{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.371 visninger | Oprettet:

når hunden er sindsyg {{forumTopicSubject}}

ja jeg griber lidt efter strå her.. vi overtog monty her i sept. fra et ungt par som ikke magtede ham mere..

han skulle egentlig have været aflivet - men håbet om at et miljøskifte måske kunne gavne ham - samt mere erfarne hundeejere og en velfungerende lille flok - kunne være medvirkende på hans meget svære og særpreget adfærd.

monty lider af tvangsadfærd. der ud over havde han da vi fik ham ikke rigtig noget sprog og forstod heller ikke rigtig andre hunde. han var hyperaktiv - og stresset.

han faldt nu hurtig til hos os. med det samme vi fik ham bemærkede jeg at han har et meget anderledes bevægemønster - han kunne være udaf reagerende og lunten var kort.

disse problemer fik vi dog lyn hurtigt pillet af ham.

idag stresser han slet ikke så voldsomt mere. han nyder at være med os og søger i højere grad vores selskab.

men hans tvangshandlinger kan vi simpelthen ikke få bugt med.. eller jo.. hver gang vi får stoppet en opfinder han nye. han agerer fornuftigt i forhold til de andre hunde og leger endda også med akoya på et fornuftigt plan. men som lyn fra en klar himmel skifter han karakter og derfor må vi hele tiden holde øje med ham.

efterhånden som vi har lært ham at kende er jeg på ingen måde i tvivl om at han er hjerneskadet på en eller anden måde..

vi har haft både dyrlæge og adfærdsbehandelere inde over for at få flere redskaber at arbejde med, men fælles for dem alle siger de at han er tabt. primært fordi hans tvangadfærd stort set er umulig at fjerne. og den typisk vil blive værre med alderen. vi har fået ham gennemgået for sygdomme og han har desværre også svær patella som burde opereres - det vil dyrlægen dog ikke da hun ikke mener han mentalt er egnet...

det svære i alt det her er jo at monty når han ikke er bæstet monty -- er den søde dejlige lille kælepotte som putter sig ind til os.. og det gør bare så ondt inden i at se hans skygge side bryde ud i lys lue fra det ene øjeblik til det andet..

vi har nu i samråd med dyrlægen besluttet at give monty fred på torsdag -- og det er lige ved at æde mig op inden i.. for hvad nu hvis vi gav ham en uge mere.. så ville han måske blive rask....

så mit sidste desperate forsøg på at gøre en forskel er her hos jer HG.. er der ikke nogen som kender problemstillingen omkring tvangsadfærd ---- nogen der har et guldkorn.......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hunden er sindsyg
  • #1   10. feb 2009 Hvor er jeg ked af det på dine vegne. Der er ikke noget hårde, end at se sin elskede "baby" blive ved at være sådan, trods man prøver ALT for at redde dem ud af situationen - tror i har taget det rette valg - i hvert fald for ham!

  • #2   10. feb 2009 Kære Sidsel... Jeg ved at du higer efter bedring ved ham, men du har kæmpet og kæmpet. Jeg HÅBER du får dit guldkorn, men hvis du ikke gør, så har du til gengæld taget en meget flot og moralsk rigtig beslutning.

  • #3   10. feb 2009 PUhA det må virkelig være hårdt for jer... Føler med jer.

    Kender intet til tvangsadfærd, men håber da virkelig at der er en anden herinde der kan smide et guldkorn..


  • #4   10. feb 2009 Nu spørger jeg måske dumt, men kan hans handlinger ikke hænge sammen med den grad han har af pattela ?

  • #5   10. feb 2009 Åh, stakkels dig! Jeg har desværre ingen guldkorn, - jeg kender kun til tvangstanker og tvangstanker hos mennesker (OCD) og her er behandlingen kognitiv adfærdsterapi og/eller antidepressiv medicin. Men det er nok ikke realistisk med en hund, der jo ikke kan reflektere. Jeg ved ikke med medicin? Jeg ved slet ikke, om der findes den form for medicin til hunde? Din iagttagelse med, at det er i hjernen, der er en "fejl" er ganske korrekt. Hos mennesker med OCD ser man også ofte, at får man fjernet én tvangshandling, så kommer der en anden.
    Jeg ved ikke, om du vil udforske det med medicinen - det er det eneste halmstrå, jeg overhovedet kan komme i tanke om. Desværre smiley

    Jeg forstår så udmærket dit dilemma, fordi han jo også er den gode, dejlige Monty. Men dybest set er det måske bedst for Monty at få fred.


