{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Hvilken hunderace? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Som de fleste af jer herinde nok allerede ved, har jeg længe været forelsket i den irske ulvehund, og på det seneste også greyhounden.

Pt bor jeg dog i lejlighed, og er ikke helt sikker på at jeg har råd til at holde så stor en hund. Jeg får (hvad der svarer til) udeboende SU hver måned, og nogle måneder har jeg ekstra, da jeg er handicaphjælper, men timerne svinger meget. Så det jeg kan regne med at have til hver måned er 5300. Dette er så 2700 efter regninger er betalt.
Fra efter sommerferien starter jeg på HF enkeltfag, hvor jeg skal møde op på skolen 6 timer om ugen, og resten skal laves online. Jeg vil stadig have hvad der svarer til 23 timer, men det er timer jeg selv kan tilrettelægge.
Er det realistisk at kunne have en hund samtidig?

Jeg har på forhånd kigget lidt på shih tzu, coton de tulear og CC (evt powder puff) da det er nogle racer jeg kender lidt til i forvejen.
Derudover er jeg også ret vild med kromiens udseende, men jeg kan ikke huske at have snakket med dem.

Jeg er så gået i gang med at kigge på mindre racer, men jeg har også nogle få krav og tanker jeg har gjort mig:

- Ikke gøende, eller i hvert fald en hund der kan trænes til ikke at gø hele tiden, eller hver eneste gang der kommer nogen forbi.
- Helst lille nok til at den kan være i en taske i bius og tog, men det er ikke nødvendigt.
- Jeg har et godt øje til mynderne, men ved ikke om iggyen er helt mig.
- Derudover kan jeg godt lide shih tzu, CC og coton de tulear.
- Så længe hunden synes det er en hyggestund har jeg ikke noget imod pelspleje. Det må dog stadig gerne være moderat.
- Jeg har ikke noget imod en hund der gerne vil være tæt på hele tiden, men jeg kan også godt lide hunde som ikke har det behov. De må dog meget gerne kunne lide at putte (jeg ved godt det er individuelt)..
- Den må gerne være lidt egenrådig, men skal stadig helst kunne trænes.
- Da min mor(som jeg dog ikke bor hos) har allergi, ville det være et plus at det er en race hun kan tåle.. Vi ved i forvejen at hun kan tåle shih tzu (i hvert fald 3 individer fra forskellige kenneler). Ellers må hun jo komme med ud og kigge på hvalpe.
- Det kunne være godt hvis det var en race hvor man kunne lære den ikke at jagte katte. Jeg ved ikke om alle racer kan lære det? (Jeg har ikke selv kat, men min bror har, og man ved aldrig hvad der kan ske)
- Umiddelbart er jeg mest til hanhunde, men gerne en race som ikke er vildt kendt for egetkønsagression. ¨
- massere tid med mig, da jeg godt kan lide at være alene/med hunden, og bare have det sjovt.
- Det må gerne være en hund der synes at aktiviteter og trænign er sjovt, men som ikke løber på væggene hvis der er nogle dage med sygdom og lignende.
- Helst en race der ikke har for meget sygdom i linjerne, og den må gerne være lidt robust. Chihuahua bliver for småt og spinkelt for mig.

Hvad jeg kan tilbyde:
- Gåture (i starten forholdsvis små(måske ½ time pr tur, måske længere. Kommer an på mine knæ, og efterhånden som jeg komemr i bedre form, bliver de også længere).
- Jeg vil gerne lave noget hundetræning, selvom jeg ikke er helt sikker på hvilken slags endnu. Spor lyder interessant, og rally ligeså.
- Jeg vil gerne lave forskellige ting til den hvor den får udfordret sin hjerne, og selvom jeg regner med at være hjemme det meste af tiden, vil jeg selvfølgelig træne alene hjemme.
- 46 kvm med adgang til sofa, seng og stole. Desværre ingen have, men jeg vil gerne bruge udenfor med hunden alligevel.

Det er min første hund, men jeg har passet andre folks hunde meget, og altid omgivet mig så meget med hunde som muligt.
Jeg kunne godt finde på at få en hund til udstilling, hvis den synes det er sjovt.

Vil selvfølgelig helst have med DKK stamtavle, og jeg har styr på at det er tilladt at have hund hvor jeg bor.
Og jeg er villig til at vente på den rette hund.

