1.289 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P

Da jeg var med min klasse i Zoo i mandags blev vi vist rundt og hørte bla. noget om fodring af dyrene. Da vi kom til dem der stod for rovdyrene fortalte de hvor tit rovdyrene fik mad om ugen. Dertil sagde den ene, at det også ville være godt hvis man lod sin hund (eller kat) faste 1 gang om ugen, da det er naturligt fra ulvens side. Hvad gør i? Jeg overvejer lidt at lade det komme an på en prøve med at Mille skal faste 1 dag om ugen, måske dagen før træning. Er det godt eller "skidt"? :o)

Mange hilsner fra Rikke

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P
  • #1   1. feb 2006 Jeg har også hørt det engang.. Men mange trænere siger jo at man skal tage maden væk aftenen inden man skal ud at træne, da hunden arbejder bedst på tom mave, eller vil arbejde bedre og mere koncentreret på gufferne. Jeg fjerner mollys mad inden træningen.

• #2   1. feb 2006 Reese > *LOOOOL*

Ja, det syn kan jeg også godt danne foran mig, virkeligt komisk*ss*
    Min dyrlæge rystede også på hovedet da jeg spurgte ham om det, han sagde at hvis jeg havde lyst til det, så kunne hunden self. også.

• #3   1. feb 2006 Reese: *LOL*

Line: Mille får heller ikke aftensmad dagen før vi skal ud at træne eller morgenmad på dagen hvor vi skal træne, for alle de trænere vi har sagt, at hundene ville ikke lide under det og så vil de oftest også være med fit for fight til træning ;o)

• #4   1. feb 2006 Det som jeg har hørt er at grunden til det er sundt for hunden er at deres mavesæk hænger i 2 muskler og de bliver styrket ved fastning og det kan forebygge mavedrejning....At det er 1 gang om ugen er jo nok bare for at gøre det nemt ;o)

• #5   1. feb 2006 Jeg har skam prøvet at lade dem faste, men jeg sys ikke resultatet var som ønsket, derfor søgte jeg råd hos min dyrlæge, og han var jo så heller ikke tilhænger af det.

Jeg sys at de bliver meget rastløse når de faster, og når de så får mad, så spiser de så hurtigt at de kaster det hele op igen.
    Jeg sys nu heller ikke jeg menneskeliggør min hunde, slet ikke - jeg forsøger meget på ikke at gøre det, men fatse virker bare ikke for mine hunde.

• #6   1. feb 2006 Katrine > ja, hvis jeg har haft nogle dage med dårlig mave, så gør jeg det også.
    Og det gælder nu også for vapperne, uanset rastløshed, har de haft dårlig mave, så må de se sig selv som fastende en dags tid*ss*

• #7   1. feb 2006 Pia > :D:D:D

• #8   1. feb 2006 Jeg faster mine hunde en gang om ugen og har gjort det i 4år med Honey. Det ændrede hendes måde at spise på, og hun er altid nem at arbejde med, fordi hun ikke ved hvornår hun næste gang får mad.
    De får kun mad en gang om dagen.

Jeg faster først hundene når de er 1år.

Jeg Mener bestemt ikke at de hunde vi har avlet i dag er så langt væk fra Ulven. Det kan godt være at vi har ændret drastisk på deres udseende, men over 80% af adfærden er den samme. og fordøjelsen er stadig den samme.

Hundenes/ulvenes mave er lavet til at blive fyldt helt op og så tømt igen. hvis du f.eks giver din hund en enkelt godbid eller 2 vil dens mave først begynde at fordøje det når maven er ved at blive fyldt op det fordøjelses processen kræver rigtig meget energi.

• #9   1. feb 2006 (link fjernet)

• #10   1. feb 2006 Link til en dyrlæge med hjertet på rette sted.

• #11   1. feb 2006 Spiser Murphy ikke sin morgenmad fjerner jeg det, og giver ham det om aftenen, spiser han heller ikke dér, får han først morgenmad dagen efter.

Jeg faster ham aldrig med vilje, men oplever ca en gang om ugen, hvor han er ikke er specielt sulten. Og de dage skal han have lov til at have synes jeg.

• #12   1. feb 2006 Den anatomiske side.
    Hunden og katten er rovdyr, har en depot-mave, til forskel fra mennesket. Når føde ikke indtages, lukker den sig mere eller mindre sammen og ligger i ro. På denne måde har Vorherre fritaget hunden og katten fra at have sultfornemmelse (ikke at forveksle med KRONISK APPETIT, så de æder alt hvad de kan, når lejlighed byder sig, for de ved instinktivt, at de måske ikke får noget i morgen).
    Derfor hjælp din hund og kat med at give den mindst én fastedag om ugen, så maven kan trække sig sammen og have ro. - (Rovdyrene i Zoo har altid en fastedag pr. uge).
    Dette var den anatomiske side af sagen.

