{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Løbsk tæve i hundeskov {{forumTopicSubject}}

Idag besluttede vi at tage Coda med i hunde skoven i Rungsted. Hun er i 2 uge af løbetiden og vi havde hende derfor i lang line.
Vi mødte en af hendes (kastreret) hundevenner og en tæve og lod dem lege frit. Ingen problemer og hun var lydig og alting! Hun nød virkelig at kunne lege igen smiley


På vej hjem mødte vi så en Irsk Setter han hund uden snor. Han undersøger self Coda og er helt vild med hende. Ejeren kan så ikke få den med videre og giver den ikke snor på (!?!). Derimod siger hun at vi ikke bør tage en løbsk tæve med i hundeskoven fordi det påvirker hannerne.

Senere kom den sprutende efter os igen uden ejer og jeg kunne dårligt holde den så vild var den. Vi mødte hundevennerne fra før som tog den med tilbage til ejeren. Ved ikke hvad der skete.

Var det os der gjorde noget forkert? Er sikker på at reglen i hundeskoven er at alle må være der hvis hunden er under kontrol og da Coda var i snor må hun jo være under kontrol!!
Hvad ville i have sagt til den anden ejer?

På forhånd tak smiley det er lidt svært at være 1. gangs ejer engang imellem!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løbsk tæve i hundeskov
  • #1   17. maj 2009 Der er ikke nogle deciderede regler. Men jeg synes det er mangel på hensyn, at tage en løbsk hund med et sted hvor folk kommer for at lade deres hunde løbe frit.

    Den slags steder ville jeg overlade til andre, og så gå steder hvor snor var påkrævet.


  • #3   17. maj 2009 Synes det er risikabelt at tage en løbsk tæve med i hundeskoven.....
    Dog har du ret i, at den er for alle og at reglerne foreskriver at man skal have sin hund under kontrol.... Meen, når en løbsk tæve er indenfor "lugtevidde" kan selv den mest lydige hund glemme alt.
    Man kan jo også komme ud for at en hanhund kan lugte den fra meget lang afstand og løber fra ejer.... Som jo ikke ved at I er der med en løbsk tæve.... så, mit svar må være, at man holder sig fra sådanne steder med en løbsk tæve..... for jeres og jeres tæves skyld...*S*



  • #4   17. maj 2009 Enig med de andre. Jeg ville aldrig tage en løbsk tæve med et sted hen, hvor jeg vidste, at der var mange løse hunde. Og i anden uge, siger du - altså meget tæt på højløb. Lidt risikabelt, vil jeg mene...

  • #5   17. maj 2009 Der er så vidt jeg ved ikke regler på området.

    MEN jeg mener det er temmeligt tankeløst at tage en (sansynligvis høj-)løbsk tæve med i hundeskoven. Så er man altså temmeligt ligeglad med sin hund og hvem den evt måtte blive parret af.

    JA man skal have sin hund under kontrol når den går løs, og det gælder osse i hundenskoven. MEN hvor mange gange har du set en hundeskov hvor dette bliver overholdt?
    Og når så folk i forvejen ser det som et sted hvor hunden kan hygeg sig på egen hånd -tror du så der kommer mere styr på hanhundene når du tropper op med en tæve i løbetid?

    Er du klar over HVOR hurtigt en hanhund kan nå at hoppe på og hænge sammen med din hund?
    Reiki have damebesøg for nogen tid siden. Hun afviste ham først. Da vi går tur, tog det ca et ½ sekund, så tod hun der pludselig og de han sammen (parring var planlagt, må jeg hellere tilføje inden jeg blive flået).
    Dette skete altså på et splitsekund, og hænger de først sammen er det altså for sent at skille dem, hvis ikke man ønsker hvalpe.

    Så at slæbe en løbsk tæve med i hundeskoven, synes jeg er tankeløst og hensynløst overfor ens tæve.



  • #6   17. maj 2009 Jeg må give det andre ret, det er for det første enormt risikabelt for jer, og samtidig er det lidt respektløs overfor de der har hanner med i skoven..

    Jeg vil kalde det en unødvendig situation for alle parter. Lige mens tæven er i løb kunne man godt holde sig fra de vanlige luftepladser, både for egen og sndres skyld


  • #7   17. maj 2009 og ja så lige 2 uger inde i løbetiden hvor tæven er på vej til at blive højløbsk.. det turde jeg simpelthen ikke

  • #8   17. maj 2009 Okay så lærte jeg det.
    Vi har endnu ikke oplevet andre hanner reagere på hende overhoved så var overrasket over at han som den eneste gjorde det.
    Lyder til i tror vi havde hende uden line men vi havde altså en snor i hende og helt kort når der var andre.

    Er glad for i svarer ærligt men nogle måtte måske gerne overveje deres ordvalg en ekstra gang. Man er jo nødt til at lære og jeg behøver ikke blive skældt ud og få at vide at jeg er ligeglad med min hund for at tage det til mig!! Tværtimod! Men tak


  • #9   17. maj 2009 Katrine -jeg læste skam godt at din hund var i snor. Men når den anden hund kan komme hen og snuse osv, så er faren for en parring altså osse tilstede.

