund. Men så længe der er fyldt med bl. hunde overalt og mange smides fra hjem til hjem syntes jeg ikke der bør avles flere med fuldt overlæg.

• #73   13. okt 2008 ang om hunde rådner op i internater, kan kun sige at vi har taget en beslutning om at hvis dem der køber vores hvlape, ikke magter dem, eller ikke ønsker den mere, så tager vi den/dem retur. De skal ikke bare sendes et fremmed sted hen

• #74   13. okt 2008 vores han hund, har været i mere end et hjem og da vores rigtige gode venner ikke kunne have ham, da han var hård ved deres tæve, så valgte vi at tage ham, for kendte ham jo i forvejen

• #75   13. okt 2008 way to go Niels Christian...
    Er sgu en skam at Naja ikke kan sætte sig i respekt for ellers havde vi taget en af hvalpene det ved i også godt begge to..
    Men med det i baghovedet + det at vi får bebs om 4 uger så tror jeg vidst jeg passer denne gang.. fnis.. ellers var jeg sgu sprunget til og havde taget en hvalp til os :o))

• #76   13. okt 2008 det ved vi godt, og du kender heldigvis begge vores hunde temmelig godt Tina

• #77   13. okt 2008 Det er sjovt som mange af jer har det skidt med alle de blandnigshunde der er på internater osv.
    Jeg mener selv det er dybt tragisk ikke fordi det er en blanding men fordi det er et levende væsen.

Men jeg kommer så bare til at tænke på at rigtig mange som er til hunde med tavler sjovt nok ikke har det mindste imod at der importeres Græske-gadehunde.
    Nej det er i de flestes øjne helt ok SELVOM de hunde ej heller har tavler.

• #78   13. okt 2008 Niels Christian :
    Det gør jeg og står bag dem til punkt og prikke.. Er da også ked af det ikke gik med at have Dego og Naja sammen men sådan skulle det bare ikke være.. Er da også glad for at i tog ham så vi stadig kan følge ham den langbenede bandit ;o))

• #79   13. okt 2008 sådan Onkel Morfar

• #80   13. okt 2008 Onkel Morfar

Hvad er din pointe? De græske hunde importeres ikke i nær så stor udstrækning som der avles herhjemme, så ansvaret ligger stadig hovedsagligt på avlerne. Selfølgelig er der mange med tavle der ikke har noget imod at forbedre levevilkårene for levende væsener - de har hellere ikke noget imod at folk køber internatshunde.

• #81   13. okt 2008 tro mig, han er bare en dejlig hund, og han er tjekket i hovede og r.., og fejler ikke det fjerneste, og det gør Zita heller ikke

• #82   13. okt 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤
    har du prøvet at tjekke gipote.dk, og set hvor mange græske gadehunde der er til salg derinde???

• #83   13. okt 2008 Jeg forstår ikke, hvorfor man så stædigt forsøger at fastholde, at blandingshunde er bedre end racehunde med tavle?

Hvorfor tør ingen se virkeligheden i øjnene?

Omfanget af sygdomme er i det store hele det samme - der er lidt variationer på hvad der mest dominerende hos de to populationer, men lige syge er de nu engang.

Kald dog en spade for en spade..

Og så kan jeg endnu en gang konstatere, at hvor argumenterne slipper op, kommer øgenavnene ind.

• #84   13. okt 2008 Niels

Næ, men igen kan jeg ikke se hvordan det forsvarer blandingsavl - tværtimod. Den må du udpensle for mig.

• #85   13. okt 2008 jeg mener bare at det er bedre at hunde bliver handlet herhjemme, end at de bliver importere fra de andre lande, mange af dem der kommer fra f.eks grækenland, ender på internater herhjemme i dk

• #86   13. okt 2008 hvor er øgenavne henne CH???

• #87   13. okt 2008 CH :
    Jeg har aldrig sagt eller skrevet at min blandingshund er bedre end en race ren hund.. der vil altid være en forskel ingen tvivl der.. men nu har mit valg engang været en blandingshund og hvor er jeg dog glad for det..

• #88   13. okt 2008 Niels

hvorfor?

• #89   13. okt 2008 hmmm, mener nu at vedkommende selv startede med at skrive ordet snob!!!

• #90   13. okt 2008 Niles-Chr. Jeg har lige tjekket gi-pote.dk. Og kunne kun finde én annonce med græske hunde (omhandlende 5 hunde). Hvad er det lige du mener?

