{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på hund uden tavle
  • #1   17. jan 2009 og hvis en hund har pattela, hvilken grad må man avle på?

  • #2   17. jan 2009 Hvis du vil have og bevare viden for fremtiden - især ang sygdomme - så er svaret stamtavle. Det giver desuden de kommende ejere god indsigt

  • #3   17. jan 2009 Tjaaa... hvorfor ikke... jeg har haft mange dejlige hunde UDEN stamtavle, som aldrig har fejlet noget......... så det vil jeg slet ikke stille mig til dommer over...for det kommer ikke mig ved.... :O)

  • #5   17. jan 2009 theo- hvordan kan man vide at der ikke ligger syge arvelige gener, hvis man ikke har stamtavle?

  • #6   17. jan 2009 Det kan man ikke vide!!

  • #8   17. jan 2009 Om man BURDE kunne?

    Det ved jeg ikke..

    God avl har nogle kriterier, synes jeg. Om de kan opfyldes uden tavle - jooo, i et eller andet omfang.

    Nogle ting kan man tage højde for, andre kan man ikke.


  • #9   17. jan 2009 Thao:

    Ja, det kan du gøre på forældredyrene. Men hvor mange kender du, som vil lave tavleløse hvalpe, der går igang med at DNA teste nabolagets hanhunde for at finde ud af hvem af dem, der er far til dit kuld? Eller går igang med at teste bedsteforældrene til hvalpene?


  • #11   17. jan 2009 Theo:

    Jaaaaaa, men du kan også sagtens bruge 2 hunde som er HD fri, men som giver HD fordi generne længere bagude er smækfuld af D+E hunde........ Og nej, jeg VED godt at der ingen garantier er, men en seriøs opdrætter gør ALT for at hvalpene ikke skal udvikle f.eks. HD:-). Så man vælger sine linier udfra sundhed blandt andet. Det er svært med de tavleløse.
    Og jeg er IKKE imod tavleløse hunde. Har selv den skønneste gamle dreng uden tavle. MEN jeg er imod avl på ikke undersøgte dyr. Og stadig er der, med garanti, ikke undersøgt længere bagude. Betænkeligt:-)


  • #12   17. jan 2009 --->>> Så længe man har købere til sine hvalpe - og man ikke avler for pengenes skyld... Så er det okay...

    Vores nabo har 5 store hvalpe på 5 måneder - dem kan de ikke komme af med - og ender derfor deres korte liv med en sprøjte... smiley


  • #13   17. jan 2009 ---->>> Vil dog sige - at selvfølgelig er der sikkert flere kriterier for at avle - som jeg ikke har forstand på....og de skal selvfølgelig også opflydes...

  • #16   17. jan 2009 Theo--->>> Blandning af hønsehund... Ved ikke hvad mere...

  • #18   17. jan 2009 Jeg tror nu ikke at man kan sige at en hund kan være genetisk disponibel for HD? Det kan jo ligge meget længere ude. Bare det VAR så enkelt at man kunne teste sig frem til om en hund gav DH hvalpe. Det kan man desværre ikke. Men man kan sikre sig et LANGT stykke af vejen ved KUN at avle på fri hunde. Det kræver jo så bare at ALLE led bagude er testet. Det er DER jeg mener at tavleløs avl har sin begrænsning.

  • #19   17. jan 2009 Så længe de først lader den få hvalpe når DEN er klar og at de tjekker den for diverse sygdomme så synes jeg det er helt okay smiley

  • #20   17. jan 2009 okay tak for svarene smiley

  • #21   17. jan 2009 jeg vil bare sige det samme som mette

  • #22   17. jan 2009 Jeg har intet imod folk der avler hunde uden tavle, så længe man sørger for de bedste forudsætninger på begge forældrenes side.
    Bla. ved at sikre sig de hvalpe som kommer til verden kan få nye GODE hjem, og ikke bare sælger til den første, den bedste.
    Derudover få forældre dyrene tjekket i alt, patella for de små, HD for lidt større og have sin dyrlæge med indover processen.

    Jeg er ikke den store fan af hul i hegnet hvalpe, hvor to naboer har to hunde og syntes det kunne være sååå sødt at lave nogle hvalpe. Man har ansvaret for det liv man bringer ind i verden.

    Jeg kender intet til de forskellige grader af patella, men hvis du har din dyrlæge med indover hele processen, så mener jeg man også tager et ansvar og derfor lytter til en eksperts viden.


