1.231 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Hvor langt skal vi mennesker gå? Hvor langt skal vi mennesker gå?

Inspireret af en anden tråd på siden, vil jeg tage et emne op, som jeg længe har spekuleret over, og som meget ofte er et tema på mit hvalpehold, når der kommer nye hvalpeejere.

Som I alle ved, anbefales det at man passer meget på de større racer når det kommer til deres led. En stor hund må ikke gå på trapper eller blive udfordret fysisk med løb, spring og lign. før den er 1½ -2 år afhængigt af race.

Det undrer mig, at jeg ikke oftere ser at folk reagerer mod det faktum, at de hunde (ovenikøbet også brugsracer som min egen), at vores avl er så dårlig, at en hund den skal pakkes ind i vat og bomuld for ikke at lide under arvelige lidelser, syndromer, tilstande og sygdomme.
Jeg protesterer i det stille mod dette - hvor er vi henne, når vi som hundeelskere accepterer, at de hunde vi får ind i vores stuer er i så dårlig stand, at de skal skærmes mod at gøre noget så banalt, som at gå op af en trappe 4 gange om dagen?
Vil vi virkelig det?

JEG vil ikke.
Og jeg skærmer ikke mine hvalpe. De får lov at klare skærene, når de er store nok til selv at svinge numsen over det næste trin.
Jeg vil ikke være med til, at hundeejere camouflerer dårlig avl ved at pakke hunden ind. For det er jo det, der sker......
Camouflage til fordel for opdrætterne, som dermed kan tillade sig at være mindre kritisk - og også at lægge ansvaret på alle de hundeejere, der gladeligt tager det på sig under henvinsning til, at miljøet skader hunden.
Det er hunden og racerne, der betaler prisen.

Det er bare ikke godt nok.

En anden vinkel på måske den samme sag - i dag er der en tråd der omhandler hunde, der opholder sig i transportbure, når de er alene hjemme.
Er dette et udtryk for, at vi er fortravlede og ikke længere magter at lære hunden den grundfærdighed at være alene i et rimeligt antal timer?
Eller handler dette om det samme - at avlen på mentalt stærke hunde er underprioriteret og hundeejere hjælper tendensen på vej ved at gå til en smule ekstreme metoder, når de skal løse problemet i hjemmet?

En overvejelse om, hvem det er man gør en tjeneste, når man observerer, at hundene mentalt og fysisk ikke passer ind i et almindeligt menneskeliv.
Det bør give refleksioner om, om menneskelivet ikke længere rummer et godt hundeliv, hvor hunden er i stand til at tilpasse sig, eller om avlen ganske enkelt er blevet så dårlig, at hundene ikke er stærke nok.

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Oliering af terasse brædder 250 kr.
  • Skift af badeværelse håndvask inkl armatur og rør, skift af toilet og bruse amatur 8.000 kr.
  • Ophæng af 4 lamper 2.000 kr.
  • Græsslåning ved sommerhus 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 650 kr.
  • Reparation af plæneklipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor langt skal vi mennesker gå?
  • #1   21. okt 2009 Jeg må indrømme at jeg flyttede til stueetagen da jeg ik ville ha Bailey skulle gå op og ned til 2. sal 4 gange om dagen pga. hans ryg...

Men får også af vide at han ik må hoppe osv og der skærmer jeg ham ik fra... Så kan han næsten ik foretage sig noget jo smiley

• #2   21. okt 2009 Kamilla - jo, det giver jo god mening at pakke den ind - men hvad er de langsigtede konsekvenser ved, at vi pakker dem ind?
    Det er, at vi får hunde, der bliver svagerer og svagere, og vi får mere og mere at arbejde med i forhold til at pakke dem yderligere ind.

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 76
    #3   21. okt 2009 sidder og klapper i mine små tykke hænder.. kunne ikke være mere enig.. brækker mig over den plader opdragelse mange dyrker i dag.. skåne osv.. det er en hund og hvis den fejler er det dig som ejer der har fejlet og brugen af bur når man ikke er hjemme kommer jeg aldrig til og forstå men troede sku ikke der var andre på hg der delte de holdninger

• #6   21. okt 2009 Kamilla, hvis ikke det var fordi så mange af de store racer var befængt med alskens (arvelige) tilstande, så var det ikke nødvendigt at passe på dem på den facon ;o)

Og jeg synes det er DER kampen skal stå. Og der synes jeg, at Iben R har fat i den HELT rigtige ende.

• #7   21. okt 2009 I forhold til al motion med hvalpe og unghunde, så er der intet der skal overdrives.

Men som det er nu, så vælger størsteparten af hundeejere at BÆRE!! deres måske 20 kilo tunge hvalp op af trapperne de fire gange om dagen, hunden har været ude.

Det er for mig den HELT gale retning. Kan en hund ikke tåle det, så er der noget helt galt. Og jeg synes alarmklokkerne bør ringe ganske højt.