    Og at gå me en løbsk tæve et sted hvor man VED med sikkerhd at der vil være rigtig mange løse hunde er tankeløst i mine øjne.
    Det er såmænd ikke ment som skæld ud, men er blot et udtryk for min ærlige mening.
    En tæve i løbetid skal man passe på. Medmindre da man er ligeglad med om hun blive parret


  • #10   17. maj 2009 Synes det er jer der gjorde noget galt... det er jo rigtigt at det påvirker hannerne.. det er sku synd !!

    Jeg ville ikke tage min tæve med når hun er løbsk.. der går jeg hvor der er en minimal chance for at møde andre !!


  • #11   17. maj 2009 Ja jeg er så Rasmus modsat da jeg mener en hundeskov er for alle hunde som kan være løse hvis ejeren ellers har styr på sin hund.

    Jeg mener det er temmelig irrelevant, hvilken årsag der er til en ejer ikke kan kalde sin hund til sig, og har man ikke 100% styr på sin hund bør den ikke være løs. Men når man vælger at tage sin hund med i en hundeskov må man også være klar over, hvad man udsætter andre og egen hund / e for og der er altid en risiko, men det er dit valg om du tør løbe den.

    Man kan risikere at møde andre hunde når man er uden for sit martrikelnr, og i mener vel ikke at en løbsk tæve bør holdes inde i hele løbetiden?

    Næ der skal være plads til os alle!

    / Trine


  • #13   17. maj 2009 Hej Katrine P,
    lad være med at lufte din hund i hundeskove,når den er i løbetid,det giver en masse bævl,jeg kender selv godt den irske setter,jeg går selv ture i det område,vi går altid ,når vores tæve er i løbetid, oppe ved Kokkedal slot,der SKAL hundene være i snor,og derfor er der heller ikke ret mange,og så går vi tur langs med Sjælsø,indgang v. Isterødvejen,det er meget sjældent vi møder hunde der.


  • #14   17. maj 2009 .•*'¸.•*'Polski Owczarek Podhalanski'*•.¸'*• .: Ja, der skal være plads til alle - men hvor mange almindelige velopdragne hanhunde tror du der er plads til, hvis der konstant er løbske tæver de steder, hvor hundene må slippes løs? Jeg synes (som ejer af både han og tæve), at man holder sin tæve til steder med få løse hunde, når hun er i løb - et spørgsmål om omtanke for andre.

  • #16   17. maj 2009 Bodil S: Okay mange tak smiley Det er lidt svært at vide hvor man kan gå for synes der er løse hunde alle steder. Også ved kokkedal slot. Og det er næsten synd for hunden at den kun lige kommer ud og tisser ved stærkt trafikerede veje i de 3 uger!

  • #18   17. maj 2009 "og i mener vel ikke at en løbsk tæve bør holdes inde i hele løbetiden?"

    Nej da på ingen måde, men jeg mener bestemt ikke der nogen god grund til lige at færdes i den lokale hundeskov de få uger det drejer sig om, der kan man godt tage hensyn, både til sig selv, sin tæve og fremmede hanner...


  • #19   17. maj 2009 Polski -for det første så ser jeg det ikke så meget som et spørgsmpl om hvad man gør ved andres hunde (i dette tilfælde, at visse hanhunde sandysnligvis bliver noget døve), men mere hvad man vil udsætte sin egen tæve for.

    Vi er helt enige i at det BURDE ære såda at man har hunden under kontrol hvis den slippes løs, osse i hundeskoven. MEN hvor mange hundeskove har du set hvor det er tilfældet?
    Jeg har endnu ikke set en eneste hvor bare de fleste, har deres hunde under kontrol.

    Så tager man sin tæve med sådan et sted "for det er min ret", så beder man osse selv om problemerne.
    -og den risiko ville det slet ikke falde mig ind at tage på min tæves vejne.

    Derudover synes jeg osse at man som god og ansvarlig hundeejer, bør vise hensyn overfor andre hundeejere. Det indebærer for mig osse, a sørge for at ens højløbske tæve ikke ligefrem får lov at gå og vifte måsen op i hovedet på andre hunde, steder hvor disse er løse.

    Og nej, det betyder ikke at hunden skal blive hjemme i 3 uger. men man kan trods alt vælge sine luftesteder lidt med omtanke. For min skyld ingen alarm hvis man vil gå en tur ned af strøget eller hvad ved jeg,
    -men af hensyn til ens egen tæve, og osse som en lid venlig omtanke for hanhundeejer, synes jeg ikke en løbsk tæve hører til i hundeskove o.l.


  • #20   17. maj 2009 DFFD: God sammenligning :o) Og jeg er sikker på, at de fleste af fyrene i regimenterne er pæne, velopdragne og betænksomme fyre til hverdag, men somme tider kan man bare ikke gøre for det ;o)

  • #21   17. maj 2009 Hunde KAN løbe frit i hundeskove, HVIS man vle og mærke har kontrol over sin hund...

    Jeg ville ikke selv benytte en hundeskov, hverken med løbsk tæve eller ej synes generelt at folk har en forkert opfattelse af hvem der må færdes i disse hundeskove. Kommer der som sagt ikke selv da alt for mange har løse hunde de ikke kan styre eller som minimum kalde til sig, og vi skal alle have ret til at færdes disse offentlig tilgængelige steder med vores hunde, og vi skal alle tage hensyn til hinanden.