  • #6   10. feb 2009 rene -- patella har intet at gøre med hans tvangshandlinger -- det er blot en benævnelse for løse knæskaller - det er en avelig lidelse. jeg var også bekymret for om det var patellaen der er skyld i at han går underligt. men det har jeg bare ikke oplevet tidligere -- ikke sådan her og her er dyrlægen enig med mig. han er sidst ryngten undersøgt den 14/1

    bente -- vi har desværre forsøgt os med beroligende medicin... og kasteration er også forsøgt.


  • #7   10. feb 2009 Der var et afsnit med victoria stilwell hvor hunden havde tvangshandlinger. Jeg mener at hun afbrød dem og erstattede dem med positivt adfærd i stedet - i det ene tilfælde ved at gå imellem hunden og de skygger den jagede og i det andet tilfælde ved at forlade hunden når den savlede på verandadøren. Men jeg må indrømme at jeg ikke har nogen idé om det er noget i kan bruge til noget hvis det er så galt med ham.

  • #8   10. feb 2009 Hundemutter, ok, troede bare den sygdom også kunne udmønte sig i smerter og derfor jeg stillede spørgsmålet.



  • #9   10. feb 2009 Vil jo mene at hund,med svær grad af løse knæskaller må ha smerter.. har i forsøgt at gi ham smertestillende over en længre periode..

    Hvad er hans tvangshandlinger ??


  • #10   10. feb 2009 Ja, jeg så også den udsendelse med Victoria Stillwell.

    Jeg tænker ikke på beroligende medicin - det ved jeg godt ikke hjælper en pind. Det hjælper heller ikke på mennesker med tvangshandlinger. Jeg tænker på medicin a'la menneske-medicin: Antidepressiv medicin, men ved ikke, om det findes til hunde? (SSRI-produkter, som påvirker seratonin-produktionen i hjernen).


  • #11   10. feb 2009 Bente

    Der findes lykkepiller til hunde.
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/1318


  • #12   10. feb 2009 (link fjernet)

  • #13   10. feb 2009 Jeg synes bare at smerter eller måden de viser det på , sagtens kan forvekles med symptoner på stress, ligesom hunden kan løbe og lege og lige pludselig bliver det for meget og den ændrer adfærd

  • #14   10. feb 2009 Søster: Tusind tak for info. I dette særlige tilfælde kunne det måske være en løsning? Ellers er jeg på linie med DKK, at det ikke skal være for at vælge den lette løsning på noget, som skyldes den måde, man lever på. Men synes, at dette tilfælde er noget ganske andet.

  • #15   10. feb 2009 tænker også lidt, hvad er hans tvangshandlinger? og hvad gør at han ikke kan leve med det? fordi i synes de er irriterende eller?

    mange menensker lever da også med tvangshandlinger, og tror nu ikke en hund tænker over den har tvangshandlinger som et menneske gør.





  • #16   10. feb 2009 monty har flere tvangshandlinger -- nolge udløses af lyde andre udfører han uopfordret.

    her er et udsnit.

    1 jagte halen - (dan har vi fået bugt med - dog ikke hvis han får tilbudt en godbid)

    2, stå foran døren som om han vil ud - han står bare og kigger ind i døren - og hyler og skriger hvis vi kommer i nærhenden - lukker vi ham ud stiller han sig på den anden side og starter forfra - går vi med ham begynder han at løbe rundt i haven i et mønster. vi kan stoppe hans adfærd hvis vi aktiverer ham med leg.

    3. han slikker på gulvet langs panelerne og bider i gulvtæppet. denne udløses både tilfældigt - men i særdeleshed hvis vi 1 tænder for tv'et. 2. metalliske lyde (eks åbner en dåsesodavand)

    4. han finder en stykke legetøj - ligger det foran sofaen og løber bag den og skriger indtil en kaster med den. dette fortsætter slevom vi lader som ingen ting.

    5. besøg. får vi gæster stresses han og starter enten på adfærd 3 eller 2.

    6. hvis han skal børstes - hvilket jo er en nødvendighed - så bliver han agrasiv og laver udfald - både mod os og mod sig selv. han har indtil nu bidt hul på sig selv to gange.

