2.320 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Mops og HD?? Mops og HD??

En af mine venner står og skal af med sin mops, jeg har overvejet at tage ham, men han har HD grad E.

Han er ikke mærket af det og har aldrig haft ondt, derfor står jeg i et dilemma, hvad jeg skal gøre.........

Hvordan er det med mops'er og HD de har jo en anden gang end normale hunde og vil han pludselig kunne få smerter????

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mops og HD??
  • #1   3. apr 2009 Jeg ville få hunden undersøgt for smerter hos dr. dyr igen jeg endeligt sage ja til at overtage vapsen. Men jo , mops kan få HD ligesom andre racer.

• #2   3. apr 2009 det er sjællendt at mops der har HD er synderligt mærket af det. Men det er da fint at du lige overvejer det.
    Du skal nok bare være mest opmærksom at self skåne hunden lidt, dvs ingen trapper og lign. Og ingen avl. Men derudover er der ingen grund for at den ikke kan leve et godt og langt liv

• #3   3. apr 2009 Heller ikke når det er status E?

• #4   3. apr 2009 Jeg er mest bange fordi det er status E, for jeg har læst herinde at det er meget slemt så. =(

• #5   3. apr 2009 Man ser oftere og oftere at franske bulldog og mops der har HD også i slem grad - Alle hunde med HD vil senere hen kunne blive mærket af det - formentligt med alderen - det er lidt ligesom mennesker der har hypermobile led som så også nemt bliver til slidgigt..man kan dog gøre en del for at hjælpe med at det først sker når hunden bliver gammel og derfor kan få et godt langt liv på trods af det. Kosttilskud, operation, ingen trapper mv. Og det kan også være at han aldrig vil blive mærket af det - det kan man desværre ikke sige med sikkerhed. Men ja han vil godt pludselig kunne få smerter af sin HD, desværre...men, personligt ville jeg ikke være bange for at tage en HD hund - De kan have mange gode år på bagen...man skal dog være klar til at tage konsekvensen deraf hvis han måtte komme dertil hvor han får så ondt og dyrlægen ikke kan gøre så meget osv..Hvis du vælger at ta ham, så ta til din dyrlæge og få en snak med hende/ham om det - jeg ved man kan give nogle indsprøjtninger som skulle forebygge gigten lidt og man kan give kosttilskud som også skulle hjælpe en del og til sidst så kan man operere hvis det kommer så langt!! Man kan så sige, mange FB og Mops har Hd uden at være mærket af det, specielt FB'ere pga. deres stærke muskulatur og lille størrelse bær det rigtigt godt i forhold til store, tunge racer og det samme med mopsen, den er jo ikke så stor derfor ikke helt ligeså stort et problem som for store racer... - Men din egen hund kan sådan set godt have HD måske i D form uden at du har fået det undersøgt/ved det, så forskellen er jo dybest set bare at her ved du det - og kan forebygge det så godt som muligt med de muligheder der nu er...Håber jeg har forklaret mig ordenligt, ellers må du spørge hvis du er i tvivl om noget af det jeg skriver smiley

• #6   3. apr 2009 Og ja som der bliver skrevet, ingen avl...

• #7   3. apr 2009 kan billederne den har fået taget snyde?

• #8   3. apr 2009 Hvor gammel er den?

• #9   3. apr 2009 Han er 4 år.

• #10   3. apr 2009 Som regel er det kun hvis det er hvalpe der er tale om at det er sværest at sætte status på. Så formentligt ikke...En kompetent dyrlæge burde ikke tage fejl...Det HD i bund og grund er, at lårbensknoglen ikke passer ind i ledet og det derfor kan hoppe ud af ledet og det kan på sigt give slidgigt..så det er hvordan brusken/ledet holder knoglen på plads...Hvis det forklare lidt..Men hvis han er 4år og ikke har problemer med sit HD på nuværende tidspunkt, hvorfor så ikke give ham de gode år han har i sig...Det er slet ikke sikkert han nogensinde kommer til at døje med det - og gør han det, så kan man give smertestillende og andre ting hvis man ønsker det..