    Man kunne jo også vende den om og sige, at de som har hanhunde der ikke kan styres i nærheden af løbske tæver bør holdes ude af hundeskoven da de ved at her kommer der mange forskellige hunde - fatter ikke hvorfor det evig og altid er hanhundeejerne der skal have første prioritet til at komme til stævner, træning, udstillinger, og hundeskove....


  • #22   17. maj 2009 LOL jeg er altså flad af grin over det indlæg DFFD. Man skulle næsten tro du har været i byen i en af landets militærbyer;o)

  • #23   17. maj 2009 Polski -jamen man MÅ skam osse komme i hundeskoven med en løbsk tæve. Men er det rimeligt overfor tæven?

    jeg taler her slet ikke om hensynet til hanhundene, men om hensynet til ens egen tæve. Når nu man VED at det forholder sig sådan at 90% af hundene i hundeskoven IKKE er under kontrol -er det så super gennemtænkt at tage derind med en løbsk tæve?

    Og hvorfor der tages hensyn til hannerne? Gør der da det?
    På min tærningsplads må man gerne træne med en løbsk tæve.
    Til udstillinger må man gerne møde med en løbsk tæve.
    Til stævner -afhængig af hvilke -må man gerne komme med en løbsk tæve.

    -så hvor er det der tages så voldsomt hensyn til hannerne? Er det fordi det ikke er velset at tæverne får lov at vifte måsen lige op i hovedet af hanhundene?
    For det er da vel bare almindelig hensynstagen. Ikke noget urimeligt så vidt jeg kan se.



  • #24   17. maj 2009 Ja jeg må indrømme at jeg ved gud ikke mener at man selv beder om at blive voldtaget, hvis man går ud i den mondering beskrevet ovenfor, men sådan er vi heldigvis så forskellige...

  • #25   17. maj 2009 Polski -mon dog at det skulle forståes SÅ bogstaveligt. men man beder vel selv om at de mænd der henvender sig til en, er super-seriøse. Mon ikke man i den mondering trods alt må forvente at blive overbegloet, piftet efter mm...?

    Om det så er rimeligt kan jo diskuteres. Men når man VED det er tilfældet, så er man jo lidt selv skyld i reaktionerne hvis man klder sig sådan på, og opfører sig derefter;o)


  • #26   17. maj 2009 Min tæve tager ingen skade af at opholde sig på steder hvor der også er hanhunde selvom hun er højløbsk.

    Jeg har en af hver og lige PT er min tæve på vej ind i sin højløbske periode, men det er jo en ganske naturlig ting.
    Selvfølgelig er det hårdt for dem begge, men det er da til at leve med, og som sagt tror jeg ingen af dem tager skade så det er en periode, der bare skal overståes.


  • #27   17. maj 2009 Der går heldigvis ikke skår af mig af, at jeg skal holde min tæve fra fritløbsområder og træning, når hun er i løb. Jeg må gerne komme begge steder, men da jeg ved, hvilken påvirkning en højløbsk tæve har på hanhunde (og nogle kastrater og nogle andre tæver), holder jeg mig væk af hensyn til de almindelige mennesker, som ønsker at give deres hanhund en dag i skoven eller en omgang god træning.

    Hvis vi ikke var nogle tæveejere, der tog hensyn, ville de fleste hanner ikke kunne færdes udenfor haven.


  • #28   17. maj 2009 Michelle...

    Jeg mener i folks opfattelse er det ganske naturligt, at det er tæverne der bliver hjemme fordi hannerne ikke kan koncentrere sig - søg på emnet herinde og du vil finde rigtig mange tråde der bekræfter min påstand.

    Jeg mener det er ikke velset blandt hanhundeejerne, at møde op med sin løbske tæve selvom man tager de nødvendige hensyn.


  • #29   17. maj 2009 Man kan altså godt opdrage sin han til at holde sig i skindet trods løbske tæver i den nærhed.

    Ja og hvis der så var lige så mange hensynsfulde hanhunde ejere ville hundeverden være fantastisk!


  • #30   17. maj 2009 For mig er det 3 uger jeg skal holde mig tæve lidt på afstand - hvis ingen tog det hensyn ville det være hele tiden, at folk med normalt velopdragne hanner skaulle holde sig væk - jeg synes det er åbenlyst, at man som tæveejer tager hensyn i den korte periode.

  • #31   17. maj 2009 Polski -nu er der jo forskel på at have tæve og han adskilt/under kontrol, og på at tage en tæve i snor, ud mellem løse hanhunde.
    -som sagt. Man VED jo at i en hundeskov er 90% af hundene ikke under kontrol. Hvorfor så tage chancen på tævens vejne?

    Jeg har ikke noget imod at tæver kommer til træning når de er i løb. Det kræver lidt ekstra af mig at holde min hanhund "fanget", men det er jo så midt problem.
    Jeg vælger oftest at holde en smule afstand til tæven, og så klarer vi skam træningen fint.
    Men jeg har oplevet tæveejere, der bliver ved og ved at placere deres tæve lige ved siden af eller foran min hanhund, uanset hvor jeg så går hen på trænngspladsen. Og den slags synes jeg faktisk er flabet.
    JA tæveejere har lov at være der. Men de 3 uger 2 gange om året, kan man sgu osse godt tage en smule hensyn til andre end sig selv.