    7. han løber i mønster i haven - dette er faktisk lidt nyt - vi lå specielt mærket til det da den første sne kom - så kunne vi simpelthen se sporet.


    der er flere faktore der udløser hans adfærd. leg med de andre hunde. lyde. osv. vi kan næsten ikke holde foder på ham fordi han løber det af sig med det samme. de lyder måske ikke af meget - og banale - men jeg tror man skal opleve det.
    havde vi kun haft monty kunne vi nok lettere dæmme op for hans adfærd. men i kraft af at de andre hunde er her - ja så er det ikke muligt at udelukke alt legetøj - godbidder osv. jeg kan desværre ikke få mit kamera til at optage - ellers kunne jeg have vist nogle eks på hans adfærd - dem som kender monty vil nok også give mig ret i at han har en meget anderledes måde at bevæge sig på og at det ikke er helt så banalt som det lyder.

    bente - jeg ved man kan få lykkepiller til hunde. men dette er vi frarådet af dyrlægen. han har også tidlige jagtet skygger - men denne har vi også fået brudt. dog for kun at opleve nye handlinger kom til.

    af træning har vi bla været på kursus ved karen ulrich i klikkertræning. det bruger vi en del i det daglige. han motioneres min en time om dagen i det fri - der ud over har vi lydighedstræning og forskellige aktiveteter her hjemme.
    en del af overvejelserne går selvfølgelig også på hvad det gør ved vores andre hunde - dem har vi jo også en forpligtigelse overfor.


  • #17   10. feb 2009 karina s -- den diskution har vi også haft her hjemme -- hvor vi snakkede om at man jo ikke bare afliver børn fordi de er mentalt handicappede. men dem skaber man primesserne for at godt og sundt liv -- det kan man også godt for en hund. men både i kraft af at vi har de andre hunde også ,så er det et kæmpe arbejde. og ja det er sku irriterende -- det fylder rigtig rigtig meget i vores hverdag at vi hele tiden skal krybe rundt for ikke at udløse et anfald og holde de andre ude for hans rækkevidde når de leger.. monty har ikke normalt sprog i forhold til leg og han bliver desværre meget frustreret hvis de to andre hygger sig sammen og ofte ender det med at han bliver udaf farende og angriber dem. der ud over så er vi selvfølgelig også nervøse for om hans adfærd 'smitter' af på dem.

    vi har store børn i huset. dem skal vi også holde øje med. selvom de er fornuftige og rolige og rigtig gode sammen med vores hunde - så er vi hele tiden nød til at ligge en dæmper på dem da eks højlydt grinen kan være nok til at monty starter op


  • #18   10. feb 2009 kan godt se det er lidt irriterende adfærd..

    men ex det med han løber tosset rundt i havne, hvorfor ikke bare lade ham gøre det?

    det med legetøj, kan i ikke fjerne det fra ham, når han begynder på det der.

    at slikke paneler, dør den jo nok ikke af, gulvtæpper er selvfølgelig skide irriterende..

    jagter hale havde i så fået bugt med, men irriterer det jer eller hunden?

    hvis han står ved døren, skriver du han skriger hvis i kommer i nærheden,kan i så ikke bare blive væk? altså gøre alt for at undgå de situationer?

    ved ikke om der er forsket i, om hunde der har tvangshandlinger har det dårligt eller noget i den stil? altså lider nogen last ved at have de tvangshandlinger?

    men ja har ikke oplevet det før på den måde. andet end mine egne hunde har da også hver deres irriterende ting, tvangshandling er det nok ikke, men..


  • #19   10. feb 2009 kan godt se det hele er enormt ærgeligt og besværligt nok..

    men nok fordi jeg selv har stor hunde, og hurtigt tænker.. hmm den vejer 3 kilo eller noget i den stil, hvor meget besvær kan sådan en lille hund være til?

    og den er vel så lille at man burde kunne se bort fra de ting som irriterer en.?

    men igen, er det til hundens eget bedste og den ikke har det godt, kan jeg godt forstå i overvejer at aflive den. man skal nok selv have set alle de ting. for at bedømme dens livskvalitet , og det kan i nok bedst selv smiley

    men kender bare ingen undersøgelser der viser at en hund har det skidt ved at have tvangshandlinger.


  • #20   10. feb 2009 karina s -- jeg tror man skal opleve det for at kunne forholde sig til det --- det lyder rigtig banalt og nemt når du skriver det på den måde og hvor ville jeg ønske det var således... jeg tror som sådan ikke monty lider - han kender ikke andet -- men er det et godt hundeliv eller et dårligt... jeg ser sådan lidt på det at hvis vi kunne pakke monty ind i en lille lydtæt glasbobbel - så ville alt vær godt -- men det kan vi ikke --- derfor oplever han flere gange dagligt at verden ramler for ham og han må igang med sine ritualer