  • #23   17. jan 2009 Theo--->>> Jeg ved faktisk ikke, om de har for hørt sig om noget...??! smiley

  • #26   17. jan 2009 theo- nej du har ret i at det ikke kun er generne der spiller ind omkring HD... det er vist "kun" 30%, andet er foder og miljø

  • #27   17. jan 2009 Stamtavlen er ikke en garanti for raske hunde nej, men det er rigtigt godt værktøj hvor man kan tjekke sygdom langt tilbage. At nogle avlere så vælger at avle på f.ex. på hunde med c- hofter fordi det er tilladt, ja det er jo så meget ærgeligt. Man skal holde øjnene åbne også selvom man køber hunde med stamtavle. F.eks. ved bordere kan de blå hunde miste pelsen, derfor bør man ikke avle på blå+blå, men det er der ihvertfald en dkk opdrætter der gør. Men vil næste gang uden tvivl vælge en hund med stamtavle for sikkerheden er større.

  • #29   17. jan 2009 Nete:

    Så har du HELT misforstået mig........ Jeg ved søreme da godt at en tavle ikke giver sunde og raske hunde:-) Jeg har selv haft en golden MED tavle og MED D/E hofter:-). Jeg ANER da heller ikke hvad Kaidos status bliver. Hvis man kunne gå efter frie forældre og være sikker på at hunden var fri, ville jeg være LYKKELIG!! Det rider mig som en mare at hun kan risikere at have HD.. MEN når det er sagt, så ser jeg meget sjældent at tavleløse hunde bliver HD, AD, og øjenundersøgt inden man parrer dem. Og alt andet lige, så er den største "garanti" bdu kan få på HD frie hunde, at anerne langt bagud er fri. Større "garanti" kan man ikke få. Meget af det er jo også op til en selv med hensyn til motionering og fodring:-). Så du må gerne brokke dig, men du har helt misforstået mig.....*GG*


  • #30   17. jan 2009 Men hvor ville det dog være skønt, hvis man kunne finde en metode til at finde ud af, hvilke forældredyr, som giver afkommet HD og AD:-)

  • #31   17. jan 2009 Det vigtigste er at det er en fornuftig opdræt hvor hundene har det godt, er sunde og raske, synes jeg. Tavlen er ikke det afgørende i min verden. Selv nogle DKK opdrætter laver hvalpe hvor begge forældre har b hofter og status 1 og 2 i AD. Måske er det tilladt inden for DKK, men etisk synes jeg ikke at det er OK for hvad er udfaldet for hvalpene i dette kuld?


  • #33   17. jan 2009 Jeg syntes sagtens du kan avle på din hund selvom du ikke har tavle.. Den hund jeg har haft med tavle blev syg, tvært imod ham jeg har nu, er der INTET med overhovedet.. Om de har tavle eller ej, bare forældrene ikke har sygedomme, kan det med tavle være et fedt. Der er faktisk mange mennesker, der gerne vil købe hund unden tavle, jeg er bla. ligeglad med det eftersom jeg har erfaringer med det.. Jeg syntes bare det med tavle er en principssag, og den der har hunde med tavle står selvfølgelig indefor det og omvendt.. Man kan sku aldrig blive enig om det.. Syntes bare du skal tage stilling, hvis der ingen sygdom er, så kan det da kun gå forstærkt:)
    Held og lykke med det


  • #35   17. jan 2009 Ja selvfølgelig har jeg kigget....

  • #37   17. jan 2009 Det har jeg aldrig sagt, sagde jeg ikke havde noget problem med hun avlede på den, bare den ikke havde sygdom osv.. Hvis du nu kigger hendes indlæg står der, om man burde kunne avle på hunde uden tavle, ikke hvornår hun vil gøre det, når han er blevet testet for sygdomme og selvfølgelig er KLAR`, er jo indelysende, så syntes jeg, hun sagtens kan avle.. Skøn hund:)

  • #38   17. jan 2009 Jeg ville aldrig anbefale at avle på en hund der ikke engang er fyldt et år, det kan da godt være den ikke løst krudt i pistolen længere, men den skal stadigvæk tjekkes som FULDVOKSEN.

    Faktisk har vi fået et tilbud på Gizmo med en der meget gerne ville have en parring med ham, hvor jeg sagde nej, da jeg ikke syntes det er ansvarligt når han er så ung og kun er tjekket som hvalp.
    Det syntes jeg ikke er ansvarligt.
    Derudover syntes jeg også man har et ansvar som ejeren af hanhunden, og det er jo hos hanhunden parringen oftes foregår, så man skal altså sætte sig godt ind i tingene, det er ikke to bamser, men to levende væsner man har med at gøre-


  • #41   17. jan 2009 Nete:

    Ja, nu er jeg jo mest kendt med HD og AD.... Og her ville jeg ikke turde gå udenom DKK:-). Iøvrigt har jeg aldrig betalt depositum for en hund, så vidt jeg husker. Jeg har altid købt fra respekterede og anerkendte opdrættere, hvor der har været alenlange ventelister, så intet depositum. Det ville nu ikke have gjort nogen forskel for mig om jeg skulle betale det eller ej:-). Men jeg har så heller aldrig købt en hund, som jeg ikke var 100% sikker på at jeg ville ha`:-). Så det har ikke været en tøddel nødvendigt for mig at se tiden an og tænke over det:-) Jeg ved hvad jeg vil ha`og jeg ved hvor jeg skal få det henne:-))