  • #33   17. maj 2009 Min hanhund er rigtig godt opdraget og nok bedre end gennemsnittet, men er der en højløbsk tæve er jeg - naturligt nok - bare ikke hans number one choice.

    Jeg ser ikke dette som uopdragenhed, men som noget helt naturligt. Jeg er klar over, at det kan lade sig gøre at træne en hanhund op til at ignorere sine instinkter, men det er de færreste folk, der kan dette. Der skal være plads til tæver, men ikke på bekostning af familiehunden og hr. og fru Jensen.


  • #34   17. maj 2009 Tillæg: Jeg tager ikke min tæve med til træning, når hun er i løb, da jeg træner på unghundehold med mange hormonforstyrrede hanhunde under indlæring. Senere, når vi skal træne på mere øvede hold, er sagen en anden, men selvfølgelig (!!!) tager man stadig hensyn og holder sig lidt for sig selv.

  • #35   17. maj 2009 Netop derfor man bør holde sin hund i snor, hvis man ikke har 100% kontrol over den - der kan komme uforudsete episoder man ikke ved hvordan hunden reagerer på og af hensyn til ens hund og omgivelserne bør man have den i sproline eller kort snor.

    Ja men du er da i din fulde ret til at mene som du gør - vi bliver aldrig enige da jeg synes vi alle har et ansvar og alle skal tage hensyn til hinanden, og det er altså muligt at alle vil kunne færdes i en hundeskov, hvis vi tager gensidigt hensyn.


  • #36   17. maj 2009 "... hvis vi tager gensidigt hensyn" = holder hannerne i snor

  • #37   17. maj 2009 Ja nu har jeg selv en af hver og heldigvis er min hanhund ikke den type der jagter enhver tæve i løb, men man skal også tænke på at en tæve i løb kan få flere hanner til at slås netop pga hende og det stopper jo ikke fordi i har forladt skoven for der vil jo stadig dufte efter hende bagefter...

    Min tæve kommer da ud selvom hun er i løb, men jeg holder mig langt væk fra hundeskove og andre områder med løse hunde, hun er i snor i de 3 uger og kan evt blive sluppet løs en sen aften hvor der ikke er andre ude, Nu er hun 4 år og på vej ind i sin 5 løbetid og det har aldrig været et problem at have hende i snor i de 3 uger....


  • #38   17. maj 2009 Jeg skriver ingen steder at hundene er uopdragne, hvis de ikke kommer hen til ejeren når der er løbske tæver i nærheden.

    Er klar over at instinkt og drifter er temmelig stærke, men som hundeejer må man tage sine forholdsregler om man så har en han eller en tæve.


  • #39   17. maj 2009 Maj- britt...

    Ja det kunne jo være en mulighed!


  • #40   17. maj 2009 Undskyld mig Polski, du er sgu da vist perfekt hva´??
    De fleste hanhunde mister som regel det meste af hjernen, når der er tæver i løbetid, træning eller ej...
    Syns´ det er forkert man tager en løbsk tæve med i hundeskoven, medmindre man vi risikere små blandingshvalpe...


  • #41   17. maj 2009 Nej jeg er langt fra perfekt det skriver jeg vist heller ikke noget om, men læs igen det jeg skriver for vi er da enige i det meste - jeg synes bare ikke det pr definition er tæven der skal blive hjemme, og her er vi uenige, og fred være med det.

    Hvis min hund blev overfaldet af en agressiv hund i en hundeskov så var jeg tilsyneladende også selv uden om det for jeg kunne bare lade være med at komme i en kove hvor hunde må være løse.... nej vel!


  • #42   17. maj 2009 kove = skov

  • #43   17. maj 2009 har lige skimmet indlæggene, men er helt enig med de andre, at jeg synes det er uhendsigtmæssigt at tage en løbsk tæve med i en hundeskov.
    Jeg ved det ikke er en regel, men for mig at se handle det om pli og ikke en håndfast regel.
    Prøv at tænk på hvor forvirrede og frustrede hanhunde kan blive hvis alle tog deres løbske tæver med i hundekoven?
    Det gør de fleste heldigvis ikke.
    Jeg har selv både en hanhund og tæve, så jeg kender til begge dele.
    Heldigvis er Bergkamp forholdvis ligeglad med løbske tæver.
    Men duften fra en løbsk tæve sidder altså lang tid... især fordi hun jo tisser osv.
    Så selvom man går fra hundeskoven, så påvirker det stadig hundene lang tid efter.

    Jeg synes bestemt ikke det er for meget forlangt at man i 6 uger på et helt år tager særligt hensyn... det gør jeg i hvert fald...

    Og at sige: man skal jo have styr på sin hund i hundeskoven" vil jeg altså sige, at igen giver jeg de andre ret: når en hanhund møder en løbsk tæve, så er det altså de færreste der kan kæmpe imod sådan en dyb instinkt.
    Nu synes jeg altså lige vil skal være realistiske og også retfærdige overfor de menensker som kommer i hundeskovene.
    Stiller man et krav om 100% kontrol HVER gang ved en løbsk tæve, så er hundeskovene altså tomme.
    Og det vil jeg personligt finde meget meget ærgeligt... jeg har utrolig mange gode minder og træf i hundeskovene.