• #91   13. okt 2008 Vedkommende - er det mig?

I så fald tager du helt fejl, Niels Christian...

• #92   13. okt 2008 nå jeg kommer ingen vegne så smutter ud og laver mad til mig og min kæreste.

• #93   13. okt 2008 Undskyld. Mit spørgsmål var for vagt. Jeg mener hvorfor det gør en forskel om de er hvalpe herhjemmefra eller hunde fra grækenland der kommer på internat. Den ene er vel ikke mere værd end den anden, og hvis man i forvejen mener at blandingshunde er sagen så er der vel intet galt i at give et af dem et hjem.

• #94   13. okt 2008 Velbekomme Niels Christian.. hils fruen.. ;o))

• #95   13. okt 2008 Iben

jeg var af samme holdning indtil det viste sig at man i grækenland ikke må aflive hunde der ikke er syge.

• #96   13. okt 2008 Iben- Ja, men man må jo ikke aflive hunde i Grækenland.

• #97   13. okt 2008 Og Niels-Christian vil tilsyneladende ikke svare mig på, hvor han ser alle de mange græske hunde på gipote.dk. For alle de andre annoncer med gadehunde er da godt nok polske hunde.

• #98   13. okt 2008 Iben> Ja desværre er der efterhånden flere der ser hunden som deres velgørenhedsprojekt. Jo ringere hunden har haft det, jo større er glæden åbenbart ved at tage hunden til sig.
    Så hellere satse på de "mindst skidte" og give dem en reel chance. Og sige pæn tak for denne gang til de resterende...

Men nej det er ikke in at sige lige pt...

Der med ikke sagt det glæder mig hver gang der er en hund der får det bedre eller får et nyt godt hjem - uanset hvor fra den måtte komme!
    Men jeg synes personligt man spilder mange resourser på den slags, som i stedet kunne bruges på de hunde vi har her hjemme på internaterne smiley

• #99   13. okt 2008 Pia S :
    Niels Christian er ikke længere i tråden da han er gået i køkkenet.. se længere oppe i tråden...

• #100   13. okt 2008 Enig ned Iben. Men håber at internaterne en dag blivet arbejdsløse eller bare kan sige der er ikke så meget brug for os mere. Desværre går det den forkerte vej.

• #101   13. okt 2008 Tina- ved det godt, men spurgte inden han gik.

• #102   13. okt 2008 Snob? hmmm.... Så lad gå da:)

Folk som køber en hund med stamtavle går op i hvilken hund de vil have. Hvad de vil have af temperament, eksteriør og hvad man kan forvente af sådanne hunde.
    Det er ofte med ventetid på op til 1 år af den man gerne vil have.

Blandingshunde kan du ikke forud se hvordan de ender op med temperament og sygdomme. Det er derfor der er så mange til salg på internater og den blå avis. Det er ofte impulskøb da de heller ikke koster så meget og derfor ikke tænker om man har råd til den.

Jeg takker folk som køber hund fra internater og giver dem et hjem samt følger dem til dørs.

Jeg bryder mig dog ikke om de mennesker som bevidst avler på blandingshunde og fylder internaterne op!

Til dig selv, Niels. Synes jeg det var en meget forkert beslutning. Stakkels din blandingstæve som skal have hvalpe, fordi du ikke er sikker nok med en han og en tæve i hjemmet hvor der kan ske ulykker at din tæve nu som ikke engang er 2 år er klar mentalt til at få hvalpe.

Føj

• #103   13. okt 2008 Sidst jeg var på mit lokale internat (bruger deres hundepension), fortalte de altså, at de ikke har problemer med at formidle hundene videre. De har dem ikke ret længe ad gangen. Det var straks værre med kattene, så den med at tømme vores egne internater holder altså ikke helt.

• #104   13. okt 2008 Pia
    Det er godt at de bliver formidlet videre. Juhu for det, men de hunde som så forlod til at runde et internat eller to i deres liv er blandingshunde.

Og hvor kommer de fra...? hmm.. ikke svært at gætte

• #105   13. okt 2008 forlod = for lov

• #106   13. okt 2008 nu er det sådan at vores dyrlæge, har været med hele vejen, fra en ikke planlagt parring og til fødslen. Og ja nogle hunde er ikke mentalt klar til hvalpe, men det er vores. Hun er tjekket og alt er som det skal være.

