Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P
Da jeg var med min klasse i Zoo i mandags blev vi vist rundt og hørte bla. noget om fodring af dyrene. Da vi kom til dem der stod for rovdyrene fortalte de hvor tit rovdyrene fik mad om ugen. Dertil sagde den ene, at det også ville være godt hvis man lod sin hund (eller kat) faste 1 gang om ugen, da det er naturligt fra ulvens side. Hvad gør i? Jeg overvejer lidt at lade det komme an på en prøve med at Mille skal faste 1 dag om ugen, måske dagen før træning. Er det godt eller "skidt"? :o)
Mange hilsner fra Rikke
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 57
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Ja, det syn kan jeg også godt danne foran mig, virkeligt komisk*ss*
Min dyrlæge rystede også på hovedet da jeg spurgte ham om det, han sagde at hvis jeg havde lyst til det, så kunne hunden self. også.
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Line: Mille får heller ikke aftensmad dagen før vi skal ud at træne eller morgenmad på dagen hvor vi skal træne, for alle de trænere vi har sagt, at hundene ville ikke lide under det og så vil de oftest også være med fit for fight til træning ;o)
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
sep 2005
Jeg sys at de bliver meget rastløse når de faster, og når de så får mad, så spiser de så hurtigt at de kaster det hele op igen.
Jeg sys nu heller ikke jeg menneskeliggør min hunde, slet ikke - jeg forsøger meget på ikke at gøre det, men fatse virker bare ikke for mine hunde.
sep 2005
Og det gælder nu også for vapperne, uanset rastløshed, har de haft dårlig mave, så må de se sig selv som fastende en dags tid*ss*
sep 2005
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
De får kun mad en gang om dagen.
Jeg faster først hundene når de er 1år.
Jeg Mener bestemt ikke at de hunde vi har avlet i dag er så langt væk fra Ulven. Det kan godt være at vi har ændret drastisk på deres udseende, men over 80% af adfærden er den samme. og fordøjelsen er stadig den samme.
Hundenes/ulvenes mave er lavet til at blive fyldt helt op og så tømt igen. hvis du f.eks giver din hund en enkelt godbid eller 2 vil dens mave først begynde at fordøje det når maven er ved at blive fyldt op det fordøjelses processen kræver rigtig meget energi.
sep 2005
sep 2005
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
Jeg faster ham aldrig med vilje, men oplever ca en gang om ugen, hvor han er ikke er specielt sulten. Og de dage skal han have lov til at have synes jeg.
sep 2005
Hunden og katten er rovdyr, har en depot-mave, til forskel fra mennesket. Når føde ikke indtages, lukker den sig mere eller mindre sammen og ligger i ro. På denne måde har Vorherre fritaget hunden og katten fra at have sultfornemmelse (ikke at forveksle med KRONISK APPETIT, så de æder alt hvad de kan, når lejlighed byder sig, for de ved instinktivt, at de måske ikke får noget i morgen).
Derfor hjælp din hund og kat med at give den mindst én fastedag om ugen, så maven kan trække sig sammen og have ro. - (Rovdyrene i Zoo har altid en fastedag pr. uge).
Dette var den anatomiske side af sagen.
Den fysiogiske side,
Surhedgraden (pH) i maven er ca. 2. Denne pH er en utrolig vigtig ting i fordøjelsesprocessen, da den er regulator for bugspytkirtlens produktion af livsvigtige enzymer. En forkert mavesyrebalance giver en dårlig bugspytkirtelproduktion.
Til opretholdelse af den rigtige pH er RÅT KØD det vigtigste, og RÅ PLANTEFIBRE er nødvendig, for volumen i maven og stimulation af tarmfunktionen.
Naturfoder kan opfylde begge disse kriterier, hvilket er umuligt med et færdigfoder, ligegyldigt hvor godt det er lavet.
Foderrække.
Fra 12 uger til 1/2 år: Højst 3 måltider dagligt.
Morgenmad: Et surmælksprodukt med cornflakes eller havregryn
Frokost: Et par skiver tykt brød med et godt lag fedt, torskerogn, ost eller lign.
Aftensmad: Naturkost, se kostplan.
Fra 1/2 år til 1 år:
Højst 2 måltider om dagen.
Fra 1 år til 14 måneder:
1 måltid om dagen.
Fra 14 måneder og videre:
1 måltid dagligt.
Men VIGTIGT: Mindst én fastedag om ugen. Der gives kun vand
HUSK DET, hvis du vil være en ægte dyreven. Det er en rovdyrmave med depotvirkning og ikke en menneskemave, vi taler om.
Så hjælp din hund og kat med at køre dens mave på dens egne præmisser.
"ovenstående Sakset fra Dyrlæge FInn smeds hjemmeside"
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 96
Vil gerne vide hvorfor i lige linker til ham?
Til Emnet om faste 1 dag om ugen - Jeg som dyre ass, har ALDRIG hørt en dyrelæge råde folk til at lade deres hund faste en dag om ugen og det er bestemt ikke noget de vil råde folk til at gøre, medmindre det er i forbindelse med en undersøgelse eller lignende.
sep 2005
Jeg er nu i den heldige situation at kende Finn smed gennem en veninde der har brugt ham hele livet. Jeg har været til flere foredrag med ham. Jeg mener ikke du har grundlag for at sige han er MEGET gammeldags, han er en af de eneste dyrlæger der hvert år skriger om mere forskning på vaccinations siden.
Han er efter min mening meget kompetent.
En ting er sikkert han er her for dyrene og ikke for at tjene penge.
Desuden er den *natur*medicin der hedder Wolles wow, som er den han bruger mest, anerkendt herhjemme og har været i matas i over 10år....
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 96
Kan se i har et andet syn på ham, men jeg ved at han ihvertfald i kbh egnen ikke er særlig velset indenfor faget.
Der er åbenbart mange forskellige opfattelser af ham.
Vil ikke diskuterre mere ang Finn, da vi højst sandsynligt ikke kan komme til enighed, men tak for svaret =) Altid noget i udtaler jer om noget/en i selv kender til, alt for mange snakker bare om ting de har hørt, men uden personligt selv at kende noget til sagen. (Har bla. været en del herinde om forskellige kenneler)
Tror og håber at de færreste der er i denne brance pga pengene (hvilke faktisk ikke er så gode! heheh)
Men desværre er det ikke os der bestemmer priserne, men vil da gerne indrømme at visse behandlinger er meget dyrere end de behøvede at være. Hver klinik sætter deres egne priser på honerar osv, men der er frit valg af dyrelæge, så det er med at finde et godt og "billigt" sted =)
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Så en fastedag tager hunden ikke skade af.
Faste 1 gang om ugen, til hunden ;-P