Lederskabs - og samarbejdsøvelser Lederskabs - og samarbejdsøvelser
Hvilke øvelser forbinder i med dette?
Vil gerne høre om så mange sjove og spændende øvelser som i kender, som samtidigt bidrager til at øge samarbejdet og lederskabet på den gode måde.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
jan 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 145
sit foran dør,havelåge m.v og først gå igennem når der bliver sagt kom så.
en anden er at man ved fodring selv "spiser" først, med smaskelyde, og at der herefter først bliver spist når der bliver sagt værs'go
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Lederskab har efter min mening *intet* med forbuds-øvelser at gøre, eller hvem der spiser først, sover på den højeste plads, går først gennem døren osv.
Det er derimod et spørgsmål om at demonstrere overfor hunden, at man rent mentalt er den klogeste: kan sørge for en tryg hverdag, sørger for at alle i flokken har en "funktion" incl. hunden (hente avisen, bære poser ind efter indkøb, jagt eller anden træning), ingen sulter, ingen slagsmål i familien, ikke udsætte hunden for gentagne grænseoverskridende oplevelser, forhindrer at fremmede hunde overfalder den (i stedet for holdningen om at hundene bare skal lære at klare sig selv) ... kort sagt faste rammer, konsekvens og tryghed.
Var på kursus med Anders Hallgren i foråret, og som han så rigtigt siger: "lederskab er noget der kommer nedefra - *aldrig* oppefra !!!". Forstået på den måde, at hunden skal beundre sin fører og have lyst til at følge denne frem for at føle sig tvunget til det...
Mht. øvelser der styrker samarbejdet, så er det efter min mening ikke et spørgsmål om at lave bestemte øvelser med sin hund, men derimod et spørgsmål om *hvordan* man træner øvelserne. Her er ideologierne som bruges i klikkertræning rigtig gode :o)
/Carina
nov 2004
nov 2004
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
Jeg bruger dem ikke selv mere, da jeg synes de mere eller mindre er til gavn for hunde der har overtager eller er i tvivl om deres plads.
Tilgengæld bruger jeg positivforstækning når min hund er opmærksom og opføre sig pænt. Jeg bruger meget godbid/ros på gåturene.
Desuden får min lillesøster os en hund snart (familiens) så jeg vil gerne have, at hun bruge nogen af disse øvelser for, at markere en status over for min hund?
Jeg kalder det kvalitetstid med min hund, der sidder jeg gerne nede på gulvet med ham øver gamle tricks samt nye, han er simpelthen så fokuseret og jeg kan virkelig mærke hans glæde for at tilfredstille mig...
Hans glæde og iver er bare guld værd, jeg sætter virkelig pris på mig og murphistens kvalitetstid.
Min egen hund er en del underlegen, og ved udemærket at det er mig der er leder.
Jeg synes ikke der er nogen grund til at markere min status, men hellere markere et godt samarbejder, hvor han er med og det er positivt for ham.
Min lillesøster laver mest tricks med min hund, da det er sjovt for dem begge og han lytter lige effektivt på hende og mig.
Jeg synes at hun skulle få Nelly til at lave nogle tricks med ham og give ham en masse ros, evt give ham hans mad når de har hygget sig godt.
Zig-zag mellem benene synes jeg er en god samarbejdsøvelse.
Nu ved jeg jo ikke, hvor det er Nelly evt mister interessen og hvor gammel din søster er?
Det jeg vil frem til er, at jeg synes tricks er en god måde at styrke samarbejdet på, i stedet for at "tryne" hunden med at den er under konstant.
nov 2004
Men bare kom med forslag til konkrete øvelser - ikke for at markere sit lederskab men for at styrke det på den gode måde gennem godt og sjovt samarbejde!
Lederskabs - og samarbejdsøvelser