Som sagt ved jeg slet ikke om det er realistisk, og hvis der ellers er andet I vil vide, kan I bare spørge ^^
Hvilke racer tænker I umiddelbart passer til mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hunderace?
  • #2   7. jun 2019 Papillion er vist ikke fældefri/allergivenlig?

    Jeg er VILD med havaneseren!! De virker på mig som “mere hund” end de andre bomuldstotter - sjove, trænbare og fulde af ballade. Og hvis man ikke er dåner ved tanken om ikke at holde hunden i udstillingspels, så kan man jo bamseklippe så pelspleje er til at overkomme.


  • #3   7. jun 2019 Jeg kan godt lide papillonen, men 1, det er nok ikke en hund min mor kan tåle, og eftersom jeg ofte er på besøg hos dem, ville det være fedest for hele familien (hund inklusiv) hvis den kunne komme med, og 2, så synes jeg også den virker ret spinkel, men det kan da være jeg bare har mødt de forkerte haha

    Havaneseren har jeg faktisk ikke rigtig mødt før, men det lyder da som om jeg like skal slå et smut forbi dem på næste udstilling!


  • #5   7. jun 2019 Hvvd med en Puddel?
    Den opfylder da alle kravene.

    Hvordan ser det ud med trimracer? Kan din mor tåle dem, for så ville en lille Schnauzer hellere ikke være helt ved siden af.


  • #6   7. jun 2019 Nå ja, puddel har jeg faktisk også tænkt... Ville nok gå efter en dværg.. Min mor synes de er grimme, men jeg synes de er så fine smiley

    Jeg ved ikke med trimmeracer, men jeg kender heller ikke schnauzeren ret godt. Jeg ved at min mor havde en som barn.. Hmmm..


  • #7   7. jun 2019 ‘loner udtales loner (ligesom Lone i flertal). Skal man absolut lave for forkortelse, skal det være lloner (ll=lj-lyden, altså “ljonger”).

    Åhhhhh, dværgpuddel smiley Vi har den mest fantastiske her i byen, lille Nova. Hold kæft, hvor er han skøn! Han er sjov, livlig, meget udadvendt og fuld af ballade smiley


  • #8   7. jun 2019 skotten smiley ... minus siden er at den skal trimmes og det koster...

  • #10   7. jun 2019 Pia
    Ang udtale.
    Hedder det pa pil lon
    Eller pavijon?


  • #12   7. jun 2019 Mange tak.
    Elsker den race smiley

    Tror det var i 93, at jeg så den på et Anders and samlekort, der hed den dog tibetansk spaniels. Blev smask forelsket i den fra første blik


  • #13   7. jun 2019 Jeg holder med Pia, papi' er fælder nærmest ikke. Men har du en sådan i tankerne, så er det vel bare at teste, om din mor kan tåle racen. Du skal dog være OBS på, at der er stor forskel på, hvordan man reagerer på den enkelte hund. Bare fordi man normalt ikke reagerer på en bestemt race, kan man godt reagere anderledes på den enkelte hund.
    Jeg har nærmest alle former for allergi, men havde ikke problemer med vores papi, som vi havde i 18 år.


  • #14   7. jun 2019 Om det er realistisk at have hund med dine timer afhænger jo helt af, hvordan dit overskud ser ud. Studerede du svarende til et 40 timers fuldtidsarbejde kunne det såmænd også sagtens lade sig gøre - men, igen, det er jo utroligt forskelligt fra person til person.

    Jeg synes det lyder ganske realistisk; til gengæld kan jeg ikke have hund kun på SU. Jeg har måske nok råd til mad, men har intet at spare op af. Intet til dyrlægeregninger. Intet til træning. Måske skal du kigge på, om du ikke kan få en mere stabil indkomst ved siden af SU'en, så du er sikker på, at du har ekstra indtægt hver måned?


  • #15   7. jun 2019 Jeg har et job som afløser for Hjem-Is i forvejen, men jeg vil gerne være helt sikker på at jeg kan få det til at løbe rundt bare med studie før jeg skal have arbejde og studie samtidig.
    Jeg var nødt til at droppe ud af HTX for nogle år tilbage, så som det første skal jeg lige vænne mig til rigtig skole igen.
    Jeg har heller ingen planer om at gå ud og købe hund i morgen.