Og jeg har ikke kaldt nogen for snob, før end at de selv skrev det i et indlæg!!.

• #107   13. okt 2008 Nej for de taget de letteste hunde ind der er lette at formidling. Og fint nok.

• #108   13. okt 2008 Christina- jo brugte det nu ikke som blandingshunde argument. Den var rettet mod Sommerfugls kommentar, om at internaterne får mere og mere travlt. Sorry. Er godt klar over at langt de fleste hunde på internaterne er blandinger (er min også). Desværre, men jeg håber da, at det er fordi dem som går af med deres tavlehunde, har en kontrakt, som giver opdrætter fortrinsret.

• #109   13. okt 2008 Chine, der er da forhåbentlig ingen der avler på gadehunde?

• #110   13. okt 2008 det her handler jo ikke om at avle på gadehunde, Chine

• #111   13. okt 2008 Chine- det anede jeg ikke. Det er da slet ikke i orden. Overhovedet.

• #112   13. okt 2008 Alle hunde er dejlige! Og der findes ingen statistik der siger at racerene er mere raske end blandinger eller omvendt.

Men 2 scenarier:

1: Hvalp efter avlskårede forældre, med stamtavle, og DKK købskontrakt.

2: Hvalp efter 2 hunde uden stamtavle, ofte helt uden helbredstjek.

Hvilken en af hvalpene har du som hvalpekøber bedst mulighed for at kontrollere for mulige fremtidige sygdomme? Hvilken en af hvalpene har du de bedste reklamationsrettigheder med?

At en hund er med tavle er absolut ingen garanti mod sygdomme, men et værktøj for at undersøge mod sygdomme. Men intet normalt tænkende individ kan argumentere for at en hund uden kendte aner har større sandsynlighed for at forblive rask end en hund med kendte avlskårede aner.

• #113   13. okt 2008 Troede ellers ikke, at blandinger kunne være indavlede ;o)

• #114   13. okt 2008 CH - det kan de da heller ikke - og som du jo ved så er det kun det gode der kommer videre til hvalpene - aldrig det dårlige eller sygdom

• #115   13. okt 2008 Den sygdom, de ikke har :o))))

• #116   13. okt 2008 Frank, det nærmeste man kommer noget seriøs materiale siger, at populationerne er lige plagede.

• #117   13. okt 2008 Chine-Jeg må indrømme, at jeg bliver lidt chokeret over hvad folk gør for penge.... puha.

• #118   13. okt 2008 C H - præcis

Eller jo - hvis man blander to racerene er der jo masser af sygdom (fornemmer jeg) men Piiist væk er det når det kommer til hvalpene

man kan undre sig

• #119   13. okt 2008 Chine - fy for pokker

Moral og etik kan ligge på et meget lille sted - når det handler om at tjene penge

Uhh der er så mange indlæg i denne tråd jeg gerne ville kommentere på - men mange af dem er jo flere timer gamle - så det går vel ikke

• #120   13. okt 2008 Charlotte

Det su beskriver har jeg oplevet i en DBA annonce. To HD-racer blev blandet og der var nogen der sprugte om hundene var checkede, hvortil sælger skrev at HD ikke optræder når man blander.

Det er der vist ingen der kan kalde seriøst. Ikke fordi jeg tror at alle blandingsavlere er sådan, men det var han ikke sluppet afsted med hvis hundene havde været med tavle.

• #121   13. okt 2008 Hmmm.

Man burde få stamtavle på blandingshundene sådan at man er HELT sikker på, at de ikke er racerene.

Jeg er sikker på, at min bror faktisk har købt en hel raceren hund, selvom han troede det var en blanding - den har jo kraftig HD og så kan det umuligt være andet end en ganske raceren tavlehund ;o)

• #122   13. okt 2008 Avleren bildte i øvrigt min bror ind, at det var en blanding mellem en rottweiler og en sct. Bernhard.... Begge er jo fyldt med HD, men når den nu var blandet, skulle det ikke være muligt at det ville komme videre..

Så lad os stemme for tavler på blandingerne, så de kan holdes rene *GG*

• #123   13. okt 2008 Søster - det er skræmmende at folk stadig kan bildes den slags ind

C H - ja det er da vigtigt - ellers er man jo blevet snydt

• #124   13. okt 2008 C H HØRT

• #125   13. okt 2008 Hvis det bare var det der skulle til for at fjerne sygdomme havde man nok indført noget kontrolleret kydsning i klubberne. Der er mange racer der er kompatible, så det skulle ikke være det store problem.

