Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  10-12.000 kr for en famiiliehund?
  • #1   25. jan 2009 Hvis der er stamtavle (DKK) på hunden og den er passet efter alle kunstens regler - så JA

• #3   25. jan 2009 JA!! Til hver en tid.. Med DKK tavle naturligvis..

• #4   25. jan 2009 For en hund med DKK-tavle og fra et godt sted, ja bestemt.

• #5   25. jan 2009 Ja, hvis der er dkk eller fci tavle på, sundheden er i orden og jeg virkelig VIL have den race.

• #6   25. jan 2009 Med tavle for en ordentlig kenneæl, Selvfølgelig vil jeg det Og har også gjort det.

En høj pris er også med til at mindske chancen for impuls køb af hunde og folk der kort tid efter finder ud af at de ikke gider dem alligevel.

Det er jo et levende væsen og ikke en forbrugsting man køber, og 10-12000kr er ingenting i forhold til resten af udgifterne til en hund i resten af dens levetid

• #7   25. jan 2009 for en tavle hund vil jeg hellere end gerne..

men vilel aldrig gi fx 8500 for en fransk uden tavle...

• #8   25. jan 2009 Som de andre. Hvis den er fra seriøse opdrætter og med DKK stambog, ser jeg intet galt i det.

• #9   25. jan 2009 Hvis hunden er den, man ønsker, og det er prisen, så må det være ok.

(Jeg er glad for, at min race DOG ikke er SÅ dyr :o))) )

• #10   25. jan 2009 Jeg gav gerne 10.000 for den rigtige hund (alt derover skulle være en helt speciel kombi eller en særligt lovende hvalp til udstilling), men jeg er ikke så meget til pop racer da jeg på meget paranoid vis er bange for at popularitet er omvendt proportional med kvaliteten af den generelle bestand. Ikke dermed sagt at der ikke findes gode hunde, blot at det bliver så meget sværere at skille skæg fra snot når markedet bliver for stort.
    Men, nu er jeg hverken til toy- eller muskelhunde så jeg er på rimeligt sikker grund lige nu

• #12   25. jan 2009 Ja, selvfølgelig! Ingen af vores hunde har kostet under 10.000 kr. Vil man have "Kvalitet" og en ordentlig tavle, betaler jeg også gerne prisen! Selvom det er familie hunde smiley

• #13   25. jan 2009 ja. - har 22.000 liggende for fødderne af mig ;O)

• #15   25. jan 2009 Jeg ville ikke....Vi taler om en familiehund ikke?
    Med mindre jeg havde penge som jeg har græs...

• #16   25. jan 2009 Cassius er købt som familiehund - han kostede 8500.

Til sammenligning kostede min gamle schæfer - også familihund 3500 i 1994.

Næste gang, jeg skal have hund, så kommer den ganske givet over de 10.000... Og så er det jo bare sådan.

• #19   25. jan 2009 Så mangler vi måske at definere "familiehund" - det er for mig en allroundhund der måske ikke excellerer til noget bestemt. Ham jeg har nu passer rigtig fint på den beskrivelse, for han er hverken udstillings eller agility champ selvom han bruges til begge dele. Jeg vil slet ikke give penge for en hund jeg ikke kunne bruge til andet end at klappe for det er for mig et uhyggeligt kedeligt liv for en hund at føre.

• #20   25. jan 2009 Ja til hver en tid, hvis der er DKK stamtavle og sundheden er sat i højsædet :o))

• #21   25. jan 2009 Søster McFluff - Helt enig :o))

• #22   25. jan 2009 Det kom helt an på hundens linjer og opdrætters garanti på sygdomme..

Kan vi lave en god kontrakt sammen,til trods for det " bare" er en familehund,så ja..

• #23   25. jan 2009 JA til hver en tid!

• #24   25. jan 2009 Jeg vil heller ikke give 10.000.- for en fladskærm..loo

• #25   25. jan 2009 Ja, det ville jeg da gerne gøre igen og kommer ganske givet også til det. Jeg synes det er vigtigt at købe hund fra et ordenlig opdræt også så er prisen også derefter. De penge man i første omgang spare ved at købe en "billig" hund, kan man komme til at bruge på dyrlægeregninger. Jeg oplevet at folk avler på revl og kræt og det går altså i sidste ende ud over sundheden.

• #26   25. jan 2009 Ja hvis det er den rigtige hunde for mig... smiley

• #27   25. jan 2009 Ville godt betale den pris for en familiehund - hvis den var med DKK-tavle og passet godt, samt at den ikke havde nogle større fejl.

• #28   25. jan 2009 Vi gav 9.000 kr for Silas. Men jeg synes egentlig at det er fint nok..
    Men den skal dog have en DKK tavle.

