{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

Endnu engang om muskelhunde... {{forumTopicSubject}}

Tillader mig at kopiere dette ind fra bt.dk
Endelig en mand der har erfaring omkring hunde, som skriver om muskelhunde præcis som det er... Det gjorde mig sku glad!!

KAMPHUNDE - MUSKELHUNDE

Populære overskrifter, men hvad er hvad, hvilke racer hører med til den ene og den anden kategori.
En kamphund er i min verden, en hund der er opfostret og trænet til formålet.
En muskelhund er, igen i min verden, en muskuløs og kraftig hund. Og her er der jo mange racer at vælge mellem, og i mange forskellige størrelser.
Dette er hvad man i debatten taler om og ønsker at forbyde, og uanset om det er politikkere, dyreværnsfolk, ejere af "almindelige hunderacer" eller folk som ikke selv har hund, så er det lysene klart, at de ikke ved hvad de taler om.
Hvis man ønsker det, kan man let gøre de fleste hunderacer til bidske og aggresive rovdyr.
Vi har jo også gennem tiden set flere tilfælde af grove hundeoverfald fra mange forskellige hunderacer, eks. Schæfer, Collie, Golden Retriever, Berner Sennen, forskellige slædehunde-
racer og mange andre. Nu fokuserer men igen på nogle bestemte racer, fordi nogle hundeejere ikke kan finde ud af at være en ansvarsbevidst hundejer.
Nej det er ikke hundene vi skal gå efter, men tage fat hvor problemet virkelig er, nemlig hundeejerne, opdrætterne, hundehandlerne og hundeorganisationerne. Og nu vil opdrættere og hundeorganisationerne fare frem og meddele, at de skam gør hvad de kan for at den slags hunde ikke skal eksistere, det er bare ikke godt nok.
Hvad med at hundeorganisationerne indførte en regel om, at enhver hund og ejer skulle bestå en lydighedsprøve, før de kunne udstille på en udstilling.
Opdrætterne skal måske også være noget mere kritiske med hvem de sælger hunde til, og her stille nogle krav til kurser i hundeopdragelse.
Endelig er der måske for mange opdrættere og for store kuld, så hvalpene ikke kan få den rigtige start på tilværelsen.Det stiller store krav at være en seriøs opdrætter, og måske skulle der indføres en form for licens som opdrætter.
Decideret hundehandel og import af hunde til videresalg, bør forbydes.
Enhver der påtænker at anskaffe sig en hund, skal forinden sætte sig ind i pågældende races behov og historie.
Det drejer sig ikke om at lave forbud mod forskellige hunderacer, men om at stille nogle specifikke krav til opdrættere, hundeorganisa- tioner samt hundeejere.
Der er nok at tage fat på, og vi kan starte med at lave en lov om:
- alle hunde skal føres i line (max 150 cm.)på alle offentlige gader, veje, stræder og pladser.
- på øvrige egnede områder kan hunde luftes i line (max 500 cm.)Herudover skal der måske oprettes flere indhegnede områder, hvor man kan lufte sin hund uden line, hvis ejeren har kontrol over den.
- hvis en hund umotiveret angriber og lemlæster en anden hund der føres i snor eller er på egen grund, skal den angribende hunds ejer have en bøde på min. kr. 5000,- og hunden aflives omg.
- hvis en hund umotiveret angriber et menneske og bider, skal hundens ejer have en bøde på min. kr. 10000,-, og hunden aflives omg.(Undtagelse skal være hvis det er en hjemmerøver eller ind- brudstyv)
- hvis en løsgående hund indbringes eller anmeldes til myndighederne, skal hundejeren have en bøde på min. kr. 2500,-, og i gentagelsestil- fælde fordobles bødestørrelsen.
Det kan vist ikke være svært at få en sådan lov igennem, og så kan man arbejde videre på yderligere stramninger for organisationer, op- drættere, hundehandlere og hundeejere.

ENHVER HUND HAR KRAV PÅ OPDRAGELSE - FORSTÅELSE & RESPEKT.

Leif Bech Olsen
Lydighedsinstruktør og adfærdskonsulent
med over 35 års erfaring, og som hundejer i over 40 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu engang om muskelhunde...
  • #1   5. aug 2009 ja, det er os rigitgt det kan siger.. jeg tror heller ikk nogen hunde er født som kamphund. det er nået man gør dem til, uden respekt, den rette træning og kærlighed kan alle blive skøre.. andre racer selv mere end andre.. emnigen det samme

  • #3   5. aug 2009 Der har vi så en, af de i artiklen omtalte bedrevidende personer ;O)

    Må tilslutte mig artiklens indhold, er der nogen der tænker over at vi med "muskelhunde" og er bange for at blive overfaldet af en "muskelhund" fordi dens ejer ikke ved hvad de har med at gøre ?!?!?! Lad være med at være så ensporet.