• #8   21. okt 2009 Jeg står selv og leder efter en hvalp og jeg har da tænkt meget over det med trapper og motion. Jeg kigger så også på sundhed som det aller første.

Jeg vil sige - jeg har 2-3 store trin ned til haven og dem har jeg ved gud ikke tænkt mig at skærme den for. De er i øvrigt så høje af der går en rum tid inden den vil kunne få røven med op hehe - går nok nemmere ned.

Men vi har 1 sal i huset - og der kommer nuværende hund ikke op. Jeg synes ikke der er grund til. Hunde render heller ikke på trapper fra naturens side.

Men jeg kan så udmærket godt se problematiken i det.

Ligesådan når det kommer til at hoppe ind og ud af bilen. Det klare min ganske af sig selv, og når den nye bliver stor nok til at kunne, ser jeg heller ingen problemer i det.

• #9   21. okt 2009 Kamilla, hunde og børn kan næppe sammenlignes.

Der er kun en grund til, at vi skærmer en hund mod trapper og der er, at hunden har tendens til sygdomme i deres led.

Og så længe, vi hjælper med at camouflere disse sygdomme, ligeså længe vil de bestå.

Det handler om at koncentrere sig om at finde de sunde hunde, når man køber hvalp.

• #11   21. okt 2009 Kamilla, kan de ikke?

Hvorfor ikke?

• #12   21. okt 2009 Ja, der er mange måder man kan opfatte de forskellige situationer på.

Og selføllig kan det diskoteres hvad der er godt og hvad der er skidt,

Når man taler om belastning af hunden, så er der forskellige måde man kan tolke dette på.

Hvad hunden selv finder på, om den finder ud af at gå op og ned af trapper, er ikke en direkte belastning, da den selv finder på det.

Men det kan gå hen og blive en belsatning, hvis vi mennesker blander os i det.
    Tvinger vi hunden til at lære at gå på trapper, så er det en belsatning, og kan have betydning for hundens ve og vel.

Jeg har det sådan med hunden, at den skal have love til at være hund, og med en fornuftigt tilvænning af forskellige ting, som er gennemtænkt på alle mulige og umulige måder.

• #13   21. okt 2009 CH: supert indlæg, jeg er enig i at der er noget forkert i avlen af hunde når man skal være så forsigtig med hvad man udsætter dem for.
    De store racer har jo ikke altid været så sarte, mange af gigant racerne hørte jo til på de store godser og der tror jeg altså ikke på, at man bar hundene op og ned af trapper.
    Og synes jo så i øvrigt at de mange brugs racer, schæfer, roweiler, de belgiske hyrdehunde, border collien mm. de burde jo være bygget til at arbejde fysisk hårdt, og jeg siger ikke at små hvlpe skal okse op og ned ad trapper hele dagen, men de burde kunne holde til at blive brugt.

• #14   21. okt 2009 Kamilla, pointen i mit indlæg er, at man NETOP udfordrer skæbnen ved at skåne den overdrevent - bare på den lange bane og ikke på den korte.

Jo, hvis man har fået købt en hund, der ikke har den optimale styrke fysisk og mentalt, så får man jo selv mest ud af at passe så godt på hunden som muligt.
    Men på længere sigt, når vi taler om hele populationer, så gør man ikke nogen hunde en tjeneste ved at skærme dem så meget, at svaghedstegn skjules.

• #15   21. okt 2009 Kamilla - Nu er en Schæfer ret hurtigt for tung til at bære op at trapper, mens en Mops kan bæres hele livet..

• #17   21. okt 2009 Fuldstændig enig med Krumme!

Jeg bar også min gamle Boxer op og ned af trappen indtil jeg ikke kunne bære ham mere!

Har lige fået en stor hund som absolut ikke bør gå på trapper og det piner mig, at han er nødsaget til, at skulle gå op og ned af disse i 14 dage, inden vi flytter til et sted uden trapper.

Trapper er ikke naturligt for hundene og her bliver man nødt til, at se på racerne og deres bygning - og ja specielt de store hunde døjer med f.eks. hd - spondylose mv og der må tages hensyn.

Men ja helt klart er det vigtigt, at vi igennem avlen af de forskellige hunderacer sørger for, at avle så gode og stærke hunde som muligt.

Og noget jeg finder lidt tankevækkende er, at den belgiske hyrdehund som Schæferen nedstammer fra, ikke er disponeret for f.eks. HD som Schæferen er.

• #19   21. okt 2009 CH tavlemafioso- hvor er det dog et godt emne du tager op her. Og du har ret. I avlen er man indenfor visse racer gået alt alt for langt, og problemet bliver, udover hundens sygdomme, skubbet over på hvalpekøbers skuldre.

• #21   21. okt 2009 Rikke H: Netop - hvis hunden selv vil og gør - så har jeg heller ingen problemer med det.
    Det er noget andet at tvinge/lokke/presse.
    Hvad hunden selv finder på - det blander jeg mig ikke i.

Med mindre det er halsbrækkende! hehe

• #23   21. okt 2009 Rigtig fint startindlæg, det giver da stof til eftertanke.