• #29   25. jan 2009 Ja da..... Har betalt en hel del mere for hver af mine 2 monstre...((0:

• #30   25. jan 2009 nej nej Mie

udstillingshunde er ikke familiehunde

men ja jeg ville gerne give 10000-12000 kr for en hund med DKK tavle

til familie/hygge/udstillingshund

• #31   25. jan 2009 Hvis jeg skulle have en hund som jeg ikke var intr. i at udstille så ville jeg lige så gerne give en god køkkenopdrætter 3.000.- for en god og sund hvalp........ Men sådan er vi jo forskellige
    Da jeg var intress. i at udstille, da ville jeg godt betale hvad det kostede dengang.... Men da var folk endnu ikke gået amok omkring hunde-priser og alt det som er fulgt med i hundebølgen...

• #32   25. jan 2009 JA helt klart og endda det dobbelte måske for den helt rigtige hund.

Selfølgelig med DKK eller FCI tavle

• #33   25. jan 2009 Kvalitet koster penge og køber man en hund med dkk-stamtavle,er der en rimelig grund til at tro at forældre og forfædre er testet for div. sygdomme og afprøvet igennem prøver,så man også har nogenlunde styr på temperament og sundhed.
    Vælger man en anden løsning,f.eks at købe hos en såkaldt hundehandler,både danske og udenlandske,der ofte også har racekrydsninger,koster hundene sikkert en lavere sum penge,men det kan i høj grad være "dyrt" købt,at købe en hundehvalp hos disse mennesker,der ofte slet ikke er deres ansvar bevidst hvad angår sundhed hos hundene,medierne bringer desværre næsten dagligt artikler om både syge hvalpe og voksne hunde.....
    Jeg kan så fortælle at jeg opdrætter racekatte,british shorthair og devon rex,og hos mig koster en brite til avl fra 8000 kr.,men øvrige katteracer koster ikke ualmindeligt op til 20-25.000 kr.
    Så alt i alt er det jo et spørgsmål om smag og behag,du får hvad du betaler for...

• #34   25. jan 2009 Helt sikkert. Jeg skal hente min hvalp om lidt over en uge. Hun ska være ren hyggehund, og jeg giver gladeligt den pris for hende.

• #35   25. jan 2009 Hvis den er med DKK stamtavle og fra en ordentlig opdrætter hvor det handler om hundene og ikke pengene så JA.

• #36   25. jan 2009 Ja altid.. Jeg har nu to af slagsen som hver især har kostet på den gode side af de 12000, men det giver jeg gerne for hunde med tavle.. man ved jo at de er passet og plejet og at der er styr på den måde de er avlet på..

• #37   25. jan 2009 Ja helt sikkert med dkk tavle.

• #38   25. jan 2009 Ja da - been there, done that smiley

• #39   25. jan 2009 jeg synes også priserne er gået amok, men mon ikke de falder lidt igen nu.

men ja jeg ville gerne betale det for en racehund med gode forældre og en ordentlig stamtavle

• #40   25. jan 2009 Jeg ville ikke give så meget for en hund uanset hvad. Det har jeg ganske enkelt ikke råd til.

• #41   25. jan 2009 Jeg synes det er underligt at man adskiller udstillingshunde fra familiehunde. Flere vil ikke give så meget hvis det "bare" er en familiehund. Man skal huske på at bare fordi det ikke er en udstillingshund, så vil man vel stadig gerne have en sund hund hele vejen igennem, hvis forældre var sunde hunde og det koster sgu at have alle de der ting i orden.

• #43   25. jan 2009 Altså stamtavlen betyder ikke alverden for os, men derimod er sundheden meget vigtig. Men ja jeg ville helt sikkert give den pris det kræver at få min drømmehund.

• #44   25. jan 2009 jacob og majken
    enig, for mig er der ingen forskel på udstillings og familiehund

• #45   25. jan 2009 Jeg forstår ikke helt, hvorfor en hund, man skal bruge til kappe-klage hund, skal være billigere end en, der skal bruges til udstilling, sport eller avl?

Med lavere pris er der ofte et kompromis inkluderet - hvad er det for et kompromis, man skal indgå, hvis man "kun" vil have en familiehund?

• #46   25. jan 2009 CH
    enig, dog kunne jeg sagtens finde på at købe en hund billigere med skønhedsfejl hos en opdrætter hvis jeg alligevel ikke vil udstille, fx en bulldog med sort som primær farve eller lign.

• #47   25. jan 2009 Og igen hvorfor overhovedet have et dyr man ikke vil ofre penge på. Hører tit om folk der vil ofre nok så mange penge på at få deres hunde opereret osv. men ofre de penge der skal til for at få en sund hund fra starten af næh nej... Alle hunde kan selvfølgelig blive syge, men man minimerer da chancen hvis forældrene af hunden var en hele vejen igennem sund hund.

• #48   25. jan 2009 Mine er da både udstillingshunde og familiehunde, der får lov til at sove i sengen.

• #49   25. jan 2009 Ja gerne, har da 4 stk liggende ude i bryggerset.. Men de er ikke kun familiehunde de er osse udstillingshunde....

• #50   25. jan 2009 Meget enig med Dorthe og Jacob og Majken H

I min familie havde vi 2 bostons, da jeg boede hjemme - Begge med DKK tavle til den pris de nu koster. Disse hunde var "familiehunde" (hvis man vælger at dele det op på den måde) og blev ikke brugt til noget andet end at ligge på skødet og løbe i haven.