• #126   13. okt 2008 Søster - det er da bare det vi tavlefolk ikke har fattet endnu - det er det der skal til - såre simpelt egentligt

• #127   13. okt 2008 Det bar' mig - i mine øjne er det irrelevant.

HVIS blandingshunde blev leveret med en mulighed for, at man i flere generationer kunne tjekke deres sundhed både mentalt og fysisk, så ville der i mine øjne ikke være noget som helst i vejen for at dyrke dette også.

Det er nemlig "bare" her den halter.

Man skal så leve med, at der ikke findes nogen mulighed for at vide, hvordan en given blanding falder ud - men det er der jo heller ikke noget nyt i.
    Det er noget nogen ønsker og andre ikke ønsker at vide.

Så kan dem, der ønsker at vide det holde sig til de hunde, der har en standard gøre det ene og de øvrige det andet.

Såre simpelt.

Hvad der til gengæld i så tilfælde skal holdes fast i er, at en race er fuldstændig afhængig af sin standard, og at man ikke bør kunne kalde sin hund for raceren (selvom den er det) medmindre det kan dokumenteres at den er det.

• #128   13. okt 2008 nemlig det bar´ mig

• #129   13. okt 2008 C H - det er nemlig Bare det

• #130   13. okt 2008 Og det kræver jo målrettet avlsarbejde - ikke tilfældige parringer

• #131   13. okt 2008 Ja...Der er godt nok blevet skrevet mange ting her..Både sære men så sandelig også fornuftige ting...

Jeg er glad for mine tavlehunde og vil aldrig have uden igen - så kan de være nok så "racerene uden tavle", ellers tak da...
    Hvis jeg finder den rigtige hanhund et andet sted i verden, deltaget i udstillinger rundt omkring for at være sikker på min hund kan opfylde standarten for racen, brugt penge på mentalbeskrivelse, medlemskab i specialklubben for racen osv, så synes jeg bestemt også det er okay jeg kan tage mere for hvalpene end dem der bare har sat sine 2 hunde sammen for sjov...

• #132   13. okt 2008 M T - Ja det siger da sig selv

• #133   13. okt 2008 jeg har som sådan intet imod blandinger... vil dog ikke selv parre og selv have hvalpe... det gider jeg simpelthen ikke...

Der er så meget hovedløs avl... både med tavle og uden... folk må da selv vælge ... både til og fra... der er fordele og ulemper ved alt hvad man vælger...

Nu er jeg så afskåret fra konkurence... men får vi en næste hund (om mange / nogle år) jamen så bliver det med tavle.... simpelthen for at kunne komme i konkurence igen....

• #134   13. okt 2008 Charlotte...åbenbart ikke... smiley

Jeg har jo altså også selv en blandingshund, labrador/rottweiler tæve på 7 år.. hun er dejlig men sindet er da ikke totalt fantastisk overfor andre hunde og kunne aldrig drømme om at avle på hende!

• #135   13. okt 2008 MT - næh ikke i følge meninger i tråden her - men jeg mener nu alligevel at man er i sin fulde ret til det

• #136   13. okt 2008 ja det kan vi 2 da heldigvis kun være enige om!

• #137   13. okt 2008 Det bar' mig

Jeg har intet imod blandinger, men jeg støtter ikke den egoisme der ofte ligger bag tilblivelsen af mange af dem. Hvis folk var halvt så vilde med blandinger som de siger at de er ville de gøre mere for at hjælpe dem der mangler hjem. Jeg kan love dig for at jeg ville skrive præcis det samme til en DKK race X opdrætter hvis det var DKK race X'ere der fyldte salgssiderne og internaterne - men det er jo ikke tilfældet.

• #138   13. okt 2008 Tja når jeg læser Niels Christians kommentarer tænker jeg kun en ting. mod dumhed kæmper selv guderne forgæves...

• #139   14. okt 2008 Aussies always
    Det er da typisk når folk ikke lige deler flertallets mening så er man bare " dum "
    Kunne det ikke tænkes at man bare havde et anderledes syn på tingene ?