  • #44   17. maj 2009 Nej Miss... de er ikke tomme - bare fulde af løbske tæver ;o)

    (OT: Vi to skal forresten snart finde en dag vi kan mødes og hundehygge :o) )


  • #45   17. maj 2009 Polski.. Jamen man tager da vel heller ikke en agressiv hund med i hundeskoven???
    Det er ihvertfald heller ikke smart i mine øjne... Jeg har endnu ikke mødt agressive hunde der og benytter tit hundeskovene, som jeg kun har rigtig gode erfaringer med..
    Og alt det ævl med 100% kontrol altid, come on lad dog hundene fise rundt og hygge sig derinde, det er efterhånden det eneste fristed de har, og mine erfaringer siger mig at vovserne er rigtig gode til selv at finde rangordnen.. Man behøver ikke altid være så overbeskyttende og kontrollerende overfor sin hund...


  • #46   17. maj 2009 haha... nå ja, men så har jeg da et sted at komme med Almunia og Bergkamp som jo er kastrat og noget SÅ ligeglad med tæver... tror lidt han er til den anden side... han har jo foreslket sig i diverse hanhunde gennem tiden. ;0) Så for mig ingen problem... kom bare med løbske tæver i hundeskoven..

    Ej, jeg synes helt ærligt ikke det er særligt hensigtsmæssig...
    og det har langt større betydning for hanhunden at tæven er der, end det er for tæve-ejeren at blive væk nogle uger.

    Og ja Maj-Britt, vi skal da snart mødes... jeg er færdig med min opgave om 1½ måned, så kan jeg komme ud af huset igen. ;0)
    Så skal vi finde ud af noget super hygge!!!


  • #47   17. maj 2009 Det er ikke blot ved løbske tæver, men i al almindelighed man skal have styr på sine hunde når de er løse.

    Jeg vil til enhver tid have ret til, at nyde skov og strand på lige fod med alle andre hundeejere uden jeg skal bekymre mig om der kommer løse hunde som ejeren ikke har kontrol over.
    Af samme årsag kommer jeg ikke i hundeskove som jeg også har skrevet, men jeg mener ikke at nogle har mere ret til at færdes der end andre.

    That´s it og det bliver vi aldrig enige om.





  • #48   17. maj 2009 Polski: men ved at lade løbske tæver løbe rundt, så udelukker du langt de fleste hanhunde, og det ved tæveejerne altså godt. Ergo får tæverne mere ret til at være i skovene end hanhundene.
    Eller dvs, i de 3 uger... hvor svært kan det være lige at finde et andtes sted at lufte tæven i 3 uger end det er for hanhundene hvis alle tæve-ejere gik i hundeskoven...
    man ville jo ikke have en jordisk chance.

    Hvis du virkelig mener man kun skal gå i hundeskoven hvis man til hver en tid har 100% kontrol over sin hund, og det vil sige løbetid, hvis en fremmed sætter sig for at hilse, en anden hund kommer over for at hilse osv osv, så nej, så bliver vi ikke enige.
    Det synes jeg altså er urealistisk.
    Så kan den almene dansker og hans/hendes hund jo ikke komme der.

    Og som tidligere skrevet: jeg har haft fantastiske oplevelser og træfs i hundeskovene og ikke haft én eneste dårlig oplevelse.


  • #49   17. maj 2009 men naturligvis har jeg også mine grænser... og jeg er helt enig med at det er vigtigt at have kontrol over sin hund...
    men de fleste hundejere kan nikke genkendende til, at en løbsk tæve altså bare har en særlig magt over hanhundene end noget andet har!!
    Så jeg synes faktisk det er noget særligt med løbske tæver.


  • #50   17. maj 2009 Polski -overfald vs løbsk tæve. Det er altså to meget forskellige ting.

    Den agressive hund har intet at gøre i hundeskoven (det står i hvert fald på alle skilte ved hundeskovene her omkring)
    Den løbske tæve MÅ være der -men så må man jo tage med at den måske bliver parret.

    Jeg mener at en del af det at tage hensyn osse består i ikke at vade midt igennem hundeskoven med sin højløbske tæve. Hvis det skal til at være normen, kan vi lige så godt strakd sætte skilte op om at intakte hanhunde ikke er velkomne.
    Nu kommer jeg der yderst sjældent selv, så i princippet kunne jeg jo være ligeglad. Men jeg synes ikke det er rimeligt at for at EN tæve kan blive luftet, skal resten af hundene holdes i snor.
    Min hund kan godt arbejde på en træningsplads e.l. trods løbske tæver. Men der er han under kommando, og ved at vi er "på arbejde".
    Går jeg i en hundeskov, så er han "fri" -forstået sådan at han self skal komme når jeg kalder, og at han self ikke bare må strejfe om på egen hånd.
    Men når han ikke er under kommando, så skal jeg da ærligt indrømme at jeg tror han ville smutte hvis en højløbsk tæve skulle komme forbi. Ikke hvis den går 100m væk -men skulle den passere ret tæt forbi, så tror jeg altså han er smuttet.
    Jeg tror det samme er tilfældet for langt de fleste, ellers lydige, intakte hanhunde. Men du mener så at vi bare skal holde os væk eller hvad? Så du og andre kan lufte jeres løbske tæver i fred?

