7.051 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hvilken hunderace er sundest?? Hvilken hunderace er sundest??

En del hunde har problemer med enten, led, øjne, allergi, hjertet, knæ, luftveje osv. men hvilken hunderace er egentligt den sundeste?? Altså den race som har mindst sundhedsmæssige problemer?? Og er vi som mennesker egentligt den største trussel for vores kære hunde, fordi de helst skal være så racetypiske som muligt? Syntes det kunne være intresant at debatere.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken hunderace er sundest??
  • #1   7. apr 2009 Jeg tror det er de racer, der ligger tæt op af det oprindelige...
    Mynder feks.. Og sikkert også spidshunde.
    Whippet (mynde) siges at være en meget sund race.. Kan dog have tendens til mange individer med kryptokisme

• #2   7. apr 2009 Der var forresten en tråd om det i fredags.
    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=311179

• #3   7. apr 2009 Jeg tænker også at nogle hunderacer har efter krigen været tæt på at uddø, bla.flere Mastiff racer, og derfor har man måtte starte avlsarbejdet op på de få individer der har været tilbage, og har disse individer være bære af nogle "defekter" så er disse "defekter" måske netop blevet mere fremtrædende fordi, der også må ha' været en vis indavl for at få en race til at bestå?

• #4   7. apr 2009 Tina og Alex N åhh det havde jeg slet ikke set.

• #5   7. apr 2009 Helt okay.. Man kan jo ikke være på HG altid :o)
    Kan bare huske den tråd.

Jeg tror helt sikkert det er mennesket der ødelægger racerne.. Især dem der er lidt ud i det ekstreme.. Som feks engelsk bulldog.
    Jeg synes det er sygt at man avler på individer, der ikke er istand til hverken at parre sig naturligt eller at føde uden kejsersnit..

Mennesket er aldrig tilfreds.. Får man en "sjov" defekt, så skal den fremavles uden tanke for konsekvenserne..

Derfor siger det logiske mig at de hunderacer, som er af oprindelig type må være de sundeste..

Så er der naturligvis lige den undtagelse hvis en race bliver populær pga. feks. en film... Det er nok det værste, der kan ske for racen

• #6   7. apr 2009 i følge Boerboelernes historie skulle de være nogle af de sundeste fordi de indtil for meget nyligt ca 10 år, udelukkende er avlet til brug og ikke udseende. de er stadig arbejdende hunde i afrika og bliver avlet udfra deres sundhed og robusthed fremfor udseendet. Dog er de de sidste 10 år blevet mere populære i europa og derefter er problemer med især HD opstået. Så ja, vi mennesker er helt klart med til at "ødelægge" dem. Nogle avlere er jo desværre villig til at gå på kompromis med andre ting for at opnå det rette udseende.
    Men Boerboelen skulle stadig være meget sund!
    som Tina og Alex skriver, så er den jo også meget tæt på det oprindelige.!!

• #7   7. apr 2009 Betina:
    Som mig og min søster snakkede om den anden dag.. Man finder ikke en hund uden en akilleshæl, så en helt tip-top sund hunderace tror jeg ikke man kan finde. Derimod er der da sikkert kernesunde eksempler inden for hver race.. smiley
    ( og jeg ved godt at du ikke søgte en 100% sund hunderace, blot en tilføjelse)
    Jeg må give Tina og Alex N til dels ret, det må næsten være de hunde der er ligger mest op ad originalen, som må være sundest.. Men igen, hvordan ved vi at originalen var sund.. smiley

Desuden tror jeg at teorien om at blandinger er sundere end racerene, kan bunde at man rent faktisk tjekker racerene hunde i hoved og r*v, og dermed rent faktisk FINDER de fejl der er ved racen... Hvor min teori er, at med mange blandinger går man bare udfra de er tip top sunde som udgangspunkt, indtil de viser tegn på det modsatte. Med de racerene, bliver de jo i størstedelen af tilfældene tjekket for HD, AA, øjen- og hjertedeffekter m.m., uden at de behøver vise tegn til det.

De to dejligste vuffer:
    Nu siger du, at boerboelen har fået flere problemer efter den kom til europa.. Jeg tænker bare, der er nok flere der overhovedet scanner for HD i Europa end der er i Afrika, at man i Europa går mere op i at finde ud af om der er en arvelig tendens (og dermed scanner), og sidst men ikke mindst, at miljøet nok er anderledes i Europa end i Afrika. Jeg kunne forestille mig, at vi har lidt flere menneskeskabte "problemer" for hundens hofter, end de har i Afrika. Her tænker jeg på lejlighedsopgange med trapper, biler den skal hoppe ind og ud af osv.
    Desuden skyldes hoftedysplasi i høj grad mere af miljøet hunden udsættes for, end arven.. Så kunne det tænkes den også kunne tolkes dén vej om?