    Og jeg ville heller ikke have noget imod at leve skrabet, hvis det betød at jeg kunne få det til at hænge sammen med at have en hund.

    Jeg tænker at den ekstra indkomst jeg af og til har, ville komme på en opsparingskonto til uforudsete ting.

    Og ja, jeg er selvfølgelig opmærksom på at hun ikke nødvendigvis vil kunne tåle den alle, men jeg vil gerne gøre det så muligt som.. Muligt.. Haha

    Men det jeg læser at folks tanker er, er puddel, schnauzer, papillon og havaneser?


  • #16   7. jun 2019 Du kan måske tage Lhasa Apso med i tankerne. Der kaaan være noget med allergi da den har underuld, men det har Shih Tzu (og Havaneser vist nok) også, så hvis de kan tåles går det jo nok.

    Lhasa'en er noget mere egenrådig, men vil gerne træne - man skal sommetider bare være lidt kreativ for at holde interessen smiley

    Lhasa og Havaneser er nok en taaand mere aktive end f.eks. Shih Tzu og Coton.
    Den største forskel på Lhasa og Havaneser er nok netop det egenrådige og så har Havaneseren længere snude (som jo kan være en fordel sundhedsmæssigt).


  • #17   7. jun 2019 Ved godt at jeg skriver dette, i næsten alle tråde om hund og allergi, men, vær obs på at der kan være forskel på hvalpe- og voksenpels, i forhold til om man kan tåle hunden smiley

  • #18   7. jun 2019 Det var bestemt heller ikke for at kritisere dig, blot en refleksion i forbindelse med at du skrev, om det ville være realistisk med hund samtidig smiley

    Jeg kan SÅ godt forstå dig. Jeg ville have anskaffet mig hund for 2 år siden, hvis det bare betød jeg skulle leve af pasta og gå i slidt tøj. Men gør man det med en usikker indtægt, så er det også nødvendigt at have et godt bagland, som lige kan træde til økonomisk, når man står med en uventet regning hos dyrlægen to gange på en måned, og den der "af og til indkomst" ikke rækker længere.

    Det er som sagt blot refleksioner. Du bor jo selv ude og kender din økonomi.


  • #19   7. jun 2019 Fünke
    Jamen jeg er helt enig, det er jo også derfor jeg spørger om I tror det er realistisk smiley
    Jeg har endda boet med kæreste og ikke været helt sikker på at vi ville have råd (især fordi hans indkomst var meget usikker). Jeg har boet ude siden marts 2018 og føler efterhånden at jeg er ved at have bedre på min økonomi end jeg havde for et år siden.

    Planen er at jeg de næste mange måneder vil forsøge at bruge så få penge pr måned, og se hvor mange jeg realistisk vil kunne lægge til side.
    Det vil også give mig et bedre overblik.. Så for nu overvejer jeg bare racer der ville passe til mig smiley


  • #20   7. jun 2019 Ift Lhasa Apso, har jeg mødt et enkelt individ som var en fantastisk lille en, selvom han var af ældre dato, men den havde meget det der reserverede overfor fremmede.

    Det er der ikke som sådan noget galt i, men jeg vil helst ikke have en decideret sky hund som ikke kan klappes af andre en dem den bor med.
    Det meste af min familie er ret glade for hunde, så det ville være lidt mærkeligt... Tror jeg.

    Men den kommer helt sikkert på listen!


  • #21   7. jun 2019 Hmm, har du kigget på griffonerne? Jeg synes de er vanvittigt charmerende udseendesmæssigt (det er vist en smagssag), og så passer de perfekt i en lille taske på skødet i bus/tog smiley

  • #22   7. jun 2019 Lhasa'en kan jo godt klappes af andre, den er bare ikke super interesseret i fremmede og familie er vel ikke fremmede smiley
    Min egen er ret klassisk på det punkt - han er egentlig temmelig ligeglad med folk der vil hilse på ham når vi går tur, med mindre de har godbidder smiley
    Nu havde jeg ham for ikke længe siden med til et arrangement med 7-8 personer han aldrig havde mødt. Han gik en rolig runde og hilste blot på dem der tog kontakt (hvilket gjorde det nemt at skåne personen som ikke rigtig brød sig om hund).