  • #21   10. feb 2009 Kære Hundemutter:
    I har levet med Monty og hans adfærd gennem det sidste ½ år og I kender Monty 's sind bedre end nogen af os andre.
    Han har haft et dejligt liv hos jer, er jeg sikker på.
    Jeg er også sikker på, at I er i stand til at træffe den rette beslutning i så svær en situation.
    I får min sympati og medfølelse, det er ikke nemt at træffe dette valg.
    Knus herfra
    Lise


  • #22   10. feb 2009 Stakkels lille Monty og stakkels jer. Som om I ikke har haft det hårdt nok. Det er en ufattelig svær beslutning, og jeg er overbevist om at du gør det rigtige, Sidsel, hvis du føler det er det der skal gøres. Det er sikkert noget der har været vendt i hovedet og hjertet mange gange, og I skulle jo lige komme jer ovenpå den sidste sorg.
    Jeg kan kun sige at jeg føler med dig og tror på du har gjort alt hvad der står i din magt for at give Monty en ny chance - og gerne vil fortsætte sålænge det er muligt - så følg din fornuft og gør det du mener er bedst for ham.


  • #23   10. feb 2009 Karina : Jeg kender Monty og Sidsel og det er slet slet ikke så nemt som du stiller det op. Det har ikke noget at gøre med at det generer én, at han slikker på gulvet eller panelerne, men det er en tvangshandling. Det vil sige, at han er helt opslugt i sin egen verden og køre i et enormt højt gear og bare MÅ slikke på det. Du kan slet ikke komme i kontakt med ham. Han er altid anspændt, hans hjerte kører på højtryk (derfor kan man ikke få ham fedet op), hans øjne er altid vågne og den kører 160 % i hovedet af ham. Sidst på aftenen er hans krop så udmattet at han falder i søvn mens han står op..
    Men som Sidsel siger, så er det noget man skal opleve.

    Sidsel har gjort et kæmpe stykke arbejde og er nået langt. Kæmpe klap på skulderen for det! Men jeg personligt vil mene at aflivning er det bedste - han


  • #25   10. feb 2009 ja som jeg skriver til sidst, man skal nok se det selv,

    og mener hun at han ikke har et godt liv, er aflivning da klart det bedste valg..


  • #26   10. feb 2009 ja det værste er næsten at se ham stå med en boldt i munden og falde i søvn ---- det havde været sødt hvis det havde været en hund der var træt efter leg -- men det river i hjertet når man ser hvordan han kæmper for at holde sig på benene for lige at tage en runde mere....

  • #29   10. feb 2009 theo's mor...

    jeg tror jeg vil håbe til det sidste... håber stadig at i morgen når jeg vågner op - så er han helt normalt og søde dejlige monty som han kan være ind i mellem alle ritualerne..

    min mand er fuldstændig hjerteknust over det og vil ikke engang være hjemme på torsdag.. så føler nok også at jeg står lidt alene med det. jeg har aldrig før måtte aflive en hund. alle mine hunde er gået til ved alderdom eller sygdom - så det kvæler mig næsten at skulle afsted.. måtte også sluge en kæmpe potion personlig stolthed ved det. i kraft af at jeg altid har været så godt til genplaseringshundene.. ikke at det var det værste.. men det er enormt svært at skulle sige til sig selv -- det her magter jeg ikke...


  • #31   10. feb 2009 Må jeg lige spørge, hvilke hunde han er en blanding af?

  • #32   10. feb 2009 monty skulle gå for at være renracet pomser - men det har jeg meget svært ved at forestille mig da han på ingen måde er racetypisk. derfor er han her oprette som en blanding.

  • #33   10. feb 2009 Han ligner min søsters hund utrolig meget. Fie skulle også være en renracet pomser, men det tror jeg heller ikke på:

    http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=21769


  • #34   10. feb 2009 jannie -- hvor er hun fra ???

  • #35   10. feb 2009 Har lige skrevet til min søster.. skriver til dig, når hun svarer.

    Det er første gang jeg ser en hund, der ligner Fie, så det er da lidt sjovt.


  • #36   10. feb 2009 Hun skriver, at hun købte den lidt uden for Bork Havn.

  • #37   10. feb 2009 Byen hedder Hemmet

  • #38   10. feb 2009 Har lige læst indlægget. Hvor er det trist for Monty og for jer. Føler med jer.