Min første hund købte jeg i Sverige for 9000 som "familiehund" + lidt ekstra. Jeg ville gerne dyrke lidt lydighed og agility og hvis han egnede sig, ville jeg gerne prøve at udstille - sådan lidt for sjov.
    Min anden hund er ikke købt som familihund, men som udstillinghund, dog til samme pris som den første.

Jeg mener ikke 10.000 er meget for en hund man skal have i lang tid - om man så bruger den til det ene eller det andet. Skal jeg på et tidspunkt have en "rigtig" udstillinghund eller en trænet jagthund, gav jeg gerne 20.000 for i disse tilfælde kan man godt give lidt ekstra.

Og nej, jeg svømmer BESTEMT ikke i penge, men man må prioritere. Jeg har ikke nogen fladskærm for eksempel :o)

Hvis man ikke synes man har råd til en hund til 10.000 skulle man måske vente ½-1 år med at få hund og så lægge de penge til side, som man ellers ville have brugt på foder, kødben, legetøj, forsikring, dyrlæge mm., for - vupti! - så har man pludselig råd!! :o)

• #51   25. jan 2009 Jeg har 4 familie hunde, der har kostet 3 x 12000 og 1 x 9000 så ja det betaler jeg gerne for en DKK hund :o)

• M K
    M K Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #52   25. jan 2009 Mange indlæg - tak for debatdeltagelsen smiley
    Ja jeg er så en af dem der er i undertal kan jeg læse mig frem til. Jeg synes priserne er presset voldsomt i vejret på visse moderacer.
    Det jeg synes er et stort problem er, at man sagtens kan være en god, ansvarlig hundeejer med viden om hvordan en hund skal aktiveres og passes og plejes for at have det godt, uden at man nødvendigvis har 1-14000 ekstra på kontoen, der står "hund" på.

Da jeg skrev "familiehund" mente jeg en hund der IKKE skulle bruges til udstilling og avl, men kan godt se det er et lidt upræcist ord.

Jeg synes rent faktisk det er ganske fornuftigt at se på: Hvad skal jeg bruge min hund til? og så sætte sit prisniveau efter det.
    Selv er jeg hesteejer, og da jeg ikke er ambitiøs med min ridning, men rider for at komme ud i naturen, og for at hygge mig med min hest, har jeg købt en sød og rar pensioneret traver til den nette værdi af 5500 kr!
    Men han er skam med fuld stamtavle og af seriøst opdræt og passet med det hele og tilmed i topform smiley

Er man stemplet som useriøs nærigr*v fordi man synes en hund til 10.000 kr er dyr?

• #53   25. jan 2009 Jeg hører vist også til mindretallet herinde.
    Jeg vil da nødig gå i over et år uden hund og lægge 1000 kr til side hver måned (så meget koster min hund pt ikke pr måned i foder m.m.) fordi priserne er skruet i vejret. Og selvfølgelig er der penge til hvis hunden bliver syg - en sygeforsikring, som dækker de fleste af udgifterne, koster jo max 1500 pr år.

• M K
    M K Tilmeldt:
    jan 2009

#54   25. jan 2009 Miemiv - lige præcis. Og er ked af at mange tror, at fordi man ikke lige har 14000 ekstra på kontoen, så er man uansvarlig og har ikke råd til ordentligt foder og dyrlægebesøg....

• #55   25. jan 2009 Det er vel, som sagt foroven, et spørgsmål om prioritet. Igen synes jeg ikke det med en flot stamtavle er så vigtigt for mig, men derimod sætter jeg pris på et veludført kennelarbejde og at hundene er tjekket for de sygdomme, som racen er modtagelig overfor. Derudover at hundene fungerer godt socialt med andre hunde, mennesker og dyr. Disse ting er det jeg ser efter når jeg vælger et sted at købe hund for det er det jeg mener er vigtigt for en hunds sundhed. Og disse ting vil jeg gerne betale for at være sikker på.

• #57   25. jan 2009 Uhh - GODE spørgsmål, Irene - tusind tak for dem :o)

• #58   25. jan 2009 Det er lidt ligesom at købe Computer i ALDI :o)))

Man vil gerne have hele pakken, men vil helst kun betale det halve. Så finder man en til discountpris og håber, at der ingen fejl kommer undervejs, der er så dyre, at man må købe en anden....

• #59   25. jan 2009 Irene: Så vil jeg mene at du ikke er vild nok efter at få sådan en hund

Anne- Cathrine H: Vil du ikke gerne have at din hyggehund har haft nogen gode forudsætninger fra starten af. Siger ikke i skal købe tavlehunde, men sørge for at de blandinger i køber har haft nogen gode forældre. Og at de er tjekket for diverse sygdomme.

