{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

DEBAT: At gøre hunden unaturlig. {{forumTopicSubject}}

Ja godmorgen!
Nu har jeg været oppe i 2 timer, og keder mig, så når starter jeg lige en lille debat! :o)

<b>Hvad er jeres mening om ejere der giver deres hunde tøj på, og bære rundt på dem?</b>

Jeg synes selv at det er for overflødigt, og synes at der går for meget Paris Hilton over det.
Et dækken til de korthårede, er for mig fint nok, så de kan holde varmen, og en sjøjfe er da også fint (jeg ville bare ikke have en) - men så kommer trøjerne, og skoene og jeg skal komme efter dig, og da står jeg altså af.
Hvorfor?
Hvorfor forsøge at gøre hunden menneskelig, når det er en hund? Den er ikke designet til at have sko på, og den har fået 4 ben, netop for at kunne gå rundt, og ikke blive båret i en taske?

Ja, min undren hérfra - hvad med jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT: At gøre hunden unaturlig.
  • #2   5. dec 2008 Hvad jeg mener, er også når det er til egen "fornøjelses" skyld. ;o)

  • #5   5. dec 2008 Jeg må nu nok indrømme, at tøj til hunde overhovedet ikke er mit nummer... Siden hvornår, har man i evolutionens historie, set en vildhund gå med tøj?

  • #8   5. dec 2008 Så længe det har en funktion, så sys jeg sgu det er ok at der kommer tøj på. Louie har f.eks en jakke, fordi han ikke ku li at gå i regnvejr (og dovenskab far min side, fordi hans pels suger som vat, og så er det nemmere at give ham jakke på end sku stå og tørre ham i flere timer efter gåturen især om morgenen, hvor jeg aldrig har go tid) og jeg ville heller at det var lidt smart fremfor et kedeligt dækken. Så han fik en army jakke/vest. Og han synes det er fint at få den på.
    Men den med oppe-på-armen-hunde. NEJ! En hund skal sguda gå selv! Fint hvis man skal ind i butikker/har gået langt/mange mennesker etc, men en hund som tisser i haven og ellers tilbringer al tid på armen, er simpelthen dyrplageri. Små hunde kan være lige så aktive som store, så kan slet ikke forestille mig det helvede det må være at ha så understimuleret hund!!


  • #9   5. dec 2008 Nej, men det beviser så heller ikke andet, end at det er mennesket, hele vejen igennem, der roder for meget med naturen. Så igen, er det mennesket, der er et fjols smiley

  • #10   5. dec 2008 Altså i nogle busser forlanger chaufføren jo, at hunden skal sidde i en taske (surt hvad man har en Grand Danois XD), og hvordan det er med fly, ved jeg ikke?
    Sko - hvilke former for sko er det I bruger?

    I der putter tøj på hunden, hvad går I mest op i:
    Hvilket tøj der er mest behageligt for hunden, eller hvilket der ser smartest ud?

    Kunne forstile mig atsådan en læderjakke, ikke var just nem at bevæge sig i, når man er en lille vaps :o)


  • #12   5. dec 2008 Karelermutti - Nu med 4 smukke hvalpe !: jeg fandt denne jakke (med hætte, som er taget af da han jo ikke ku se noget for den, og det var lidt bizart at "pelskanten" havde samme farve som ham smiley ) og selvom han aldrig havde haft tøj på før, så generede den overhovedet ikke. Den er oss uden ærmer netop for at det skal være så behagelig som muligt. Synes jeg fandt den gyldne middelvej.

  • #13   5. dec 2008 <b>Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .</b>

    Puha, nej da! Folk ville da elske at have en domesticeret ulv i huset xD

    Nej, spøg til side... Jo selvfølgelig er det godt, at hunden er avlet langt væk fra ulven, men hvad har grunden været til, at man har avlet pelsen af nogle af dem, i processen? Det er dét, jeg synes, er en lidt dum ting smiley

    Og nej, jeg tænker ikke på hunde uden underuld, men på de direkte hårløse racer.


