{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Han vs. tæve - træning? mm. {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 spørgsmål jeg rigtig godt kunne tænke mig at høre jeres mening om:

1) Vil I mene at der er forskel på at træne hanner og tæver og hvilket køn er LETTEST at træne/mest lydhør??

2) Vores snart 8 måneder gamle tæve, ligger sig bogstavelig talt ned på jorden næsten hver gang hun møder en hund hun ikke har mødt før - som om hun "opgiver" på forhånd. Hun er meget underdanig og mild mod andre hunde, men rigtig legesyg og meget glad for alle hunde:-)
Hvad mener I om denne adfærd, hvorfor gør hun det??
Og skal vi lade hende ligge sig ned?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han vs. tæve - træning? mm.
  • #1   19. mar 2009 Betina, jeg har kun haft hanhund - men har fået fortalt temmelig mange gange, at når det kommer til min race, så er tæverne lettere at have med at gøre, når det kommer til træning.
    Hannerne får angiveligt tidspunkter, hvor de selv synes, de skal køre det pjat der ;o)
    Mest lydhør - det tror jeg nu de begge er, det er jo at spørgsmål om at man uddanner hunden godt :o)

Jeres tæve - jeg ville bestemt lade hende kommunikere det, hun har brug for at kommunikere. Det er jo det, der gør, at andre hunde forstår hendes udgangspunkt og dermed forhindrer konflikter.

• #2   19. mar 2009 Jeg har haft hanner i over 25 år.......Nu har jeg en han og 2 tæver..... JEG mener at, uagtet at jeg har fået et par "mandige" tæver, så ER de nemmere at have med at gøre.

• #3   19. mar 2009 Jeg har så halvt af hvert - og det passer vist også meget godt med, hvad jeg generelt har haft igennem årene.

Og jeg vil sige, at det til enhver tid kommer an på racen.

For mig ville en blød tæve, af en af de blødere racer nok bliver FOR blød. Hvorimod en rimeligt dominant hanhund, af en mere kontant race, nok ville kræve en mere konsekvent opdragelse, end jeg ville være i stand til smiley

• #4   19. mar 2009 altså hanner når jo til et punkt hvor dufte og strinten er vigtigere end træning.. og indtil de kommer over det punkt er de umulige at have med at gøre.. Eller joey var i hvert fald smiley

• #5   19. mar 2009 Amicus, det er jo et spørgsmål om, at man har fået grundlagt træningsbegejstringen fra hunden var lille ;o)

Vi har aldrig haft en hanhund, der foretrak løbske tæver over sjov og ballade med far og mor.

• #6   19. mar 2009 CH, ja det kommer selvfølgelig an på hvordan man griber det an. Havde bare hørt at tæver skulle være lettere at træne med.
    Jamen så lader jeg hende ligge, så hun selv styrer hvordan hun vil hilse på andre. Det er bare lidt "sjovt" når hun kommer til at veje næsten 50 kg og vil ligge sig midt på gågaden når hun ser en anden hund og hun har tænkt sig at blive liggende:-)

• #7   19. mar 2009 Mette, forstod det ikke helt, mente du at alle dine hanner havde været lettest eller dine to nuværende tæver?? smiley

• #8   19. mar 2009 ch: vi har gået til træning med joey fra vi fik ham som 16-ugers.. han var så dygtig i starten, men ligeså snart han begyndte at interessere sig for damer var der intet at gøre.. Ikke engang vores træner kunne fange hans opmærksomhed,, om man så var nok så meget frakkel på stoffer, så kom han IKKE før han havde duftet til det han skulle.. så fik han kuglerne af, også gik der 2-3 mdr.. så havde jeg min lille lydige hund igen smiley

• #9   19. mar 2009 Hehe - jeg havde ikke lige gågadebilledet i hovedet, men hundemøder :o)))

Er det på alle tidspunkter, skal hun naturligvis ikke bare lægge sig ;o)

Hun skal lære, at når hun er på gaden, så er andre hunde uinteressante. Dem skal hun ikke beskæftige sig med.

Det kan du gøre på mange måder - blandt andet ved at tiltrække dig hendes opmærksomhed på forhånd, guide hende i den rigtige adfærd - nemlig at ignorere de andre hunde og gå videre.
    Det skal alle hunde jo lære :o)

• #10   19. mar 2009 Amicus, ja er der nogen, der har lidt udfordringer i den retning ;o)

• #11   19. mar 2009 Betina:

Tæverne har været "nemmest". Fysisk og til en del grad også psykisk. Det jeg mente var netop det, som CH beskrev. Jeg har ikke underdanige tæver. Jeg har 2 tæver, som kender deres eget værd og som vil frem i verden. DET kræver sin kvinde at tage det med. Men i og med at de er hannerne fysisk underlegne, mener JEG at mine tæver har været nemmere:-)

• #12   19. mar 2009 Går I til træning med hende?