• #11   3. apr 2009 og som sagt så kommer man langt med forebyggelse, specielt når det er en lille hund! Det er ofte set at mops der har HD ikke døjer specielt meget med det!

• #12   3. apr 2009 Langt de fleste små racer viser/har ikke smerter, da de ikke har alle de kilo at slæbe rundt på, selvfølgelig kan den få gigt, når den bliver gammel, men det kan alle andre også. Men ja, det ville måske være en god ide at tage den med til din egen dyrlæge f.eks og høre hans vurdering, og så ellers starte med glycosamin, hvis du tager den, så det kan støtte den.

• #13   3. apr 2009 Hvor kan man købe glucosamin? er det det samme som det til mennekser? og pris?

• #14   3. apr 2009 Det kan man købe online langt billigere end hos dyrlæger og lign. men du kan også få det hos dyrlæge. Du bør give glycosamin og en form for lakseolie, men den præcise behandling af tilskud mv. sys jeg du skal tale med din dyrlæge om..ved man kan få noget der hedder vital animin til heste (Det er samme indehold og det til hest er LANGT billigere), de har lavet en undersøgelse med hunde med HD der får det, kan ikke huske det præcise tal men det var VIRKELIG mange af dem der havde enormt gode resultater med det!! og hvis du f.eks. skriver de ting ned og tager de forslag med til din dyrlæge sys jeg da du skal snakke med ham/hende om det!! Men olien sys jeg klart du skal give sammen med, da det smør ledet rigtigt godt...også kalk er godt at gi..det gjorde min mor altid...

• #15   3. apr 2009 Hvordan kan nogen lige udtale sig om mops og HD - når der i 2008 blev fotograferet 1! Mops i DKK og den havde E hofter
    I 2007 er der INGEN mops der er HD fotograferet og i år er der heller ikke en eneste.

Angående Frank Bulldog - heller ingen er fotograferet i 2007 - i 2008 er 2 fotograferet en med D og en med C. I år er der status på to franske der begge har C hofter.

Så hvor ved i fra at de ikke har ondt osv. når der ikke er noget der får en status

• #16   3. apr 2009 Mops er faktisk ret ramt af HD - i hvertfald iflg. min Mor (som har én) og den dyrlæge der har fotograferet hendes.
    Ham hun har du har E med pil OP
    - derudover har hun fået aflivet ikke mindre end 2 pga. HD også - samt at hendes dyrlæge siger at det forekommer oftere og oftere hos Mops...

• #17   3. apr 2009 Du skal lige være obs på at drylægen kan se det,,jeg fik af vide af dru at man ikke altid skal stole på den praktiserende dyrlæge kalder hd for fordi de skal være uddannet speceilt til at se billeder,,hvor meget dre er i det ved jeg ikke...

• #18   3. apr 2009 Den har stamtavle i DRU forresten, ved ikke om det er en dyrlæge igennem dem der har tjekket den.

• #19   3. apr 2009 j&s.N: det er ikke korrekt.. Det er DKK, der har "påbudt" at dyrlægen ikke udtaler sig, hvis det er DKK hunde.

Min dyrlæge og de andre dyrlæger jeg har haft, kan sagtens aflæse et røngtenbillede.. Ellers burde de jo ikke kunne tage billederne..

• #20   3. apr 2009 Status skulle jo gerne være ret ens uanset om det er DKK eller DRU

• #21   3. apr 2009 Hvem siger det er DKK/DRU hunde jeg snakker om? Jeg snakker om de hunde min familie har haft, og hvad jeg har oplevet med alle de mange mennesker jeg har snakket med angående dette - og de ting vores dyrlæge fortalte os da min mors fb og berner sennen havde HD. Den franske bulldog havde D hofter, og var på ingen måde mærket af det - og i den ombæring fortalte hun om hvordan hendes erfaring var med de 'moderne' små racer og HD...det er der vel intet galt i at dele? - Da jeg mener vores/min mors dyrlæge er utrolig kompetent og jeg har snakket/læst meget om HD efter vi har haft HD hunde i familien. Så hunde med eller uden tavle - jeg talte generelt efter egen og dyrlægens erfaring.