  • #14   5. dec 2008 <b>Julie P</b>
    Det er altid noget :o)

    <b>Colour Collection A</b>
    Ja okay, det er da værd lige at forhøre sig om, hvis man skal ud.
    Nu har jeg transporteret Fifi rundt i både:
    bil/taxi, bus, tog og færge, og har heldigvis altid haft lov at have hende på gulvet, ved min side.
    Det fortrækker jeg - også så hun kan få lov at gå rundt, ligge som hun vil osv...
    Ville nok have foretrukket samme, hvis jeg havde haft en lille hund, men det er vel en smagssag? :o)


  • #16   5. dec 2008 <b>Colour Collection A</b>

    Ja, okay. Men det skulle nu alligevel ikke undre mig, om ikke det er mennesket, der i bund og grund er årsag til de mutationer smiley


  • #17   5. dec 2008 Faktisk har jeg selv overvejet et regnslag til Fifi, da hun åbenbart tror, at vand er ætsende, eller sådan noget.
    Skal hun tisses af for natten, og det regner, skal jeg ca. skubbe hende hele vejen, og det eneste hun tænker p, er at komme ind igen, så det er spild af kræfter. Det er kun hvis hun VIRKELIG skal tisse, athun lige kanter sig hen langs husmuren, og tisser, for derefter at skynde sig ind igen :oP


  • #18   5. dec 2008 jeg er fuldstændig lige gald med hvad folk gør ved deres hunde -- om så de gav den et strutskørt på og vappede rundt med den sådan - ja så rager det mig en fjerd --- det som er afgørende for mig er at hunden ikke lider overlast -hvilket den ikke gør hvis den er trænet til at have det på -- en hund binder ikke sin identitet op på hvad vi giver den på eller hvad vi giver den af navn -- du kan skiftet en hunds navn lige så hurtigt som du kan lære den at sittte og give pote -- det er ren indlæring.

    og nu er det altså de færreste (og det gælder garantert også paris hiltons hunde) hvis hunde der sidder i en taske 24/7 ---

    de hunde ejere der giver deres hunde på har en kontakt og fortrolighed med deres hunde på samme måde som dem der træner deres hunde -- for mit eget vedkommende får monty en trøje på af praktiske årsager -- men jeg indrømmer da gerne at farven og mønster er for min skyld -- og hva så !!! det er mine penge jeg bruger på det --- jeg har selv tjent dem og har endda betalt min skat -- tilvænningen med den er kommet igennem træning på nøjaktig samme vilkår som ved halsbånd træning - sele træning og dækken træning ---

    og det er noget værre vrøvl at hunde har fået fire ben at gå på -- jeg tror personligt at små hunde som jo altså ikke er skabt til at vade flere km har et meget mere indholdsrigt liv end eks parcelhus hunden -- de er med deres ejere på farten - de oplever og møder nye mennesker og hunde -- de ser verden og har kontakten med deres mennesker --

    frem for at ligge og snorke i en kurv dagen lang...

    og nu er det jo altså ikke vildhunde vi har liggende hjemme i sofaen -- det er hunde som er fremavlet igennem år tusinder til at have forskellige egenskaber -- og mine hunde har altså ikke de samme egenskaber som mange af jeres -- jeg tilpasser mit liv så det tilgodeser deres behov..

    og måske der er nogen der lige vil forklare mig hvad forskellen er på et dækken og en trøje --- det er to stykker stof begge dele -----



  • #20   5. dec 2008 <b>hundemutter --- nu med kinesisk sneskovl .</b>
    Der er ingen der har sagt at de sidder i tasken 24/7, men efter min mening, er der nogle der sidder der mere end nødvenindigt.
    Den <i>har</i> netop fået ben at gå på, og indtil man avler benene væk, vil det stadig være <i>min</i> holdning. :o)
    Men jo, nogle af de der går længere ture, eller rejser længere, der synes jeg måske at det er ok.

    Et dækken er nemmere for en hund at føle sig "fri" i, end en trøje (ihf. hvad jeg kunne forstille mig).
    Men som mennesket kan vænnes til at gå med tøj, kan hunden jo nok også.


  • #22   5. dec 2008 ja men de folk som sidder og får ondt der omme hvor solen aldrig skinner gør selv det som de sidder og klandre andre mennesker for -- de tillægger hunden egenskaber som passer ind i deres opfattelse af hvordan en hund skal have det -- uden egenlig at vide hvad der ligger til grunds for det - og hvilke hunde andre mennesker har -- vi vælger vores racer forskelligt - fordi vi er forskellige og gud ske lov for det --

    og når man begynder på det der med at det er unaturligt osv - så er det fordi man tillægger hunden egenskaber den ikke har - en lille selvskabs hund har ikke samme egenskaber som en lab eller en mutte eks.. og derfor skal de behandles forskelligt..


  • #24   5. dec 2008 Karelermutti - Nu med 4 smukke hvalpe !: netop derfor jeg fik købt til Louie. Han ville simpelthen ikk ud i regnvejr, men efter han fik den på fandt han ud af at det ikke var farligt. Men det er han så vokset fra nu og vil gerne ud.