• #8   7. apr 2009 Jeg synes jo begge "mine" racer er generelt sunde racer. Der er sjældent hunde der ikke har det godt med deres eksistens. Og de skavanker der ligger til racen er sjældne tilfælde, overskuelige og til at have med at gøre, både for ejeren, hunden og opdrætterene.
    Der ud over synes jeg også især bolognesen har et sundt temperament.

Men jeg tror ikke man kan stille det op i et sundheds-hiraki racerne i mellem.

• #9   7. apr 2009 Line, ja jeg tror da helt sikkert noget af det kan tolkes den vej. Men mange af de Boerboeler som avlere i europa og Usa starter deres kennel op på er netop hentet i Afrika, så jeg tror ikke det er fordi de ikke scanner og dermed ikke opdager det. Tror mere på det du siger om miljø med trapper osv. Men nej gode gener er ingen garanti, men dog stadig en god guideline, hvis man ellers overholde de "regler" der gælder om ikke at lade dem fise op og ned at trapper, biler osv!!

• #10   7. apr 2009 Man kan vel sige at der er racer/hunde med mange problemer - og så endnu flere med mindre?

• #11   7. apr 2009 Helt enig smiley Jeg forstår simpelthen ikke folk der tillader deres dyr at gå op og ned ad trapper dagligt.. At man gør det i sjældne tilfælde, kan jeg nu godt forstå..
    Og at store racer selv får lov at springe op i bilen, har jeg nu heller ikke de store kvaler med..

Min søster og svorger har for nyligt anskaffet sig en corgi, og den har da fået sin helt egen personlige rampe fra terassen og ned i haven *G* Sådan kan man da også undgå en trappe smiley

• #12   7. apr 2009 Den der formulering er jeg mere med på Karin smiley

• #13   7. apr 2009 Nej synes heller ikke man helt kan undgå hop og trapper, men jeg gør en stor indsats!! Dusty vejer 50 kg, så han må altså selv gå op i bilen, men han kommer ikke på 1 salen hos os, bortset fra de dage hvor han er "fræk" han ER jo teenager!! hehe

men tror også sådan nogle som mynder er ret sunde!!
    nogle hunde har jo som Karin skrive Mange skavanker og andre er heldivis mindre belastede af arvelige problemer.

• #14   7. apr 2009 Jeg er enig i, at mynder ligger blandt de sundeste.... en greyjound har et af de laveste index-tal for HD... og AD og øjensygdomme kendes ikke hos dem... eller medfødte hjerte-problemer f.eks

• #15   7. apr 2009 en malteser er rimelig sund mht avlige sygdomme

• #16   7. apr 2009 rimelig er relativt.. smiley

• #17   8. apr 2009 Min hund blev løftet op af de tre trin vi har ind i huset til den var 6-8 mdr. men så var hun altså ikke lige til at løfte mere, og mht. til bilen så løfter jeg hendes forende op og hjælper derefter bagenden op. Men jeg vil gi'
    De to dejligste vuffer ! ret det ret svært at undgå trapper, og et eller andet sted, gør vi vel alle det vi føler er det bedste for vores hunde ikk??

Jeg er nu også af den overbevisning at alle hunde har deres problemer, i størrer eller mindrer grad, vi kan forsøge at vælge hund efter en sund parring, men igen det er et levende individ vi køber, og der er ingen garanti, for at vores hvalp bliver ligeså sund som den's forældrer var/er.

En go' ven sagde til mig mht. Dogue de Bordeaux'er, først holder man vejret indtil hunden er 1 år, har den klaret det uden alt for mange haltninger, så ånder man lettet op, men når den efter 18 måneders alderen har fået undersøgt hofter, albuer og hjerte, og er sund og rask ja så kan man først rigtig slappe af. Heldigvis er der kun 3 måneder til jeg kan få tjekke det på min hund, og det bliver rart at få vished for at alt er som det skal.

Jeg mener målet med alt avl må være at prøve at forbedrer sundheden indenfor racerne, og kun ved at være kritisk i avlsmatrialet kan man arbejde hen imod sunderer racer.

Kommentér på:
Hvilken hunderace er sundest??

Annonce