• #60   25. jan 2009 Giver dig ret i det er mange penge, men sådan er det... vi betaler også gerne 100000 og derover når vi skal købe en ordentlig bil, og den bor ikke engang sammen med os, men transportere os bare smiley Og ved denne pris klasse ahjælper vi en smule impuls køb, og useriøse købere. Men vil da også indrømme at hvis det er til venner, naboer som jeg ved har et stabilt hjem, stabil økonomi, styr på livet og er parate til at få en baby i huset,ville prisen ikke skille os ad, hvis de ville købe og ikke havde 10000 som en RR koster med DKK stamtavle. Så synes egentlig det er ok at prisen er sat så højt fra seriøse avlere, når de skal sælge...
    Men synes også det er mange penge, og smiler tit når man kigger ned og ser der ligger 19000 foran ens fødder....:-)

• #61   25. jan 2009 Nej, det ville jeg ikke, det er for dyrt for mig.. VIlle heller ikke give så meget for en hest eller kat

• #62   25. jan 2009 Hvis jeg havde pengene ville jeg da også gerne betale for at få en hund, som jeg ved er avlet på sunde og checkede forældre.Jeg ville også gerne have en god bil med sikkerhedsudstyr o.s.v. i orden. Og selvfølgelig kan man afse 10.000 eller mere, hvis man har 100.000 til en bil !v Det er bare fantasibeløb for mig, for jeg har aldrig haft de muligheder. Det er svært at være idealist, når man er fattig.....

• #63   25. jan 2009 Anne- Cathrine H: Man kan også sagtens få en super hund i det prisleje. Forstår fuldstændig hvad du siger og man kan sagtens få en super dejlig og sund hund for de penge som du omtaler. Kan godt forstå dem der ikke nødvendigvis har lyst til at få en tavlehund, men derfor kan man jo sagtens gå op i at have en sund hund...

• M K
    M K Tilmeldt:
    jan 2009

#64   25. jan 2009 CH - min far (som bestemt ikke mangler penge) har fået sin absolut bedste computer i ALDI. Den matchede de dyrere maskiner han ellers havde haft....så den kritik kan jeg ikke helt følge.... smiley

• #65   25. jan 2009 nej det ville jeg ikke give - men til gengæld ville jeg heller aldrig købe fra en "hundefabrik" eller et østland uanset prisen.

god , gammeldags køkkenavl - altså RIGTIG køkkenavl - det er lige noget for os , hvor man kan se mor og far og mærke at hvalpen har været meget i gode hænder. Tavle eller ej - det er bestemt ikke det afgørende for mig.

• #66   25. jan 2009 M K - vi kan jo alle være heldige.

Det er jo sådan noget man gør, hvis man håber det bedste og har lyst til at krydse fingre for, at det går godt.

• #67   26. jan 2009 Jeg kan ikke forstå denne sort hvide debat, som handlere om, at det kun er ordentlige hundeejere som vil give de svimlende priser på tavle hunde, alle andre de bliver sat i bås med Aldi køb, som er fortræffelige køb i min verden eller man kan ikke forstå acceptere at folk ikke vil give så mange penge for en hund og det er da sååååå slemt....
    Jeg kan heller ikke forstå at folk bare kan lukke øjnene og tro at fordi der er en DKK tavle på hvalpen så er alt bare i den skønneste orden....For det er det bare ikke....En tavle er INGEN garanti for at du får en helt igennem sund og rask hund... og en hund af top kvalitet.... Nu ved jeg ikke hvormange gange folk her inde i virkeligheden har været ude for at købe en hvalop???????
    Jeg selv har været det rigtig mange gange både med DKK tavle og uden, og alle steder handler det opm at se sig godt for.....
    Hvis en opdrætter ligger med 8 hvalpe, så er det kun een eller to af disse som er helt i top så den ville kunne tage førstepræmierne hjem....Disse hvalpe sælges forståeligt nok til folk som vil vise avlerens arbejde frem....Alle de andre hvalpe er IKKE top hvalpe, men ganske alminde lige hvalpe, som godt kunne være købt hos en seriøs køkkenavler.....
    Og så går folk i selv sving, fordi tavle fans mener ikke at man kan avle seriøst uden tavle......
    Kan vi ikke få lov til aælle at have hver vores holdninger uden at den anden part skal buuuh ud fordi man er så formastelig at ville købe en hund uden tavle.........
    Hele mit liv har jeg haft mange hunde.BÅDE MED OG UDEN TAVLE.....
    De har for mig været lige sunde!usunde og lige dejlige.....
    Jeg vælger at købe hund ud fra hvad jeg skal bruge hunden til------

• #68   26. jan 2009 Snow, for mig er dette ikke et spørgsmål om med eller uden tavle - i mine øjne er det helt irrelvant i denne forbindelse

For mig handler det om, at mange ønsker det hele, men kun vil betale det halve

I mine er der ikke forskel på en hund, der skal bruges og en hund, der ikke skal bruges (som andet end familiehund).
    I mine øjne har den ene ikke mere værdi end den anden - der, hvor den ekstra værdi kommer ind er, hvis den hund man skal have er HELT speciel af den ene eller den anden årsag.

Hvis man køber en racehund, så koster den jo et beløb, og hvis det er markedsprisen, så er det jo markedsprisen. Vil man ikke betale den, så bliver man nødt til at indgå kompromisser. Sådan er gamet med alle andre varer, det gælder også for hunde.

Jo - man kan gå i Netto og ALDI at handle discount. Men man snyder sig selv, hvis man tror, at der ikke er sparet på ET eller andet i det køb.