  • #25   5. dec 2008 Karelermutti - en hund er ikke mere fri i et dækken end i en trøje ---
    jeg bruger netop trøjer fordi at dækkender har det med at løsne sig og glide rundt og være til gene -- har fået min mor til at strikke nogle lækre uldtrøjer til monty -- de sidder til på kroppen af ham og giver ham mulighed for at strække ud når han render frit -- men indrømmer gerne at farve og mønster er for min skyld --- men han er sku ligeglad -- bare han er varm --

    og vi kan vel alle sammen godt blive enige om at jeg sle vhar betalt dem med mine penge - ikke jeres --- og hvis jeg vil bruge en 50er ekstra på garn - ja så lad mig da det... jeg gen jeg har tjent pengene og betalt min skat ---



  • #27   5. dec 2008 <b>hundemutter --- nu med kinesisk sneskovl .</b>
    Det giver jeg dig helt ret i, men skulle ikke mene at det er naturligt for nogle hunde, at gå med tøj og sko - men så kommer vi jo ind på samme spor, som <b>Michael R - Nu med hvalpe !</b> og <b>Colour Collection A</b>, med for megen indblanden fra menneskets side. :o)

    Jeg tror nok at jeg på dette punkt er en anelse dobbeltmoralsk, for synes at det er ok til en hvis grænse, men når det går over til ikke at være for hundens eget bedste længere, så står jeg af...(ved godt det ikke helt var sådan jeg fik formuleret mig, i mit første indlæg) :o)


  • #29   5. dec 2008 <b>hundemutter --- nu med kinesisk sneskovl .</b>
    Nej, det kan du self. have ret i. :o) Tanketorsk fra mig.
    Der er også langt fra at give sin hund en varm trøje på, og som du siger, bruge lidt ekstra på noget pænt (så længe det er behageligt for hunden), til at give hunden div. underligt former for tøj, blot for at skabe opmærksomhed.


  • #31   5. dec 2008 men nu har vi bare ingennem mange år grebet ind i hundes natur -- og vi har ikke mulighed for at gå tilbage igen - vi har menneskeliggjort dem ígennem tusindevis af år -- havde vi ikke gjort dette havde der ikke været alle de racer --

    og nu har jeg dog aldrig oplevet en hund med bikini endnu - men hunden opfatter det ikke som anderledes end hvis den havde en sele på --- det er igen egenskaber I tillægger den


  • #33   5. dec 2008 <b>Colour Collection A</b>
    Arh ja, det kan jeg se :o)

    Nå, men så kan vi springe videre, og sige: <b>Hvad så med piercinger</b>
    Og ja, kupering af øre og hale, for dén sags skyld...

    Har hørt at øreringe skulle være blevet en dille, til små (skøde) hunde, i USA...


  • #34   5. dec 2008 <b>Colour Collection A</b>
    Er HELT enig!
    - Dog synes jeg nu heller ikke det hører til på en tyr - SLET ikke efter at have set en tyr rive ringen ud ad næsten på sig selv, fordi den havde siddet fast :o/
    - men ja, det er en helt anden snak :o)


  • #35   5. dec 2008 opfatter pircinger og kupering som en helt anden debat - for her bryder du ind og fjerner en egenskab - og har ikke mulighed for at gå tilbage og give hunden egenskaben igen...



  • Lise J
    Lise J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 171
    #36   6. dec 2008 der er mange meninger om det her emne.
    Jeg synes det vigtigste er at man ikke påtvinger hunden at den skal kunne lide det! Hunde vænner sig til meget når det er deres elskede ejer der lokker dem med på det.

    Jeg fik min dværg pincher da han var 1½ år gammel, jeg købte en taske fordi jeg tit skulle have ham med toget, han elskede den med det samme, og hoppper stadig gladeligt op i den. Det kun når vi er med tog/bus han sidder i den, resten af tiden går han.

    Udover det er han også glad for tøj. han er jo korthåret så jeg giver ham frakke på om vinteren, t-shirt om efteråret, og den er han altså også helt med på.

    Hvad der ramer lidt mere i den her "skal bæres" kaegori er, at når det regner, så må jeg bære ham de første 50 meter af gårturen, bare for at få ham med.ellers står han under det nærmeste halvtag,med hundeøjne der siger: skal jeg virkelig ud i det vejr?

    om han er unaturlig ved jeg ikke, men sådan har han bare altid været. tror ikke det er hans tidligere ejere der har gjort ham sådan, de solgte ham fordi de ikke havde tid til ham.


Kommentér på:
DEBAT: At gøre hunden unaturlig.

Annonce