    Jeg mener egentlig at de få må tage hensyn til de mange -sådan at forstå at det joi er eeen tæve der er i løb -og den skal ikke ødelægge det for de andre 10 hunde i hundeskoven.


  • #51   17. maj 2009 Godt.. Må jeg så få nogle forslag til hvor jeg kan gå?
    Ved kirken er der store arealer men der må hundene også være løse.
    I andre dele af skoven møder man også altid løse hunde. I går mødte jeg endda en hanhund der gik løs på en rimelig stor sidevej til kongevejen...
    Der er 2 hunde i alt der har reageret på hende mens hun har været i løb så det er ikke fordi hun ligefrem selv ved det og er 'fristende'.
    tror ikke hun lugter særlig meget for de andre hunde er ikkere interesserede før de har snust lidt.
    Jeg har mødt 2 hun hunde i løb i skoven tidligere og kendte derfor ikke den regel i mener man skal tage hensyn til. Har aldrig haft hanhund så har ingen erfaringer med deres påvirkning. Tak for jeres svar. Jeg skal prøve at finde andre steder at gå for fremtiden


  • #52   17. maj 2009 Katrine -i mine øjne kan du gå med din hund alle andre steder end lige fritløsbarealer.
    AT der er folk der går med deres hunde løse på fortovet e.l. kan og skal du ikke tage hensyn til. Men skulle hunden komme hen til jer, så jag den væk af hensyn til din hund, og/eller bed ejer om at få styr på hunden.

    Men risikoen for at rende i "stimer" af hanhunde på foortovet eller i skoven (self ikke hundeskoven) er jo unægteligt noget mindre, end hvis man går direkte ind i et område hvor det er meningen at hunde må løbe løse:o)


  • #53   17. maj 2009 Jeg er helt enig med Michelle.
    Som skrevet, jeg har selv en tæve, som netop har overstået hendes første løb... i den periode (og faktisk ugen efter) gik jeg ikke på fri-løbs-områder.
    Men jeg gik med hende i snor alle andre steder...
    jeg kan slet ikke se det besværlige i det....
    jeg fandt så en mark et par kilometers penge væk herfra, hvor jeg kunne kaste bold med hende, uforstyret og uden at forstyrre andre...


  • #54   17. maj 2009 Min tæve er i løb, og vi har ikke sat vores ben i hundeskoven siden jeg så den første plet på gulvet. Det gør jeg af hensyn til andre hanhundeejere og for hendes skyld. Jeg ville drømme om at slippe hende fri, så synes det er synd at slæbe hende med derhen hvor hun er vant til at løbe frit. Så går vi nogle andre ture istedet.

  • #55   17. maj 2009 Jeg må godt nok indrømme, at jeg intet sted læser, at Katrine har gået tur i hundeskoven og har ladet sin tæve vimse alle hanhundene op i deres ansigter som mange af jer skriver, at tæveejerne tilsyneladende gør der hvor i færdes.

    Det er en del af at tage hensyn til andre, at man holder sig i periferien og har opsyn med sin hund når man færdes ude blandt andre.

    Hvem skal så vurdere om ens hund er agressiv, og har ret til at færdes i hundeskoven?
    Det er vel for pokker ejeres pligt, at have styr på sin hund, hvis den skal færdes frit, om man så bør færdes i en hundeskov med løbske tæver det eller ej er en helt anden sag, og det må være ejerens afgørelse.

    Som jeg læser flere af jeres indlæg erkender i at det er almindeligt kendt, at selvom man skal have kortrol over sine hunde og kunne kalde dem til sig når de er løse i disse skove så er det 99,% af alle hundeejerne der ikke har det (skrevet længere oppe) og istedet for at forholde sig til det accepterer man at sådan er det bare og så må løbske tæver bare blive hjemme.

    Jeg forstår godt jeres argumenter, men mener stadig ikke at der er nogle der har mere ret til at benytte de friarealer end andre....

    Michelle...

    Som jeg har skrevet mange gange nu så komme jeg ikke i hundeskove, hvor der er løse hunde fordi min erfaring er at folk generelt har alt for lidt styr over deres hunde, og det samme gælder når vi går tur og har en eller flere hunde rendende efter os (både når vi går med og uden hund)

    Og så er jeg efterhånden bare så træt af at tæveejerne pr definition har gjort nogle fravalg fx træning og udstillinger fordi det er synd for hannerne... Gensidigt respekt og hensyntagen til hinanden er bare det jeg efterlyser også uden for hundeskovene.


  • #56   17. maj 2009 Polski -det er nu engang fakta at i hundeskovene hersker jungleloven;o)
    Jeg er ikke tilhænger af det, og derfor kommer jeg der yderst sjældent, og faktisk kun når jeg ved det er på et tidspunkt hvor der ikke er en masse andre.
    Jeg synes ikke det er ok -men jeg erkender at det er sådan det er, og udfra tråde herinde at dømme, sådan langt de fleste hundeejere åbenbart foretrækker det (guderne må vide hvorfor).
    -netop derfor synes jeg det er ekstra dumt at slæbe den løbsle tæve med derind. For man VED jo på forhånd at de fleste hunde færdes der på egen hånd. Så kan man holde på sin ret til at komme der, alt det man vil -men hvem er det lige det går ud over? (ens egen hund hvis nogen skulle være i tvivl)

    Ang overdreven hensynstagen -jeg har svært ved at se hvor det foregår?
    Løbske tæver er tilladt på de fleste træningspladser (dog sjælden til agility hvor hundene jo er løse), de må være med på udstillinger osv.
    Det eneste der forventes, er at de holder en smule afstand til hanhundene + at de er sidst inde til konkurrencer o.l.
    Jeg har svært ved at få øje på uretfærdigheden i det?