    Annemette:

    Jeg har så kun haft 2 hunde uden DKK tavle. Den ene blev kun 8 år. Han var syg stort set hele livet og døde af leukæmi...... Den anden er Blackie, som nu er 13 år og frisk som en havørn. Resten af mine hunde gennem 30 år har haft DKK tavle og er, på trods af dårligdomme, blevet 12-13 år:-)
    Så den med at tavlehunde er mere syge end tavleløse hunde, den holder ikke i byretten:-)


  • #42   17. jan 2009 "hvis der ingen sygdom er, så kan det da kun gå forstærkt:)" - hvis hun skulle begynde at avle nu var det vel "så kan det da kun gå for langsomt"

    Eller?


  • #43   17. jan 2009 Ja, men min pointe var når den var tjekket og ALT var iorden, kan det kun gå forstærkt.. Jeg har en far der er dyrlæge og det har selvfølgelig noget med hvor gammel hunden er, men også modenheden på hunden.. Jeg har bare den holdning, når alle tingene er tjekket og han er klar, kan det kun gå forstærkt!!!!!!

  • #44   17. jan 2009 nu er det ikke fordi jeg vil avle på min hund, der han er for ung, også fordi han har underbid. men nu var det bare et generalt spørgsmål

  • #46   17. jan 2009 Jeg er HELT enig......... Det kan KUN gå for stærkt!!!!!

  • #49   17. jan 2009 Præcis det overordende spørgsmål var om hun burde avle med en uden.. Mit råd er bare, du får ham tjekket for sygedomme og om modenheden, når han bliver lidt ældre.. Om Chihuahua har jo en tildens til underbid, det er skide charmerende med nok ikke det bedste at avle med:)

  • #50   17. jan 2009 Theo : hvad mener du? ..

  • #51   17. jan 2009 Ja smiley men det bliver ihvertfald ikke forløbig og regner ikke med det ..



  • #52   17. jan 2009 Hun har jo også skrevet, at hun godt viste der var mange tråde med det emne, men nu oprettede hun en selv....

  • #54   17. jan 2009 jeg laver en tråd om det der det er nemmere for mig selv, der de andre tråde er alt for lange til jeg kan læse det igennem, og det er jo fair nok.. smiley

  • #55   17. jan 2009 Nej men ALT I ALT syntes jeg ikke det skal væreen forhindring på at han ikke har tavle.. For hunde unden tavle er lige så gode som dem med..

  • #57   17. jan 2009 ja , alle tråde herinde har været postet mange gange, alligevel skriver folk i dem.. og det jo det , det handler om.

  • #59   17. jan 2009 jeg har også valgt at købe uden tavle, for mit vedkommende er det godt at nogen avler på tavleløse..

  • #60   17. jan 2009 Ja præcis, folk kan bare lade være med at skrive hvis det er;) Men din chihuahua er virkelig charmerende .. Hvis han får hvalpe, nå du gerne kontakte mig:D

  • #61   17. jan 2009 Kristina K - hvis han kun har et lille underbid kan han altså sagtens vokse fra det når han er vokset til.
    Gizmo har også et meget lille underbid, og der har jo både fra moderens dyrlæge og min egen dyrlæge fået den besked at de begge er næsten helt sikre han vil vokse fra det når han er fuldvoksen.

    "Det er ikke usædvanligt, at hvalpe i vækstperioden kan have et let over- eller underbid på grund af. forskellig væksthastighed i over- og underkæbe, men det er normalt rettet til, når væksten er færdig. "
    - taget fra netdyredoktor.dk

    smiley


  • #63   17. jan 2009 Tjaa? .. jamen hvorfor skriver du selv i tråden?
    skrev i overstående besked, " jeg ved godt at den har været oppe flere gange, " ... men jeg er da glad for at du har brugt din tid på min tråd, og ikke de hundrede andre.


  • #64   17. jan 2009 Jamen for mig er det altså.
    og ja jeg søger folks meninger og holdninger.
    derfor jeg laver denne tråd!


  • #65   17. jan 2009 Theo:
    Undskyld, har du læst hendes spørgsmål?


  • #67   17. jan 2009 Luna og gizmo : det var jeg faktisk ikke klar over smiley

  • #69   17. jan 2009 Annemette : Okay tak skal du ha, din er også charmerende . ingen tvivl der! .. Ja blir nok om noget tid, men jo smiley

  • #70   17. jan 2009 jamen så det jo godt smiley så har du jo tid til alle 100 andre tråde inklusiv min.

