{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Unghund - hvor langt? {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Jeg søger lidt hjælp og vejledning for at tilpasse den korrekte mængde udfordring for Ziva. Hun fylder 1 år torsdag - så det skal fejres med stort hurra og ny kong i flot rød farve smiley

Nå, det var et sidespring. Pointen var at der er rigtig mange gode råd til hvalpe og omkring voksne - men utrolig lidt materiale omkring belastning af unghunde. Dog er alle enige om at passe på overbelastning og siger man skal kigge på hvornår sin hund ser træt ud. Ziva kunne aldrig drømme om at indrømme hun er træt på en gåtur! smiley Niks, videre!

Når det er sagt, tror jeg heller ikke på at hun er fysisk træt, men det er egentlig heller ikke min pointe - så længe hun er velstimuleret og glad smiley

Vi går som regel 3 km, men det hænder jeg drejer forkert og vi rammer 4 - det er sjældent, og vi er aldrig over. Vi har ofte varierende underlag, og det er sjældent at vi ikke har gået 6 km på en dag.

Nu begynder solen rigtigt at komme frem, så lysten til at gå ud omkring Herluftsholm og rundt om Gavnø (og andre lækre steder på sydsjælland) begynder at melde sig.

Hvor langt kan jeg med god samvittighed tage Ziva med på tur? Synes jo det ville være ærgerligt at forlade hende alene hjemme hvis hun kunne komme med. Omvendt vil jeg på ingen måde risikerer at hun bliver fysisk overbelastet.

Tanken er ikke at det er opjustering af hvordan vores daglige træning/motion ligger, men kun at man forestiller sig en lørdag formiddag i smuk solskin at jeg gerne ville gå - om jeg kunne tage hende med, og så evt. kun tage en 500 meter aftentur rundt om grunden og tage det lidt ekstra roligt om søndagen?

Hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghund - hvor langt?
  • #2   16. apr 2018 Ingen tvang her. Enten bliver hun ikke træt efter hun fyldte 6 måneder eller også er hendes arbejdsdrive så stort at udmattelse er uinteressant. Der er i hvert fald ingen tegn på udmattelse.

    Jeg er slet ikke i tvivl om hun kan gå 10 km men meget i tvivl om jeg overhovedet tør lade hende gå 6 allerede nu. Teknisk set er det jo mest mit behov for at se noget nyt og meget gerne cirkler så jeg slipper for det samme frem og tilbage. Ziva virker som om at når vi rammer mandag igen og igen ser søen bag svømmehallen at den har vi aldrig set før - den dufter lækkert.


  • #5   16. apr 2018 Der er intet jeg kender til i hendes avl der burde give særlige faresignaler.

    Synes bare man bliver "banket" i hovedet med overbelastning så kan godt mærke jeg er blevet nervøs for det men det er jo ærgerligt at efterlade hende i god tro nu hvor hun er ved at "blive gammel" og lige så godt kunne få oplevelse med.

    Jeg begynder med en 5 km på lørdag og ser hvad hendes krop og energi niveau siger når vi er kommet hjem om der er nogen synderlig forskel eller nogle andre tegn.

    Godt signal med hvornår de sænker farten og duftende bliver mindre interessante. Det kunne jeg fornemme da hun var hvalp men det er måneder siden jeg sidst har set det selvom vi har øget distance og udfordring i niveau, åbenbart ikke proportionel med hendes muskelopbygning.

    Hvor er det rart at have jeres erfaringer smiley


  • #6   16. apr 2018 Mille kunne nemt gå 10km i den alder smiley

  • #8   16. apr 2018 Tag hende med, Jeg ville godt turde længere end 6 km, der er jo ikke tale om at hun skal fræse i fuld fart, eller trække dig på en cykel. I skal vel blot gå i alm tempo, ville lave et par pitstops undervejs, hvis der f.eks er en bænk, så sid lidt, tilbyd vand, og blot nyde nuet.

    Og variere tempoet og gangarter.


  • #9   16. apr 2018 Da min schæfer var 10 måneder, var hun temmelig plaget af lungeorm. Samtidig havde hun en træls løbetid, og måtte steriliseres. Og som bonus flækkede hun en trædepude og måtte opereres. Ormene blev opdaget få dage efter operationerne, og hun blev behandlet. Det betød at da hun var rask for orm og kroppen var helet, skulle hun ud med al den energi hun havde sparet op - og det var MEGET smiley

    I en periode på omkring et års tid, altså fra hun var 1 år, gik vi sådan noget som 8-10 km om dagen, og mindst 5 km inden træning (ellers havde hun for meget ballade i hovedet). Jeg tænkte det aldrig som for langt, for hun havde masser af energi og overskud til læring (og ballade) smiley

    Hun er senere rendt ind i en flækket menisk, som desværre gik uopdaget (behandleren mente at skaden sad i skulderen smiley ), og som har givet gigt i knæet. Men hendes ture som ung har næppe noget med det at gøre - det kom som 5-årig.

    Afsted med jer. Nyd foråret, naturen og alle de skønne oplevelser sammen. Det bliver ikke meget bedre end nu smiley


  • #10   16. apr 2018 min boston og sheltie var med på 6 km ture i den alder. alt foregik i deres tempo, og vi have en del snus sto, eller kiggede på får osv. eller så kom der en bænk hvor vi sad og nød udsigten og tænker så længe det ikke er hver dag.

  • #13   18. apr 2018 Vi tager trapperne hvis de kommer men jeg undgår dem gerne ja. smiley

    Vi har i går i alt gået 13 km fordelt på 4 ture hvoraf den længste 4.5 km. Ingen tegn på turene igår eller her til i morgen på at det har været for hårdt. Vi presser den lidt igen på lørdag så kan jeg gå på legepladsen ude i skoven med min nevø - det er et godt snusetempo.

    Uhh glæder mig til alle vores lange skovture. smiley


Kommentér på:
Unghund - hvor langt?

Annonce