7.051 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Hvilken hunderace er sundest?? Hvilken hunderace er sundest??
En del hunde har problemer med enten, led, øjne, allergi, hjertet, knæ, luftveje osv. men hvilken hunderace er egentligt den sundeste?? Altså den race som har mindst sundhedsmæssige problemer?? Og er vi som mennesker egentligt den største trussel for vores kære hunde, fordi de helst skal være så racetypiske som muligt? Syntes det kunne være intresant at debatere.
0 synes godt om
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Mynder feks.. Og sikkert også spidshunde.
Whippet (mynde) siges at være en meget sund race.. Kan dog have tendens til mange individer med kryptokisme
jun 2006
http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=311179
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 47 Hunde: 2 Emner: 135 Svar: 2.282
aug 2007
jun 2006
Kan bare huske den tråd.
Jeg tror helt sikkert det er mennesket der ødelægger racerne.. Især dem der er lidt ud i det ekstreme.. Som feks engelsk bulldog.
Jeg synes det er sygt at man avler på individer, der ikke er istand til hverken at parre sig naturligt eller at føde uden kejsersnit..
Mennesket er aldrig tilfreds.. Får man en "sjov" defekt, så skal den fremavles uden tanke for konsekvenserne..
Derfor siger det logiske mig at de hunderacer, som er af oprindelig type må være de sundeste..
Så er der naturligvis lige den undtagelse hvis en race bliver populær pga. feks. en film... Det er nok det værste, der kan ske for racen
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Men Boerboelen skulle stadig være meget sund!
som Tina og Alex skriver, så er den jo også meget tæt på det oprindelige.!!
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Som mig og min søster snakkede om den anden dag.. Man finder ikke en hund uden en akilleshæl, så en helt tip-top sund hunderace tror jeg ikke man kan finde. Derimod er der da sikkert kernesunde eksempler inden for hver race..
( og jeg ved godt at du ikke søgte en 100% sund hunderace, blot en tilføjelse)
Jeg må give Tina og Alex N til dels ret, det må næsten være de hunde der er ligger mest op ad originalen, som må være sundest.. Men igen, hvordan ved vi at originalen var sund..
Desuden tror jeg at teorien om at blandinger er sundere end racerene, kan bunde at man rent faktisk tjekker racerene hunde i hoved og r*v, og dermed rent faktisk FINDER de fejl der er ved racen... Hvor min teori er, at med mange blandinger går man bare udfra de er tip top sunde som udgangspunkt, indtil de viser tegn på det modsatte. Med de racerene, bliver de jo i størstedelen af tilfældene tjekket for HD, AA, øjen- og hjertedeffekter m.m., uden at de behøver vise tegn til det.
De to dejligste vuffer:
Nu siger du, at boerboelen har fået flere problemer efter den kom til europa.. Jeg tænker bare, der er nok flere der overhovedet scanner for HD i Europa end der er i Afrika, at man i Europa går mere op i at finde ud af om der er en arvelig tendens (og dermed scanner), og sidst men ikke mindst, at miljøet nok er anderledes i Europa end i Afrika. Jeg kunne forestille mig, at vi har lidt flere menneskeskabte "problemer" for hundens hofter, end de har i Afrika. Her tænker jeg på lejlighedsopgange med trapper, biler den skal hoppe ind og ud af osv.
Desuden skyldes hoftedysplasi i høj grad mere af miljøet hunden udsættes for, end arven.. Så kunne det tænkes den også kunne tolkes dén vej om?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Der ud over synes jeg også især bolognesen har et sundt temperament.
Men jeg tror ikke man kan stille det op i et sundheds-hiraki racerne i mellem.
feb 2009
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
maj 2004
Og at store racer selv får lov at springe op i bilen, har jeg nu heller ikke de store kvaler med..
Min søster og svorger har for nyligt anskaffet sig en corgi, og den har da fået sin helt egen personlige rampe fra terassen og ned i haven *G* Sådan kan man da også undgå en trappe
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
feb 2009
men tror også sådan nogle som mynder er ret sunde!!
nogle hunde har jo som Karin skrive Mange skavanker og andre er heldivis mindre belastede af arvelige problemer.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 115
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
maj 2004
aug 2007
De to dejligste vuffer ! ret det ret svært at undgå trapper, og et eller andet sted, gør vi vel alle det vi føler er det bedste for vores hunde ikk??
Jeg er nu også af den overbevisning at alle hunde har deres problemer, i størrer eller mindrer grad, vi kan forsøge at vælge hund efter en sund parring, men igen det er et levende individ vi køber, og der er ingen garanti, for at vores hvalp bliver ligeså sund som den's forældrer var/er.
En go' ven sagde til mig mht. Dogue de Bordeaux'er, først holder man vejret indtil hunden er 1 år, har den klaret det uden alt for mange haltninger, så ånder man lettet op, men når den efter 18 måneders alderen har fået undersøgt hofter, albuer og hjerte, og er sund og rask ja så kan man først rigtig slappe af. Heldigvis er der kun 3 måneder til jeg kan få tjekke det på min hund, og det bliver rart at få vished for at alt er som det skal.
Jeg mener målet med alt avl må være at prøve at forbedrer sundheden indenfor racerne, og kun ved at være kritisk i avlsmatrialet kan man arbejde hen imod sunderer racer.
Hvilken hunderace er sundest??