  • #57   17. maj 2009 Det er så netop det problem man bør tage fat omkring og ved dialog er der en lille bitte chance for at man fremover tænker sig om både som hundeejer.

    Det er den generelle opfattelse bare læs denne tråd.

    Jeg taler ud fra egne erfaringer, og det er ikke sjældent, at netop handhundeejerne mener, at man bør blive hjemme fra div arrangementer, hvis man har en løbsk tæve.
    Så sent som i Aalborg var der en masse polemik fordi en tæve var løbsk, de eneste der reagerede var hanhundeejerne ikke deres hunde.

    Har selv oplevet til en udstilling med min egen løbske tæve, at have holdt hende i teltet t som var slået op længst muligt væk fra ringen, men den samme hanhundeejer skulle lige ned og træne foran vores telt trods han vidste hun var i løb - måske han har brugt min tæve til at få de bedste egenskaber frem i sin hanhund?

    Og igen hvis min hund er løs og jeg ikke kan kalde den til mig så er det MIT problem ikke alle mulige andres.


  • #58   17. maj 2009 jamen snakker vi om hendes ret til at komme der, så er der jo ingen diskusion: det har hun ret til.
    Sådan.

    Men som jeg læser trådstarters indlæg, så handler det om holdninger og meninger og ikke regler...
    og jeg mener stadig det er uhendsigsmæssigt, som Michelle er inde på, både i forhold til egen hund, men også andres.

    Ved vores træning var tæver i løb også velkomne, man skal bare holde i snor og afstand.
    Det samme til udstilling...
    så jeg kan ikke se hvor respekten og hensynstagen mangler i forhold til tæver i løb.
    Desuden handler det for tæve-ejeren om én tæve, hvorimod det for hanhunden handler om alle dem som nu engang kommer i skoven eller til træning eller udstilling eller what ever.
    Dvs. det er en evig kamp for hanhunden men kun 3 uger for tæven...
    så der mener jeg altså godt man som tæve-ejer kan sige: Ah ok, så går jeg lige nogle nye ruter i de 3 uger.

    MEN
    når man så går pænt med sin tæve i snor, så skal ejerne af hanhunde eddermame også styre dem...
    og DER kan der i nogle enkelte tilfælde jeg har oplevet, mangle noget respekt den anden vej rundt!!
    Så er det som om det er min skyld fordi jeg går på fortorvet med min hund...
    DET kan jeg så ikke forstå.


  • #59   17. maj 2009 polski: ja det synes jeg ikke er i orden med din oplevelse fra udstillingen...
    udstilling i Fredericia der var der minimum 1 løbsk cavalier-tæve hvad jeg ved af, og der var ingen plemyk eller opstandelse eller sure miner...
    men udstilling er også til hune i snor og ikke fri-løbsområder.
    Og der mener jeg altså stadig, altså hundeskove o.lign. at en løbsk tæve ikke hører hjemme.


  • #60   17. maj 2009 Polski -det var da alletiders hvis der blev taget fat om det problem. Jeg har blot ingen anelse om hvordan det skulle gøres i praksis. Det er jo ikke just sådan at politiet blander sig i hvad der sker i hundeskoven, og egentlig tror jeg osse skov- og naturstyrrelsen er ret ligeglade (i hvert fald har jeg endnu tilgode at se nogen gribe ind).
    -og når de fleste hundeejere lader til at se hundekoven som et sted hvor hunde kan få lov at gøre som de lyster, så vil det næppe ændre sig. Selv når man viser stedet i de officielle regler for hundeskovene, så ignoreres det.

    Ang hanhundeejere -jep der er nogen af dem der er temmeligt hysteriske. generelt set mener jeg at det må være hanhundeejerens problem at træne sin hund på en måde så den ikke brænder en sikring hver gang en løbsk tæve er indenfor en radius af 5 km.
    Men at forlange af en løs hanhund at den ikke må reagere på en tæve i løb, der går forbi mindre end 20 m fra den, synes jeg er urimeligt. Og det må jo så betyder at hanhunde ikke er velkomne i hundeskoven, hvis du som tæveejer, mener det er din ret at komme der med din højløbske tæve;o)

    Jeg mener egentlig at det burde være overkommeligt for en tæveejer at holde sig fra hundeskoven 2x3 uger om året. Og kan man ikke det, skulle man måske overveje om en tæve nu osse var det rette valg, eller om den måske skulle sterilliseres.

    Som hanhundeejer mener jeg selv jeg gør mit for at tage hensyn, og du vil ikke høre mig brokke mig over at en løbsk tæve kommer til træning, til udstilling e.l.
    -men på fritløbsarealer mener jeg altså ikke de har noget at gøre. Og det er ikek fordi jeg ikke gider opdrage min hund, men fordi jeg synes det er at indbyde til problemer både for en selv og andre


  • #61   17. maj 2009 Hæ hæ igen kunne man jo som hanhunde ejer vælge, at får kastreret sin hund, hvis den var alt for styret af sine drifter og det var et problem...