• #140   14. okt 2008 det kunne det sagtens - men derfor har Aussies always stadig fuld ret til at ytre sin mening.

i øvrigt, hvis man ikke er villig til selv at ændre sit syn på tingene (stamtavleavl fx) så er man da ganske snæversynet og det er sgu da synd! så håber jeg ikke at man går ud og prakker sine holdninger på andre folk!

• #141   14. okt 2008 M T
    Sjovt som det er ok at folk for tavler prakker det på andre men ikke den anden vej rundt.
    Hvis det ikke snæversynet hvad er det så ?
    For mig at se virker det til at døren kun svinger den ene vej.

Som du selv siger er det ok at ytre sig men det kan vel gøres uden at kalde andre for " dumme " kan det ikke ?

• #142   14. okt 2008 jo det kan det sagtens, men hvor er forskellen i at kalde en enkelt person for dum og i at kalde en hel gruppe af mennesker for snobber? jeg ved da godt hvad jeg synes er værst!

nu har jeg aldrig oplevet folk med tavlehunde prakke noget som helst på andre. man kan komme med sin mening, forklare hvorfor man mener at det er smartest med en tavle men i bund og grund vælger folk jo selv. det gør de også hvis det er tavleløs avl men da mange førstegangskøbere tiltrækkes af en billigere hvalp (tit og ofte i mangel af bedre viden) så kan sådan nogle holdninger nemt komme omkring...

• #143   14. okt 2008 Mt, du skal bare ændre det fra dum til egoistisk... så er det mere dækkende.

Er det ikke egoistisk at lade sin tæve få et kuld hvalpe? Hvad enten det er med eller uden tavle?

Grænser det ikke til dumhed når man lader sin alt for unge/gamle tæve, der i øvrigt ikke er tjekket for racerelaterede sygdomme parre en ligeså tilfældigt udvalgt hanhund med ligeså tvivlsom baggrund?

Hvis man nu udelukkende bruger sin fornuft... er der så ikke mere logik i at kun bruge de hunde i avl som har bevist, fysisk, psykisk og udseendetsmæssigt at de rent faktisk har noget at byde på ud over "min prinsesse skal have lov til at opleve modeglæden for hun er bare så cute" eller "min stud af en hanhund trænger til at få lettet trykket, og han har sådan en flot farve"

Det stal påstås at vi alle er interesserede i vores hundes bedste, ubetinget.

Men er det til vores hundes bedste at lade rævl og krat indgå i avl?

Hvor er den ansvarlighedsfølelse blevet af?

Ikke om jeg ville rissikere at øge de kedelige statestikker vi har herhjemme, for hunde der bliver unødigt aflivet, kastet rundt fra ejer til ejer, bliver efterladt på rastepladser, i skove osv.

Tænk på alle de hunde der må lade livet alt for tidligt grundet ikke bare opdrætters egoisme men såsandelig også den generelle danskers egoisme... for jeg vil også have en hund.

Nej, lad dem der virkelig vil sin hund, sin race, sine hvalpekøbere det bedste tage sig af avlen.

• #144   14. okt 2008 M T
    Arh. hold nu inde med det ord " snobber " det var ment som en spøg ikke andet.
    Men igen så er det jo det med at forstå hvad man vil ud fra en tekst der var hvis jeg husker rigtigt også pænt lavet en smiley efter ordet.

Jeg synes det er fint nogle vælger tavler og andre vælger uden, det er jo op til en selv.
    Men at vi der vælger uden og enda gør det bevidst skal kaldes " dumme " det bryder jeg nu ikke om.
    Jeg mener nu ikke jeg er " dum " fordi jeg fravælger tavlen jeg er jo udemærket klar over hvad jeg siger nej til, men da jeg ikke har ønske om at gå på udstillinger osv. så er det altså det jeg har valgt smiley

• #145   14. okt 2008 Tanja - i den grad enig

• #146   14. okt 2008 Onkel Morfar, jeg skal ikke gøre mig klog på, om du ved, hvad du siger nej til - det gør du ganske givet.
    Men talrige diskussioner herinde vidner om, at folk på ingen måde forstår, hvad det er en tavle kan.
    De fleste tror, det er sådan noget, man har hængende på væggen for at blære sig med hundens linjer. Deri tager de grundigt fejl.

De forstår ikke, at det er et værktøj, og de forstår ikke, at udgangspunktet for at vælge en hund med tavle er, at sikre hunden det bedste, man kan give den.