  • #71   17. jan 2009 Theo:
    Det super, er jo det forum er beregnet til... smiley

    Kristina:
    Jo taak.. Jamen ´du må endelig sige til, hvis det er, han er så fin..


  • #73   17. jan 2009 nej så vil jeg hellere læse mig frem på nettet, der der indimellem kommer useriøse kommentare, hvor folk ikke holder sig til emnet som trådstarteren starter med smiley .. men jo tak for tippet, skal tage det til overvejelse.

  • #75   17. jan 2009 Kristina:
    Sådan har jeg det også... Men hvis bare din hund bliver tjekket og er klar aldersmæssigt og modenhed, så kan jeg ikke se det store problem.. Hvis en dyrlæge siger GO' for det, så er der intet problem..


  • #76   17. jan 2009 jeg har skam læst diverse tråde, hvor jeg også selv har været med i dem. og som sagt hvis det "irretere" dig at jeg så opretter denne tråd igen, jamen så lad vær med at besvare den, og ignorere den. sværere er det ikke smiley .

  • #77   17. jan 2009 Theo : ingen har tvunget dig til at skrive i min tråd smiley

  • #78   17. jan 2009 men som sagt, tak fordi du har taget dig tid til at skrive i min tråd ....

  • #80   17. jan 2009 Lige præcis ligesom mig, så er problemet løst, som faktisk slet ikke er der.

    - annemette: ja det er rigtigt, men så er det godt at vi skal hos dr dyr i feb månede for et tjek smiley


  • #82   17. jan 2009 Jamen så kan det ikke gå bedre, så bare husk at spørg om hans underbid og sygedommen pattela, da chihuahua får det let.. Min far har tjekket Carlo for ALT det chihuahua har nemt kan få af sygedomme.. Også bare spørg, hvornår han syntes at du skal avle på ham?!:) Du må lige skrive når du har snakket med ham:)

  • #83   17. jan 2009 Okay, så misforstod jeg bare, kan du evt linke? ..
    der var en der blev rimelig lang, er det den med 100 procent amstaff? ..

    - Annemette, ja det skal jeg ihvertfald, din er en tæve ikke? .. smiley hehe dumt spørgsmål.


  • #86   17. jan 2009 okay smiley så må du lige linke når det er fundet.

  • #90   17. jan 2009 ja er enig med stamtavle er ikke garanti på sund hund. ihvertfald ikke altid

  • #91   18. jan 2009 Ja, jeg kan jo så ånde lettet op, da der med min race kræves DNA inden avl....
    Og mon ikke det er et spørgsmål om tid, før det er gældende for de fleste racer inden for FCI?


  • #92   18. jan 2009 CH - man har jo lov at håbe, det ville ihvertfald gøre det endnu mere aktuelt med stamtavle.

  • #93   18. jan 2009 MEGET gerne DNA test for min skyld....... Jeg ville hilse det velkommen:-)

  • #94   18. jan 2009 Nu er altså ALLE racer indavl *ss*
    Ellers var de aldrig kommet til at se ud som de gør :o)

    Til Mette

    For at kunne avle HD frit kræver det stor kendskab til MANGE led tilbage - hvad status har været og hvad de videre har givet og med hvem. Ikke et job man kommer sovende fra - men så kan det faktisk lykkes at producere HD-frie afkom.
    Selvfølgelig skal ejer tudes fuld af råd som hvalpen aldrig må bliver overvægtig - over eller under motioneres osv - foder og evt tilskud.


  • #95   18. jan 2009 Karin H:

    Ja, jeg ved det. Jeg synes at jeg har gjort et stort forarbejde, da jeg skulle finde Kaido. Men jeg er SLET ikke blind for at hun rent faktisk kan have HD når hun engang skal undersøges:-) Jeg håber bare:-)


  • #96   18. jan 2009 Det gør jeg også for dig :o)

    Jeg har haft (ja hundene) 8 kuld efter dette "princip" og ingen afkom har haft HD til dags dato.
    Jeg blev rigtig opmærksom på det da der i Fridas 2. kuld dukkede en op med C-hofter. Den havde godt nok været fed under hele opvæksten - men det var den der fik gang i mig.


  • #97   18. jan 2009 Kaido er nærmere tynd.... Jeg skal til dyrlægen imorgen og have taget "sverigesblodprøve" og så vil jeg lige høre ham om hun er FOR tynd....... Jeg er sq bare så bange for det HD lort......... Men måske er jeg FOR bange og skader hende den anden vej.... Må lige snakke med ham imorgen:-)

  • #98   18. jan 2009 Jow - klart den kan blive for tynd - det var ikke sådan ment - men de der går rundt med deller i nakken - 3 kg og op vil jeg mene kunne være i farezonen

Kommentér på:
Avl på hund uden tavle

Annonce