    God dag til jer alle.


  • #4   5. aug 2009 Så længe der bliver ved med at være muskelhundeejere, der stoler så meget på deres egen hunde (og opdragelsen af dem), så bliver der ved med at være overfald.

    Det stopper først den dag, hvor I erkender at jeres hunde er forskellige fra "almindelige hunderacer".


  • #5   5. aug 2009 God artikel smiley

  • #6   5. aug 2009 Enig med Elen.

  • #7   5. aug 2009 "Hvis man ønsker det, kan man let gøre de fleste hunderacer til bidske og aggresive rovdyr."

    Ja, men vil det sige at alle de uheld der har været er sket fordi ejerne har ØNSKET det? Tillad mig at forholde mig kritisk til sådan en teori. Der kan godt ske uheld takket være den enkelte hunds genetiske sammensætning eller nogle racemæssige instinkter der kommer i konflikt med en situation.




    "Vi har jo også gennem tiden set flere tilfælde af grove hundeoverfald fra mange forskellige hunderacer, eks. Schæfer, Collie, Golden Retriever, Berner Sennen, forskellige slædehunde-
    racer og mange andre."

    Ja, enkeltstående tilfælde - ikke skambidninger en gang om ugen og ejere så meget i forsvarsmode at de kunne vende tragedien til at det var DEM der var ofre. Korrekt at der er andre hunde der bider, korrekt at den forkerte ejer kan ødelægge en hund uanset race, men det betyder ikke at der ikke eksisterer et problem med netop kamphunde i dag.

    Schæfer og rottweiler har været møllen igennem - ejerne tog konsekvensen og gør en øget indsats for netop ikke at reklamere for disse hunde som allemandseje (aka, den perkete familiehund o.l) og ved at udvise større ansvar i forhold til andre. De satte sig IKKE ned og græd over hvor synd det var for dem og deres hunde at alle andre er så dumme.




    "Nej det er ikke hundene vi skal gå efter, men tage fat hvor problemet virkelig er, nemlig hundeejerne, opdrætterne, hundehandlerne og hundeorganisationerne."

    Enig




    "Hvad med at hundeorganisationerne indførte en regel om, at enhver hund og ejer skulle bestå en lydighedsprøve, før de kunne udstille på en udstilling."

    Totalt unødvendigt da hunde der udgør en trussel er ikke velkomne (og kan hellere ikke opnå præmiering). AST i DKK regi skal desuden allerede mentaltestes. Det gavner hellere ingen at det skal til at være fuldstændigt umuligt at eje en hund med tavle når problemet hovedsageligt ligger i den anden lejr (suspekt import, fabriks- og hundehandlerhunde)




    "Opdrætterne skal måske også være noget mere kritiske med hvem de sælger hunde til, og her stille nogle krav til kurser i hundeopdragelse."

    Det er min fornemmelse at der fra opdrætternes (ikke importører eller avlere) side allerede er kundekritik og krav.



    "Decideret hundehandel og import af hunde til videresalg, bør forbydes. Enhver der påtænker at anskaffe sig en hund, skal forinden sætte sig ind i pågældende races behov og historie"

    Enig i begge punkter. Men der skal nogle klare regler på bordet og hvordan kontrollerer man andet punkt?


  • #8   5. aug 2009 Hvorfor er det lige man argumenterer for, at en muskelhund kun udvikler de egenskaber, den oprindeligt er avlet til, hvis den bliver opdraget til det?

    Når alle andre hundetyper har de egenskaber man har avlet dem til - og bruger dem - helt instinktivt? Der er vel ikke én eneste, der vil hævde, at en husky kun kan trække en slæde hvis den lærer det? At en hønsehund skal lære at tage stand? At en border collie skal lære at hyrde? At en retriever skal lære at apportere?

    Så forstår jeg ikke, man kan hævde, at en hund, der oprindeligt er avlet til kamp mod andre dyr - til barsk vogter af territorie mod indtrængende fremmede, osv. - helt automaitsk IKKE vil udvise disse træk, hvis de bare bliver "opdraget ordentligt"?


