648 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Gode råd søges Gode råd søges

Hej

Vi har en Jack Russell Terrier, Futte, på halvandet år. Hun er en dejlig hund, men vi har et problem med hende, som jeg håber I kan hjælpe med at få løst.

Vi har en indhegnet have, så hun kan være udenfor så meget hun vil. Der er en høj hæk mellem vores have og naboens. Futte løber frem og tilbage og "vogter" ved denne hæk. Hun gør det så meget, at græsset af slidt væk i det område.

Det hun går og venter på er, at naboen skal lufte hunden. Så snart hun hører, at de låser døren op, er hun klar ved hækken. Når de går forbi hækken, går Futte amok. Hun gør og stresser helt vildt. Hun tager tilløb til og prøver at springe igennem hegnet (det kan hun ikke). Hendes børster rejser sig.. helt oppe fra nakken og ned til haleroden. Hun lukker fuldstændig af for alt andet.
Vi kan ikke komme i kontakt med hende, når hun får det "flip". Vi har prøvet at sprøjte vand på hende, men hun er total ligeglad. Vi har prøvet at aflede hendes opmærksomhed ved hjælp af høje lyde.. heller intet resultat.

Vi har talt med naboerne om det, da vi tænkte det måske kunne hjælpe, hvis de sagde hej til hende, når de gik forbi. De var lidt ligeglade med at hun går amok på dem. Derfor tog de det ikke seriøst og gad ikke hilse på hende. Derfor hjalp det forsøg ikke.

Jeg foreslog at hundene mødte hinanden til noget leg, men det er ikke muligt, da naboens hund snapper efter andre hunde. Jeg har derfor en idé om, at Futte er gal på hunden, fordi den muligvis har snappet efter hende gennem hækken. Hun er nemlig ikke gal på de andre naboer. Hun kan ligge stille og fredeligt i haven indtil første gang naboens hund skal luftes. Derefter går resten af dagen med at "vogte" og stresse.

Futte ødelægger sine (i forvejen dårlige) ben og stresser sig selv total ved det. Det må ikke være godt for hende psykisk at skulle "vogte" sådan hver dag.
Når hun ikke er ude i haven sidder hun ofte ved terassedøren og stirrer over mod hækken. Så selvom hun er indenfor, stresser hun stadig over det.

Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre nu. Har I nogle forslag?

Vi har tænkt os at sætte et hegn op 2-3 meter fra hækken, så der er langt over til naboen. Måske kan det vænne Futte af med den uønskede adfærd. Det gør så at hun får en meget lille have at gå rundt i, men det er kun som en prøve i en periode.

Undskyld det blev lidt langt, men bliver jo nødt til at have det hele med, så I bedre kan forstå situationen,

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd søges
  • #1   28. jun 2009 Jeg ville sætte en lang snor på hunden...... og hver gang hun begynder på det.... ville jeg give et ryk i snoren...... sige NEJ..... og tage hunden indenfor.......... ( og skamme sig )....... og rose den , når den tier stille.

Man skal bare gøre det HVER gang ..... :O)

• #2   28. jun 2009 Okay.. god idé. Vi har bare ikke særlig gode erfaringer med at have hende i en lang snor. Hun vikler sig selv ind i den, og det giver et ordentlig ryk i hendes krop/nakke/ben, når hun så flyver hen mod hækken og går amok.

• #3   28. jun 2009 Hvis min Nanna gør i haven...... går jeg ud..... og siger.... SÅ kan du godt fise ind......det gør hun så... he he...

Lasse gør aldrig........han er sikkert for doven..... eller også er han fornuftig... for han vil ski ikke ind.... *GG*

• #4   28. jun 2009 Du skal selvfølgelig være med ude i haven...... ellers virker det jo ikke... :O)

• #5   28. jun 2009 Det var jo også sådan vi helst ville gøre det, men det er total umuligt at komme i kontakt med hende, når hun går amok.

• #6   28. jun 2009 Så må hun kun være ude i haven, når jeg er med? Jeg har ikke tid til at være ude i haven, da vi er ved at renovere hus. Hun er i haven mange timer om dagen.. der kan jeg jo ikke også sidde så mange timer.

• #7   28. jun 2009 Det er jo også derfor du skal have en snor på hende...... så du har styr på hende...... og kan hive hende " i land ".......... når hun har lært det... er det nok at sige hun skal gå ind.....:O)

• #8   28. jun 2009 Jamen det giver jo problemet med at hun vikler sig selv ind i snoren og kommer tilskade når hun flyver hen mod hækken. Er det mig der ikke forstår hvad du mener?

• #9   28. jun 2009 Hvis du ikke er med i haven.... så har du jo heller ingen mulighed for at gøre det .... lige i det øjeblik hun går amok......

Så må du nøjes med at gå ud og hente hende , hver gang hun gør... og lukke hende ind....... så finder hun ud af... at hver gang hun gør ... kommer hun ind.

Du skal bare hente hende HVER gang....ellers virker det ikke.......
    Mon ikke hun kan lære det lidt hurtigt.... hunde er jo ikke dumme..... :O)

• #10   28. jun 2009 Prøv du at fange Futte smiley

• #11   28. jun 2009 Altså uden snor........ bare hente hende HVER gang hun gør...

• #12   28. jun 2009 Hmmm... gider ikke fange Futte... hi hi......
    Men det er jo også derfor det er så smart med snoren..... men du skal selvfølgelig også være der , .........

Det kan være det kun tager et par dage..... måske et par uger.... men det er da et forsøg værd.......... så må du renovere hus bagefter ... *GG*

• #13   28. jun 2009 Jeg ville få pip.... hvis mine hunde stod og gøede i haven , hver gang naboen viste sig.... eller gik helt amok.......jeg vil simpelthen ikke have det.......

Og tænk på hvilken fred du får bagefter ... *GG*

• #14   28. jun 2009 Ja jeg tror din idé er god.. det kan muligvis lykkes. Jeg prøver. Mange tak:)

Kommentér på:
Gode råd søges

Annonce