  • #39   10. feb 2009 okay -- monty kommer fra et sted der hedder lerhus ved roskilde.. de har desværre ikke det bedste ry mht sunde hunde

  • #41   10. feb 2009 søren -- ja den udlægning har vi også gjort os i første omgang -- men hvis du så hvordan det foregår - så ville du også kunne se at det intet har med kedsomhed at gøre.. monty er fuldstændig uden for rækkevidde når han er igang.. vi kan slet ikke nå ind til ham.. vi har prøvet alle trix i bogen og også et par stykker uden for.. ikke engang lækre godbidder kan eks få ham til at stoppe i hans eks slikken på gulvet.

    da vi fik den første sne var det skræmmende at se sporet i haven -- han løber det inden for en meters afstand.. i den samme bue rundt og rundt --

    vores hunde er ikke overstimoleret - og heller ikke hunde der keder sig.. de er priviligeret i at min mand har hjemmearbejdsplads og jeg arbejder i døgnvagter 7 gange om mdr. så de har ret sjældent alene tid. ikke at vi fiser rundt med dem. men der er altid en der lige kan kaste en boldt - eller øve lidt øvelser i haven med dem. eller en arm man kan putte sig i.. det benytter monty sig også af - han elsker at ligge på skødet af min mand når han sidder og arbejder. de følger os altid rundt, og vi bruger en del tid uden for da vi har en 5000 kvm naturgrund som vi bruger meget tid på -- og lige på det punkt er monty nok den nemmeste hund man kan have - han følger os trofast og kan masser af komandoer og indkald osv. men ofte hvis vi går med dem ud -- hvis vi ikke lige holder ham igang med øvelser - så går han til døren og genoptager sin tvangsadfærd - selvom vi er ude sammen med ham.


    men eks - så bliver han fuldstændig maninsk og skriger op og jagter sin hale hvis vi afviser ar lade ham komme ud men vi bevæger os rundt ude i gange. eks for at ordne vasketøj - også går det helt galt for ham og det er flere gange endt med at han angriber pingeling -- fuldstændig uprovokeret.. pineling kan stå i køkkenet også løber monty simpelthen hen og angriber ham - heldigvis er pingeling tykpelset og giver fra sig igen. men to gange er det gået ud over akoya -- den ene gang så voldsomt at akoya væltede og slog sig så han tissede ukontrolret af skræk.. imens det her foregår er monty uden for rækkevidde -- selvom vi tager ham op - eller stanser ham - så ryster han over det hele og hyler og skriger -- og fortsætter så snart han ikke bliver holdt mere..

    roen genoprettes først når vi lader ham stå ved døren og forlader lokalet.


  • #42   11. feb 2009 Åh, Hundemutter, det er bare så forfærdeligt når der ikke er noget at gøre. Men det må heller ikke være sjovt for hunden med den lidelse, den må have et frustreret liv. Hvor er det synd for den, og synd for jer at I ikke har kunnet løse dens problemer. Men I har ikke fejlet, I har gjort alt hvad der har stået I jeres magt for at hjælpe ham. I hans tilfælde rækker det desværre ikke, der findes ikke nogen helbredelse.

    Håber han får det godt, når han kommer til hundehimlen, for der vil han blive frigjort for alle de ting der gør at han har det så dårligt som han har det. Han har i hvert fald Pølse til at tage imod ham og være sammen med.


  • #43   11. feb 2009 tror i har taget den rigtige beslutning. Vi fik også en 2½ år gammel pekingeser som havde samme problemer, vi var også gennem både adfærdsbehandler og dyrlæge når han ikke gjorde udfald, var han jordens sødeste hund og det var forfærdeligt at skulle gå den tunge gang, men det var simpelthen ikke et liv for ham. han var angst for utallige lyde, og var i konflikt med sig selv hele tiden. Dyrlægen bad os til sidst om at tænke på hunden i stedet for os selv, og vi måtte se i øjnene at vi ikke kunne gøre mere for ham, men hold da op det er hårdt.

    føler med jer:-(


  • #44   11. feb 2009 Jeg er grædefædig - håber at du gør det rigtige .....du kender vapsen bedst - det er din beslutning - men nemt er det ikke... pøj pøj og varme tanker herfra...

  • #46   12. feb 2009 så har monty fået fred... det var rigtig svært at komme igennem -- tak til dig bente fordi du fulgte med os og var med på denne svære tur...

    for lige at give et billede af hvor problematisk monty var - så gik vi hans poter efter da han var bedøvet.. det fik vi aldrig lov til for alvor da han var i live.. han havde næsten ingen negle tilbage.. de var simpelthen slidt af -- selv dyrlægen var forundret over dette.


  • #47   12. feb 2009 Føler rigtig meget med dig....men det lød som om at du gjorde det rigtige... Monty - hils min Oda fra sin mor......

Kommentér på:
når hunden er sindsyg

Annonce