  • #9   5. aug 2009 Karina

    Fordi muskelhunde, på tværs af grupperne, er de eneste hunde der har kærlighedsbeholdere der hvor vores andres hunde har gener.


    Misforstå mig ret. Jeg kan godt lide mange af de udskældte hunde og ønsker dem ikke forbudt, men energien bliver brugt på at overbevise alle andre om at der ikke er problemer, at det "bare" er en konspiration fordi nogen kedede sig en dag, når det i virkeligheden er de dårlige ejere der skal tages fat i. Man kommer ikke udenom at mange totalt uegnede mennesker er tiltrukket af disse hunde - hvad gør vi/muskelhundefolket for at forhindre dem i at købe dem?


  • #10   5. aug 2009
    ** Muskelhunde er fantastiske ** : har du ikke et link - kan desværre ikke læse så kompakt en text smiley


  • #11   5. aug 2009 Jeg læste en overskrift igår: Tvang børn til at spise opkast..
    Da jeg så gik i gang med at læse artiklen viste det sig at han kun var anklaget og i øvrigt nægtede sig skyldigt..
    det var hans exkone der beskyldte han.

    Moralen er at medierne blæser alt op.. specielt i agurketider.
    og lige nu er det en god skræmme effekt ved muskelhunde.

    Jeg prøver ikke at ignorer at der har været alt for mange tilfælde af angreb.
    og jeg syntes helt sikker at der skal være en kæmpe lovstramning..
    men den skal ramme alle hunde ejere ofrdi hvis der bliver laver forbud mod muskelhunde så køber de samme idioter bare en anden hund og hjernevasker.
    Alle hunde er rovdyr!


  • #12   5. aug 2009 Her er et link smiley

    (link fjernet)


  • #13   5. aug 2009 Tak, det var bedre - ku ikke finde den derinde ;o)

  • #14   5. aug 2009 Hvornår indser man , at omtalte " muskelhunde "..... simpelthen gennem generationer ... har en hæklefejl i kysen...... og den bliver ved med at være der . uanset hvor mange gange man trævler op , og prøver at rette fejlen.

    Sommetider hjælper det , hvis man sætter en rose på.... så man ikke kan se fejlen.......... men fejlen ER der STADIGVÆK..... indenunder rosen..... :O)


  • #15   5. aug 2009 Enig Bitten....bortset fra at det ikke er en fejl, men noget man igennem generationer målrettet har arbejdet på at få ind i hunden.....den "fejl".....


  • #16   5. aug 2009 "Nittib"
    Sjovt som du skriver det samme i alle trådene du gerne vil deltage i... måske det er dig der har en hæklefejl i kysen... smiley


  • #17   5. aug 2009 Harley O

    Fordi ... hvis man skriver det tilstrækkelig mange gange..... så er der en chance for , at det efterhånden fiser ind , hos så mange som muligt.... ..
    Derfor....:O)


  • #18   5. aug 2009 Jeg synes at der er stor tendens til at flytte fokus væk fra de stærkt stigende problemer, der er omkring "muskelhunde".

    Det er vel logisk med den eksplosive og ukontrollerede avl vi er vidne til, at det går galt med så stærke typer af hunde, der endog kræver særlig træning og erfaring.
    De blandes på kryds og tværs og endog også med i forvejen forbudte race og det ser bestemt ikke ud til, at opdrætterne er særligt kritiske.

    Jeg krummer tæer, når man gang på gang ser muskelhundeelskere henvise til ældgamle bidstatestikker, som oftest er fra andre lande og ligeledes i den grad er misvisende. Krummer også tæer, når man gang på gang henviser til, at andre racer også kan bide...kan vel næppe komme bag på nogen !

    I følge nedenstående, ser det ikke ud til at der kun er tale om chikane fra medierne....desværre
    (link fjernet)


  • #19   5. aug 2009 amstaff og lign. er aggresive mod andre hunde.Jeg havde hundepension, indtil 1 år siden og har haft flere .i min pleje.En var så aggresiv at den døde af et hjerteanfald i hundegården.Den prøvede at få fat i nabohunden gennem tremmerne.Ejeren var faktisk lettet at den døde ,da han altid var bange for at den skulle angribe andre på luftetur.Det var en ret ubehagelig affære .

  • #20   5. aug 2009 NITTTIB og Karina og møghundene........ ENIG :o)

Kommentér på:
Endnu engang om muskelhunde...

Annonce