  • #23   7. jun 2019 Griffonerne er fantastiske, men jeg ville ærligt være en smule nervøs for at næserne er så korte.. Det samme for Shih Tzuen.. De STer jeg har kendt, har haft ret lange næser, men de har desværre vist også alle tre (eller i hvert fald to af dem) haft diskusprolapser.. Så selvom jeg elsker sindet i racen, ville jeg være lidt bange for det..

    Der er i hvert fald nok at overveje! Det kan være jeg skal undersøge om der er en selskabshunde udstilling på Sjælland snart smiley


  • #24   8. jun 2019 Bolognesen.
    Hvis du overvejer de små totter og ha den i mente. Den passer ret godt på det meste du nævner.
    Af de små tot-racer har den den letteste pels at holde. Som voksen 1-2 gange i ugen børstes. Og vaskes jævnligt. Noget mere i teenager alderen hvor der skiftes pels.
    Den er en tand mere egenrådig end de andre men elsker træning. Ikke ret gøende - siger til og så slut. 4-5 kg robust bygget og uden at være overtypet som mange andre mindre racer. Skal fremstå naturlig.

    Racens sundhed er rigtig god generelt - dog har vi problemer med øjensygdomme. Det er dog sjældent noget der påvirker hunden før senere i livet. Men der skal man være obs.

    Jeg vil ud over egen race bare lige nævne den italienske mynde. Nu du skriver du er glad ved mynder men søger en lille race så var den måske også vær at kigge efter.


  • #25   8. jun 2019 Der er mange af de små racer, som kan passe ind i dit liv. Dog vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at mange af de såkaldte allergivenlige racer, kan kræve en del pelspleje (trimning, klip, børstning). Hvis ikke man kan det selv, skal det selvfølgelig tages med i beregningerne. Fodring, og trimning hos hundefrisør, af en lille hund, kan måske koste det samme, som fodring af en stor hund ?
    Tænker at du først og fremmest skal sætte dig ned og tænke over, hvad du realistisk har råd til at bruge på en hund pr. mdr ? Og så træffe et valg ud fra det.


  • #26   8. jun 2019 Det kan være jeg lige skal høre den hundefrisør jeg kender om hvad hun tager for en lille hund smiley
    Men pelsplejen gør mig ikke noget, det er for mig bare endnu en hyggestund.
    Jeg ved ikke hvor svært det er selv at klippe sådan en størrelse, men ellers ville jeg ikke umiddelbart have et problem med det heller smiley

    Det er fedt nok at have nogle racer at gå ud fra og søge information om, mens jeg finder ud af hvor mange penge jeg reelt vil kunne lægge til side hver måned smiley


  • #27   8. jun 2019 Hvor kan man leve og kun have regninger for 2500 kr hver måned? smiley
    Jeg kender ikke nogen, der har råd til at have hund på SU uden enten at arbejde eller lave su-lån.
    Selv med virkelig skrabede udgifter til hunden så regn med at skulle bruge følgende pr md på en lille hund (rask og uden problemer ved at mærke):
    Foder: 150 kr
    Godbidder/udstyr: 150 kr
    Dyrlæge: 150 kr (to årlige besøg/vacc.)
    Træning: 200 kr.
    Forsikring: 125 kr.


  • #28   8. jun 2019 Jeg har en andelsbolig i Valby. Min far betaler min telefon regning pt. Og selv hvis jeg selv havde den ville det ikke være vildt meget mindre.

    Men ja, jeg tænker at jeg lader tråden stå nogle måneder, til jeg kan se hvor meget jeg ville have til overs.
    Hvis det ikke er realistisk at have hund med de penge jeg har nu, vil jeg ikke anskaffe mig en.

    Jeg vil kun have hund hvis jeg er helt sikker på at det er forsvarligt. Tanken om at miste den igen, af den ene eller den anse årsag ødelægger mig. Især ved tanken om at jeg ike havde penge nok.


  • #30   8. jun 2019 Selve købsprisen er ikke det store problem, jeg har nogle penge gemt væk til sådan noget i forvejen.
    Mig bekendt skal man stadig betale for alt i dagligdagen selvom man har en udstationeringshund? smiley


Kommentér på:
Hvilken hunderace?

Annonce