Jeg synes Irenes spørgsmål er fantastiske, men undrer mig over, at ingen svarer på dem?

• #69   26. jan 2009 CH, Har ikke lige skrevet til eeen person.... Men læst hele denne lange debat, som munder ud i som jeg læser det, at man kun kan få en hund som dur, hvis man vil betale markedsprisen på en tavlehund.....
    Og hvis man ikke vil det, så er det bare ikke i orden......Jo det er det----
    Hele livet handler om kompromier.... Så hvorfor skulle en ung eller gammel vente i flere år inden han eller hun kunne få sparet sammen til at købe en hvalp......For der efter at bruge et år yderligere på at få fundet lige netop den rigtige hvalp.....Er man så en mere seriør hundeejer, hvis man gør det????? Not.....

• #70   26. jan 2009 Snow - jeg synes det er i orden, hvis man bare er opmærksom på, at man indgår kompromisset ;o)

Således handler jeg også i både Netto og ALDI - men er klar over, at for at jeg kan få det billigt er der et eller andet i "kæden" der er sparet på ;o)

Det handler for mig i bund og grund om, at vi kalder en spade for en spade :o)

Jeg fordømmer ingen (medmindre de køber hund af en hundehandler, så synes jeg de for alvor er nogle klaphatte)....
    Jeg siger min mening om sagen i denne debat, men forventer bestemt ikke, at andre skal være enige eller følge mine ord. Det er jo helt deres egen sag.

• #71   26. jan 2009 I øvrigt så vil jeg aldrig vælge at købe hund efter een eller anden mode trend.....Men igen lad folk betale , gøre hvad de vil....købe mode hunde eller lade vær....
    Bare de for deres egen skyld ikke køber med hovedet under armen.....
    Det er mere en sjældent at vi mennesker kan lære af andres erfaring....Vi skal selv----

• #72   26. jan 2009 Så fuldkommen enig, Snow :o)

• #74   26. jan 2009 Søren, du mangler altså dokumentation for den påstand....

Men igen - dette har intet med tavle at gøre...

• #76   26. jan 2009 Jaa - og hvordan får du det til at harmonere med dette: "der ofte har færre sygdomme en de fremavlede tavlehunde"

• #79   26. jan 2009 Det må du simpelthen forklare

• #81   26. jan 2009 Søren, jeg vil da ikke spørge om noget, jeg godt ved.

De to sætninger du skriver, står i direkte modsætning til hinanden.

Den ene - DKK hunde er IKKE mere syge end andre og hunde uden tavle er MINDRE syge end andre.

Det forstår jeg slet ikke du kan få til at hænge sammen...

Det er dokumenteret, DKK-hunde og hunde uden stamtavle har lige mange problemer med sygdomme - de spreder sig over lidt forskelligt, men generelt er der INGEN forskel...

• #83   26. jan 2009 Hvilken forskel gør ordet ofte?

Der er dokumenteret, at der ingen forskel er... Hvordan kan du så få det til, at der ofte er en alligevel?

Arrj, Søren, jeg synes det er skægt..... *GG*

• #85   26. jan 2009 Det undrer mig virkelig, at du kan læse det ud af den undersøgelse.

Blandingshunde er ikke ofte sundeRE - men præcis ligeså sunde/usunde som racehunde.

• #86   26. jan 2009 CH... Er det ikke også det Søren skriver??????

• #87   26. jan 2009 Øhh - nej - han skriver, at blandingshunde ofte er sundere end racehunde..

Hvis det udsagn er rigtigt, så er dette også:

Racehunde er ofte sundere end blandingshunde.

• #89   26. jan 2009 Søren jeg tror vi to kommer fra to forskellige planeter *GG*

• #91   26. jan 2009 Jeg er vist bare elendig avl - hvor jeg kommer fra... Det må guderne vide, er vidst noget af et gadekryds :o)))

• #93   26. jan 2009 Bliver vist nødt til at tilstå, at jeg er dobbeltmoralsk.... Men det er også dobbelt så godt, er der nogle, der siger.
    Har hund med tavle og har altid kun købt hund med tavle, men har da også haft blandinger, som jeg ikke har givet noget for. Men de har været lige så dejlige hunde, som dem, jeg har købt med tavle.
    Men her for en lille måned siden, købte jeg et hingsteføl på 6 mdr. Et langbenet, lidt undervægtigt føl, som jeg gav 4500 kr. for. UDEN papirer. Han er godt nok Dansk Varmblod og faren skulle være en avlsgodkendt DV hingst. Men det kan man jo ikke rigtig bruge til så meget. Grunden til at jeg købte ham var dels prisen, men lige så meget, at jeg ikke har nogle særlige forventninger til ham ift. hvordan han bliver som ridehest. Ingen ambitioner om en super dressur eller springhest.
    Og mon ikke, det også er det, det handler om? Altså forventningerne til "købet"?