Bortset fra det så mener jeg at ulve også får HD, men i hvor stort et omfang ved jeg ikke.

• #25   21. okt 2009 Jeg synes der er stor forskel på at lade være med at forcere noget og at skåne.

(og så lige et TAK for alle de gode indlæg, det er super!!)

• #26   21. okt 2009 Iben: Jeg mener man kan lokke hunde ud i noget unødig/overdrevet belastning hvis man presser/lokker.
    Det er mit indtryk at hunden selv "stopper når legen er god" når den selv er i gang med noget belastning - mens den måske gerne gjorde det 10 gange mere for at behage mig..

Giver det mening?

• #27   21. okt 2009 Kamilla- er det fordi du er bange for, at de falder eller pga. diverse mulige sygdomme du vil skåne dem i starten?

• #28   21. okt 2009 Heidi, lige præcis ;o)

• #29   21. okt 2009 Kamilla - ok tak smiley

Jeg har desværre selv måtte aflive en schæfer pga. hoftedysplasi i værste grad. På trods af at vi bar ham op og ned af trapper, ikke gik lange ture osv. Han blev kun et halvt år.

• #31   21. okt 2009 Kamilla B: Det der menes er, at når vi skåner for meget - så risikere vi at vi skjuler de fejl og mangler hunde måtte ha i fysiken. Altså dårlige hofter og lign.

Hvor imod hvis man ikke skåner en masse, så vil disse fejl komme frem.

Derved findes det bedste avlsmatriale.
    Skåner man, ses fejlen ikke og man risikere at avle på skravl.

Og avler man på skravl - så bliver racerne blot dårligere i fremtiden...

Så jo jo - vi kan sagtens skåne og passe på - men hvor smart er det?

• #32   21. okt 2009 Heidi N:

Helt enig!!!!

• #33   21. okt 2009 Dejligt emne CH... det er nogle tanker jeg selv har gjort mig de sidste par år..

Vi købte en lækker corso dreng i 2006, vi bar ham op og ned af bilen, indtil han simpelthen blev for stor.. vi boede i hus, så han gik ikke på trapper... vi kom dog hos min bror ca 1 gang om ugen hvor han gik på trapper, op til 1 sal.. og det også først da vi ikke kunne bære ham mere..

da han blev 1 år kunne vi godt se den var helt gal.. han kunne slet ikke gå når han havde sovet og han haltede hele tiden.. han lå bare og var ugidelig... vi fik tage billeder.. og han havde D/E hofter... hans hofteskål var nærmest ikke ekisterende.. vi blev enige om at få ham aflivet...

Opdrætteren skrev så til mig senere.. at det var vores egen skyld, for han havde jo gået på trapper ude hos min bror og hoppet ind og ud af bilen... (da vi ikke kunne bære ham længere) blev simpelthen så knust at jeg tog kontakt til dyrelægen som havde taget billederne dengang, og han sagde - han synes det var rent til grin at folk bar deres hunde op af trapper og skånede dem så meget, hans mening var klart at det handlede om dårlig avl og ikke miljø eller noget andet...

Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal tro den dag i dag...

• #34   21. okt 2009 Kamilla, det er dælme også en svær problemstilling, for vi vil jo det bedste for vores hunde.

Og vi må se i øjnene, at der ER rigtig meget dårlig avl.

Udfordringen ligger så i at finde den balance, så vi ihvertfald ikke bidrager til at avlen fortsat bliver dårligere i fremtiden ved at skjule de svagheder racerne har.

Det er på en eller anden måde misforstået hensyn, men så klart det, vi føler vi bør gøre, når vi står med en dejlig hund mellem hænderne.

Maria - det var en grim historie, synes jeg :o(
    Og lige præcis beskrivende for min refleksion, så tak for den.

• #35   21. okt 2009 Super indlæg! Ganske tanke-vækkende, måske især for dem der avler på deres hunde..

Hvis vi skal sortere "skravlene" fra, kræver det mange års målrettet avl på udelukkende sunde hunde. Dette opnåes kun ved at se hvad hunden virkelige består af, hvilket man kun kan se ved ikke at camouflere som trådstarter så rigtigt siger.

Selvfølgelig er der ingen grund til at lære de store hunde (iøvrigt også små, se på gravhunden f.eks.) at trapper skal forceres hurtigst muligt og med så mange trin ad gangen som muligt. Sheik går på trapper, men han har lært at det skal foregå i roligt tempo, og trappen er ikke en legeplads - længere er den ikke i hans verden..

Mange hunderacer var oprindeligt brugt i bjergene, på klipper og lignende bakket terræn, så man kan vel ikke sige at trapper er direkte "unaturligt" område for dem. Der er jo bare vant til trapper uden gelænder...

Hep hep til de avlere som virkelig gør noget for deres race med omtanke og gode dyr!

• #36   21. okt 2009 super godt emne, det har virkelig sat nogle tanker i gang

Kommentér på:
Hvor langt skal vi mennesker gå?

Annonce