Min hund er bange for at køre i bil... {{forumTopicSubject}}
Hejsa..
Min hund er bange for at køre i bil. Først troede jeg "bare" han var køresyg, men jeg tvivler på at man kan nå at blive køresyg på 2,8 km??? Turen til dyrlægen..
Han savler og virker meget utryg.. Jeg har prøvet at køre småture med ham, men... Og nu står vi og skal køre omkring 450 km til Nordjylland..
Jeg kan jo ikke nå at træne det yderligere til på torsdag, så hvad foreslår i??
Vi har lige købt ny bil, en stationcar. Så nu er der plads til et transportbur hvis det er. Men da vi hentede ham, også i Jylland, havde jeg købt sådan en lille en som man har katte i. Allerede da han skulle derned, FØR vi overhovedet var kommet ud af deres stue, begyndte han at savle helt vildt meget. Måske stammer det derfra?? Vi var kun kørt omkring et par km da vi måtte tage ham ud derfra igen, da han var så bange. Så min mor holdt ham hele vejen hjem, 250 km. Han nåede at kaste op 5-7 gange..
Det er lige meget ærgeligt, fordi vi gerne vil kunne tage ham med ud på ture, til stranden, skoven, hjem til min mor osv. men det kan vi bare ikke :o(
Og så er det jo mega synd for ham at han er så bange...
Han er gennerelt en nervøs hund.. Når man går tur med ham og der kommer en gående laaangt væk, så bliver han ved med at stoppe op og se tilbage, lige indtil de enten er væk eller gået forbi..
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 85
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.381
Jeg ved ikke om det virker på ham, men I har jo ikke så meget at miste?
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
-Men for at give dig håb, så var vores hund også voldsom køresyg, da hun var hvalp. Hun savlede, kastede op og skulle pølle efter et par minutter i bil. Det handlede nu ikke om, at hun havde taget turen hjem i bil med os, da hun forlod mor (kunne gå hjem med hende, da opdrætterne boede omkring 700 m fra os).
Vi havde ikke bil og kørte ikke særligt tit, så fik ikke trænet i hverdagen, men en uge havde vi lånt en bil, og havde besluttet os for atvi ville til stranden med hunden.
Brugte lang tid på at træne med at sidde og hygge og spise godbidder ude i bilen med motoren slukket, hvorefter vi så sørgede for at køre ganske korte stræk, hvor det altid endte med, at hun kom ud at gå et skønt sted.
Første lange tur, brækkede hun sig, men efterhånden som hun fandt ud af at køreturene faktisk var ligmed godbidder og hyggelige gåture, var det ligesom at køresygen forsvandt???
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Kia nægtede frivillige og hoppe ind i bilen, nu kan det kun gå for langsomt med og komme med ud og køre.
sep 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 56
Har ladet mig fortælle, at det hjælper at putte vat i det ene øre - men det kan jeg ikke med Bjørn, han ryster bare hovedet og så er det ude!
nov 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 147
Men ellers er det en god ide som Rie skriver at træne inde i bilen med godbidder og slukket motor og gøre det til en hyggestund derinde. Når hunden er tryg ved det så fortsætte med motoren tændt. Dernæst en lille kort tur på måske 1-2 minutter og gradvist øge turens længde. Min gamle hund brød sig bestemt heller ikke om at køre bil da hun var lille.. nu elsker hun det.
Mht. at han er utryg/bange er det utrolig vigtig at du ikke rører ham når han er utryg/bange, idet du bekræfter ham i at der er noget at være bange for. Derimod kan du evt. prøve at lokke gode godbidder i ham.
Generalt er det en god ide at prøve at få hunden til at spise, hvis den bliver bange. Grunden hertil er at man snyder kroppen. Da kroppen består af 100% energi som bruges til fordøjelse, vejrtrækning osv almindelige funktioner, ja så har kroppen brug for ekstra energi i skræk/bange situationer. I disse situationer siger kroppen... vi har ikke brug for at spise når vi er bange og derfor sætter hjernen midlertidig fordøjelse og spytsekeration i stå og bruger energien herfra til at holde kroppen i alarmberedskab. Hvis man kan få hunden til at spise så bliver der mindre energi til alarmberedskabet, da man holder spytsekeration og tarmfunktion i gang. Derfor er det rigtig godt hvis du kan få ham til at spise godbidder i situationer hvor han er bange.
mar 2006
Følger: 22 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 1.078
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
Så de sidste par gange har vi kørt lidt langsommere mod at kunne have begge forruder på klem og mig på bagsødet med Loke, og det kan han godt lide. Det er ingen tvivl om at han savler mere når han er i bilen, men man kan ligesom mærke lettelsens suk gå gennem ham når vinduerne bliver rullet ned, så det kunne måske også være et trick i tilvænningsperioden?
Min hund er bange for at køre i bil...