• #95   26. jan 2009 Forventninger og behov hænger vel også sammen?
    Kan jo godt selv se, at jeg ikke stiller de samme krav til en hest, som jeg gør til en hund. Men hvad pokker, skulle jeg også bruge en DV føl til 30-40000 kr. til? Skal hverken avle eller ride stævner.
    Men sådan kan man jo også se på det som hundeejer, der bare vil have en sød hund!

• #97   27. jan 2009 jeg kunne da aldrig finde på at købe uden tavle og slet ikke blandinger. og ja jeg betaler gerne 10 12 eller derover for en familiehund. Hertha er købt som familiehund hun lå i det prisleje. og jeg ville IKKE udstille. men jeg prøvede lige en gang og fik blod på tanden.
    Men at folk tror at en tavle kun er til for udstilling fortæller jo en hel del om at folk IKKE har sat sig ind i hverken det ene eller det andet.
    Men hvor ofte ser man ikke her på hg at folk har købt uden tavle og så alligevel gerne vil avle?

• #98   27. jan 2009 Nej det ville jeg ikke - men gerne for en der skulle bruges til udstilling/avl

• #100   27. jan 2009 Jeg synes at priserne for tavlehunde er fuldstændig latterligt opskruede og håber at de kommer ned i et ordentlg niveau da jeg mener at de latterlige priser er med til at der er så mange der vælger tavlen fra da de ganske enkelt ikke har råd til en tavlehund.
    Det gør ikke nogen en ringere hundeejer ikke at have 10.000-12.000 at lægge fra til en hund og det gør ikke dem der har det til bedre hundeejere.

Helst ville jeg næste gang foretrække en tavlehund men hvis de priser fortsætter deres himmelflugt så bliver der heller ikke næste gang råd til en tavlehund for mig ...
    Under alle omstændigheder ved jeg at jeg skal have en hund fra et internat på et tidspunkt og der er priserne i det mindste rimelige samt man gør en god gerning ved samme lejlighed ved at tage en dejlig hund til sig som står uden hjem ...

• #101   27. jan 2009 LOOOL
    så kommer jeg fra samme planet som CH, for det er da modsætninger det du siger Søren.

Nå, men jeg er også en af dem som er overbevist om, at gennemtænkt alv, hvor man kigger på aner og disse aner er undersøgt for de mest hyppige arvelige sygdomme, giver større chance for at få en hund som man kan have som familiehund i mange mange år...
    det er min overbevisning.
    Mine hunde er købt med tanken om at have dem som familiehunde...
    jeg fandt så interesse i at møde andre hundejere og startede derfor til lydighedstræning med Bergkamp.
    Jeg købte Almunia for.. ja hvad var det... 9500 tror jeg... måske lidt mere... kan faktisk ikke huske det... men hun er også købt som familiehund...
    igen vil jeg gerne møde ligesindet hundejere og derfor vil jeg snuse lidt til udstillingsverdenen... hvem ved, måske hun viser sig at kunne tilføje racen en masse?
    Men de er begge købt som famailiehunde.
    Men det er prisen for at købe en herlig racetypisk hund, hvor aner er tjekket for cavalierens arvelige sygdomme, og det kæmpe arbejde der ligger bag sådan et opdræt, har jeg megen respekt for, og betaler gerne det det koster.
    Intet er garanteret... jeg ved ikke om Almunia lever til hun er 12 år... men jeg har i følge min overbevisning gjort hvad jeg kunne for at forøge mine chancer til dette.

• #102   27. jan 2009 Sanne: jeg synes nu ikke prisen på en tavle hund, i min race er så vanvittig... med det kæmpe arbejde der ligger bag... ser man på selskabshundene, så koster en hund med og uden tavle det samme, måske 1000kr mindre for en hund uden tavle... det der oftest gør folk de vælger uden tavle, tror jeg, i forhold til selskabshunde, er den lange ventetid der kan være på en med stamtavle.
    Og den proces man skal igennem mange steder... med at besøge og have en hyggelig samtale.
    bare et bud.... en teori. ;0)

• #104   27. jan 2009 Karina: Jeg synes at 10.000-12.000 kr. er for meget for en hyggehund. Hvis jeg skulle udstille ville jeg skulle bruge en eksteriørmæssig helt ekstraordinær hund og så var prisen måske lidt mere rimelig da det her drejer sig om at få hænderne i "stjernen" i kuldet.
    Det samme hvis jeg skulle bruge en avlshund, så ville jeg selvf. også gerne give lidt ekstra for det bedste af det bedste.
    Men for en hund der hverken skal udstilles eller avle, nej så synes jeg ikke prisen er fair ...

Vi gav i sin tid 500 kr. for vores første hund (desværre støttede vi pga. uvidenhed en hundehandler, det var tilbage i 1989) men vi var heldige at have vores dejlige hund i 15, næsten 16 skønne år ... Uhh de penge kunne ikke have været givet bedre ud ...
    Jeg gav 3400 kr. (så vidt jeg kan huske, for Kia) og udover hun ikke har tavle så er der ikke igennem tiderne lagt mindre avlsarbejde i hendes aner end havde hun været tavlehund ...
    Igen synes jeg at prisen var fair for hvad jeg fik for pengene ...