Den fysiogiske side,
    Surhedgraden (pH) i maven er ca. 2. Denne pH er en utrolig vigtig ting i fordøjelsesprocessen, da den er regulator for bugspytkirtlens produktion af livsvigtige enzymer. En forkert mavesyrebalance giver en dårlig bugspytkirtelproduktion.
    Til opretholdelse af den rigtige pH er RÅT KØD det vigtigste, og RÅ PLANTEFIBRE er nødvendig, for volumen i maven og stimulation af tarmfunktionen.
    Naturfoder kan opfylde begge disse kriterier, hvilket er umuligt med et færdigfoder, ligegyldigt hvor godt det er lavet.

Foderrække.

Fra 12 uger til 1/2 år: Højst 3 måltider dagligt.

Morgenmad: Et surmælksprodukt med cornflakes eller havregryn

Frokost: Et par skiver tykt brød med et godt lag fedt, torskerogn, ost eller lign.

Aftensmad: Naturkost, se kostplan.

Fra 1/2 år til 1 år:

Højst 2 måltider om dagen.

Fra 1 år til 14 måneder:

1 måltid om dagen.

Fra 14 måneder og videre:

1 måltid dagligt.

Men VIGTIGT: Mindst én fastedag om ugen. Der gives kun vand
    HUSK DET, hvis du vil være en ægte dyreven. Det er en rovdyrmave med depotvirkning og ikke en menneskemave, vi taler om.
    Så hjælp din hund og kat med at køre dens mave på dens egne præmisser.

"ovenstående Sakset fra Dyrlæge FInn smeds hjemmeside"

• #13   1. feb 2006 Kenneth og allisa : Kan personligt ikke lide i henviser til Finn Jensen Smed. Han er efter min mening en MEGET gammeldags dyrelæge og så er meget af det han bruger og kalder natur medicin slet ikke godkendt herhjemme men selvimporteret. Finn har været dyrelæge i ca 40 år, men er ikke tilhænger af ændringer indenfor den lægelige verden. Hvis det stod til ham ville han stadig bedøve æter! Han mener heller ikke at man skal kasterere eller stirillisere da hunden derefter vil udvikle kroniske hudproblemer, tofskifteproblemer med overfedme og psykiske ubalancer - han påståe det er bevist i canada, men sjovt nok findes der intet dokumenteret, hvor der derimod herhjemme og i andre lande er bevist at hunden ikke tager skade psykisk eller fysisk. Grunden til fedme er at hunden lissom et menneske med fjernet livmoder kommer i "overgangs alderen" og ja stofskiftet kan ændre sig så de lettere tager på, men resten af det han påpeger er det rene fis. Desuden så siger og skriver han ikke om hvor han har sine oplysninger fra, grunder til dette er at meget af det er det pureste opspind. Jeg har selv gået hos Fin før i tiden og flere af mine kollegaer kender ham, han er ikke specielt velset. Men så igen skal der jo ikke meget til idag før man kan kalde sig alternativ behandler! det gælder både folk der arbejder med dyr og mennesker!
    Vil gerne vide hvorfor i lige linker til ham?

Til Emnet om faste 1 dag om ugen - Jeg som dyre ass, har ALDRIG hørt en dyrelæge råde folk til at lade deres hund faste en dag om ugen og det er bestemt ikke noget de vil råde folk til at gøre, medmindre det er i forbindelse med en undersøgelse eller lignende.

• #14   1. feb 2006 Jeanette:
    Jeg er nu i den heldige situation at kende Finn smed gennem en veninde der har brugt ham hele livet. Jeg har været til flere foredrag med ham. Jeg mener ikke du har grundlag for at sige han er MEGET gammeldags, han er en af de eneste dyrlæger der hvert år skriger om mere forskning på vaccinations siden.
    Han er efter min mening meget kompetent.

En ting er sikkert han er her for dyrene og ikke for at tjene penge.

Desuden er den *natur*medicin der hedder Wolles wow, som er den han bruger mest, anerkendt herhjemme og har været i matas i over 10år....

• #15   1. feb 2006 Kenneth og Alissa: Wolles kender de fleste indenfor faget og ja den er godkendt, men hvad med resten han bruger?

Kan se i har et andet syn på ham, men jeg ved at han ihvertfald i kbh egnen ikke er særlig velset indenfor faget.
    Der er åbenbart mange forskellige opfattelser af ham.
    Vil ikke diskuterre mere ang Finn, da vi højst sandsynligt ikke kan komme til enighed, men tak for svaret =) Altid noget i udtaler jer om noget/en i selv kender til, alt for mange snakker bare om ting de har hørt, men uden personligt selv at kende noget til sagen. (Har bla. været en del herinde om forskellige kenneler)

Tror og håber at de færreste der er i denne brance pga pengene (hvilke faktisk ikke er så gode! heheh)
    Men desværre er det ikke os der bestemmer priserne, men vil da gerne indrømme at visse behandlinger er meget dyrere end de behøvede at være. Hver klinik sætter deres egne priser på honerar osv, men der er frit valg af dyrelæge, så det er med at finde et godt og "billigt" sted =)

• #16   2. feb 2006 Hunde er også rovdyr - hvis de levede frit i naturen - fik de heller ikke mad hverdag.
    Så en fastedag tager hunden ikke skade af.

Kommentér på:
Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P

Annonce