{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.348 visninger | Oprettet:

Han vs tæve {{forumTopicSubject}}

Vi har herhjemme længe snakket hund og så har vi haft kønnet oppe flere gange.
Nu vi er blevet rigtig meget i tvivl om (hvis vi er så heldige at have valget) hvilket køn det skal være, til den tid.

Der er jo fordele og ulemper ved begge køn og det er for mig rigtig svært, da man jo kan være uheldig ved begge. Fx at hanhunden løber efter løbske tæver på træningspladsen/til konkurrencer og fx at tæven ikke er til at have med at gøre når den er i løb og måske endda bliver falsk drægtig efterfølgende..

Det er som sagt, når jeg tænker det værste ved begge køn, men det er jo slet ikke sikkert det bliver aktuelt nogle af delene...

Når alt det er sagt, skal jeg måske lige nævne at vi grundet udstilling ikke vil sterilisere/kasterere, ellers havde det ikke været så svært.

Hvad ville du vælge/har valgt og hvorfor??
Go! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han vs tæve
  • #1   27. dec 2012 hvis det er en lydighedskonkurrence hund ville jeg nok vælge en hanhund.

    tæverne kan være mærkelige op til en måned inden løbetid, under løbetiden og som du selv skriver blive falsk drægtig efterfølgende.
    mine tæver vil ikke arbejde væk fra mig, når de er i løbetid, så felt og rundering kan vi godt glemme alt om.

    jeg har ikke hanhund, men har ladet mig fortælle man kan komme langt med at træne ham til at ignorere tævedufte.
    i klubben hvor vi træner må der gerne komme løbske tæver, netop for at få mulighed for at træne hanhundene i ikke at interessere sig.

    når alt det er sagt, så har jeg jo selv valgt tæver smiley men lydighedstræning på konkurrenceplan er heller ikke mig, så den problematik behøver jeg ikke tænkte ind


  • #2   27. dec 2012 Min første basset var en tæve, mest fordi mine forældre havde en som jeg voksede op med, og som jeg var meget knyttet til. Desværre fik hun underlivs problemer og måtte akut opereres. Hun var efterfølgende meget tæt på at dø, og siden var hendes liv en lang kamp mod sygdom.

    Min nuværende basset har jeg valgt sku være en han, fordi jeg ikke magter at gennemgå det der underlivs helvede igen.
    Jeg er meget glad for min nye dreng, men har ikke haft ham så længe, så det der med at jagte løbske tæver har vi ikke været ude for (endnu smiley hehe

    I det store hele ville jeg nok vælge en han, også i fremtiden


  • #4   27. dec 2012 Goofy er ikke kastreret. men det er kun nogle tæver han er interesseret i, efter hånden, og så er det bare snuseri og måske springe lidt op på ryggen. ingen hyl eller piveri.
    Nu er vi nået til at, når han først har undersøgt "sagerne" er han ret nem at distrahere fra tæven. Godt nok med meget lækre guffer og rigeligt af dem, men bestemt ikke umuligt. og selvfølgelig så skal mor her være noget mere spændende end tæven er. kan være lidt pinligt at løbe rundt og sige lyde, vifte med arme og ben eller andet mærkeligt for at holde ham koncentreret om mig og vores øvelse.
    vi bor på vesterbro i kbh og føler ikke løbske tæver er det helt store problem for os. længere. han kan faktisk på gode dage gå med slap line forbi en løbsk tæve, bare jeg er spændende nok.

    Jeg vil sige en han, med gode gener for lydighed, loyalitet til sin ejer og en godt appetit på guffer. Så er træningen hjulpet godt på vej. og ellers så er det bare at gribe tyren ved hornene og træne det ud af hunden med tålmodighed.


  • #5   27. dec 2012 det med "svineriet" er vist meget racebestemt.

    hvis jeg ikke er meget omhyggelig med at tjekke mine tæver, så kunne de sagtens være i løbetid uden at jeg opdagede det - altså mht blod , ikke opførsel


  • #7   27. dec 2012 ja når nu du spørger, så får du et ærligt svar... hos mine forældre havde vi først hanner, derefter tæver, da hannerne strejfede, humpede osv...
    Jeg har selv kun haft tæver og får aldrig andet..

    Jeg hader hanhunde der humper, der snuser folk i skridtet og som hvis de er opstemte har den der lyserøde tingest hængende ud under maven, jeg synes det er så klamt.... jeg elsker at nusse mine tævers bløde mave, og kysse på den osv, så der ville den også være i vejen....
    Jeg har så bare hygge hunde, og behøver ikke gå op i hvordan de er til træning osv....


  • #8   27. dec 2012 Før i tiden ville jeg have svaret tæve uden at blinke - men er kommet i tvivl. Nu har jeg prøvet begge dele og der er fordele og ulemper ved begge.

    Tæver kan dælme være mærkelige op til løbetid og efter løbetid - ja faktisk kan de være underlige det meste af tiden. Det var Lilly til sidst før hun blev steriliseret. Hanhunde strinter, humper og går ned med stress pga tæver i løb.

    Jeg hælder nok stadig mest til tæver eller kastrerede hanhunde.


  • #9   27. dec 2012 Jeg har haft begge dele og ingen af mine hanhunde er løbet efter tæver i løb. de har lært fra starten at omgåes løbske tæver og er derfor kun interesseret de timer hun har kunnet parres ikke ellers.
    Tæver har jeg nu og har da stillet til prøver med tæver i løb og kan ikke kende det du skriver med at de skulle være umulige?
    Falsk drægtighed er for nogen (Nova f.eks) et stort problem. Dette blev dog løst ved sterilisering.
    Hanhunde er i min optik mægtig søde men en smule "tunge" i hovedet og oftest meget samarbejdsvillige hvilket gør dem nemme at arbejde med men også lidt kedelige. Tæver stiller gerne spørgsmålstegn og kan godt give lidt modstand hvilket gør det sjovt og udfordrende. Jeg sværger til Tæver. Skulle en hanhund mere dumpe ned fra oven er den velkommen, men ikke en jeg aktivt vil vælge. Om Kenneth ville have hanhund igen engang ved jeg ikke. Det er hans valg da det er hans hund.


  • #10   27. dec 2012 Jeg har begge dele, synes at kønnene har hver deres charme, og ting der skal tages hensyn til.

  • #11   27. dec 2012 Jeg må ærligt erkende at jeg hele tiden har tænkt tæve - men er blevet rigtig meget i tvivl, for der er som sagt fordele og ulemper ved begge køn.
    Det der gør det rigtig svært for mig er at ulemperne er jo kun "måske". Jeg aner ikke om en evt fremtidig tæve vil være mærket af løbetid og falsk drægtig - ligeledes evt fremtidig hanhund, jeg ved ikke om den ville strejfe, eget kønsagressiv, miste koncentration osv.

    Det er jo alt sammen kun måske - er jeg heldig bliver ingen af overstående ting aktuelle, uanset køn. Ligeledes omvendt, er jeg rigtig uheldig kan det være alle overstående ting der kommer til at drille..

    Jeg synes selv hvert køn har deres charme og når muligheden for kastration/sterilisering ikke er en mulighed, så synes jeg sgu det er svært.


Kommentér på:
Han vs tæve

Annonce