Jeg synes også 6.000-8.000 for en hund med tavle er fair nok, men så skal priserne heller ikke presses højere op.
    Jeg var selv til flere samtaler før jeg fik lov at købe Kia og opdrætter havde mange spørgsmål og brugte meget tid på at sikre sig at Kia og jeg passede sammen ... En meget højere pris ville jeg ikke kunne have betalt, selv om jeg måske gerne have villet ...

• #105   27. jan 2009 Den race der står øverst på min ønskeliste ligger i DK på 10-15.000 kr og det vil jeg hellere end gerne betale, da det jo er racen jeg er faldet for, og derfor udelukkende vil stille mig tilfreds med det (forhåbentligt) bedste eksemplar af slagsen.

Det er en del af familien man vil have i 8-16 år, og så er det kun en lille invistering.

Derimod mener jeg at der bør sættes et loft på 2500 kr for alt uden en annerkendt stamtavle, og de 2500 skal være incl ormekure, vaccination og chip. Der er i Dk alt for mange ups og hovsakuld, alt for mange utidige avlivninger grundet ejers dumheder, naivitet osv, alt for mange hunde med lig i baggagen fordi nogen syns det kunne være sjovt med et kuld hvalpe på deres søde tæve (der i øvrigt er godkendt af dyrlægen... bræk)

Nåh, et lille sidespring, undskyld smiley

I en lyserød verden var der et individuelt prisloft, der blev vurderet ud fra hvad det enkelte kuld havde kostet (kun kuldet, ikke parring, kåringer osv)
    I en lyserød verden ville der ligeledes være meget større krav til avlsgodkendelse for ALLE racer, krav til opdrætter og købere... ja generelt større restiktioner på ALT.

Det er levende væsner vi har med at gøre, det bør respekters fuldt ud.

• #107   27. jan 2009 Når man køber en racehund med stambog, så får man en slags bevis på, at dyret ikke nedstammer fra en lang række suspekte og tilfældige hunde. Her er der ikke tale om hverken adelige hunde eller noget andet form for snobbet aristokrati, men blot et ønske om at have hånd i hanke med racens udvikling og standard både fysisk og psykisk.

Er iøvrigt HELT enig med Gundogs 1.

• #108   27. jan 2009 Men denne tråd viser blot hvor lidt I med blandingshunde egentlig ved om opdræt og hvad en stambog er garant for.
    Nogen tro det er snobberi andre at det er for at tjene penge.
    Mage til uvidenhed skal man da godt nok lede længe efter.
    Men husk nu at holde rigtig meget af den hund i har nu, for i kan ikke genskabe den, for i aner ikke en sk.. om hvad den indeholder.
    Hvilket godt argument er der for at lave en blandingshund ?
    Er det bare den nemme genvej til at lave lidt ‘lommepenge’ – her er der ingen regler – ingen ekstra udgifter, men i sidste ende ved man jo så heller ikke hvad man får. En ting er da sikkert – den har da 4 ben 1 hovede og 1 hale, så en hund er det da.

• #109   27. jan 2009 citat:
    Men denne tråd viser blot hvor lidt I med blandingshunde egentlig ved om opdræt og hvad en stambog er garant for.
    citat slut

Sikke da en gang forkølet vrøvl !

• #110   27. jan 2009 Jamen fortæl mig om fordelen ved blandingshvalpe???????

• #111   27. jan 2009 gitte H

øhh hvorfor?

det der stikker mig i øjet er at du tilsyneladende mener at alle med blandinger er dumme uvidende individer - er det ikke en anelse snobbet at antage?

• #112   27. jan 2009 Hehe hvor er det fedt at se vi alle er så foeskellige, det betyder jo kun, at der er et dejligt hjem til alle hunde: blanding eller race, dyre og bilige, tavle eller ingen tavle. Det er faktisk ret betryggende at se, at der er så mange mennesker herinde, der tænker økonomien fremad før de vælger hund.

• #113   27. jan 2009 Nej det er netop det modsatte, at os der har købt en hund med papirer, er snobbede.

• #114   27. jan 2009 gitte H - så det du siger er at fordi du har en hund med tavle så er du meget klogere end, ja f.eks mig der har en uden tavle?

hvordan det?

• #115   27. jan 2009 Ja, så røg den sidste seriøsitet da

• #116   27. jan 2009 Søren< du ligger nu heller ikke bagerst med at lege ekspert.

• #117   27. jan 2009 Irene 49.. Hørt og anderkendt!! smiley

Tavle og uden tavle, som sagt: hvor er det godt vi er forskellige for det betyder gode hjem til alle slags/racer.