Der er store misforståelser - og selv efter disse mange diskussioner er der utroligt mange, der holder fast i, at tavlen er et prestigedokument. Jeg forstår ikke, hvorfor det er så svært at forstå, hvordan en tavle virker?

• #147   14. okt 2008 Onkel Morfar

Det er hellere ikke køberne der er "dumme", det er avlerne. Der er en forskel

• #148   14. okt 2008 Tanja...du ved også hvor enig jeg er!!

Onkel...og det er dit valg! jeg valgte da også Shiva fordi det var sådan en som hende jeg gerne ville have da jeg var 16 år gammel.. men jeg gjorde det også meget klart for mig selv at den hund skulle aldrig have hvalpe for i bund og grund anede jeg ikke hvad hun slæbte rundt på!
    det samme gælder de redningshunde jeg har haft inde, ingen af dem skal føre deres gener videre - på trods af at det er fantastiske hunde og jeg til hver en tid ville tage alle deres hvalpe her hjem...
    men hvorfor et ord som snob skal bruges omkring folk der vælger anderledes, prioiterer stamtavlen med linierne man kan tjekke for sygdomme, foretrækker at deres hund ligner det den er og kaster en masse penge efter diverse ting for at deres hund bliver så god som mulig - dét kan jeg ikke forstå!

• #149   14. okt 2008 Det der er med bl.hunde er at jeg mener mange (jeg siger ikke alle ellers kunne man næmt her inde få en over næsen ) der få en bl hund ikke sætter sig rigtigt ind i hvad de er bl. med således at man kan stimulere den rigtigt da det er to forskellige type det kan være der skal havde meget motion og en der skal bruge næsen og så opgiver de til sidst også kommer der nok nogle nu der vil sige at det sker også med race hunde og det har i nok også ret i men stadigvæk er det vigtigt at sætte sig ind i hvad det er man ønsker

• #150   14. okt 2008 M T
    Jeg er meget enig med jer langt hen ad vejen enigheden stopper bare der hvor at det påståes at med en tavlehund er du " sikker "
    Heldigvis er langt de fleste opdrættere ærlige omkring deres avl men undtagelser findes jo, og der snydes jo med tavler desværre.
    Hvilket jo gør at tavler ikke altid sikrer dig de linier du egentlig tror du køber dig til.
    Jeg synes ( personlig mening ) at det er meget relevant at man lige har det i baghovedet smiley

Så kan man jo sige at tavleløs avl der kendes ikke baggrund for hunden og der er oftest også rigtigt, men hvis man er uheldig og der har været fiflet med den tavle man fik med i sit køb som tavle-ejer, ja så er man jo ikke bedre stillet da det er bedrag.

Men ja heldigvis sker det MEGET MEGET sjældent men det sker.

• #151   14. okt 2008 Kjeld...enig smiley

• #152   14. okt 2008 Onkel...man er da ikke 1000% sikker men hvis der bliver opdaget sådan noget snyd så kan der også gøres noget ved det.. hvis hvalpen/hunden alligevel bliver syg har man også en større sikkerhed fordi der i dkk sidder en bunke folk der har styr på hvilke rettigheder man har, om man skal have sine penge igen eller hvad der skal ske..
    hvis man bliver udsat for sådan et bedrag har man jo sådan set krav på at få sine penge igen - hvis en tavleløs hvalp koster 3000 og en med tavle koster 10.000 så har man krav på at få 7000 igen.. og det er da også en ganske rar ting..

• #153   14. okt 2008 M T
    Nu kan jeg kun snakke for mig selv smiley
    Men med hensyn til sikkerhed / garanti så bliver mine hvalpe jo kun solgt med kontrakt " bruger standard kontrakt fra DKK's hjemmeside fjerner selvfølgelig logo " så der vil jeg mene at købere herfra er sikret og vil på lige fod med tavle-købere få sine penge retur hvis hunden viser sig at blive syg.

Det samme gælder jo at jeg har forkøbsret hvis køber skal af med hunden af en eller anden grund.

• #154   14. okt 2008 men det er jo så kun en garanti du sætter på fordi du ikke er et dumt r**hul... i bund og grund kunne du være fløjtende ligeglad med hvor de hvalpe havnede for hvis du bare havde fået dine penge så var alt godt... godt at du ikke er sådan!

men som CH skriver så er tavlen et værktøj og det værktøj ville jeg ikke undvære!

Kommentér på:
for og imod blandingsracer

Annonce