• #22   3. apr 2009 Og ja almindelige dyrlæger kan sagtens aflæste de billeder. Sys godt nok at I går lidt groft til den...Vil også lige sige, at ja man ser det oftere og oftere hos mops det er korrekt - men flere og flere der ej har smerter/problemer bliver også taget billeder af - derfor en naturlig udvikling, som ikke (Kun?) skyldes at hundene får flere problemer med HD. Derudover så når jeg skriver at de som regel ikke døjer så meget med HD - Så skal man selvfølgelig se det i forhold til de store racer der ofte har meget store problemer med det. Og det giver sig selv, da det er en mindre race der skal slæbe rundt på mindre kg osv - præcis ligesom ved os mennesker er det ikke sundt at veje (for) meget hvis man har slidgigt eller hypermobile led.

• #23   3. apr 2009 Pernille:

Det er ikke nogen der går groft til den - det er bare fakta at de racer bliver ikke fotograferet -
    Og det ens egen dyrlæge siger kan falde flere status fra det man får fra DKK - jeg forholder mig kun til DKK - jeg kan ikke finde offentlige status andre steder fra.
    Det er jo sådan at har din hund i DKK dårlige hofter selvom der ikke er en avlsrestriktion - så må man jo ikke avle på den, hvis den får dårlige hofter med offentlig status.

• #24   3. apr 2009 hvis du sammenligner mopsens/fransk størrelse og vægt og amstaff - så tror jeg ikke ens mops bærer rundt på færre kg end en amstaff eller mastiff for den sags skyld - hvis du ser på dens størrelse og kg

• #25   3. apr 2009 jeg har fået taget hd billeder af 2 stk hos min dyrlæge,,da jeg kontaktet dru for at høre om de var kommet frem sagde han at de ofte hørte folk fortælle at dyrlægen havde sagt at hunden ikke var ok og når de så blev sendt ind til dru dyrlæge så blev de godkendt eller omvendt at dru ofte oplevede at egen dyrlæge udtalelser ikke var korrekt...så havd enten det er korrekt eller ej var det det jeg fik afvide,,om mon ikke han har oplevet det hvis han siger det??

• #26   3. apr 2009 Det er meget normalt at mops har både D og E status på hofter, uden at det har nogen som helst betydning for hunden.
    Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at tage den - især hvis den er 4 år. Dog er avl med den jo bandlyst.....

• #27   5. apr 2009 hos dru er det ogaå et krav på hd hos både mops og fransk før man avler på dem og de har en fra landbo højskolen ((mener jeg han sagde) til at chekke billederne om de kan godkendes til avl..

• #28   5. apr 2009 Lars: Nu har jeg min udtalelse, fra min dyrlæge. Det behøver ikke nødvendigvis at være en mops, men kan være en hvilken som helst anden lille hund. de har som regel ikke problemer med smerter, da de netop ikke skal slæbe rundt på alle de kilo. Men nu var det tilfældigvis en mops denne tråd handlede om, og det er jo også en lille hund, om end en stor hund i en lille krop:-)

• #29   5. apr 2009 Hunden skal altså ikke være i fuld narkose,for at få taget billeder.. Heller ikke til DKK.. Den skal være bedøvet,men ikke på tube,som fuld narkose jo er..

• #30   5. apr 2009 lykke j....jeg har hørt samme udtaleelse fra en dyrlæge at pga den franske muskler så har den normalt ingen problemer for musklerne holder den ligesom sammen

Kommentér på:
Mops og HD??

Annonce