8.859 visninger
|
Oprettet:
malinois-familiehund? {{forumTopicSubject}}
Hej alle malinoismennesker
Hvordan virker den som familiehund? den skal ikke kun være familiehund, da jeg også vil træne BHP/IPO med den, men den skal kunne fungere indendørs..
De malinois jeg har kendskab til står ude i hundegårde og bruges kun til IPO, så kender den ikke på andre måder, endnu
Og hvad er forskellen på malinois og schæfer i sindet?
Håber i kan og vil hjælpe
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Du kan evt. se mine maller her:
(link fjernet)
/Carina
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.478
jul 2007
Forstår du mit spørgsmål?
og ved du forskellen på schæferen og mallens sind? Har set at mallen også bliver kaldt belgisk schæfer
okt 2007
Følger: 19 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 32
min mening er at en malinois har meget meget nemmere ved at lære tingene og at deres adræthed gør at alle øvelser bliver udført i et meget højt tempo og med stor sikkerhed.
jul 2007
Dejligt at høre meget godt om den
Har i nogen negative ting at sige om Mallen?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det er ikke alle der kan håndtere det - men dem der kan, kan få en fantastisk hund ud af det. (Både socialt og på træningspladsen).
Jeg tror ikke, man som sådan kan sammenligne en malle og en schæfer. Det er to forskellige racer..... :o)
aug 2006
jul 2007
Men ved ikke endnu om det skal være mallen eller schæfer, jeg kender schæferen og ved 100% hvad jeg går ind til, hvor mallen er en ny race som jeg er helt skudt i..
Jeg har i sinde at komme ud og besøge nogle kenneler så jeg kan opleve racen og finde ud af om den er noget for mig.. Men selvfølgelig er det anderledes når en anden har præget den en én selv
aug 2006
Jeg selv er fascineret af at se på mallen når den arbejder - det ser jo fantastisk ud.
Men jeg tror ikke, det er hunden for mig - men det kan også bare handle om, at jeg ikke kender den godt nok :o)
okt 2008
jul 2007
Men har hørt at Kennel Daneskjold er en god kennel, så kunne være jeg skulle tage en tur forbi dem en dag
Sommerfugl- jeg skal bruge den til BHP/IPO, så den vil blive brugt
okt 2008
jul 2007
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.829
Jeg har haft schæferhund som jeg har trænet BHP med på højt plan (deltog ved DM 2003 i BHP3 med den sidste jeg havde).
Jeg er så skiftet over til mallen, og da jeg gjorde det var det udelukkende pga sundheden som er meget bedre end hos schæferhunden.
Jeg har aldrig fortrudt mit valg - det er en vidunderlig hund at arbejde med - den kører højt, men indenfor er den roligere end mine schæferhunde nogensinde har været det.
Iøvrigt piber den ikke !! (Ret meget) - og det skrigeri de fleste schæfere har slipper man helt for - stort plus ;o)
Men kig ind på belgierklubbens hjemmeside, der står noget om arrangementer - så kan du da kigge ud og tale lidt med nogle mallefolk og opleve racen på nært hold.
Sommerfugl -
Daneskjold er ikke en kennel med "meget brugshunde i" - det er en kennel, der udelukkende avler hunde af brugslinier ;o)
jul 2007
okt 2008
jul 2007
jul 2007
sep 2005
Nu kommer det jo an på hvad det er for en hund man køber, og hvordan man selv er og præger hunden til at blive ... men en uge uden træning er bestemt ikke noget problem generelt ... Jeg har været studerende mens den ældste af mine hunde var hvalp, og havde derfor nogle gange 2 og 3 uger hvor der bare var tryk på og derfor ingen træning - ingen problemer. Jeg gør også det med mine hunde, at jeg af og til bevidst holder et par ugers ferie med dem, hvor vi kun hygger og leger og ikke træner, og de har aldrig gået på væggene ;o).
Men det er klart, at det er en race som SKAL trænes en del i løbet af året, ellers skal man ikke købe sådan en !
___
<b>hvordan er mallen at arbejde med i IPO, hvad er det der gør den så god? eller måske mere, hvad er det mallen har som f.eks. rotweileren mangler for lige at nå op på samme plan?</b>
Først og fremmest dens byttedrift og hurtighed - det er hunde der første gang de ser en bidepølle eller ærme bare hugger fat i det ... og holder ved uanset hvad !
Prøv evt. at se her (8 ugers malle-hvalp):
http://www.youtube.com/watch?v=XNYlgMt1DpA
Så er de lynende hurtige og samtidige lydige og rigtig gode til at mestre tænd/sluk og kontrollere deres drift. Prøv evt. at se her (15 måneder malle-unghund):
http://www.youtube.com/watch?v=estlPrcyKCk
___
<b>hov har helt glemt at spørge hvad sådan en sag koster? jeg regner med sådan ca. 7-10.000 som en schæfer, passer det ikke helt fint?</b>
Jo - det er nok ikke helt galt hvis du vil købe den i DK ... nok nærmere de 7k end 10k de fleste steder ;o)
/Carina
jul 2007
okt 2008
sep 2005
<b>Er det noget med, at maller af udstillingslinier er roligere af sind, end dem af rene brugslinier?</b>
Komme an på hvad du mener med rolige af sind ???
Mindre drift-niveau: JA.
Mindre belastbarhed: JA (ikke positivt hverken som familie- eller brugshund).
Mindre aktivitetsniveau: Nej, ikke nødvendigvis - mindre drift men også nogle gange mere nervøsitet og stress (ikke positivt hverken som familie- eller brugshund).
Mindre dominans: JA.
Min personlige holdning: Har man ikke tid eller evner til at træne og styre en malle af brugslinier, så køb en anden race !!!
/Carina
jul 2007
sep 2016
Følger: 1 Svar: 6
Jeg har i dag set en Malinois, hanhund og kastreret. De kender mig på hundeinternatet og siger, at den er god til mig.
For mig skal den være en familiehund. Vi går ture 3-4 gange hver dag. Vi har en hundeferie en uge i sommerhus. Vi er for det meste sammen med ham hver dag. Det kan ske (sjældent), at vi er væk en 6-7 timer til en fødselsdag. Vi går også ture i skoven, leger gemmeleg og sætter godbidder på træstammer, som den skal finde. Bruger kommandoer, så jeg kan styre den, når vi går. Den går for det meste løs, men jeg er opmærksom på om andre hundeejere er bange for min hund og så kommer den i snor. Jeg 68 år og har børnebørn på 3-5-12-14-15-16 og 17 år. Passer en Malinois til os?
aug 2006
Som udgangspunkt - nej. En malle passer ikke til jer.
Er det en brugslinjemalle, så skal den arbejde, alt andet er tarveligt, synes jeg.
Er det en udstillingsmalle, ville jeg ikke anbefale den til nogen fordi de ofte har et tvivlsomt væsen.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
sep 2016
Den skal være familiehund.
Briarden var en dejlig hund overfor os, men det var ikke en hund vi kunne give videre til andre.
Chesapeaken kunne gå ind i alle. En glad og velafbalanceret hund.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
sep 2016
malinois-familiehund?