    Jeg kan bare ikke forstå, at man er afskåret fra, at bruge en hundeskov hvis det er eneste mulighed for skov man har fordi nogle mener de har mere ret til at færdes i disse skove.
    Jeg har altid mine hunde i snor når jeg ved vi kan møde andre da jeg har en temmelig bombastisk stor hund som de fleste vil blive bange for at møde løs(jeg kunne jo vælge at have dem løs og så sige som mange andre gør at hunden ikke gør noget)

    Desuden finder jeg det skide irriterende, at jeg er nødsaget til at tage bilen og køre væk for, at kunne gå i fred med mine hunde.

    I en hundeskov er der ikke regler om at hunden SKAL være løs.

    Det kunne tænkes, at andre mennesker også gerne ville lufte deres hunde i et naturskønt område uden at blive "overfaldet" af fremmede løse hunde, men de skal så bare holde sig væk når de ved der færdes løse hunde derinde.
    Det idelle ville jo være om vi alle sammen kunne være der, og alle havde styr på det de nu engang skulle have styr på.

    Håber da at flere vil tænke sig om inden de slipper deres hunde løs især, hvis de ikke kan kalde dem til sig.


  • #62   17. maj 2009 Polski -jamen vi er for så vidt enige i at hundeskoven ikke er = lad hunden tåge rundt alene-område.
    At man skal og bør have hunden i snor hvis ikke der er styr på den osv.

    Kastrere hanhunden -puha tror sgu min opdrætter bliver ked af det når nu han egentlig tilhører ham *G*
    Min hanhund er i øvrigt altid i snor, medmindre vi er i et områder hvor jeg VED jeg kan kalde ham til mig og hvor jeg har godt nok udsyn til at kunne gøre det tidligt nok til at han ikke genere andre.
    Det kan være svært i hundeskoven, for i en skov opdager man jo ofte først andre når man nærmest er rendt ind i dem.

    Så det er ikke fordi jeg taler for at hanhunde skal have lov at følge deres drifter, og tæveejere kan bare tage deres kræ med hjem hvis ikke de skal parres.
    Men at troppe op med en højløbsk tæve på et sted hvor man ved at der er mange løse hunde, kommer jeg aldrig til at synes er særligt smart.

    Jeg synes selv min hanhund er ganske fornuftig. ikke 100% lydig, men han er nu ganske godt med. jeg kan kalde ham hjem osse når der kommer rådyr og alverdens andre ting, og han bliver ikke døv selvom en løbsk tæve har tisset der hvor vi går tur osv.
    At passere en løbs tæve mens han går på plads er heller ikke et problem. Han vil da gerne derhen, men han hører efter.

    MEN går han løs og er "fri" kan jeg ikke give 100% garanti for at han ikke ville løbe hen til en højløbsk tæve. Og det betyder jo så at han endten skal blive væk, eller altid og for evigt være i snor, hvis man skal følge dig, og sige at løbske tæver skal kunne være i hundeskoven osse.
    -jeg tror ikke jeg er den eneste der har en hanhund der fungerer sådan.

    Så dvs at en tæve der er i løb ca 6 uger om året, skal ødelægge det for i hvert fald 80% af landets hanhunde året rundt?


  • #63   17. maj 2009 jeg ved også godt at det perfekte ville være en 100 % lydig hund i enhver situation.
    For jeg har også en lydighed i visse situationer, men ved fri-områder så VED jeg begge mine hunde har deres grænser.
    Jeg kan godt kalde dem til mig når jeg ser en hund komme, jeg kan godt kalde dem til mig hvis de er på vej over til en å eller sø for at bade, jeg kan godt kalde dem til mig hvis de giver tegn til at ville jage noget, MEN jeg ved også at ved enkelte hunde forelsker Bergkamp sig (har ikke fundet ud af hvad triggeren er endnu) og så VIL han altså hilse.
    Og både det forhold jeg og hvad jeg kan forstå Michelle har til vores hundes lydighed, det er den generelle for HR og FRU dk.
    Hvem skal så komme i hundeskoven?

    Jeg kan altså stadig slet slet ikke se logikken i at hanhunde skal lide året rundt og blive rundt på gulvet når det kun drejer sig om 3 uger for tæve-ejeren.

    Der er mange andre steder jeg er enig med dig polski i, at der må hanhundene altså bøje sig og den gensidige respekt kunne trænge til lidt afpudsning, men lige i hundeskovene, der er vi altså ikke enige.

    Jeg kan slet ikke se hundeskovene fungerer i praksis hvis man skal have en politi-hund for at kunne komme der.


  • #64   17. maj 2009 vi er jo stort set enige og dog, men nu vil jeg se dyner - tak for en god og lærerig dialog!

    godnat!


  • #65   17. maj 2009 Miss... Vi behøver da heller ikke være enige - Godnat!

  • #66   17. maj 2009 nej naturligvis gør vi ikke det...
    og det er jo også sundt sådan!! ;0)
    I hvert fald har det givet trådstarter forskellig perspektiv til tingene, og så er det jo op til hende hvad der ligger op ad hendes egen mening.

    Nat nat polski.
    Tak for debatten. smiley


Kommentér på:
Løbsk tæve i hundeskov

Annonce