• #14   19. mar 2009 Ja okay, det der med at ignorere andre hunde har vi ikke brugt så meget, vi synes det er så hyggeligt at snakke med en masse andre hunde på gågaden:-) Så det er nok vores egen fejl:-)
    Men som du siger CH, så skal hun ikke have lov til det på sådanne steder - det synes jeg også er lidt træls for hun gider faktisk ikke gå før hun har hilst på dem:-)

• #15   19. mar 2009 Betina C: Har samme "problem" med min tæve hun er 10 mdr, og ligger så også ned fordi hun vil hilse på andre hunde. Er både hundesprog kom oghils på mig, men tror også hun har regnet ud, hun er lidt svære at få med sig, hvis man ligger ned og gør sig tung smiley Jeg har problemer med at fange hendes opmærksomhed, godbidder, pivedyr, bolde, pinde er ikke rigtig noget der slår at hilse på andre hunde. Så du må endelig skrive i PB, hvis du har succes med noget ... smiley

• #16   19. mar 2009 mette, ja vi har gået til træning med hende fra hun var 10 uger og øver en del med hende hjemme. Hun ER lærenem! Derfor villle jeg høre jeres meninger, for hun er (synes jeg) mere lærenem og trænings-villig end en anden leonberger-han jeg kender - Så derfor:-)

• #17   19. mar 2009 Why so..... : Den vil jeg da prøve at låne:-)

• #18   19. mar 2009 En tæve for de har ikk særlig travlt med alt andet.
    Hanhunde skal jo både snuse osv. og hvis tæver er i løbetid så skal man da være rigtig god til at holde sin hunds koncentration

• #19   19. mar 2009 Anne-kathrine, det kan du tro, jeg skal nok skrive hvis der sker noget:-) Men tror jeg vil prøve at få hende til at ignorere andre hunde, det har vi ikke gjort så meget i faktisk, kun på træningspladsen. Men godbidder virker godt på hende, så det skal prøves:-)

• #20   19. mar 2009 Nej vi har heller ikke trænet det så meget, har også været rigtig svært, fordi hun er så social, men giver nogen problemer nu hun er i sin første løb, som jeg har skrevet i en tråd lige nu smiley Så kom endelig igang med at træne det....

• #21   19. mar 2009 Team tosS - det er ikke noget, der er givet.

Man kan SAGTENS træne med en hanhund også omkring højløbske tæver.

Det er ihvertfald ikke kønnet der bestemmer, om hunden snuser og laver overspring i træningen ;o)

• #22   19. mar 2009 Tæver er nemmer at træne, end hanner..

Nogen vælger en hanhund, som de så får problemmer med senere, da disse godt kan træde i karater, og så kommer det bage på hundeføreren.

Tæverne er lidt nemmer at træne, men selføllig kan disse også træde i karater, men ikke på samme måde som hannerne.

• #23   19. mar 2009 Tak alle for jeres meninger og råd - jeg tager dem alle til mig!

• #24   20. mar 2009 Betina C og Anne-Katrine K> Jeg har trænet mig ud af samme problemstilling ved at bruge naturlig forstærker... Dvs. at lagde hun sig ned på gaden / ville ikke med / trak over mod hunden, så fik hun ikke lov at hilse.... Hvis hun derimod gav kontakt til mig og gik pænt, så fik hun lov at hilse... Så det at hilse bliver belønningen for den rette opførsel...

Når hun er løs sammen med andre hunde bruger hun dog stadig den med at lægge sig ned af og til, det er helt fint... der er andre spilleregler når mor ikke er "med" og det er hendes måde at sikre sig imod konflikter... Hun er utroligt sprogsikker, så hun bruger den kun når hun mener det er nødvendigt... 7-9-13 så har hun aldrig været del af en konflikt med en anden hund... så det er dejligt når det virker... smiley

• #25   21. mar 2009 Anna, dét lyder som en god ide med at hunden skal give kontakt til en, før det må hilse på den anden hund - det vil jeg prøve:-)

• #26   21. mar 2009 Betina C> Her virker det ihvertfald rigtigt godt... og efter hun blev sikker i adfærden har jeg også kunnet overføre det til når hun går løs... at hun "beder om lov" til at løbe over og lege med en anden hund...

• #27   21. mar 2009 Ja det er da ret smart faktisk. Det håber jeg vi kan lære hende...

Kommentér på:
Han vs. tæve - træning? mm.

Annonce