Så for at skabe lidt mere splid er jeg nysgerrig Gitte H og Sanne hvis man er snobbet når man har tavle og dum når man ikke har, hvad så når man har en hund med tavle og en anden uden?? Hvad gør det så mig?? smiley

• #118   27. jan 2009 Sanne K: forstår godt at du ikke bryder dig om de meninger som Gitte har.. Det gør jeg heller ikke selv.. Men du må endelig ikke lade det gå ud over hundene med tavle.. de kan jo for så vidt ikke selv gøre for at de har et stykke lamineret papir med navne på.. ingen må misforstå mig da jeg elsker mine hunde overalt på jorden og mit valg af hunde med tavle er meget bevist.. men jeg ville elske en tavleløs hund ligeså meget.. selv blandingshunde kan være det sødeste i hele verden..
    eneste grund til at vi valgte med tavle var grundet at vi ønskede os franske bulldogs og var bange for at blive snydt af nogen af de hundehandlere som der er så mange af indenfor denne race.. (dermed ikke sagt at man ikke kan lave fransk uden tavle)..

blandingshund, eller race hund med/uden tavle så er hunden altså efter min mening noget af det dejligste væsen vi har her på jorden

• #119   27. jan 2009 jeg mener heller ikke dette burde være en diskution om tavle eller ej...
    men jeg forstår altså ikke hvorfor man giver 12.000kr for en hund uden tavle?
    Nå, undskyld, det brude ikke være emnet...
    spørgsmålet er om man vil bruge så mange penge på en familie-hund, og jeg svarer ja.

Jeg synes det der burde debateres i stedet for tavle eller ej, det er begrebet "familiehund"...
    for jeg synes nemlig det er forkert at sige udstillingshunde, avlshunde, agilityhunde, jagthunde osv osv ikke er familiehunde.
    Alle hunde er vel familiehunde??

Sanne: jeg kan sagtens forstå at "elite"hundende i et kuld burde koste mere end f.eks. hvis hunden har overbid, er kryptocid osv osv... og selvom mange opdrættere ikke sælger deres hunde som direkte udstillings-/avlhunde, så giver de ofte et afslag i prisen.
    Og skal man "kun" have en familiehund (nu bruger jeg lige selv udtrykket selvom jeg hader det på den måde), så er det jo lige meget om der er et øre der ikke har rejst sig eller markeringerne ikke er helt som de skal være.
    Men selvom man køber en hund med disse "skønhedsfejl", så ligger man jo oppe ved en 8-9.000kr for en selskabshund... men sådan er laget, og vil man have en selskabshund, så synes jeg bestemt det er pengene og den lille ventetid værd det er for at få en hund med en sund baggrund og fra et godt opdræt.
    En blandings-selskabshund koster jo lige så meget.
    Jeg ved desværre ikke så meget andet end gruppen selskabshunde... så det er svært at udtale mig om. ;0)

• #121   27. jan 2009 Er enig med Irene.
    Synes Gitte H's holdning er arrogant og generaliserende.
    Og uvidenheden har hun jo åbenbart, da hun ikke kan se nogle fordele ved blandingshvalpe. Selv om jeg har DKK hund, kunne jeg da gætte på, at en blandingshund er helt unik, da der ikke går 14 på dusinet af dem;-)
    Har selv haft begge dele og kan helt ærligt ikke sige, at DKK hundene har været bedre end blandingshundene, hverken hvad angår mentalitet eller sundhed!
    Mit motiv til at købe med tavle er, at jeg gerne vil have en racetypisk hund. Men nogle synes jo også, det har sin egen charme med en blanding. Og der findes der menge charmerende blandinger... Også herinde!

• #122   27. jan 2009 Gundogs 1 :

Jamen så er jeg halvhjerne *GG* må hellere lige få kigget min tavle igennem smiley

• #123   27. jan 2009 Miss FC/Karina: Er helt enig i :"Men selvom man køber en hund med disse "skønhedsfejl", så ligger man jo oppe ved en 8-9.000kr for en selskabshund... men sådan er laget, og vil man have en selskabshund, så synes jeg bestemt det er pengene og den lille ventetid værd det er for at få en hund med en sund baggrund og fra et godt opdræt.
    En blandings-selskabshund koster jo lige så meget."

Jeg ville til en hver tid støtte avl på sunde hunde tavle eller ikke tavle. Er så meget imod hovedløs avl som nogen kan være ...

• #124   28. jan 2009 Søren - nogengange skal man feje for egen dør..

Denne kommentar startede det personlige og mudderkastningen: "Men tavlemafien her på HG fører sig jo frem som verdens største eksperter. Det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst."

Kan du kende den?

• #125   28. jan 2009 Sanne: skulle til at skrive at jeg er helt enig i din fantastiske måde at skrive det på... opdagede så det var en citat fra klogskaben selv. GGG Joker bare. ;0) Jeg har mine holdninger om stamtavle... men røver jeg at se bort fra det, handler det stadigvæk om at det koster det ekstra hvis den hund man køber skal være undersøgt for de sygdomme som racen mest er udsat for... det samme gælder jo avlshannen og efter mine mening begge af disses aner.
    Så ja, en sund, gennemtænkt parring koster det ekstra... er man så meget sat på en bestemt race pga de egenskaber denne har, så kan man komme ud for dette igen koster ekstra hvis racen er populær for tiden.
    Men mit valg af race var meget bevidst, det samme var opdrættet Almunia er fra, og så ligger vi i et lidt højere prisleje... og det er altså selvom hun "kun er familiehund".

• #127   28. jan 2009 :o)

Kommentér på:
10-12.000 kr for en famiiliehund?

Annonce